Kennel Barecho

Alla inlägg under oktober 2011

Av barecho - 31 oktober 2011 20:46

.... kan sånt här hända. 

Sällsynt rot nära stoppa motorväg
 
Den lilla klöversnyltroten höll på att stoppa ett helt motorvägsbygge i Skåne. Nu har den hittat ny jord och mår bra. Både rot och väg är räddade. Kulturkollisionen såg annars ut att bli hemsk. Där vägen skulle gå fanns Sveriges enda växtplats för klöversnyltroten. Den fick inte störas. Så schaktade man bort ett par decimeter av marken och placerade jorden på en annan äng, utan motorväg. 72 växter följde med, konstaterar Skånska Dagbladet. Roten klarade flytten. Puh.....vilken tur.

Nån som överhuvudtaget hört talas om en klöversnyltrot?? Ja, jag kommer då för mitt liv aldrig att förstå mig på sånt här jag.... Kan inte ens påstå att den ser speciellt vacker ut - meeeen, nu verkar det ju frid och fröjd i alla fall, så vi alla kan andas ut och sova gott om nätterna....


Igår kväll när jag klippte Pärlan upptäckte jag att hon har ett litet sår i mungipan. Hon har ätit lite dåligt de senaste dagarna, vilket inte alls är likt henne måste jag säga! Och kanske har det berott på detta? Det ser ut som ett litet skärsår - och med tanke på hur glupsk hon är så är det inte alls omöjligt att hon skurit sig på nåt vasst i sökandet efter något ätbart när vi varit ute i skogen. Hade lite salva hemma så jag smörjde in henne med det - i morse hade det inte blivit bättre, men nu ikväll tycker jag nog att det har torkat ihop lite mer. Hon är anmäld till Växjö i helgen och det var meningen att Maria skulle ta med henne dig. Nu törs jag inte låta henne åka pga detta... Vill ju ha koll på henne förstås så jag ser att det läker som det ska - sedan är det säkert nån typ av karens på salvan också.


Gick ändå upp tidigt i morse ifall jag kände att det blivit så bra att jag vågade låta henne åka iväg. Tanken var att åka hemifrån vid 07.00 och lämna henne hos Maria & Conny. Meeeen, nu blev det ju inte så. Kändes lite som om jag gått upp tidigt i onödan - så vad göra? Jo, man kan ju baka lite scones till frukost t.ex Smakar himla gott med nybakt på morgonen!! Det är så vi ska ha det i Spanien varje morgon har jag tänkt.... För tro inte att jag slagit det ur hågen - nädå, nu när det blir kallare och allt jävligare här i Sverige så blir längtan till dess vi kan flytta dit bara större och större!

 

Jag hade tänkt stanna till i Västerås på vägen hem för att träffa Veronica på hennes jobb för att ta lite foton inför att kunna göra en hemsida till deras företag. Nu blev det "bara" en tripp till Västerås fram och tillbaka istället. Var verkligen trevligt att få komma dit, blev bland annat bjuden på lunch - tack för det! Tog en hel del kort samt att vi gick en promenad med alla hundarna. Hur Veronica lyckades gå med åtta stycken samtidigt förstår jag inte, men hon har väl vanan inne! Under promenaden så brydde sig Kylie överhuvudtaget inte om hennes hundar, Clådan såg ytterst besvärad ut och Tyra verkade glad och stolt över att få visa upp några av sina långöron för sina affen-släktingar.

 

Jättemysigt att kunna ha alla hundarna med sig på kontoret....

 

Det har ju jag också iofs, men här har vi också en katt med i röran.




Av barecho - 30 oktober 2011 17:24

... blir det nu tänkte jag, lite smått och gott helt enkelt . Igår skulle Jacobs klass anordna skoldisco och det var halva klassens föräldrar (översta delen på alfabetet) som hade ansvar för detta disco, vi har delat upp det på det viset så "slipper" vi ta hand om nästa disco som är i december. Vi hade kommit överens om att pojkarnas föräldrar skulle poppa popcorn och flickornas skulle göra chokladbollar. Jag hade köpt en förpackning micropopcorn och jag skäms nästan att säga det, men jag har aldrig poppat popcorn på det viset förr.... Nu hör ju till saken förstås att jag inte tycker om popcorn (nån som blev förvånad???). Läste instruktionerna noga och när det stod om att man inte fick lämna micron oövervakad under tiden då det kunde börja brinna i den och rådet man fick då var att dra ur sladden så förstår ni kanske att jag blev en aning skeptisk..... Jag stod beredd med en stor kastrull med vatten som jag tänkte jag kunde slänga i det i ifall det brann - kollade också var sladden var, är ju inte så lätt när den är inbyggd liksom. Kände mig beredd på allt som skulle kunna hända - meeeen, allt gick lugnt till.... puh....


Mycket att ställa i ordning innan Discot kunde börja vid 18.00  


Vi hade delat upp oss i två olika pass så David och jag kunde åka hem en stund för att bada och göra iordning "vildarna" inför utställningen som skulle vara dagen efter. Stannade till på den lokala pizzerian och mumsade upp oss innan vi åkte tillbaks till discot.

Det var full fart där, barnen skötte sig verkligen superbra! Eller vad som skedde när vi föräldrar inte fick vara kvar vet vi ju inte förstås.... Efter städning och hopplockning fick vi till slut åka hemåt vid 23-tiden, såååå trött jag var då. Himla tur att vi drog klockan tillbaka en timme måste jag säga.


Födelsedagsbarn hade vi också igår, F-kullen fyllde 1 år. Den kullen är efter Clådan och Messi, det kommer ju också att bli Clådans enda kull. Fletcher flyttade ner till Västkusten - vi levererade honom när vi var på väg till MyDog i januari, verkligen trevligt att träffa hans blivande ägare som också hade vår gamla Porter (CH Barecho In The Air) förut. Sist jag hörde ifrån dom var allt bra, han var lite vild bara..... Brorsan Figo flyttade först till Gävle till en ung tjej som redan efter någon vecka ångrade sig. Påstod att katten var rädd för Figo så hon kunde inte ha honom kvar. Han hamnade då hos en urmysig familj i Tierp och de har varit och klippt honom här, allt var bra med honom sist och de verkar trivas bra med varandra. Tredje brorsan Brian flyttade upp till Sundsvall, till den mycket kända Winston (CH Barecho Most Wanted) och hans flock. Brian har jag haft nöjet att träffa en hel del på utställningar och han är verkligen urmysig - lika vild som sin far, men jag gillar dem ju så! Tyvärr har han inte varit helt frisk sista tiden så vi håller verkligen tummarna nu att han ska bli helt återställd. Syrran Amy som flyttade till Norge har även hon haft otur med sjukdom, samma sak där - vi tänker på både Brian och Amy mest hela tiden och hoppas att de ska kunna bli friska och komma tillbaks till där de var innan de drabbades. Vår egen Fame har fullt upp med att styra upp våra tre vildingar - hon älskar speciellt leken när hon springer först med nåt i munnen och alla de andra springer efter.... Vi kommer förmodligen att placera ut henne till lämplig familj så småningom då hon inte kommer att användas i avel.

Några fler födelsedagsbarn har vi faktiskt idag, det är T-kullen som fyller 8 år idag! Föräldrar till den kullen är Raptor och Lea. Tim flyttade till Kroatien där han skördat en hel del framgångar i utställningsringen och även blivit far till flera valpkullar. Jag hade nöjet att få träffa honom i Stockhom på ww-08 och det var så kul, han var så lik sin far tyckte jag! Tore flyttade norrut och han har jag inte hört något ifrån på länge, inte många livstecken från Tord heller som flyttade till Dalarna. Tommy bor hos Charlotte på kennel Charmarq, han hade lite framgångar i ringarna som ung och har också fått några kullar efter sig i Danmark. Jag har velat använda honom själv.... men det har tyvärr inte blivit så. Tibald flyttade till Ryssland och han har också gjort bra ifrån sig där - fick nöjet att träffa honom i Polen på WW-06, himla mysig hane måste jag säga! Jonson flyttade till Danmark - men honom har jag inte hört mycket ifrån under åren som gått. Ture flyttade till Gävle och där har jag inte hört något ifrån på länge - men desto roligare med Theo som kommer hit med jämna mellanrum och klipper sig. Enda tiken i kullen, Thea - flyttade långt norrut och hon har numera även sällskap av en "lillasyster". Thea har varit duktig inom flera områden; SEVCH, LP1 och LP2 samt CK på utställning - sånt gillar vi skarpt! Stoooooort grattis till er allihopa !! 


Imorse studsade vi upp glatt klockan 06.00, kändes himla bra med en timme tillgodo liksom! Fick SMS från Carro att hon var sjuk och inte kunde komma till utställningen i Kungsgården idag. Det är SSRK:s Gästrikesektion som anordnar en inoff varje höst och jag tänkte det var ett bra träningstillfälle för Greven, Luca och Gizza. Nu gick ju Greven och Luca i samma klass så jag hade kollat med Carro innan jag anmälde om hon kunde hjälpa mig. Som tur var löste det sig bra ändå. David följde med mig dit och Anna hjälpte till med att visa Greven samt Luca också lite. Stort tack Anna, du hade det verkligen inte lätt med Greven - lite mer träning behövs nog för honom, eller vad tror du??!!


Domare för dagen var Mats Jonsson. Första ras i grupp 8 var cocker och där var två av våra "cockerbarn" med. Först var det Danny (Barecho Fool To Remain Sane).

 

Jättefint visad av Anna som man såg hade tränat med sin hund före, något som jag förstås inte gjort som vanligt....

Han rörde sig kanonfint och var precis så glad och orädd som jag vill att en cocker ska vara. 

Här vinner Danny bland hanvalparna, han fick då också ett HP.
 

   

Så var det dags för Bella (Barecho Feeling Blue). Så fint visad av matte Ann som för den delen är mamma till urgoa tjejen Bea - hon kommer det att bli något stort av, tro mig!

Också Bella visade upp hur en "merry cocker" ska bete sig, så stolt jag var över dom båda två! Inte så bra kvalitet på kortet kanske - men visst ser ni svansens viftningar?

Här är det BIR och BIM-valp på cocker, Danny blev BIM-valp och cockern som vann blev sedemera även BIG-valp.
   

Så var det dags för ESS och då började det för oss med Luca (Barecho Gold Fever) och Greven (Barecho Gold In Motion). Jag valde att visa Luca då detta var hans första utställning och tyvärr måste jag väl säga att han borde ha socialtränats mer, men det är inte så himla lätt med tre kullsyskon måste jag säga....


 

Han var lite förskräckt till en början, men efter några varv så förstod han mer och mer vad som förväntades av honom. Här är det jag och Luca först och så Anna och Greven efter oss...

Här är Luca på den enskilda bedömningen....

... och så Greven....


Luca vann klassen till slut och Greven hamnade sist, båda fick HP. 

Så var det dags för Gizza (Barecho Glint Of Gold).....

Hon skötte sig jättebra - men jag tycker generellt att tikarna gör det mycket oftare än hanarna som unga.

Hon rörde sig jättebra och så glad hela tiden, härligt!

Tycker det är lite extra roligt när svansen går från sida till sida under tiden de rör sig.

Kände mig verkligen stolt över henne måste jag säga - och som Anna sa efteråt, lite lik Clådan är hon nog som valp.... Gizza vann klassen med HP, verkligen roligt - fem stycken var det i hennes klass.

I BIR/BIM-valp visade Anna Luca och det gick ganska så bra tycker jag, tänkte det var lite lättare om jag sprang före. Som ni ser så var det Gizza som gick segrande ur striden.

Fr.v.: BIR-valp Barecho Glint Of Gold & BIM-valp Barecho Gold Fever.


När vi var ut och rastade dom passade vi på att ta lite nya foton på Luca - tycker verkligen han har blivit fin nu på sista tiden!

Känner mig inte helt säker på vilken sida som han ser bäst ut ifrån, men tror jag tycker den på kortet ovanför.


Gruppfinalen dömdes av samma domare och Gizza skötte sig verkligen kanonbra då - flöt fram i ringen varv på varv. Vann gjorde cockern och Gizza blev BIG-2. Så skönt att vara på hemmaplan och bara ha 20 minuter hem måste jag säga....


Lite andra nyheter kommer här: Seamus (CH Barecho Hold Your Horses At Peasblossom) fick ännu ett CC i fredags, domare var norske Per Iversen. Har nästan tappat räkningen på alla hans vinster i år - helt otroligt hur bra det har gått. Stort grattis till hans ägare Jacky & Dave Mitchell! Halvbrorsan Diezel (Barecho Deal Or No Deal) har blivit godkänd i anlagsklass på Viltspårprov idag, grattis till duktiga ägaren/föraren Maria!


Fler goda nyheter har vi också på valpfronten! Marta (Barecho Zimply Made For Me) är parad igen med Loke (CH Barecho Zimply Zuper). Hon gick ju tom sist och nu håller vi alla tummar och tår för att det ska lyckas denna gång!!
 

     
 
 


 



Av barecho - 28 oktober 2011 18:15

Jamen, äntligen har då David kommit hem - till och med Tyra verkade ha längtat efter honom, nja - en kort stund iofs tills hon insåg att hon skulle behöva dela framsätet med honom under resan hemåt....


Meeeen, jag börjar väl där jag slutade sist ungefär om ni tycker det är okej? Onsdag kväll släckte jag inte lampan förrän efter tolvslaget då jag kollade på Tv. Strax efter 02.00 väcker Henke mig - hör direkt att det har hänt något på hans röst. Hans kusin har ringt och berättat att Henkes farmor ligger inne på sjukhus och att de inte vet om hon överlever natten. Jag blev såklart klarvaken direkt. Henke hade inte fått så klara besked så han visste inte helt vad som hade hänt - mer än att det var allvarligt och att hon låg i respirator. Hans faster hade inte lyckats få tag på Pelle och även Henke försökte ringa både till Pelle och Johannas mobiler flera gånger, utan att få något svar.... Henke ville förstås åka in till sjukhus iom att Karin var så dålig, men han ville ha pappa sin med sig såklart. 


Han frågade mig om inte jag kunde skjutsa honom till Pelle så han fick väcka honom och berätta. Kan väl inte säga att jag jublade direkt - ut i regnet mitt i natten + att jag inte ville lämna Jacob själv (tanken på ifall jag skulle köra av vägen och han vaknade själv känns ju hemsk....). Men, jag hörde ju att detta var viktigt för Henke så whattodo - var ju bara att klä på sig och köra iväg och lämna honom där efter att jag sett att Pelle släppte in honom. Sedan var det ju helt omöjligt att somna om när jag kom hem - var förstås väldigt orolig till en början innan Henke messade och berättade att hon mådde lite bättre. Låg och läste sedan tills det var dags att kliva upp på morgonen...


Dagen efter mådde hon som tur var bättre och behövde inte längre nån respirator - vad som felade vet jag inte helt säkert ännu, men det var något med lungorna sa Henke i alla fall....


Så torsdagen gick som i dvala lite - man är ju inte helt van att vara utan sömn en hel natt. Det händer ju ibland vid valpningar, men jag tycker det är oerhört jobbigt även då.... Danny (Barecho Fool To Remain Sane) kom hit och klippte sig, fick bort det mesta av valpullen och han blev så fin så!! Sedan klippte jag även våra tre yrväder - Greven, Gizza och Luca. Alla fyra ska ju ställas ut på söndag på SSRK:s inoff i Kungsgården - ska bli himla spännande att se hur de kommer att uppföra sig. Har hört önskemål om filmbevis - men nja, vi får allt se hur det blir med det...


Hmmm....... Tyra är missnöjd utav sjuttsicken - vad hittade hon i sin stol när hon skulle sitta där igår?? Jo, en mennymupp..... men inte kan man säga åt gammeltanten vår att gå ned, så Tyra försöker knöla ner sig bredvid henne nu.

Är Miranda där - ja, då stannar jag här och kollar säger Frasse!!


Efter att jag lämnat Jacob i skolan i morse (jaja, jag vet att han kan åka skolbuss - men det är så mörkt för honom att gå efter vägen till busshållplatsen tycker jag....) så drog jag vidare mot Mora. Skulle möta Vanja där för att ta emot Baros efter hans smekmånad i Stören. Vanja kom till Mc Donalds en stund före mig, strax före 10.00 anlände jag dit. Vi gick in på en djurbutik som låg bredvid först - men nja, fanns väl inget som föll oss i smaken direkt. Vi rastade hundarna lite och när jag satt in dom igen i kombin hoppade Tyra snabbt fram. Hon hade legat så snällt där med Pärlan och Kylie hela vägen dit, men nä - när Baros kom in där också, då var måttet rågat! Satt in henne där igen, men tog inte mer än två sekunder så var hon inne i bilen igen.... Suck, fick väl ligga där då om hon så gärna ville det...


Vanja gick in på Mc Donalds - hon var hungrig efter att ha varit uppe bra många timmar. Jag nöjde mig med te och en kanelbulle jag. Sedan satt vi där och pratade i två timmar - var nog nära att personalen slängde ut oss ha..ha.. Nä, men alltid lika trevligt att träffas - och ni vet ju det där om att jag tyckt det varit jobbigt med vissa människor som behandlat mig illa. Har bestämt mig för att låtsas att dessa inte finns och istället koncentrera mig på de som jag mår bra av och får energi av istället för de som bara tar! Och Vanja är verkligen någon jag trivs ihop med - som ger mig massor med glädje och får mig på bra humör, trots att vi långt ifrån bara talar om roliga saker . Tack för den du är Vanja!


Under tillbakaresan så mumsade jag choklad - drack Red Bull och lyssnade på Läckbergs senaste bok. Lika bra som de andra hon har skrivit. Jag skiter fullständigt i om hon inte är en "djup" författare eller om hon får dåliga recensioner på sina böcker - jag ÄLSKAR dom i alla fall!! Och precis som med viner så delar jag bara in böcker i två olika genrer - bra och dåliga, it's as simple as that!


Åkte in på Ica Maxi och handlade innan jag skulle möta upp David vid tågstationen. Men fy så hemskt att handla på fredagar - och efter löning också, hua säger jag bara, tur det är David som gör det för det mesta. Såååå mycket folk och på flera ställen i butiken bjöd de på smakprover så där stod det förstås stora flockar med människor så man knappt tar sig fram. Och när man ska ha nåt på en hylla då står det tanter där med fulla kundvagnar pratandes om ditt och datt.... Men herregud, är väl inget kafferep där - man är väl där för att handla och för att det ska gå snabbt eller? Kanske bara jag som tänker så....he...he... Smått rastlös som jag är, vet ju om att det förmodligen är något fel på mig - kan inte se att tid förspills liksom. Blir jag stående i en bilkö eller nåt då måste jag kolla mailen i min iphone, eller som när jag tankade bilen i morse - då passade jag på att städa ur den, kan ju liksom inte bara stå och glo på den medan jag väntar....


Sååååå hämtade vi till slut upp David då - så skönt att se honom och känna att han är hemma igen !! Nu håller han på och göra Flygande Jacob under tiden som jag dricker vin, lyssnar på spotify och bloggar, kan det bli bättre??


Måste visa några kort som han tog under sin resa till Lesosibirsk och Krasjnojarsk. 

Detta är på vägen mellan de städerna, såhär bor alltså folk - och det fanns betydligt värre ställen enligt David...

Inte tog David så många foton inte som jag hade velat. Han påpekade att Stefan och Patrik som han åkte med aspirerar på titeln årets japanare då de tog massor av kort - blir så avundsjuk så, får nog be Stefan skicka över dom till mig, jag som bara älskar foton! Men här har David i alla fall tänkt på mig när han fotade - tog på några av alla de hundar som sprang lösa. Vägen som går här kör man runt 100 km/h på, men hundarna sprang omkring där ändå....


Här står David och nån ryss framför ett av Rysslands största vattenkraftverk, floden som syns är Jenisej som delar sibirien i en västerdel och en österdel. Tja, är väl nåt namn en annan minns lite svagt från nån geografilektion i skolan. Eller tydligen finns det också ett bandylag som heter så och det kommer från Krasnojarsk så nu har ni fått lärt er lite om Ryssland också såhär på fredagskvällen!


Sparade bästa kortet till sist... Nån som vet vad detta är? Jo, detta är alltså deras WC. Ser fräsch ut va? Denna toa finns alltså på ett sågverk - och det är inte bara män som jobbar där. Toapapper? Nä, nåt sånt finns inte alls, vill man ha sånt lyx får man ta med det själv....


David säger då själv att han haft trevligt där  - alla har varit gästvänliga och det innebär ju också att det har druckits en hel del vodka förstår jag ju . Dock gillade han inte helt den torkade fisken som de blev bjudna på - sådärja, nu vet han hur jag tycker det känns när jag får mat jag inte gillar!!


En kort fredagsfräckis kommer det här som avslutning:

 Lilla Sally kom hem från skolan med ett leende på läpparna och berättade för sin mamma:
- Olle visade snoppen för mig idag!
- Vad säger du, flicka?
- Mmm.. Den påminde om en jordnöt.
- Jaså? sa mamman, aningen lättad, var den så liten?
- Hihi, nej, sa Sally, men lika salt!


Ha nu en fantastisk fredagskväll med massor av myyyys - för det ska jag själv ha 


Av barecho - 26 oktober 2011 14:10

Idag fyller Thomas 22 år - och det är första födelsedagen som jag inte träffar honom på.... känns lite konstigt måste jag säga. Han bor ju numera i Göteborg och vi träffades ju senast i söndags så det är väl inte så märkligt egentligen. För att trösta mig lite så har jag kollat på gamla kort på honom, tänkte bjuda på några här som en liten present till honom 

Thomas Per Alexander föddes torsdagen den 26 oktober 1989 på Gävle sjukhus. Jag fick åka in dagen före för att bli "igångsatt" då jag gått tre veckor över tiden. Thomas hade inte bråttom ut - utan dröjde ända till torsdag kväll klockan 20.35 innan han behagade titta ut. Titta och titta vet jag inte iofs - han var ytterst motsträvig så de fick till slut använda en sugklocka och då fick han till slut se sig besegrad - föddes mycket upprörd vill jag minnas! På fotot en stolt far på BB.

Han var verkligen världens snällaste och enklaste barn och tur var väl det - vi var ju bara barn själva då nästan. Både Pelle och jag var 22 år när han föddes. Så här kunde han ligga i timmar och kolla på sin egen hand och skratta - ja, han var verkligen lättroad som liten!

Utlånad till svägerskan Anna på julafton - endast två månader gammal. Vad Anna gör här vet jag inte helt - kanske visar hon upp sin nya ögonskugga eller nåt?

Här i sin gåstol som han verkligen älskade! Hundarna var väl kanske inte lika imponerade alla gånger... Men inte kan man bli irriterad på ett barn som skiner som en sol hela tiden?

 

Ett till i gåstolen - sååå fina ögon, alldeles klarblå.

Så var det jul igen då - här i mammas knä med morfar och gammelmorfar? (min farfar alltså) i soffan.

    

Med min älskade farmor - henne saknar jag fortfarande fast det är många år sedan hon gick bort, hon var i särklass den absolut snällaste människa jag nånsin träffat  .

Thomas döptes samtidigt som sin kusin Christoffer, här efteråt i vårt poolrum i Vida.

Jamen herregud så prydliga vi ser ut då - är det reklam för tantklubben eller nåt? Tror detta foto är taget när vi var i Skåne på bröllop - Pelles pappa gifte sig där med Kerstin och jag skulle tro att Thomas är 1,5 år här eller nåt sånt. Och jo det är sant - jag har kjol på mig!!

Fy vilken dum mamma som skäller på mig!!

Storebror för första gången, det har ju blivit några gånger till sedan dess.... Henke ser lite skrajsen ut i brorsans famn!

I morbror Peters knä på sitt eget födelsedagskalas - och vad ska det vara i glaset om inte mjölk?

Här började då karriären som hårdrockare....

Man har hört talas om mannen som talar med hästar och mannen som talar med hundar, men visste ni att Thomas kan prata med getter?

     

En kort bandykarriär hade han också....

.... men fotbollen var nog det han tyckte var roligast!

Syskonkärlek .

           
 










 

Tillsammans med lillebror Henke och hunden Viking på Vikingafesten i Årsunda.

Uppklädd och fin till första skoldagen...

     

.... annars trivdes han nog bäst så här, så fina de är mina två supermän!  

Myyyysigt att sova i mammas knä när man är borta.....

.... titta här så duktig han var och gjorde läxan.

 

Så har han då blivit storebror igen - denna gång till Jacob!

På Legoland - och tja, detta körkort han fick där är kanske det enda som blir av?

På stranden i Danmark - med sina två småbröder... Ni ser så vit Jacob är jämfört med dom, kan säga att han nog är det barn som blivit mest insmort med solskyddskräm av alla i hela världen!


Stoooooort grattis älskade Thomas på födelsedagen!!!!!!!!!


Några hundkort måste det väl komma med ändå?

 

Tyra har nu fått en egen fåtölj bredvid min skrivbordsstol - hon har varit himla missnöjd förut, stått och krafsat på mig och kollat uppfordrande som att jag måste fixa nånstans åt henne att sova!! Nu är hon såååå nöjd så....

 

....tantligan ligger i soffan och kollar på istället dom - men hur skulle Tyra kunna sova ända där borta?? Är ju säkert 2,5 meter till soffan från där jag sitter....


  

       

Av barecho - 24 oktober 2011 18:42

.... redan efter min älskling som inte kommer hem förrän på fredag. Som tur är så vet jag hur snabbt dagarna går så snart är det fredag igen. Värst är när jag går och lägger mig tycker jag - man vänjer sig himla snabbt att ha sin älskling   bredvid sig. Nu har jag förstås hela sängen full av hundar (och en katt), men det är inte riktigt detsamma.


David åkte till Ryssland i söndags morse, jag skjutsade in honom till Sandviken då på morgonen. Denna gång är det inte Moskva han åkte till, utan Lesosibirsk - fem timmars flygning från Moskva rätt ut i now-where. När jag sökte på Lesosibirsk för att få upp kartor så jag skulle se var det låg så var det lättklädda damer på samtliga dessa sidor! Lite skumt...ha...ha... Tyckte David sa nåt om att det går 7 kvinnor på varje man där - får väl se om han kommer hem igen!!


Men, det är väl bra egentligen att få längta efter varann... är nog nyttigt i ett förhållande. Vet att jag skrivit här förut om det - men ibland fattar jag inte att jag haft sån tur att hitta någon att leva ihop med som jag mår så bra av, finns ingen människa som jag känner mig så trygg med och som jag kan vara helt mig själv inför. Den som såg till att David kom i min väg kan jag aldrig tacka nog känns det som. Såja, nog med kärlekstramset nu eller hur?!


Eller nej, här kommer lite till. I lördags var vi på dop i Årsunda kyrka, det var Pelle och Johannas son Hubert som skulle döpas. När de inte syntes till när tiden började närma sig för dopstart så var det nog inte bara jag som anade ugglor i mossen. Och mycket riktigt, bröllopsmarschen började spelas och vips så hade dopet blivit ett bröllop istället!

Två av mina gullungar fick vara med på kortet också - de var ju inte direkt uppklädda, men man kan ju inte klandra dom direkt, de hade ju ingen aning om att de skulle vara med på något bröllopsfoto. Grattis Pelle & Johanna och lycka till i framtiden! Någon frågade mig efteråt om hur det kändes -  fattade först inte vad hon menade? Men förstod sedan att hon syftade på att jag varit gift med Pelle förut. Men jag har ju varit lyckligt gift själv med David i över 11 år så hur skulle det kunna kännas något? Nä, jag önskar dom all lycka i deras äktenskap - nåt som jag tycker är naturligt att göra även för alla X-fruar.


David och jag hann med lite fika, men sedan fick vi lämna kalaset för att åka in till Sandviken då Jacob hade innebandymatch igen. Han var inte själv med på dopet/bröllopet då de hade upptakt före med lite käk och annat. De vann med 6-5 och spänningen var oliiiiiidlig på slutet. Annars hade jag fullt upp med att kolla på och lyssna på tränarna, framförallt då en speciell, i motståndarlaget. Fler än jag satt bara och gapade - herregud som han skrek och lät otrevlig! Jag försökte filma med min telefon, men just när jag filmade då knep han igen minsann. Nä, nästa gång de möter detta lag så riggar jag upp filmkameran!


Igår fortsatte jag min sortering av papper och har även börjat gå igenom en del gamla kort - men ni vet väl hur nostalgisk man blir då.... Kunde knappt slita mig från alla gamla kort på mina älsklingar - tror jag ska börja ha med lite gamla foton här i bloggen då och då, på det sättet blir de lite ihågkomna känns det som!


En ung Lleyton (CH Wongan Kadenza) - här hade han hela livet framför sig känns det som, nu är det honom jag kallar gammelgubben här hemma...

Lika med Kylie (CH Wongan Romanza at Barecho). Minns hur jag såg fram emot att få visa dom - var ju så sjukt stolta över dom, kunde inte fatta att jag hade sån tur att få köpa två så fina importer...

Tycker det här kortet är så fint på Elin (CH Trollängens My Carnation) och Vanja.... det är från när Elin flyttade hem till Vanja och Dag Harald. Från början var det menat som ett lån - men sedan hade vi inte hjärta att ta tillbaka henne.

     

Fritz (CH Barecho Fun For The Future) från ett regnigt Borås-04. Domare var Göran Bodegård - och med tanke på min lite skeptiska min så kan man ju undra om jag var nöjd med ett BIM.....


Nu till lite nyare kort:

Så här ser Jacobs eftermål ut - eller vad kallar man det de äter ca 1,5 timme efter kvällsmaten? 4-5 mackor och typ 1 liter mjölk.... ja, växer man så behöver man näring förstås!


Några fina kort har vi fått från Ginger (Barecho Girl Next Door) i Tyskland.

Myyys i solstolen!

Och lite lek måste förstås också hinnas med!


    

Av barecho - 21 oktober 2011 21:34

Japp, då är det fredag igen - god mat måste det ju bli då förstås:

Plankstek blev det idag - såååå mumsigt. Henke åt pommes och kött istället han. Jacob sover hos en kompis ikväll, imorgon har han match igen och lite upptakt före. Tyvärr är det samtidigt som Huberts dop så han blir inte med dit.


Ett trevligt brev fick vi idag - Pärlan fick sin bekräftelse på det Internationella championatet! Så nu kan hon titulera sig C.I.E NORDCH NORDV-10 Barecho Poetry In Motion. Clådan tycker det inte är mycket att oja sig över - hon har ju haft titeln nu ett tag - trots att hon är hela två månader yngre än Pärlan....


Igår fyllde Clådan och hennes syskon fyra år, stort grattis till er i efterskott! Detta blev ju Celines (CH Barecho One Vision) andra kull. Jet (CH Wongan High Flyer) lånades hit från Australien just för denna kombination. Qaj flyttade till Island och tyvärr finns han inte kvar i livet längre pga lunginflammation. Fly hos hos Jill med kompisarna Hope & Vegas. Själv är jag oerhört förtjust i Fly och hoppas kunna hitta någon tik som jag kan använda honom på i framtiden. Tredje hanen Milo flyttade till Finland - han blev där omplacerad och bor nu där han får möjlighet att jaga en hel del. Holly bor i England - och just idag har hon blivit parad, vi håller tummarna för att det kanske kan bli någon valp till oss där.... Silvia flyttade till High Score och bor nu hos en bra familj i närheten av dom - två kullar har hon haft hittills. Quandy flyttade till Stockholm - hon ställdes ut lite i början men nu var det ett tag sedan. Hoppas hon kommer tillbaks till ringarna snart igen! Jarimba ställdes ut lite som valp - men jag har inte hört något från hennes matte nu på länge. En som är duktig på att höra av sig och skicka kort är Allis matte nere i Blekinge - så oerhört roligt att få!


 

Jag skulle försöka ta ett fint kort på Clådan igår när hon fyllde år och allt.... 

.... men som ni ser så kråmade hon sig bara i soffan.

Snälla Clådan, lite vacker kan du väl försöka göra dig i alla fall?

Bra att du sträcker på dig - men du vet man ska inte skratta sådär när man blir fotad.

Inte skratta sa jag!!


Fast du är bra söt ändå....

... älskade Ding-ding Clådan .


Lilla Ty fyller inte år idag, meeeen 9 månader blir hon minsann - så nu är det slut på valpklasserna!


Kontoret börjar mer och mer ta form - men sån tid det tar att gå igenom alla papper som jag haft legat lite här och var.... Men bra att jag fått upp alla hundböcker - blir lätt nu att ta en bok och läsa i när jag går till sängs. Har ju sååå många som är bra upptäckte jag nu när jag kollade igenom dom allihopa!


Borde komma en fredagsfräckis nu - men den kanske inte är så fräck... men jag fick mig då ett gott skratt i alla fall!

"Fem kirurger diskuterar vilka patienter som är bäst att operera.
 
Den första kirurgen säger:
- Jag gillar att ha revisorer på operationsbordet eftersom när du öppnar dem är allt inuti numrerat.
 
Den andra svarar:
- Jo, men du skulle pröva elektriker! Allt inuti dem är färgkodat.
 
Den trejde kirurgen säger:
- Nej, jag tycker verkligen att bibliotekarier är bäst, allt inuti dem ligger i alfabetisk ordning.
 
Den fjärde kirurgen bryter in:
- Vet ni, jag gillar hantverkare. Killarna har alltid förståelse när det blir några delar över i slutet och när arbetet tar längre tid än vad du har sagt från början.
 
Den femte kirurgen får alla att bli tysta när han konstaterar:
- Ni har fel allihopa. Politikerna och cheferna är de som är lättast att operera. De har ingen hjärna, inget hjärta, ingen stake och inte någon ryggrad. Dessutom finns det bara två rörliga delar, munnen och röven, och det spelar ingen roll om du byter plats på dem."

         

Av barecho - 19 oktober 2011 11:53

... är det verkligen ute nu, usch är inte alls nå mysigt längre att gå ut på promenad . Nä, nu får man lida fram till april-maj antar jag. Hoppas verkligen det dröjer innan snön kommer - sist hade vi ju snö lika många månader på året som vi var utan, inte min melodi direkt! 


Känner mig lite halvkrasslig också - förmodligen har jag feber, men orkar inte ta den - blir ju inte bättre för att jag får det bekräftat. Var så himla trött igår morse. När Jacob åkt till skolan så skulle jag bara lägga mig lite på soffan för att vila.... och vaknade 2,5 timme senare. Inte vad jag brukar kunna göra annars! Annars måste jag säga att jag inte alls känner mig lika sjuk som jag gjort nästan hela tiden när jag jobbade på förskolan, förmodligen är det Jacob som har smittat mig nu från förra veckan - men blir det inte värre än så här så står jag då ut!


Apropå förskolan så måste jag bara berätta hur det går till hos Sandvikens kommun.... Jag har ju sagt att jag gärna ställer upp och är vikarie ibland då jag verkligen gillar jobbet som sådant - men inte då 8 timmar om dagen varje dag i veckan... Igår så mailade jag till Sandvikens kommun för att kolla hur jag kunde hamna i vikariepoolen, det ställe som förskolorna MÅSTE hämta sina vikarier hos i vår kommun. Fick ett jättetrevligt mail först från en som skickade det vidare till en personalsekreterare. Detta svar fick jag lite senare därifrån: 

Hej Helena!

Vad jag förstår Ann-Chatrine så vill du fortsätta att arbeta för sandvikens kommun! Du slutade din anställning i augusti 2011, jag skickar till dig exakt hur du har arbetat så vet du det. Du har varit tillsvidareanställd från 2007 till 2011.

För att kunna vikariera i förskolan så har vi vissa regler numera att följa. Du skall lämna in din CV och betyg och i ditt fall examensintyg. Vi vill ha vikarier som finns så mycket tillgänliga som möjligt och att man då är tillgänlig på alla våra förskolor.Du kan  arbeta max 300 dagar i vår vikarie verksamhet, sedan avslutas man. Ofta är det personer som inte har någon förskollärarutbildning som börjar i vår vikarie verksamhet för att prova på arbetet. I ditt fall så har ju du reda en examen men var på något sätt missnöjd då du själv sa upp dig.

 Så premisserna är skicka in ditt CV och examensintyg sedan kontkatar vi dig om och när vi har nästa gruppträff med ev nya vikarier och sedan måste man genomgå en utbildning som vi ger i det bokningssystem som vi använder. Så det tar ett tag. Samt att man måste ha uttdrag från polisen.


Hälsningar


Ja, så detta var det svar jag fick. Först fattade jag ingenting - vadå Ann-Chatrine - jag heter ju Helene? Men, så hette den trevliga kvinnan som hänvisade mig vidare... så verkar inte haft full koll om man säger så. Mitt svar blev då följande:

Hej,

Jag vill inte vara anställd av Sandvikens kommun igen – men, då jag vet att det saknas vikarier på förskolorna i vår kommun, och då speciellt utbildade så vill jag erbjuda mig att arbeta som vikarie ibland. Jag kan absolut skicka in mitt CV, examensbevis och utdrag från Polisen till er (skickar jag det då hit till dig). Som sagt så kommer jag inte att kunna vara tillgänglig 5 dagar i veckan året om, men jag vet ju i förväg när jag kan och inte och det är väl något som man fyller i själv efter vad jag har förstått.

Med vänlig hälsning

Helene Björkman


Snabbt fick jag då följande svar:

Hej Helena!


Det blir lite krock i mitt huvud då du säger att du inte vill vara anställd av Sandvikens kommun - men det måste man vara om man är timmanställd. Så tack för att du vill men det är inte aktuellt att du vikariera i vår verksamhet. Vi kommer med all säkerhet få tag på vikarier som fyller våra krav.


Hälsningar


Vår konversation avslutades sedan med mitt mail:

Hej,

Jag menar förstås fast anställd – det förstår jag ju att man är anställd av kommunen som timvikarie. Måste säga att jag tycker det är mycket märkligt att man väljer outbildade vikarier framför såna som är förskollärare…

Med vänlig hälsning

Helene Björkman


Nån som fattar hur dom tänker inom Sandvikens kommun? Vet att det finns fler än jag, t.ex nyblivna pensionärer som gärna vikarierar någon dag då och då. Men, vi som inte vill bli fast anställda av kommunen är alltså inte välkomna som vikarier. Sånt som utbildning och erfarenhet har ingen betydelse här alltså... Då ska man tänka på att som vikarie ska man vara beredd att ta på sig fullt ansvar för barngruppen - frågan är om man som förälder hellre ser att ens barn har en 18-åring utan någon som helst erfarenhet ta ansvar för ens barn - än en som har både det och utbildning? 


Kan bara säga att jag också kontaktat Gävle kommun. Där var det inga problem alls - fick fem frågor att svara på så blev man uppsatt på en vikarielista som de ringer in folk ifrån vid behov. Där står förstås att jag är förskollärare.... Behöver det vara svårare än så?


En liten film från Baros Norge-semester. Cesar Millan släng dig i väggen - tror inte du hade lyckats lära Baros nåt, men Ida klarar det hon! Förresten så hälsar Baros att han nu önskar sig en jaktspringer i julklapp - sååå himla rolig att springa efter!


Japp, nu har det kommit dit en dörr också - snygg eller hur!

Och på övervåningen håller det på och blir ett kontor - sakta men säkert...


Avslutar med några fina kort jag fått på Lincoln (Barecho Golden Boy) från hans ägare i Tyskland.

Ser lovande ut tycker jag!

Sötnosen      
 

Av barecho - 16 oktober 2011 20:00

... är väl ändå städning? Tog mig i kragen och städade ur kylskåpet ordentligt - och det tog nog allt som allt tre timmar. Bara att diska alla hyllor mm..... och gå igenom allt som står däri, kan ju säga att nästan hälften fick slängas. Supertråkigt - men nödvändigt, och så himla skönt efteråt!

Tog en av mina favorit-öl som belöning efteråt, sååå gott!


Igår var vi till Valbo för att kolla på när Jacob spelade innebandy, matchen skulle spelas i en gympasal till en skola. Nog för att jag har varit på många såna här ställen under åren - men aldrig tidigare på detta ställe. Minimal läktare och superdålig luft - inte ofta jag tycker det är för varmt, men det var det verkligen där. Och att jag sedan hade en människa som satt framför mig (jag stod upp för det fanns ingen plats) vars hår inte hade sett hårshampo på mycket länge gjorde inte saken bättre. Jag vet, jag vet - mina barn säger till mig hela tiden att jag är sjuk som går och mår illa över att folk är smutsiga, men jag mår så illa över fett hår och svettlukt - just när man ser att det inte är färskt svett....

Jag brukar verkligen älska att titta på när Jacob spelar - men denna match tyckte jag var obehaglig. Det var verkligen superspännande och efter att ha haft ledningen ett bra tag så förlorade de med ett måls skillnad till slut . Men, det var inte det som gjorde att det var tråkigt - nä, det var sånt aggressivt spel och så mycket fula grejer som skedde så jag tyckte det bara kändes obehagligt. Kanske har det blivit så nu för att de blivit ett år äldre och för att de spelar i en serie nu, vad vet jag? Jag kan ju också säga att hur ett lags spelare uppför sig beror mycket på tränare och föräldrar - i motståndarlaget kunde jag klart och tydligt se en stor likhet mellan spelare, tränare och föräldrar - och då inte i positiv bemärkelse denna gång....  Nåja, man kan som sagt inte ändra på någon annan än sig själv - så trots att det andra laget inte kanske agerar alla gånger på bästa sätt, så måste man själv alltid bete sig på ett trevligt sätt mot motståndarna. Att sänka sig ner till deras nivå är det sämsta man kan göra....


I förmiddags åkte David och jag in till Sandviken för att hjälpa Thomas flytta ur lägenheten. Först åkte vi till Willys och pantade flaskor & burkar, var väl två sopsäckar och lite till, 247:- blev det - bra med lite tillskott i kassan .


Det mesta var nedpackat så mesta tiden ägnade vi åt att städa ur - blev så fint efteråt så Thomas sa att nu kan jag ju flytta in igen!! Har nog missat att lära dom om grundlig städning känns det som... men förhoppningsvis har de lärt sig något annat av mig istället! Thomas följde med oss hem efteråt, imorgon ska han åka tåg hem till Göteborg igen.

David var så nöjd över att få sällskap framför nån sport på TV:en....

...och lilla lillebror blev glad att ha någon att spela FIFA12 med! Mellersta brodern tror jag också tyckte det var kul att ha storebrodern här - och jag, ja - det är nog då det är allra bäst i mitt hjärta, när dom är här allihopa barnen och alla verkar glada och nöjda .


Fick glada nyheter från Cockerklubbens Club Show igår i Västerås.

Barecho Flower Power "Björkman" (ja, lite lustigt namn kan man tycka...ha..ha..) blev placerad som trea i en stor valpklass. Hörde också att syrran i Norge, Barecho Fairy Tale "Freja" vunnit BIR-valp samt BIG-2 på NKK:s valputställning i Rogaland idag, stort grattis till ägarna till dessa gobitar!!


Ett annat trevligt resultat fick vi idag. Barecho Big Girls Don't Cry "Blenda" fick CERT, CACIB samt blev BIR på ENCI (Italienska Kennelklubbens) utställning i Campobasso. Domare var Tamas Jakkel från Ungern. Tyvärr har jag inget färskt kort på "Blenda" - men här kommer ett på henne från när hon var valp.

Sötnosen "Blenda" som valp  ,  inte illa med såna resultat på sin egen födelsedag!


Vi har två kullar att gratulera idag också! Första kullen är den som blev Malins allra sista kull. Far är danske hanen Sieger's Good Vibrations "Simon". Det som är mest känd ur denna kull är förstås "Celine" (CH Barecho One Vision). Hon var en mycket speciell valp och ung hund. Hon var också bara drygt två år gammal när hon vann BIS på SKK:s utställning i Växjö. Förresten, en lite rolig grej från den gången.... En som David känner via sitt jobb bor där i närheten och hur det var så pratades de vid ett par dagar efter denna utställning. Han som bor där hade hört att det varit en hundutställning så han frågade David om vi varit där. - Jo, det hade vi ju svarade David. - Hur gick det då, frågade han då. - Bra, vi vann sa David. Han hade ju varit och kollat på några utställningar så han frågade - vadå, vad vann ni - klassen eller? - Nä, hela utställningen svarade David. - Haha.... jätteroligt svarade han. - Jomen, det ÄR sant svarade David...  - Åh, fan.... fick han till svar då, inte vad han hade väntat sig som svar tror jag när han först frågade lite artigt om hur det hade gått. Ja, tillbaks till Celine då - hon bor hos kennel Sugarsticks sedan den hösten. Hon fick vara där under tiden vi flyttade och så blev hon helt enkelt kvar... En lösning som passade oss allihopa tror jag! Olivia flyttade till Strängnäs till Katarina med familj, Eivor flyttade till kennel Wihlthos i Småland och Ofelia flyttade till sin far i Danmark - som parningsvalp. Cooper hade vi också kvar här till han var några år - han flyttade sedan till Torsåker och blev då far till ett par kullar. Rulle flyttade till Hälsingland och till för några år sedan kom han regelbundet hit och klippte sig - nu var det ett tag sedan jag hörde ifrån honom. Zingo, Otto & Hampus finns inte i livet längre - tror inte Owen gör det heller efter flera omplaceringar tyvärr... Stort grattis i alla fall till de som finns kvar, 9 år som ni blir idag!! 
Nästa kull är B-kullen som fyller 2 år idag. Pappa till kullen är norska hanen CH Winton Man On The Moon och mor är "Elin" som numera också bor i Norge. Blenda som jag nämde tidigare flyttade till Italien. Husse har sagt att vi gärna får komma och hälsa på henne så det kanske vi gör så småningom - hon bor utanför Rom så det skulle ju vara trevligt! Vilde flyttade till Sofia i Finland - jag hade nöjet att få träffa henne när jag var i Finland förra året, får se om vi ses igen i december i år! Molly flyttade upp till kalla Vännäs - där har hon det superbra med sin matte Birgitta. Beda bor inte så lång härifrån - närmare bestämt i Österfärnebo. Hon har blivit utställd några gånger, med inte helt lysande resultat. Med lite viktnedgång tror jag det går bättre - för hon är en riktigt fin tik. Dolly flyttade till Norge - och hon var den tiken jag tänkte behålla från början. Hon såg riktigt fin ut när jag såg henne som valp - hoppas hon kanske kommer mer ut i ringarna så småningom. Ditte blev den vi behöll istället - hon hamnade sedan hos Marina i Älvkarleby, där har hon det kanonbra. Millan flyttade till familjen Medin i Uppsala. Hon har varit här när de varit borta på semester och ett riktigt yrväder man man säga att hon är! Det är väl också något som stämmer bra in på Glimmer.... Han bor hos min valpköpare Eva utanför Gävle - hon är en valpköpare som jag är så glad att ha! Vet till hundra att hon tar hand om sina hundar och älskar dom för den dom är, så härligt! Storebror Tuff har nog inte alltid  haft det så lätt med Glimmer - men han har nog börjat lugna ner sig lite nu verkar det som... Blaze flyttade till Stockholm först, men fick sedan följa med sin familj upp till Dalarna. Han har just blivit far till sin första valpkull - ska bli spännande att se vad det blir av dom! Laban flyttade först till min son Thomas - men bara för ett kort tag. Efter att ha varit hos oss ett tag igen fick vi sedan tag på ett jättebra ställe för honom i Stockholm. Var ett tag sedan jag hörde ifrån dom, men jag hoppas allt är bra!


Om ni undrar hur arbetet går med nya ingången så kan jag hälsa att det ser ut såhär just nu....:

 

Det går framåt!


Avslutar med ett foto på den vackra solnedgång som vi ser här vissa kvällar...

... visst är det vackert!  


  

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards