Kennel Barecho

Alla inlägg under december 2011

Av barecho - 28 december 2011 10:44

.... för i år. Skönt på ett sätt - men lite vemodigt också. Nu när Thomas har flyttat hemifrån så blir det ju inte av att vi träffas och umgås så mycket som jag skulle vilja. Förmodligen också sista julen Henric bor hemma..... Fattar inte att de är så stora nu - men vilken mamma förstår sånt ?!


I förrgår kväll provspelade Henric, Nathalie, David och jag spelet "Med andra ord". Jacob sov hos en kompis så därför var inte han med. Det var verkligen ett roligt och fartfyllt spel! Blev en hel del skratt måste jag säga - vi spelade tre gånger med tre olika parkonstellationer och gissa vem som ingick i det vinnande laget varje gång? Jooo, vår alldeles egna lilla plugghäst här hemma - David förstås. Tror ni han blev någe mallig? Näe, förstås inte ödmjuka David inte.... Han kan verkligen reta gallfeber på mig när det gäller spel!! Eller ja, det kan väl ganska så många iofs när det handlar om att vinna och förlora...he...he...


Ganska så jämnt var det alla gångerna. Spelet går ut på att man tar upp ett bricka där det står något, ett namn eller ett ord eller liknande. Så ska man beskriva det för sin lagkamrat utan att använda något av de ord som ingår i det ordet. Till exempel - ölmage, då får man inte säga öl eller mage. Så ska man försöka pricka in så många rätta ord som möjligt på 30 sekunder innan det blir nästa lags tur. Man kan också få upp en bricka med en tjuv på och då får man helt sonika ta en bricka från andra laget.

Det fanns också små pipgrejer med som man fick störa motståndarlaget med - meeeen, undrar vilka som blev mest störda av det! Hundarna blev helt galna av ljudet och då speciellt Kylie och Lleyton förstås....


David jobbade halvdag igår och lämpligt nog så gick tåget som Thomas & Sia kom på alldeles utanför där han jobbar. De klev av där i Storvik och följde sedan med David på lite inhandling av mat mm. Jag roade mig med städning och annat pyssel hemma jag. Bakade två mjuka kakor, en saffranskaka (Erikas recept) och så en chokladkaka som mamma brukade göra med glasyr på - båda jättegoda om jag får säga det själv!


När så David och Göteborgarna kom hit gick de och la sig för att vila en stund (ja, inte David då....), de hade ju varit uppe sedan 04.00 och det är väl mer den tid Thomas brukar lägga sig än kliva upp....

David och jag gjorde en Janssons med myyyyyyycket grädde i - jättegod, men den blev lite bränd längst upp. Kanske skulle vi ha haft den längre ner i ugnen? Nåja, inga problem för mig att peta bort det brända och bara äta av det gottaste....


Gott! Vi hade nån ny sorts sill - kräftmarinerad och den var jättegod. Så lite sallad blev det också nu - gott med något till som inte dryper av fett...



Thomas åt i princip bara skinka först han - och Henric skinka med potatis. Nåt annat som var nytt för oss på julbordet var annars revbensspjäll som de åt också av båda två som tur var...


Henke ser nöjd ut än så länge...


Efter att vi ätit så var det förstås dags för julklappsutdelning. Ingen tomte dök upp - så jag fick helt enkelt dela ut dom för annars skulle de väl legat kvar där än!


Jaaa, började med att dela ut paket till mig själv - bra det!


Undrar jag vad Nathalie sa till Henke där när hon fick en sån blick?


Hmmmm.... många som är nyfikna på vad som finns i paketen.

Ja, hur var det nu med det där paketet Henke - förstod du piken?

He..he... nog ser han lite skrajsen ut allt när mamma tittar på honom?

Jaaaa, han tar sig för pannan helt enkelt...

Denna kan ju vara bra att ha med tanke på att den förra brann upp....

Vem öppnar snabbast??

Kaffemaskin till både Henric och David. Davids testade vi igår kväll och teet var då jättegott! Tror kaffet också var bra - dock dissade Jacob den varma chokladen...



David fick ett spel - eller ja, det stod till familjens besserwisser på paketet och då finns det ju bara en. Det var spelet Bezzerwizzer. Efter att ha läst reglerna i en halvtimme (finns det nåt så trist som att göra det?). Vi försökte göra det utan David meeen fick ge upp. Jag har inte tålamod att läsa sånt och försöka förstå vad de menar. Nä, så mycket lättare att låta David läsa och förklara sen.

              

Vi delade upp oss i lag. Henric och Nathalie var ett lag...

Sabina och Thomas ett annat....

Jacob och jag i ett lag...

Och så David själv i sitt lag.

En hel del kluriga frågor var det... som den jag och Jacob fick, vad heter den sortens mat som kommer från Falun? Få se nu... Falubullar, var det väl? Vem som vann? Minns inte - är som bortblåst just nu.....


Sååå skulle vi då ge oss på att spela "Med andra ord" igen. I alla möjliga lagkonstellationer.... Henric och Thomas envisades om att de absolut ville vara i samma lag - för då skulle de vara helt oslagbara. Jag var skeptisk... meeeen, de kände varann så väl tyckte de så detta skulle bli en enkel match för dom.

Lite sur blev Henric när laget med Nathalie och Sia fick upp fem tjuvar i rad och valde att lägga dom på deras rad så att de som redan låg sist nu låg pyrt till.... He...he... För vad ska man säga? Tror de kom sist varje gång de valde att vara i samma lag - gullungarna mammas ...

 

Henric: - Ett råttliknande djur som är i bur? 


Thomas: - Ehhhh, en undulat?  
 
Henric: - Men för helvete Thomas - RÅTTliknande!!

Nja.... det gick väl sådär kan man säga för dom. Jacob var mycket road av sina större bröder och deras diskussioner! Vid 02.00 hade jag varit trött länge så då fick vi tacka för oss och krypa ner i sängen. Hur länge de andra var uppe och hur diskussionerna slutade vet jag inte - för fortfarande sover de andra...


Jag hade i allafall en supertrevlig kväll med alla mina hjärtan, tusen tack för att ni var här och för att ni är dom ni är - dom bästa !!     




     

Av barecho - 26 december 2011 18:55

Ja, det är väl ungefär vad den här dagen har handlat om. Igår kväll när vi lade oss så hörde jag att det blåste - men så farligt var det ju inte. Meeeen, jag vaknade i fyra-tiden av att det lät som om hela huset skulle rasa samman! Ingenn ström hade vi förstås heller, något vi börjat bli vana med denna vinter....Usch, så otäckt det lät - påminde om när vi åkte till Finland för några veckor sedan, så ingen trevlig upplevelse alls.

Kunde förstås inte somna om - och inte gick det ju att läsa nåt heller utan lampa . Surfade runt lite på ifånen istället - den ställer alltid upp den! Skickade oroliga SMS till äldsta sönerna som var ute på raj-raj - tror ni de svarade? Nä, förstås inte - de låg väl och sov de som man ska göra i den tiden... 


Surfade runt lite och kollade på hus lite runtom i landet - mest i Stockholmsområdet. Hittade faktiskt några som såg lite lockande ut - men, njae - är ju Spanien jag helst vill flytta till. Men visst är det roligt att surfa runt och kolla på lite olika hus och drömma sig bort om hur det skulle vara att bo där... .


När vi gick upp fick vi sedan koka lite vatten på vår gasolspis så vi fick frukost - hundarnas mat var redan uppblött som tur var och lite vatten fanns ju kvar i kranarna att fylla på deras vattenskålar med. Såååå fanns det ju inte mycket att göra sen - annat än att bege sig iväg mot affärerna för lite klädbyten och inhandlande av födelsedagspresent till Jacob.


På vägen dit tog jag några foton:

En hel del träd hade rasat som vi kunde se....   

.... och den lilla is som fanns pressats ihop.

Så nu ser det ut som vår här igen! Jaaaa, nu gillar ju jag detta betydligt mer än vintern - men antar att det kommer något bakslag snart....


Till Valbo då och mellandagsrean.

Vi var inte själva där - betydligt värre än någon av dagarna före jul. Folk var som galna efter p-platser - jahujedamej säger jag bara....


Megarea var det på Expert och visst blir man alldeles chockad över såna här prissänkningar!!! En hel krona - jag tar mig för pannan.... David var tvungen att hålla fast mig för att jag inte skulle köpa ett dussin såna här när det var sånt klipp!


Efter mycket letande här och där hittade vi till slut födelsedagspresenter till Jacob - kände oss mycket nöjda och begav oss sedan iväg för att byta några kläder som inte passade i storleken.


Hörde hemifrån att vi fortfarande inte hade någon ström - då hade vi ju varit utan i 13 timmar så blev grymt trött måste jag säga.... Men, som av ett mirakel kom strömmen tillbaks bara 10 minuter innan vi kom hem. Ett kallt hus mötte oss, men förvånansvärt snabbt kom värmen tillbaks.


Nu har vi just ätit lite köpmat och ska strax ge oss på att spela spelet "Med andra ord" ihop med Henric och Nathalie... återkommer imorgon med hur det gick !  

Av barecho - 25 december 2011 16:39

Japp, två inlägg måste det bli idag - det om Seamus gick ju inte an att ha ihop med julfirandet, det var alldeles för speciellt för att dela plats med något annat  .


Detta år var ju julafton på en lördag - det borde vara förbjudet tycker jag... för himla jäktigt blir det när det liksom är julafton direkt när ledigheten börjar och förra helgen redan känns lååååångt borta. Nu är ju jag visserligen hemma - men har ändå tusen saker som ligger över mig att göra. Att sedan David jobbat sjukt mycket denna vecka sedan det stod klart att det blivit nya ägare har ju inte direkt hjälpt mig....

http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.4230340-almab-drivs-vidare-efter-konkursen


När han kom hem i fredags skulle han då ge sig på att sätta upp den belysning som vi köpt till vår flaggstång. Vi har inte någon utegran i år och jag har tyckt det sett så himla fint ut när andra har haft sån här belysning. Såå han begav sig ut på en gång, medans det var ljust ute. När han varit ute i över en timme kom han in - med mord i blicken och sa att jag var tvungen att komma ut och hjälpa honom. På med jacka och vantar och ut i snålblåsten för jag ville verkligen ha upp denna belysning. Det visade sig att de åtta snören med ljus som fanns plus den med ström hade trasslat ihop sig till ett enda stort ormbo.... Meeeeen, utrustad med ett tålamod som ingen sett hos mig sedan jag var ett år och lärde mig gå typ så började jag trassla ut ett och ett.  Efter ca 1,5 timme var vi klara - då var det redan mörkt men jag gick in efter en ficklampa som vi skulle se med i mörkret. Satt då också på mig en mössa (även om det är emot mina principer....) eftersom jag nu var så himla nedkyld. Klagade inget alls utan hämtade sedan Henric och Jacob för att de skulle hjälpa oss när vi hissade upp den så inte samma sak skulle uppstå igen.


Jacob, Henric och jag höll i två var och David hissade upp den. Allt såg bra ut - han började slå ner dom i backen så att de skulle sitta fast och när han håller på med den femte vad händer då tror ni? Jooo, hela skiten rasar ner!!! Ringen hade böjts ut på nåt sätt. David blir helt vansinnig - skriker att vi aldrig ska köpa nåt mer skit på Rusta!!!! Jag försöker hålla lugnet - meeeeeeeeeeeeeen, där gick det inte längre!!! Helt stelfrusen skriker jag, men det blir väl ingen jävla belysning ute i år då  !!!! Går in och slänger igen dörren allt vad jag kan (tur vi har en kraftig och tålig en... ) - några tårar kommer, vilket det alltid gör när jag blir sådär besviken och arg. Jag går i alla fall in i Tv-rummet och tänker fortsätta med min städning samt att klä granen. Vad tror ni jag ser då? Jooo, granjäveln har vält!!! ÅÅÅÅÅÅh, nu är det inte roligt kan jag säga - när så David kommer in skriker jag bara: - GRANJÄVELN HAR VÄLT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!   Eftersom han nu känner att det är bäst att behålla lugnet om det ska bli nån jul i detta hus så säger han inget, går bara in och ställer upp granen igen och går därifrån. Jag torkar mina tårar och fortsätter lugnt där jag var innan jag gick ut... Jaaaa, kanske jag inte är den mognaste i kommunen - men ganska så skönt ändå när man fått ur sig allt 

Den blev ganska så fin ändå tyckte jag....


Efter lite försmak på den fantastiskt goda julmaten som mamma varit så snäll och gett oss dagen före så kämpade jag på med städningen till 20.30, då sa min kropp till att den hade fått nog och ville till Tv-soffan istället. Sååå bara att ge upp och krypa ner där.....


Igår morse blev det tidig uppstigning för att hinna med det vi inte hann med dagen före... Men ganska så mysigt ändå, lite frukost först och så gav vi oss på att städa sedan - går ju så mycket snabbare när man hjälps åt.


Frasse fick lite skinka till frukost - men nja, han föredrar nog kattmaten verkar det som...


Vid lunch kom Åke och Kerstin för att äta lite gröt och skinksmörgås. Som jag skrev förra året så vägrar jag numera åka till mer än ett ställe på julafton - så nu gör vi så att vi antingen är hos dom på kvällen eller hos oss. I år var det dags att vara hos dem på kvällen vilket då gjorde att gröten serverades hos oss. Ser ni så julfin jag är, nåt svart måste jag ju ha på mig - men bara byxor just denna gång!


Jaaa, så ordentliga de ser ut allihopa!


Jättetrevligt hade vi verkligen och gott var det om jag får säga det själv - men sån här mat gillar ju jag! Fast jag hade förstås inte skinka på min macka - det var ju tunga på den förstås...


Pelle, Johanna, Hugo och Hubert kom förbi lite snabbt med en julklapp till Jacob - trevligt! Efter de hade åkt skulle Jacob agera djurens tomte - vi hann liksom inte med det i förmiddags....


Först ut var Frasse. Han låg och sov i Tyras kontorsstol när Jacob började prassla med julklappen....'

När han sedan fick se vad som fanns i paketet blev han genast nyfiken... Detta var helt klart en julklapp i hans smak!


Han lekte sedan med den bra länge - den är så himla söt, ser ut som ett litet Tyra-huvud!

     
Sååå var det fiskarnas tur! Säg inget, jag har aldrig påstått att vi är en normal familj.... Ni ser väl på Jacobs min att han tycker det är lite märkligt kanske, men för mig är det förstås helt naturligt.

Nu vet jag inte hur glada de blev över just denna julklapp.... Men, så är det ju ibland - man kan inte vara nöjd med allt man får!


Sen fick Molly sin julklapp.... Nu vet jag ju inte hur hon brukar fira jul i Hagaström - men hon var grymt skeptisk. Kanske har hennes matte sagt att hon inte får ta emot paket hur som helst? Efter att ha fått hjälp med öppnandet så mumsade hon i sig den till slut i alla fall.

Valparna fick nöja sig med sin vanliga mat och mammas tuttar - men de verkar tycka det var helt okej.

Sen blev det Tyras tur.... Hon fick gå in i sin hage där hon äter för att få vara lite ifred....

.... som ni ser så kan det ju behövas.

Jag tyckte ett grisöra kändes alltför stort för henne så hon fick ett köttigt ben att mumsa på istället, något hon gjorde intensivt tills jag tyckte det fick räcka.

 
Paketutdelning!


Här har då fem långöron fått sina paket och nu gäller det att hitta något bra ställe att äta på....

Clådan får lite hjälp med öppningen av tomten.         


Lleyton paxade korgen han....


Tant Kylie hade som vanligt snott åt sig de flesta paketen så Jacob var tvungen att rycka in och reda upp det hela...


Hmmmm.... säger Miranda, ska jag lägga mig här?


Pärlan slog sig ner på köksgolvet hon - där trivdes hon och tuggade som i trans...

... och Miranda hon gick och gick....

... och gick och gick, inte förrän alla andra ätit upp sina öron kunde hon lägga sig och äta upp det. Jaaaa, de har lite olika taktik de små älsklingarna!


Lleyton borrade ner sig i bädden - som han njöt gammelgubben våran, och än har han inte fått bästa julklappen - hans favorithusse kommer ju hem i övermorgon !

Dom här två håller ihop i vått och torrt numera....


Messi var lika skeptisk i år som han var förra året.... WTF - kommer inte den här från en gris???? Och ni tror jag kommer att äta den..... glöm det!   

Men hans fästmö visste precis vad det handlade om....


Ett snabbt mord av papperet och så glufsade Daphne i sig sitt öra på rekordtid! Förmodligen var det hon som också åt upp Messis någon minut senare.... Ingen parning har det blivit mellan de två än - men hon verkar gilla Messi och han har förstånd att låta henne vara än så länge. Hon känns fortfarande för hård och blodet är lite för mörkt - kanske att det kan vara dags om ett par dagar? Vi håller tummarna att det ska gå vägen...


Baros var inte helt säker på vad han skulle göra heller - men han sprang till slut ut i rastgården med den...

Något som Luca gjorde på en gång - men så är han lite mer kvicktänkt än sin bror Greven som inte bara var skeptisk till sitt öra utan även undrade vad det var för sten som helt plötsligt låg i korgen...


Syrran Gizza var inte still tillräckligt länge för att kameran skulle hinna fokusera... men örat åt hon upp snabbt!


Fame var grymt skeptisk.....

Och Enya var också lite undrande - hon var mest intresserad av ifall de andra verkligen fick samma sak i sina paket?


Fighter (som är här för att husse och matte är borta) verkar ha vanan inne med julklappar. Han fixade att öppna själv och åt sedan lugnt upp sitt öra...


Efter att detta var klart hade Jacob bestämt att vi för en gångs skull skulle vara en normal familj och kolla på Kalle på TV! Det gör nämligen ALLA andra påstår han... Lydiga som vi är så gjorde vi honom förstås till viljes...


Man blir verkligen nostalgisk när man kollar på detta - så speciellt det var när jag var liten att kolla på Kalle på julafton! Ser ni våra fina mjukistomtar? I år har tomtemor bestämt sig för att öva på simhopp - tomtefar kollar nervöst på....

Ingen blir förvånad över att detta är mitt favoritinslag eller hur? Sååå himla söta de är - nog måste väl Lufsen vara en schnauzerblandning? Vad Lady är vet vi ju....


David tog sig en liten tupplur han under tiden - snarkade högt i ena soffan medans Jacob och jag myste med några hundar i den andra.


Vid sex-tiden var det dags att åka mot Hammarsbacken för att fortsätta julfirandet där. Davids bror Gustav var där med sin sambo Carro och deras barn Melker & Selma. Ja, Åke och Kerstin var förstås där de också.

God julmat bjöds det på förstås... Nåt som var nytt för i år var den superdupergoda sås som var till laxen, var nån typ av hjortronsås. 

Melker som är snart två år blev väldigt intresserad av vår kamera - han fick ta några kort och tja, såhär såg ett av de ut. Såhär ser livet ut ur en tvåårings perspektiv!


Äta bör man annars dör man så heter det ju... men nog äter man lite för mycket dessa dagar... Men, det är ju så himla gott så vad kan man annat göra?


Samma tomte i år igen, han är verkligen en bra tomte som orkar hålla ut år efter år....


Melker agerade tomtenisse en liten stund - här är det Jacob som får ett av sina paket.


Ett verktygsset fick Melker från oss - här är det pappa och farfar som försöker förstå sig på hur det fungerar...


En julklapp till Kerstin från Åke med en gullig vers till - det är kärlek det !


Åke fick skidglasögon från David och Gustav - snitsigt värre!


Jacob med några av sina julklappar - en innebandyväska bland annat som han verkligen behövde.


Två av mina älsklingar ! Kändes verkligen i hjärtat att tredje sonen - Thomas inte var med denna julafton....  Men på tisdag kommer han och hans sambo Sia - och dåååå blir det riktig julafton för mig!

      
Henke kan förstås inte låta bli att nypa lillebror....


Många fina julklappar fick vi, bland annat 12 tallrikar från Rörstrand:

Jättefina - jag gillar ju också sån här enkel, lite klassisk design.


Efter lite tjatande från min sida så kom vi hem i elva-tiden - jag körde som vanligt och blev förstås även trött först....


Nöjda med julfirandet såhär långt - men som sagt, på tisdag när jag har alla mina barn här, då kommer den riktiga julkänslan att infinna sig - lite det också som min favoritjulsång handlar om.... Viktigast av allt är att få vara tillsammans med sina nära och kära 
   


Sååå måste jag bara få bjuda på en liten videosnutt från idag när Tyra lekte med Frasses leksak....:



Och sist, men inte minst en liten rolig bild med julanknytning:




God fortsättning på julen mina vänner!  
   

  

                

  

Av barecho - 25 december 2011 15:41

...ögonblick som uppfödare var i fredags när jag fick det bekräftat att Seamus (CH Barecho Hold Your Horses At Peasblossom) blivit vinstrikast på utställning i sin ras i England  ! Vem kunde ens tro att det skulle vara möjligt att en import skulle kunna bli det i rasens hemland, där Springern förstås är en numerärt så mycket större ras än den är här i Skandinavien. Jag gjorde det då inte..... men jag är ofantligt glad och stolt över att Seamus lyckas med detta och att hans ägare Jacky och Dave Mitchell tagit hand om honom så väl och matchat honom under året.


Seamus föddes i Kylies (CH Wongan Romanza At Barecho) första kull.

CH Wongan Romanza At Barecho
 

Ni som känner till henne vet förstås att hon är en import från Australien och att hennes föräldrar är två av Australiens toppvinnande Springers på den tiden de ställdes ut nämligen CH Azucroft On The Prowl och CH Wongan Amazing Grace. 
 

CH Barecho Fun For The Future


Far till Seamus är vår älskade Fritz (CH Barecho Fun For The Future), som i sin tur är efter två mycket berömda avelshundar - CH Whisborne Angus Og och CH Barecho Pretty Picture. Nu behöver det ju inte alls vara så att avkommorna blir extraordinära bara för att stamtavlan ser ut på detta viset - men just i detta fall blev det faktiskt så! För Seamus är något alldeles extra, det tror jag de flesta håller med om som träffat honom... Han har också lämnat en hel del avkommor, då framförallt i England, som redan vunnit en hel del - så det verkar som arvet förts vidare .


Såhär såg Seamus ut fyra veckor gammal....

...och så sex veckor. Titta vilken skillnad på hans proportioner bara på dessa veckor.


Här var han då åtta veckor gammal, ni må tro att jag hade svårt att välja mellan honom och Zola som vi sparde själva ihop med Carro.


Seamus fick bo kvar hos oss till han var drygt 10 månader gammal eftersom han med dom gamla reglerna inte fick komma in i England förrän det gått sex månader från han tog blodprovet för Rabies. Något som ändras nu vid årsskiftet som tur är.... På detta foto är han 6 månader gammal.


Här blev han BIS-valp på SSRK Värmlands utställning i Hammarö dec-06, minns att jag här började ana hur bra han faktiskt var....           


När han sedan hämtades hem av Jacky och Dave i snöstormen i slutet av januari kändes det oerhört jobbigt. Att ha en hund kvar så här länge och sedan skiljas från dom - ja, det är inte det lättaste. Seamus kommer alltid att ha en mycket speciell plats i mitt hjärta.... .


När han sedan började ställas ut i England och ganska så snabbt fick titeln JW så blev vi förstås väldigt glada, han kvalificerade sig också till nån form av juniorfinal som var på Crufts.

 

Hans första CC och sedan BIR i England var också en fantastisk känsla!  Och när han så blev champion så var det bara något vi kunnat drömma om, ändå skulle det visa sig bara vara början....

Vi har haft det stora nöjet att få låna hem honom ett par gånger - något vi alltid kommer att vara mycket tacksamma för. Han parade några tikar och hade också en hel del framgångar i ringarna - bland annat blev han BIR och BIG-1 på Svensk vinnarutställning i Malmö-09.


Tidigare i år hände något som också var väldigt speciellt, han blev bästa hanhund på Crufts! Vad jag vet så blev han den första importen som fick CC där....

Så nu i september fick jag nöjet att åka över och visa honom själv till BIR - verkligen roligt och speciellt för mig!

 

Här ser ni ett utdrag där de vinstrikaste i varje ras är nämnd - summan som står efteråt är beräknat på gruppvinster och grupplaceringar om jag har förstått det rätt.


Tusen tack Seamus för all glädje som du gett mig under årens lopp, hoppas du får vara frisk och fräsch i många år framöver och vi ses ju i mars igen.... 

  

Av barecho - 21 december 2011 12:12

Ja, nu har vintern kommit till byn. Vi har fått mer än väl med snö tycker jag - men är ändå glad att det kommer att vara vitt på julafton. Det hör ju liksom till även för en vinterhatare som mig.... Hundarna uppskattar det i alla fall - åtminstone de flesta. Passade på att fota lite igår på dem ute på gården - mycket lättare än när jag går med dom. Alla foton finns i ett bildspel på min FB för den som orkar se dom - var ju närmare 200 stycken så tar ju en stund.

Här kommer i alla fall några stycken med lite förklarande texter.....:

Den här leksaken är mycket populär - det är en ständig kamp om vem som har den. Allra mest mellan mamma Kylie och Miranda. Vår jordekorre Tyra vill gärna vara med hon också...

Miranda blev snöpurrad rejält av Pärlan - som den storasyster hon är så är hon lite smått avis när Miranda får för mycket uppmärksamhet av Kylie...

Dragkamp!


Gizza tar upp jakten på Miranda.

        

Här är det ännu fler som jagar Miranda - nåt hon bara älskar. Tja, Clådan står ju still förstås...

Fr.v.: Pärlan, Miranda, Messi, Fame och lilla Ty.

Gizza puttar Ty....


Vem annars än Baros kan se ut sådär på kort?

Här står Kylie och vaktar leksaken mot Miranda....

.... Meeeen, då kommer Greven fram och tar den istället! Ja, dessa barnbarn - de är inte lätta att tas med alla gånger.

Men det var ju ingen större match för Miranda att ta av Greven den....

Luca blir angripen av både Gizza och Enya - Clådan ser allmänt trött ut hon bara på dessa bråkstakar...

Rejält utskälld blir han också!

Djupa diskussioner mellan Kylie och Greven bakom snöhögen - Baros är inte så intresserad av sånt så han stack därifrån snabbt.

Eh.... få se nudå, vad kallas den där dansen Enya??

Gizza och Miranda i kamp om dyrgripen

Vem tar upp den snabbast?

         

Fame, Gizza och Luca kämpar om den...

 

Enya och Baros har fått upp ett spår...

Och Clådan har också hittat nåt som luktar gott - Miranda blir förstås nyfiken...

Så här ser man springers för det mesta eller hur?

Gizza behöver lära sig att veta hut tycker Enya...

Vår älskade lilla affenpinscher .

Vem har sagt att affenpinschern inte är en apporterande hundras?

Tyra skrattar åt mamma Pärlan som tagit över efter Fritz och Penny som alltid låg och rullade sig i snön...

Shiiiiit - hon är efter mig säger Luca!!

Brorsan Greven studsar runt på egen hand han.

Den trebenta hunden Enya i luften!

Gammal är äldst så är det bara - om hon vill ha den så då tar hon den.

Åhhh, men kan vi inte gå in snart då??

Finaste gammelgubben vår ...

... och såklart finaste gammeltanten vår också .

Jodå, visst är det vackert med vinter.... Men, jag kan tänka mig att ha en sån tavla på väggen i Spanien - tror det räcker för min del faktiskt.


I förrgår valpade Liza (CH Barecho Fly Me To The Moon), den stolta fadern är vår Baros (Night Wish Darrem Canis). Åtta valpar blev det - han slösar inte direkt på tikspermierna för här blev det endast en tik.

Och igår valpade Holly (Barecho Qualified To Show With Peasblossom), sju stycken blev det - fem hanhundar och två tikar. Pappa är en mycket vacker son till Seamus - nämligen Dexbenella It's About Time. Nu längtar vi efter att valparna ska bli större så man ser lite mer hur dom ser ut i båda kullarna!!

Nä, nu är det bäst jag slutar och tar in Frasse. Han har varit ute mer än 5 minuter (kattastrof förstås......) så nu står han utanför fönstret på övervåningen och vill bli insläppt.   

         

                     

Av barecho - 18 december 2011 18:38

Ja, det är ju fjärde advent idag sägs det... någon adventsljusstake har vi inte längre där vi tänder ett nytt ljus för varje advent. Var liksom lite roligare när barnen var små. Meeeen, det går så bra ändå så! Dagen till ära har jag bakat rosenbröd.

Kanske inte så värst juligt, men det är beställt till julbordet här hemma så var ju bara att  baka då... Dessa tycker jag själv är så himla goda, kan äta dom som godis jag .


Sen har jag också bytt gardiner samt tvättat köksfönstren... men så  himla tråkigt. Blir alltid på dåligt humör när jag ska hålla på med gardiner - finns nog inte mycket som jag tycker är tråkigare. Gjorde detta under tiden David var iväg idag på en julklappshandlingsvända själv, tror ni han märkte något när han kom hem? Näe, förstås inte.... nu kanske ni förstår varför vi byter så sällan här!!


Igår var vi båda två till Valbo och handlade julklappar, vi åkte 10.30 och kom inte hem förrän 17.30 Men så slut jag var.... Fast vi blev nästan klara, det mesta är inhandlat nu - behövs nog bara en sväng till under nästa vecka.


Henrics tjej Nathalie har varit här under helgen och igår var också Jacobs kompisar Emil och Elias här så då var det fullt hus! Men, det trivs jag verkligen med... fattar inte hur det ska gå den dagen vi bor här bara David och jag?? Nä, det får vi hoppas dröjer lääääääääääääääääänge innan det blir så. Vi hade jättetrevligt åt och diskuterade allt möjligt. Jaaa, vi kunde förstås inte låta bli att berätta lite pinsamma historier om Henric.... Men vadå?? Man måste väl få retas lite i alla fall.... Nathalie såg inte alltför förskräckt ut så det var väl tur det.


Igår fick också valparna köttfärs och äggula för första gången. De var faktiskt väldigt duktiga allihopa. Ibland kan det ju vara någon som bara totalvägrar - men här åt alla, med lite olika iver iofs - men de fick i sig en bra mängd så jag kände mig nöjd.

Stackars David (som inte alls var bakis igår utan har drabbats av den värsta förkylningen sedan mannaminne..hmmm......) suckade när han var tvungen att sitta med och ta kort på de små - men så är det att vara hunduppfödare, då kan man inte gnälla för att man är lite täppt i näsan!

 

Här börjar de springa runt när jag ropar på dem - säkert känner de också lukten av köttfärsen.


 

Först ut var Hero - han luktade en bra stund innan han vågade sig på att smaka lite på det...

Honey åt på bra, nästan hela köttbullen slank ner.

Jaaa, här passar jag på att kolla lite hur de ser ut också. Harald ser faktiskt riktigt fin ut, ni kanske ser min nöjda min?

Henrietta sträckte också fint på sig när hon åt.

Meeeen, här har vi den allra värsta! Kan det vara snuperdivagenen tro?? Helt galen var hon i köttfärsen, kastade sig efter den och tog inte många sekunder innan den var slut! Samma visa idag igen när de åt....

Ja, där ser ni ju vad Hetty tyckte om min köttfärsblandning.... Men, till slut så åt även hon.

Mamma, mamma - vi har fått något jättekonstigt!!!

Sånt gnäll det var på dem efteråt... De letade och letade i hopp om att hitta mer.


Här har vi också en som letar. Frasse är sååå nyfiken på dessa konstiga grejer med så roliga snören. Får väl hoppas han inte drar i väg med något av paketen och öppnar dom.

Här har han gått över till flugjakt istället....


En hel del snö har vi fått idag - jättebra för nu är det lite ljusare och hundarna håller sig rena. Men inget mer nu och så några minusgrader så vi slipper slask! Ska det vara så svårt att förstå för Kung Bore?? Jacob och Emil var ute och lekte i snön - härligt med lite omväxling från dataspelet tyckte ju jag förstås.


Födelsedagsbarn har vi att gratulera idag också - det är Divas första kull som hon hade ihop med Inu-Goya Salutation. Tilda flyttade ju till kennel Hi-Designs och henne fick jag rapport från för inte så länge sedan -stort grattis till henne idag på 10-årsdagen! Är osäker på ifall något av kullsyskonen lever, Casper och Assar var det jättelänge sedan jag hörde något ifrån. Och älskade Lea dog ju i början av september hon.... 


Nä, nu ska jag alldeles strax fixa lite toning i håret - David och Jacob är på fotbollsträning. Får se om han märker nån skillnad på mig då när han kommer hem? Förmodligen inte .     
 
       

Av barecho - 16 december 2011 09:03

... ja, det var det verkligen - att få jobba igen! Igår hade jag nöjet att få jobba som vikarie på Bergatrollens föräldrakooperativ som ligger inte så långt ifrån där jag bor. Som jag berättat tidigare får jag ju inte jobba åt kommunen som vikarie längre, ingen med normalt tänkande förstår varför... men, men - det är kommunen i ett nötskal det. För föräldrakooperativ är det förstås annat, något som jag är mycket glad åt.


Jag och Pelle samt flera andra familjer var med och startade detta kooperativ när Thomas & Henric var små. Minns att jag sen tyckte det var så skönt att flytta dom till den kommunala då det var en hel del tjafs mellan föräldrar och på den nivån "mitt barn är intresserat av det här, därför tycker jag vi ska göra det och det....". Var liksom svårt att dra gränsen vad personalen hade för befogenheter och vad vi föräldrar hade. Minns än när vi alla föräldrar skulle vara med och anställa personal - usch, kan inte ha känts bra för de sökande när de stod uppradade inför oss alla...


Men, det var som sagt då det - för typ 20 år sedan. Är väl som med allting, att det har lite barnsjukdomar i början. Nu verkar det vara en mycket väl fungerande förskola där både barn, föräldrar och personal trivs. Härligt! Precis så det ska vara eller hur? Om vi hade ett förskolebarn idag skulle jag inte tveka att placera det där istället för på den kommunala förskolan. Så mycket lugnare och friare kändes det som, mer fokus på barnen och sedan mat lagad på plats samt nybakat bröd. Hoppas jag får komma tillbaks dit vid något mer tillfälle!


Var förstås hur trött som helst igår.... hur roligt det än är, så blir man ju ovan när man inte jobbar varje dag. Kunde nog ha lagt mig redan vid 18.30, men kändes lite väl tidigt till och med för att vara mig! En liten powernap med hundarna på soffan - sedan kändes det bättre.


Finaste, finaste Marta (Barecho Zimply Made For Me) - inte många som har sånt huvud och uttryck som du . Tyvärr gick hon ju tom även denna gång, så inga julvalpar för oss... . Ska försöka para om henne på nästa löp eventuellt och då med någon annan hanhund. Det kan ju vara så att de helt enkelt inte är kompatibla hon och Loke?!
Vi gläds i alla fall åt att Dapnhe (CH Barecho Flying Vision) har börjat löpa!!! Typ fyra månader senare än vi trott - men vad gör det? Huvudsaken hon börjat nu... Vi ska hämta hem henne på söndag och så se om hon och Messi fattar tycke för varandra. Gör dom inte det, så testar vi med Baros. Kanske låter oseriöst - men det är ingen hemlighet att Daphne varit svårparad och jag kan tänka mig båda våra hanar, så varför inte låta henne välja vilken hon helst vill ha? Har också hört att det finns vissa som har funderingar över hur denna parning ska gå till.... nåja, man har ju lärt sig att vissa människor verkar ha hur mycket tid som helst att fundera över vad andra gör och inte gör.... Vi är i alla fall superglada åt att Sari låter oss prova para henne igen, tusen tack för det Sari!! - jag tycker Daphne är en supertik och att det verkligen är en förlust om hon inte får valpar. Trots hennes bestämda åsikter vad det gäller parning eller inte....

Härligt att se lite snö på Marta också - här finns inte en gnutta kvar. Jag vet, jag vet - att jag sagt jag inte gillar snö. Men typ 1-2 cm vill jag ha så det är vitt på backen. Ser ju inte Tyra nu när jag är ute med dem i mörkret.....


Ikväll blir det en lugn kväll för mig - David och hans arbetskompisar ska ha nån typ av avskedsfest eller vad man ska säga det på hans jobb. Det är ännu oklart hur det blir med Almab - men vi hoppas väl få besked nu inom de närmaste dagarna. Jag ska bjuda valparna på köttfärs och äggula för första gången idag tänkte jag - alltid lika intressant! Nya kort ska tas på dem också har jag tänkt.


Ingen direkt fräckis idag, men lite roliga bilder istället:

Fåglar är inte att lita på, det vet man ju....





M
an får väl hålla koll på skorsten på julafton......



     

Kan just tro det.....



     

Av barecho - 13 december 2011 19:31

Så blev det självaste Lucia-dagen även detta år. Inte för att vi brukar fira det så speciellt - var mest när barnen var små och det skulle firas på dagis (jaja, jag vet att det heter förskola - men på den tiden var det helt okej att kalla det dagis!). Men så i år går ju Jacob i sexan och det är alltid sexorna som står för skolans luciatåg. Hans farmor hjälpte till att köpa det han behövde för att vara stjärngosse, något som var första gången för honom. Han ville alltid vara tomte när han var mindre....


Han fick köpa största storleken eftersom han nu råkar växt något oerhört på längden - man undrar ju om David och jag verkligen kan vara hans föräldrar?? Meeen, han är så lik mig så inget tvivel där inte....


David och jag halkade oss iväg i morse mot Kyrkan där firandet hålls numera. Jag tycker det är så oerhört mycket finare att ha det i kyrkan än i en helt vanlig lokal - det är ju en helt annan stämning där.

Här är dom på väg in i kyrkan - ni ser väl den söta stjärngossen därbak?

Ja, här skulle jag då försöka ta när han gick förbi mig.. fin stjärna åtminstone...  

    

Dom ställde upp sig så fint så - hade nog tränat en del på det kan jag tro.

 

Var inte lätt att få till något bra kort - med eller utan blixt så blev det inte bra ändå. 

Här ser man i alla fall Jacob lite tydligare - de sjöng så fint, lite försiktigt i början men sedan tog de i allihopa tror jag.

 

Ni kan höra själv hur fint det låter!

Två av tjejerna i klassen sjöng - och det lät verkligen bra, måste säga att jag blev imponerad att de vågade!

Så var det dags för luciatåget att gå ut igen...


De skötte sig kanonbra hela klassen - jag är alltid så himla stolt över dessa ungar och sån tur Jacob haft som hamnat i en sån fantastisk klass!


Dagen för övrigt har tillbringats nere i trimrummet - flera stycken som behövde bli lite julsnygga så nu blir det skönt att få krypa ner i Tv-soffan en stund....


 
 

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards