Kennel Barecho

Alla inlägg under april 2017

Av barecho - 28 april 2017 15:30

Ja nu ska det väl bli lite mer liv i bloggen igen när vi har valpar i huset   . I måndags kväll födde Tyra sina efterlängtade valpar.

Första valpen föddes 21.25 och hon hade lite jobbigt att föda fram henne eftersom hon var rätt så stor.

 
Cajsa heter den enda tiken. Hon föddes först och vägde 206 gram.


 
Nästa valp föddes bara 10 minuter efter, kl. 21.35 Han är istället minst i kullen med sina 142 gram, namnet han fick är Claes.


 
En lite längre paus tog Tyra innan det var dags för tredje valpen. Han föddes 23.35 och vägde 186 gram, hans namn blev Curt.


 
Sista valpen föddes 01.10, också det en hanhund. Han vägde 152 gram och heter nu Conrad.


 
Tyra är sååå rädd om de små, hon rullar för det mesta ihop sig och vill ha dem alla under sig som om hon låg och ruvade på dem   .


 
Lite bättre har det blivit nu när de blivit fyra dagar. Det är fortfarande rätt så stor storleksskillnad på dem, men alla fyra är pigga och äter för fullt.


     

Inte lätt att ta kort på helsvarta valpar. Ännu svårare för oss nu eftersom vår systemkamera gått sönder. Eller ja, det är autofokus som inte fungerar längre. Så nu är frågan om vi kan få det lagat på något sätt eller om vi måste köpa oss en helt ny kamera... Det går ju att fota med mobilen, men det blir inte så bra kvalitet då.


 
För en riktigt bra kamera vill vi förstås ha nu när vi har finaste barnbarnet Elis att ta kort på   . Han blev 8 veckor igår så hade han varit hundvalp hade det varit dags för leverans   . Elis är förstås helt underbar, det händer så otroligt mycket med honom nu hela tiden. Man märker mer och mer hur han uppmärksammar ljud och saker han ser. Om det är för att han är helt stel av skräck eller om han tycker om det är svårt att avgöra, men han lyssnar väldigt noga på när farmor sjunger för honom   .


 
Påskhelgen var vi bara hemma - jag var inte helt frisk då heller, men lite påskmat fick jag dock i mig. Thomas var hemma på besök och det är alltid lika härligt att få ha alla samlade   . 


 
Två hönor har vi skaffat oss också, Sol-Britt och Val-Borg. De bor hos Henric och Viktoria och är av rasen Hedemora-höns. De är jättefina och det är så roligt att sitta och titta på hela hönsflocken. Dock är de inte så imponerade av mig när jag försöker ta upp dem, Sol-Britt har försökt ta tag i mig med sin lilla näbb för att markera att jag ska ge mig av - men så lätt blir de förstås inte av med mig   .


 
Utställningen i Västerås har jag ju skrivit om redan, men jag måste få dela med mig av detta fina kort på Curry - taget av PA Pettersson   .


 
Vädret har ju bara varit överjävligt hela april, ja hela månaden har varit som ett stort aprilskämt. Önskar att jag snart ska få gå promenader med hundarna utan att behöva ha hela vinterklädselmunderingen på mig. 


Ingen springertik är parad ännu, men flera har iaf börjat fälla pälsen och då brukar ju ett löp vara i antågande... så hoppas, hoppas de kommer igång med sina löpa nu så snart som möjligt!


Igår var jag och höftledsröntgade Yalla, Banjo och Fläder. Allas höfter såg bra ut enligt vet Erik Ahlgren, men det är alltid en nervös väntan innan man får se svaren på hunddata... 



Av barecho - 24 april 2017 19:53

I lördags var det dags för SKK:s utställning i Västerås. Det är en utställning med lång tradition för min del då att åka till Rocklunda på utställning i april var något som min mor gjorde i princip varje år från när jag var liten, och självklart var jag med då   . På den tiden fanns bara en ishall, den som det idag är restaurang i till stor del - samt en rink där några ringar brukar vara. Nu är ju de flesta ringar i den stora bandy-hallen som kallas ABB-hallen.

För några år sedan hade vi turen att få ha vår ring i fotbollshallen som låg en bit från de andra hallarna, och där var det helt underbart underlag att springa på både för oss och hundarna. Så synd att vi inte är där längre...


Men, men - vi får vara glada att vi får vara inomhus i någon hall nuförtiden så den stora hallen med mattor på golven är helt okej tycker jag. Vad som däremot INTE är okej är att man får parkera sämst när man kommer tidigt... Vi var där strax före 07.30 och trots att det finns en jättestor bra parkering framför hallen så fick man inte stå där. Nej, för där skulle alla som hade montrar stå och sedan skulle de fylla på med andra bilar där (när det blivit fullt på de sämre platserna alltså...). De sa att där vi skulle parkera var lika nära entrén, men det var ren lögn. Vi fick stå på helt andra sidan hallen och gå runt hela långsidan för att komma in. Tänk att det ska vara så svårt det här med att de som kommer först får de bästa platserna. Är ju faktiskt inte alls roligt när dagen börjar på det sättet...


Vi hade sedan vår ring längst in i hallen från där vi gick in och det kan ju vara så - någon ska ju ha den platsen också. Det fanns ut/ingång väldigt nära den ringen - och även då nära där vi parkerade. Men si där fick man inte gå - det var nödutgångar där så det gick att ta sig ut men inte in och det var ju praktiskt när man hade lite bråttom ut med någon hund. Men nä, då tejpades dessa nödutgångar igen - känner mig faktiskt skeptisk till att man ens får göra så... När vi så skulle rasta hundarna stod det 4 funktionärer vid den utgången, varför inte placera två av dem vid utgången närmare ringarna för att underlätta? Nej, jag har sagt det igen - utställningarna måste bli mer utställarvänliga om denna sport ska kunna överleva. Titta bara hur det fungerar på utställningar i de flesta andra länder, en betydligt mer avslappnad inställning till det hela. Sedan är det såklart beundransvärt allt jobb klubbarna lägger ned för att arrangera utställningar, men om man bara tänkte lite utifrån hundutställarens perspektiv är jag övertygad om att det skulle bli lättare och trevligare för oss alla.


Vi hade tyvärr fått domarändring på flera klasser i vår ras, bland annat på juniorklasserna vilket kändes oerhört tråkigt då vi hade flera såna anmälda   . Det blir sällan bra att dela upp en ras på det sättet, nu var vi ändå glada att "ursprungsdomaren" fick döma större delen av rasen. 


Resultatmässigt hade vi en fantastisk dag - jag är så glad och stolt över våra hundar och duktiga valpköpare   . Även om man känner att man inte hinner prata och umgås med alla så mycket som man vill så är det verkligen sååå himla mysigt när det är många valpköpare och vänner kring ringen   .

 
Dom här två finingarna t.ex hade åkt från Hällefors för att ställas ut. Xavi blev tvåa i juniorklassen med CK och hans syster Blanche fick excellent men blev ej placerad. 


 
En som blivit superfin nu lagom till han snart ska fylla 2 år är Justin. Han blev trea bästa hanhund och fick sitt 8:e CERT!


 
Dagens stjärna var dock Curry som återigen blev BIR - hon är så fin nu när hon kommit tillbaka i pälsen. Jag njuter verkligen när jag får visa henne   .


 
Paco blev bästa hanhund och BIM, som ni ser på det här kortet så hade han ingen lust alls att stå still....


 
Vi hade också uppfödargrupp med Paco, Justin, Sindy och Gizza. I finalen blev den placerad som BIS-4!


 
I grupp 8-finalen placerades Curry som BIG-4 .


Just nu sitter jag i valplådan med Tyra och väntar på att första valpen ska födas. Hon har varit helt lugn hela dagen, men sedan ett par timmar tillbaka har hon börjat hässja mer och blivit mer orolig. Så för en stund sedan började hon få lite lätta krystvärkar så nu väntar jag nyfiket här på vad som ska komma....
 

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards