Kennel Barecho

Alla inlägg under april 2016

Av barecho - 30 april 2016 09:31

Om jag nu har några läsare kvar på bloggen efter mitt långa uppehåll så har ni sett att jag inte skrivit något här i bloggen på över två månader. Anledningen till det är förstås att jag inte haft tid - jag började arbeta igen efter min sjukskrivning den 1 mars, och sedan den 11 april jobbar jag dessutom 75 % istället för 50 % som jag arbetat tidigare.


Det blev ju också en rejäl rivstart för mig direkt efter sjukskrivningen. Inte så smart kanske såhär i efterhand, men det är inte alltid så lätt att säga nej till saker som man tycker är roliga. Jag har nog också lite svårt att förstå att kroppen inte helt orkar att göra allt jag vill den ska göra...


Här kommer lite i korta drag som har hänt sedan jag skrev sist i bloggen:

Sista helgen i februari flög jag över till England för att döma på SESSS:s championship show. Något jag sett fram emot sedan många år tillbaka. Hela 135 hundar var anmälda vilket jag såklart var väldigt glad och stolt över. Jag blev så väl omhändertagen av Jacky och Dave som jag bodde hos, denna helg kommer jag att minnas länge - en sån ära att få döma rasen i ursprungslandet och med så höga anmälningssiffror   .

 
Här är hanhundsvinnarna; CC ShCH Melverly Buona Notte & Res-CC ShCH Beresford Special Delivery


 
och så vinnande tikar; CC Dexbenella Derethea & Res-CC ShCH Roqfolly Miss Moneypenny JW


 
Hanhunden blev till slut BIR/BIS och tiken BIM/BIS-2. Två otroligt fina individer  .


Fler foton och kritiker finns att läsa här om ni vill se mer: http://www.sesss.org/#/sesss-champ-show-main-2016/4591890421 


 
Helgen efter åkte jag till Moheda för att döma bland annat Labrador Retriever och Sussex Spaniel för första gången. Denna fina hanhund (C.I.E DKV-13 NOJV-12 NOUCH SEJV-12 SE U(u)CH Wallwein's Q-Quite Easy) blev bästa hanhund samt BIS/BIM   . 

Jag kom hem från Moheda sent söndag kväll, jobbade sedan måndag och tisdag åkte vi mot England och Crufts. Såhär i efterhand skulle vi nog ha struntat i den resan, men det är alltid lätt att vara klok i efterhand. Det var många omständigheter som gjorde att jag var mer än trött redan på morgonen när utställningen var. Fina resultat fick vi och det var förstås jätteroligt, men efter att jag visat Pärlan kändes det väldigt obehagligt. Jag fick rejäl hjärtklappning och blev andfådd vid minsta ansträngning. Hjärtklappningen höll sedan i sig hela kvällen, inte förrän jag somnade sent på kvällen gick det över. Att vara sjuk hemma är inte kul - men att vara sjuk borta, utomlands är än värre. Såklart var jag lite orolig, men jag kände ju hela tiden att det mest var obehagligt, inte så farligt. Att detta är en biverkning på Levaxin som jag börjat äta i februari har jag förstått senare, nu har jag minskat dosen för att undvika att något liknande ska hända igen. 

 
Pärlan (CH Barecho Poetry In Motion) vann veteranklassen bland tikarna (10 anmälda)
 
Miranda (CH Barecho Devil Wears Prada) placerades som tvåa i tikarnas Open class (12 anm.). Denna klass är ju den som champions måste gå i så att bli tvåa i den klassen kändes väldigt bra måste jag säga   .


Helgen efter Crufts var det dags för SKK:s utställning i Malmö. Jag blev sjuk med feber när jag kom hem från England och var väl kanske inte helt återställd ännu... Men äldsta sonen Thomas bor i Malmö och vi hade ju sett så fram emot att få träffa honom och hans tjej Emma så jag ville inte ställa in resan. 


Ingen tendens till hjärtklappning blev det där, men jag var orolig hela tiden och det gör ju inte saken bättre så helt klart kände jag mig begränsad när jag visade hundarna i rörelse. På vägen hem därifrån kände jag mig verkligen less, tänkte att det är ju faktiskt inte roligt med hundutställningar om man inte ens orkar springa med hundarna som det behövs   . Jag förstår ju att man måste ha tålamod med återhämtning efter en sån här sak, men himmel så svårt det är med tålamodet...

 
Resultaten kunde vi dock inte klaga på. BIR blev CH Barecho Play Now Pay Later "Paco" & BIM CH Barecho Glint Of Gold "Gizza".

 
En uppfödargrupp hade vi också där (man får ju handla på inteckningskort i Malmö så då måste man försöka samla på sig så många såna som möjligt   ). Fr.v.: Paco, Barecho Sees The Day som verkligen såg fin ut tycker jag, Pärlan och Gizza. 


Efter två lediga helger hemma kände vi oss redo för utställning i Sundsvall. Och där kändes det mycket bättre, kanske tack vare att det var så många av våra hundvänner där. Sån trygghet det var att ha dem omkring sig, tusen tack för att ni finns - ni vet vilka ni är   .

 
Ännu ett BIR blev det för Paco där, BIM blev veterantiken CH Lelica's Hold Me Tight. 


 
I finalen placerades Paco som BIG-2   


 
Vår fina cockervalp Svea (Backhills Just Awesome) blev BIR-valp i Sundsvall, men det är sån otur jämt vad det gäller henne. Det krockar alltid så jag inte kan visa henne själv... supertrist, hon är så fin tycker jag - är verkligen jättenöjd med henne så jag hoppas jag ska kunna få visa henne lite själv nu också när hon kommer upp i juniorklass. Stort tack till er alla som hjälpt till att visa henne när jag inte kunnat själv   !


 
En hel del valpar har vi ju haft här under vintern-våren också, en hanvalp har vi kvar osåld i Pastas kull sedan har vi behållt en tikvalp som heter Fläder och en hanvalp som heter Banjo(bor hemma hos sonen Henric och hans sambo Viktoria) ur samma kull. Ur Nellies kull har vi den svart/vita tiken Elsa hos fodervärden Lena i Mjölby. Som alltid ser vi så fram emot att se dem växa upp och se vad det blir av dem och deras syskon   .


Flera fina resultat har våra fantastiska valpköpare haft också under den här perioden, här kommer exempel på några av dem:

 
På SKK:s utställning i Strängnäs blev CH Barecho Yackpot Every Time BIR. BIM blev Wilmio's I Live For The Applause.


 
Första certet fick unga Paco-sonen Barecho Spitting Image "Justin" på SSRK:s utställning i Boden   .


 
Vår egen Paco-son (som bor och visas av Jenny Andersson mestadels) Barecho Viking Power "Marron" blev BIR-valp och BIS-valp på SSRK:s utställning i Forshaga.


Förra helgen var vi till Västerås på utställning och det var en jättetrevlig dag i bästa sällskapet. Visst var jag trött efteråt, men det börjar ändå bli mycket bättre. Nu kunde jag ställa mig och klippa Gizza efter jag kom hem från utställningen, de andra gångerna har jag knappt tagit mig in från bilen. Så skönt när man märker att det sker en förbättring   !


 
Bland valparna i Västerås var det återigen vår tikvalp Curry (Barecho U Must Be The One) som blev BIR-valp. Hon har blivit BIR-valp varje gång hon ställts ut och vi är otroligt nöjda med henne, lite mer träning behövs dock för att hon ska komma helt till sin rätt. I Sundsvall blev hon placerad som BIS-4 valp, i Västerås blev det dock ingen placering. Stort tack till Stina som visade henne i finalen då jag var upptagen med Pärlan just då   . BIM-valp blev Marron (Barecho Viking Power). 


 
Det var den gamla tanten Pärlans dag i Västerås. Hon blev inte bara BIR totalt i rasen utan dessutom BIS-veteran!! BIM blev CH Big Brazzel Higher And Higher. 


 
Fina Pärlan, alltid lika glad och presterar alltid på topp     . Här på fotot efter sin BIS-veteranvinst.


Så på måndag är det dags för semester, då åker vi till Spanien och Torrevieja. Vi kommer att vara där i 10 dagar och även fira Davids födelsedag där. Det känns lite som en avslutning på denna "resa" som det varit sedan jag fick besked i oktober att jag hade en hjärntumör och som sedan opererades bort i december. Såklart dröjer det innan jag är helt återställd (om jag nånsin blir det?), men jag har sett fram emot att åka till Spanien och tänkt på den när det varit tunga stunder. Vi bokade den i januari när jag mådde dåligt, just för att göra något positivt och ha den som en återhämtning efter alltihopa. Det är bara David och jag som åker, och han behöver nog detta minst lika mycket som mig. Det är inte lätt att vara anhörig heller alla gånger, och så mycket extra han har fått göra när min ork har varit totalt borta. Denna resa är den första vi gör på de snart 19 år vi varit ihop där vi är helt ensamma. Vi har förstås rest tillsammans, men då oftast med hundar. Eller så har det varit med barnen, släkt eller vänner. Så man kan säga att detta blir en lite försenad smekmånad   .



Av barecho - 27 april 2016 21:30

Idag föddes Gizzas (C.I.E. NORDUCH FIUCH EUW-13 FIV-13 WW-14 NOV-15 HeV-15 NORDV-15 Barecho Glint Of Gold) och Ethans (Lelica's Rock The Stage) valpar   !


Eftersom jag jobbade idag var min mor Margareta här under dagen och hjälpte Gizza med valpningen, tusen tack för det   !


Samtliga valpar är leverfärgade/vita, flera av dem har den riktigt mörka leverfärgen   .


Första valpen föddes 11.00 och det var en tik.

 
Yoggi heter hon. Hon vägde 362 gram.


 
Nästa valp var en hanhund som döpts till Yarrow. Han föddes 11.15 och vägde 364 gram.


 
En till hanhund föddes 11.20, han heter Yannis och vägde 360 gram.


 
Ytterligare en hanhund föddes 12.25, namnet på honom är Yahoo och han vägde 374 gram.


 
Tja, en till hanhund tar vi när vi ändå är på gång med dem - han föddes 13.30 och heter Yalla. Vikten var 356 gram.


 
Och jodå, en till hanhund ändå föddes 13.35 Han heter Yambo och vägde 386 gram.


 
Valp nummer sju blev äntligen en till tik. Hon heter Yanna och vägde 306 gram, hon föddes 14.45


 
Så sista valpen som också var en tik. Hon heter Yazza och föddes 15.20 Vikten på henne var 394 gram.


Vi har alltså nu 5 hanhundar och 3 tikar i denna kull - några fler tikar hade varit bra, men vi är såklart jätteglada åt de valpar vi har fått som alla ser härligt friska och pigga ut   . Mamma Gizza är lite trött nu förstås, men annars mår hon och de små bra   .


 

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards