Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 14 mars 2024

Kryddans & Teddys valpar är födda (U-kullen)

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andra tecken syntes. Hon åt glatt sin mat på kvällen och var sitt vanliga jag. Men hon och jag sov tillsammans i valprummet den natten. Hon flåsade lite under natten, men det var svårt att säga om det berodde på att det var varmt. Inget bäddande alls. Så på morgonen åt hon bara en tugga av maten, så då förstod jag att det var på G. Kryddan matvägrar inte direkt kan man väl säga.


Jag har kontoret i samma rum som valprummet, så jag satte mig och jobbade. Hon bäddade lite, men sov mest. Så helt plötsligt klockan 10.30 ställde hon sig upp och krystade. Oftast brukar det vara en timme kvar då till första valpen föds, men inte denna gång. Här gick det undan!


Redan sju minuter efter så föddes första valpen! Den såg lite liten ut, och när jag plockade upp den såg jag att den inte var som man vill dom ska vara. Tarmarna låg utanför, den var medtagen men levde. Det här händer inte ofta, tror jag kanske drabbats av det 5-6 gånger under alla år. Men lika hemskt varje gång, för självklart går det inte att rädda en sån valp. Kryddan brydde sig inte speciellt mycket om den, som att hon visste det inte gick att göra något   


Men som tur var dröjde det inte länge innan det föddes en frisk valp som hon fick pyssla om   


 
Andra valpen var en hanhund, han vägde 360 gram och är med det en av de tre största i kullen. Hans namn blev Ubbe och han föddes klockan 11.00. 


 
Nästa valp var en tik, hon föddes klockan 11.24 och vägde konstigt nog exakt lika mycket som valpen före, alltså 360 gram. Hennes namn blev Undis. 


 

Och det blev ännu konstigare, för fjärde valpen vägde även den 360 gram! Jag kollade flera gånger på vågen - men jodå, alla tre vägde exakt lika mycket. Denna valp föddes klockan 12.28, en tik som fick namnet Uzzi. 


 
När nästa valp föddes såg jag direkt att den var mindre än dom första, hon vägde 285 gram och var med den vikten den minsta i kullen när de föddes. En tik var det alltså, och hon fick namnet Unette när hon föddes klockan 12.39


 
Sjätte valpen var också det en tik! I förra kullen var det flest hanhundar, men här tog tikarna igen. Hon föddes klockan 13.05 och fick namnet Ultra, hennes vikt var 325 gram. 


 
Sedan blev det en liten paus innan valp nummer 7 föddes, en hanhund denna gång. Han föddes klockan 15.10 och för att fortsätta lite på samma tema så vägde han då exakt lika mycket som valpen som föddes före honom, alltså 325 gram. Hans namn blev Uzo. 


Då drog Kryddan en djup suck och somnade   


 


   


   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Tisdag 2 april 18:18

  Ubbe, hanhund      Uzo, hanhund     Undis, tik     Uzzi, tik     Unette, tik     Ultra, tik     ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Av barecho - Fredag 1 mars 07:49

Denna kull är Ziris andra kull hos oss, förra kullen föddes för 1,5 år sedan, i den kullen blev det sju valpar. Att det skulle bli fler denna gång misstänkte vi ganska tidigt, för redan när hon gått fyra veckor började magen växa - och det snabbt! De...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards