Kennel Barecho

Alla inlägg under april 2011

Av barecho - 30 april 2011 15:33

Idag har vi passat på och gjort mycket nytta hemma. Ja - förutom den vanliga städningen då.... 


Akvariet har blivit ordentligt städat. Vi har tagit ur alla växter och rensat dom, samt slängt en hel del av det. En del växter hade rejäla rötter, en stor del av gruset i botten lyftes upp när vi försökte ta bort dem. Stackars fiskarna undrade nog vad det var som hände när vattnet blev supergrumligt och alla grejer försvann.

Betydligt klarare och finare blev det i alla fall efteråt.

 

Sture hälsar att han hade läget helt under kontroll och fattar inte alls varför vi gjorde som vi gjorde, nåja - en liten fru skulle han kunna tänka sig som hjälper honom lite, men det är all hjälp han behöver!!


Vi har också åkt iväg till återvinningen med flaskor, kartonger och papper (mestadels reklam... suck, så himla mycket skräp man får i postlådan....). Ser ut som vi är ena riktiga "fyllon" när man plockar ihop flaskor sådär, men vi gjorde det nog sist för mer än ett år sedan så det kanske inte var så farligt ändå...


Tyra har blivit rejält genomkammad, fått klorna klippta och blivit badad/fönad. Hela tiden när jag kammar och badar henne så tittar hon mig rakt i ögonen med en djup olycklig min..... Hon är annars lite småsur på mig överhuvudtaget just nu, för smekmånaden är ju över och jag kräver lite mer av henne nu, såna bagateller som att komma när jag ropar t.ex Ja, bagatell tycker jag då - för Tyra är det tydligen något som inte alls ingår i vad en hund behöver kunna..... Hennes husse säger, som för den delen försvarar henne jämt..., när ska du förstå att hon inte är en spaniel, hon är en affenpinscher! Nåja, nog tycker jag att hon ska lära sig lite hyfs ändå..... Stackars Tyra hamnade hos en matte som är envisare än henne, hon har det inte lätt...


Clådan har också blivit badad och fönad, pälsen är helt okej nu - men långt ifrån när hon är som bäst i pälsen. Tror i alla fall att hon får följa med till Lidköping nästa helg. Strunt samma om det inte går någe bra pga pälsen, har saknat så att få visa upp henne så det får bära eller brista.


Jag har fotat lite ute på gården idag, ville göra det så jag ser till nästa år hur det såg ut sista april med tanke på att det är så grönt redan. Jag kan då inte tro att våren varit så här långt gången här i trakterna den här tiden nåt tidigare år. Tyvärr så försvann ju solen innan jag hann ut, blåsigt och kallt är det nu... Man blir ju fort bortskämd så nu vill jag ha tillbaks solen och värmen, basta!


Ser nästan ut som om häggen snart ska börja blomma och björkarna är riktigt gröna och fina. Jag tycker det är så fint nu när allt är ljusgrönt, påminner om tiden vid skolavslutningarna när jag var liten. Var en så härlig tid när jag hade en lång ledig tid framför mig utan att tvingas träffa alla elaka elever och lärare i skolan. Tänk så mycket årstider får en att minnas speciella händelser i ens liv....


På baksidan har inte gräset hunnit komma upp så mycket ännu, men det tar alltid tid där eftersom hundarna spenderar så mycket tid där.


När vi flyttade hit pratade vi om att grunden till rastgårdarna skulle målas svart, meeeen - som mycket annat så har det inte hunnits med, men kanske blir det av i sommar? Vem vet...


Altanbygget står still just nu. Vi har fått hem allt material, men väntar nu på att byggfirman ska göra nån grund av nåt slag. Ja, som ni märker så har jag inte engagerat mig så oerhört i detta, mest möbler och färger på staket jag har lagt mig i. Först skulle de börja i slutet av denna vecka eller så i början på veckan som kommer. Men nu verkar det inte som om det blir förrän vecka 19. Nåja, huvudsaken den är klar till midsommar!


      

Här ser det ut att lukta väldigt gott, undrar vad som hänt där?

Bäst att vila en stund, har varit en jobbig dag för vårt lilla troll!

Bra Tyra, härligt framsteg det där! Clådan står bredvid och fryser hon.....


Var ju inte mycket till fräckis igår så avslutar idag med en kort sådan som jag lånat från en vän på FB:

En finsk kille på MC träffade en tjej och bjöd henne med på pallen. Efter en rundtur kom killen plötsligt ihåg att han inte presenterat sig. Han sträckte fram handen och sa:
- Matti Musa.
- Nej, svarade tjejen, bara lite öm i arslet
 


Ha en trevlig valborg nu eller vad man nu säger...Det heter ju God Jul, Glad Påsk, Gott Nytt År - men vad säger man om Valborg? Gå inte för nära elden, och snälla, smäll inga smällare - tänk på alla djur som mår dåligt av det....



Av barecho - 29 april 2011 18:18

... igen, så skönt!! Man hör ju på namnet att det måste vara en bra dag - fri dag, eller fred dag. Härligt, härligt.... Inte behöver man ut och krångla sista april heller som man gjorde i tonåren, smusslandes med flaskor inför föräldrarna och så hitta på allt möjligt tok.... Nä, imorgon åker vi till Erika och Björn, betydligt trevligare tror jag det blir!!

 

 Liza har gått fem veckor idag och jag måste säga att jag inte är helt säker på om hon är dräktig eller inte... Rund är hon, men om det bara är mat kanske... nåja, det visar sig väl inom den närmaste tiden. Hon har ingen typiskt dräktighetsflytning, nu vet jag iofs att alla tikar inte har det - men det är ju annars ett säkert tecken.

 Pärlans valpar fick smaka på köttfärs & äggula för första gången idag, här på filmen är det Gry som är först ut att prova den nya delikatessen:


  

Ser ni hur hon trampar med framtassen, så himla sött.....


Ser mumsigt ut eller hur?


Så halt det är på tidningarna för de små som just börjat försöka gå lite....


Med viss reservation vad det gäller valpnamnen så är nog detta Gisele som får sitt första smakprov.


Gingers tur....


Giggs fick representera pojkarna denna gång....


Klorna skulle klippas också, och valparna blev även lite rengjorda då Pärlan tydligen tycker att det inte är helt hennes jobb längre....

 


Det var längesedan jag hade något foto med på akvariet, men nu kommer det ett ialla fall. Fler kanske kommer under helgen när vi gjort rent det. Jag kan dock berätta att jag inte längre ens vet hur många fiskar vi har.... Platysfiskarna verkar oerhört pilska måste jag säga, det föds bara fler och fler och fler och fler.... snart måste jag kanske sälja eller skänka bort några. Vet inte om det går att regga dom, men jag döper väl dom till typ Barecho Ada och Barecho Adam eller nåt sånt? Förresten så försökte jag göra mig rolig när Jacob och jag stod och tittade på fiskarna häromdagen, vet du Jacob sa jag: Drick inte vatten, fiskar kn....r i det! Nåt som jag kom ihåg från min egen barndom att man sa då.... Blicken han gav mig var inte från en som var imponerad av sin mamma kan jag säga, nä - han tyckte nog mest jag var pinsam och töntig.... nåja, det har man ju vant sig med att vara efter att ha haft två tonåringar sedan tidigare....

     

  
Men kanske inte så konstigt att barn och föräldrar inte förstår varandra alla gånger nuförtiden? Så här sitter då Jacob och hans två kompisar mest hela tiden, i en varsin fåtölj och spelar Playstation... Nä, annat var det på en annans tid - då blev vi uttvingade att leka ute... ni hör själva va, vilken dinosaurie jag är?!
 

Avslutar väl med en fredagsfräckis som vanligt, eller nä - ingen direkt fräckis idag: 

En mexikan som hade rånat en bank i Laredo anhölls några dagar senare på en livligt trafikerad gata.

Sheriffen kunde ingen spanska och rånaren talade inte engelska, så sheriffen bad en förbipasserande mexikan tolka.
Sedan tryckte han pistolen mot rånarens mage och sa till tolken:
- Fråga honom om han rånade banken i Laredo.
Tolken:
- Han säger att han rånade banken:
Sheriffen:
- Säg till honom att jag kommer att skjuta honom om han inte talar om var pengarna finns.
Svetten strömmade nedför bankrånarens ansikte och han stammade på spanska till tolken:
- Be honom att inte skjuta, jag har hustru och fyra barn hemma. Pengarna ligger i brunnen bakom mitt hus.
Tolken översatte:
- Han säger att han inte är rädd för dig och din stora trut och att du gärna får skjuta om du törs!      

Av barecho - 28 april 2011 21:45

... inte visste jag att det var livet. Inte för att jag vill låta så djup, men precis så är det ju - och livet blir ju lite vad vi gör det till själv. Visst, inte kan vi välja själva om vi är friska eller inte - men mycket annat kan vi göra något åt. Att fylla alla dagar med mening och glädjas åt det man har istället för att grämja sig över det man inte har, ja - det är då en kamp för de flesta skulle jag tro och nånting som jag får påminna mig själv om ofta. Som jag sagt tidigare har jag mycket tankar på att det ska ske en förändring i mitt liv snart och framförallt då jobbmässigt - mycket ideér och tankar finns just nu hos mig kan jag lova.... Vi får väl se vad de leder till!


I går var jag på utvecklingssamtal med Jacob och hans lärare. Allt var bra, han var så duktig och självklart blir jag stolt över att höra det! Vem vill inte höra att ens barn är fantastiskt? Fast själv har man ju vetat om det hela tiden.... Men, även om det är lugnande att höra att han är duktig i många ämnen så är det ändå det att han är snäll och beter sig bra både mot vuxna och barn på skolan som betyder mest för mig.


Finns säkert många som har åsikter om ens barn, kanske för deras klädstil eller annat - vad vet jag? Men, jag kunde inte bry mig mindre faktiskt.... Som jag känner alla mina barn så skulle de aldrig göra någon illa, varken människa eller djur  . Tror inte heller att de skulle strunta i att hjälpa någon i nöd..... När jag tänker på andra människor ifall de är bra och snälla, eller inte - så brukar jag fundera över ifall de skulle hjälpa en annan människa som t.ex ligger avsupen och avsvimmad ute - skulle de bara tänka på sin egen bekvämlighet eller skulle de stanna upp och göra allt de kunde för att hjälpa den stackaren som låg där? Kan säga att de människor jag känner som har djur är överrepresenterade av dom jag tror skulle hjälpa istället för att bara gå förbi....


Onsdagkvällen begav jag mig upp till veterinären i Hamrånge för att Kylie, Lleyton, Tyra och Miranda behövde vaccineras. På vägen hem stannade jag till på apoteket i Valbo. Klockan var då nästan halv åtta så jag var ensam kund inne där. Det stod en som jobbade där vid receptkassan, först tänkte jag bara gå fram dit, såg ju att jag var själv och att hon inte hade något att göra. Men, nej - lydig svensk som jag är tog jag en nummerlapp fastän det kändes töntigt. Tror ni hon sa åt mig att komma dit fastän jag stod en meter ifrån henne och det bara var vi två där? Nejdå, hon tryckte fram mitt nummer och kollade på mig bara - så himla opersonligt. Sedan inte ett leende eller nåt extra ord alls, är vi sådär tråkiga i Sverige - eller är det just dom på Apoteket som är så? David har en teori om att de som jobbar på apoteket och är pigga, glada och alerta är nyanställda. Om några år kommer de också att se trista, sura ut och dra fötterna efter sig.... Hoppas verkligen han har fel!


Efter besöket på apoteket gick jag in på Coop, hade bara tre varor i min korg - endast en kassa var öppen och framför mig i kön stod en kvinna som hade handlat för typ en månad eller så.... vagnen var så överfylld, tror jag aldrig sett något liknande. Tror ni hon erbjöd sig att jag kunde gå före? Jag är såklart helt medveten om att hon hade all rätt i världen att stå där hon gjorde, men jag skulle nog haft svårt att inte låta nån gå före när det är på det sättet. Meeeen, man har ju lärt sig genom åren att det finns alla möjliga olika varelser i vår herres hage!!


Tyra sover ju i vår säng varje natt som de flesta andra av våra hundar - men hon nöjer sig inte bara med att sova i sängen, utan hon ska allra helst ligga på min kudde - och då ovanför mitt huvud. Där ligger hon och smånaggar i mitt hår, så ni kan ju tänka er hur min frisyr ser ut nu på morgnarna...


Vill också passa på och gratulera I-kullen som fyller 5 år idag. Det är Pennys sista kull och pappa till kullen är Hilmer. Endast en tik föddes i kullen, Heylie, och hon blev tyvärr inte så gammal.... Zingo hade vi kvar ganska så länge, han hade inte båda testiklarna nere, och in i det sista hoppades jag på att de skulle komma ner. Nu blev det inte så, utan han flyttade till Sandviken där han lever livets goda dagar som jakthund istället. Milton bor också i Sandviken, han träffar jag ganska så ofta när han och Cesar kommer hit på besök för att deras familj är på resa. Caspian bor i Stockholm och tävlar framgångsrikt inom Agility. Ivar flyttade till Eskilstuna och han var det länge sedan jag hörde något ifrån nu.


Oj, nu är klockan verkligen sängdags ser jag - imorgon är det fredag igen, jippie!!


Av barecho - 26 april 2011 20:09

När man läser om hundar i media så blir man oftast upprörd tycker jag.... Rubriker som: Hund attackerade barn eller hund attack mot tre får eller som nu för inte så länge sedan, hunden högg sönder armen på Barbro Börjesson. Det kan också vara någon rubrik om att en hund blivit vargdödad, dött i varm bil - eller möjligtvis blivit stulen på något sätt. Såå himla sällan jag ser någon rubrik eller text som har en positiv klang. Varför har det blivit så? Säljer verkligen sånt här bättre än positiva nyheter - kan det vara samma sak som gör att folk ofta tycker det är roligare att snacka om dåliga saker som hänt andra, än positiva? Ja, inte vet jag - men mycket tråkigt är det i alla fall....


Så oerhört mycket positivt som hundar gör för alla oss i samhället. Jag har såklart förståelse för de som är allergiska att det är problematiskt för dom att träffa hundar och likaså de som är hundrädda för att de råkat ut för något allvarligt - men jag kommer aldrig i hela mitt liv kunna förstå de som avskyr hundar, katter, barn eller vad det nu kan vara som de tycker är störande... Kanske skulle vi få fler människor att förstå så mycket bra en hund för med sig om vi fick lite mer trevliga nyheter om dom istället för det som mestadels syns nu?


Var får en som är intresserad av att köpa hund sin information ifrån? Förr i tiden tror jag att man mer besökte utställningar, ringde rasklubbar och kontaktade EN uppfödare som man fick förtroende för och så ställde man sig i kö där på deras nästa kull. Så är det inte alls nuförtiden, det verkar vara mycket mer slumpen som avgör vilken ras/hund som man köper. Med det vill jag inte alls ha sagt att det inte går bra, det gör det ändå de allra flesta gånger (i alla fall på ESS som jag nog skulle klassa som en relativt "enkel" förstagångshund). Men, det är väldigt sällan jag träffar på någon som är på väg att köpa sin första hund och som skaffat sig rejäla kunskaper om rasen först. Varför? Hur man kan man egentligen vara mer intresserad av vad det finns för utrustning till en bil, än egenskaper på en familjemedlem som man står i begrepp att skaffa?


Hur ska vi, eller SKK som ska vara uppfödarnas organisation, få ut information till valpspekulanter så att de vet mer innan de skaffar en hund? Ja, jag vet inte..... men jag tycker inte att Blocket är rätt ställe att skaffa sig informationen på. Även om jag själv annonserar där och fått många jättebra valpköpare därifrån så tycker jag inte att det ska vara det naturliga stället som man söker information på. SKK har i många år pratat om en valpförmedlingssida eller vad man ska kalla det där vi uppfödare ska kunna lägga ut kullar/valpar till försäljning om jag förstår saken rätt - även info om raserna ska finnas med där. Hoppas verkligen att det blir av, men har hört det i så många år nu så jag tror det inte förrän jag ser det....


Hittade denna lilla film från USA, ja - bortse från att hundarna inte är vackra, utan av en helt annan typ än vi ser här i Sverige idag, men bra i allafall med någon typ av info som går ut till folk....



Tänk också när det ska skrivas i tidningar från en hundutställning. Ni har alla sett dom reportagen eller hur? Stor hund sovandes ihop med litet barn eller pälsrik hund som kammas av sin matte eller husse. Några resultat eller relevant information finns i princip aldrig med.... Undrar jag just hur det skulle se ut om de skulle skriva referat från en fotbollsmatch och det skulle stå typ så här:

Tjugotvå smutsiga tävlande på Idrottsplatsen. Vädret var fint och här har vi träffat på en tävlande som fått en frispark, de har åkt hela vägen från Säffle. Här kommer ett foto på ett barn som äter en glass under tiden han tittar på fotboll. Slut på reportage.... Vilka som vann eller vad de hette spelar väl ingen roll, det är väl bara en lek och på skoj eller hur?


Nä, trött blir jag på detta ibland - tycker det är konstigt att inte SKK försöker åtminstone att få någon mindre tv-kanal att få upp ögonen för att filma finaler på de största utställningarna vi har - och likaså lite vettigare reportage i dags/kvällstidningarna. Jag vet att de inte kan bestämma över vad de tar in, men undrar jag om de förstår det stora intresse som faktiskt finns här?


Så frågan är varför kan vi inte få bättre bild av hundar i media - är det något vi kan göra själv åt detta, eller är det helt enkelt bara att acceptera....

Av barecho - 25 april 2011 18:42

Japp, då var Påsken över för detta år - men jag vet ju hur snabbt åren går så det står inte på förrän jag skriver här i bloggen att det är påsk igen!


Till min stora förvåning var det inte jag som vann det påbörjade Trivial Pursuit-spelet - men man är ju chanslös när Jacob får frågan: Vad kallar man den "effekt" som gör att luften ovanför jorden långsamt blir varmare? Ja, han bevisade ju iallafall att han inte bara spelat dataspel hela tiden, eller ja - vem vet, kanske det handlar om det där också.... Som ni förstår var det han som segrade - och som straff i den här familjen så får alltid vinnaren plocka ihop allt efteråt.


På lördagkvällen började jag titta på TV, men somnade så snabbt att jag inte ens minns idag vad det var jag tittade på.... Vaknade sedan vid midnatt nånting och började följa nån helt sjuk film som hette Desperation. Den handlade om nåt mycket märkligt som fanns i en grotta och hade förvandlat nån stad och dess sheriff till fantasimonster..... Inte min typ av film - men hur det var så piggnade jag på mig så pass att jag inte kunde somna om, utan jag följde filmen som höll på till runt 02.30 Inte alltid man förstår sig på sig själv inte....


Meeeen, så tog filmen slut - och nån gång i en reklampaus hade jag tagit mig upp till sovrummet så jag såg slutet där. När filmen var slut och jag skulle försöka sova så började jag lukta.... men, luktade det inte lite rök? Jo - tamejsjuttsicken så luktade det rök!!! Finns inte så mycket jag har mer skräck för än att det ska börja brinna och jag inte skulle hinna få ut alla barn och djur... Såååå, väckte såklart David och tvingade upp honom att genomsöka hela huset efter röklukt - samt kolla grillen som vi använt under kvällen. Vi hittade ingenting - men att det luktade rök mer och mer det gjorde det... Det kom utifrån så mycket kände ju jag också till slut - men det brukar aldrig lukta rök här så lite märkligt var det.... Vem börjar elda vid den tiden på dygnet??


Efter frukosten på söndag morgon begav sig Baros, Clådan och jag oss ner till IP här i Årsunda där hundpromenaden skulle utgå ifrån. Det var inte så många som deltog - men vi som var med där hade i alla fall trevligt, ja - vad Clådan tyckte om att bli runtsläpad behöver vi ju inte nämna... Baros gillade det i alla fall, han förstod bara inte varför inte andra hundar uppskattade honom som han uppskattar dom? Nåja, inga sorger ligger kvar hos den grabben inte - han var lika glad ändå han!


På eftermiddagen igår åkte vi till Åke och Kerstin för att få lite påskmat. Gustav och Melker var där så vi tog med kameran för att få lite kort på Melker och Tyra ihop. Men, nu var det inte bättre än att minneskortet gick sönder till kameran alldeles innan vi skulle åka - vi hittade nåt gammalt som passade, men där rymdes bara fyra kort så det enda kort jag har att bjuda på därifrån är detta:

 

Tyra attackerar Gustavs fot.... Det är så märkligt med hundar och småbarn, hon var jätteförtjust i Melker och han i henne också. Man skulle kunna tro att hon skulle bita honom - men nädå, som att hon märkte att han var liten så hon var mycket försiktigare med honom än hon är med oss....


När jag kom hem därifrån i går kväll var jag inte alls på nåt humör för att blogga så det blev soffan direkt och så kollade vi på Nittileaks genom datorn som vi kopplade ihop med TV:n. Verkligen ett program i min smak det!!


Igår fyllde också vår sista cockerkull, ja den vi hade före den vi har nu alltså, 8 år! Från den kullen har jag tyvärr inte heller så mycket kontakt med valpköparna. Rasmus blev omplacerad ganska så tidigt och även Jamie blev omplacerad från en uppfödare i Danmark till en annan... Han har blivit far till någon valpkull där har jag sett. Eddison och Lasse har jag inte hört något ifrån på jättelänge, Electra flyttade till Norge - så den jag haft mest kontakt med under åren är Zelda som flyttade till Älvkarleby. Tack Marina för de rapporter jag fått under årens lopp från dig! Stort grattis i alla fall till denna valpkull som blev Sophies andra och sista kull.


Idag har vi grejat med lite smått och gott, har bland annat tagit kort på Veras valpar som fyllde fyra veckor idag. Kortet på min favvo blev lika fint som han är i verkligheten.....:

 
Fellaini kallas han - och vet inte om han tilltalar mig så mycket för att han på nåt sätt påminner mig om en annan valp vid fyra veckors ålder....:

....nämligen Fritz! Nu är det ju en annan ras, men balansen tycker jag påminner om hans som valp.


Det är så himla typiskt att jag blir mest förtjust i en hanhund i kullen - det händer i säkert 9 fall av 10 att det är en hanhund som jag fastnar mest för.... Inte för att det inte finns fina tikar, för det gör det verkligen - nä, det är nog jag som liksom kollar mest på hanhundarna i kullarna varje gång.... Vill ni se alla valpar så kan ni gå in på vår hemsida, där finns foton på alla åtta underverk: http://www.barecho.com/C-f-kull.htm


Erika kom hit på ett besök under eftermiddagen - hon tog lite kort på valparna också - de ligger på min FB-profil, vet inte hur jag kan få albumet hit till bloggen så ni måste gå dit och kolla ifall ni vill se dom. Så roligt att få besök - jag är nog en av de sämsta i världen på att besöka andra, men jag gillar verkligen att få besök själv - så skäms på mig, och tusen tack för att du tog dig tid att komma hit Erika!


En liten filmsnutt blev det också på det små, ute för första gången nånsin....

Tyra var med och lekte lite med dom - och ja, ni ser ju efter en stund vad det är för typ av lekar hon har tänkt sig.....


Nä, nu blir det lite soffmys med Jacob   tror jag - har inte sett till honom så mycket de sista dagarna, är mest kompisarna som gäller för honom nu!
   

Av barecho - 23 april 2011 20:58

... i påskfirandet kan man väl säga att det är idag. Även om det nu är ovant med påsk utan hundutställning, så är det ändå ganska så skönt tycker jag. Hinner ju med en hel del på så här pass många lediga dagar.


Igår kväll så spelade Jacob, David och jag TP. Jacob får fortfarande svara på barnfrågorna - men en del är bara för lätta.... eller vad sägs om -Hur många hjul har en skateboard? Ganska så lätt kan man tycka....

Ni ser väl här så koncentrerad jag är när David läser frågan till mig? Jag hade helt klart de svåraste frågorna - ja, om jag får säga det själv förstås... För frågan Vad letade man efter i Albysjön 1995 var ju jättesvår....

Inte så att jag håller kortet på avstånd för att jag ser dåligt - nädå, bara låtsas lite...... David får alltid så löjligt lätta frågor, typ Vilken New York-staty återinvigdes 1986 efter två års reparationer? Ja, vad kan det finnas för statyer i New York...... oj, oj - så svårt.....

 

Hundarna är med såklart, Tyra ville ha sin lilla bädd med - men just vid detta tillfälle är hon nån annanstans - kanske letar hon efter något att bita sönder? Finns mycket roligt i det här rummet....


Vi hann inte spela färdigt helt, ingen har brun plupp och det är ju ett evighetsgöra att få en fråga där som man kan svara på.... Vi ska snart återuppta vårt spel så får vi se sen vem som vunnit (förmodligen jag.....).


 

Man blir himla trött efter allt spelande, här är Kylie och Jacob omfamnade i soffan....

Och vem tog detta foto kan man ju undra? Så här ser man i alla fall mig på kvällarna för det mesta..... Jacob påstår att jag snarkar dessutom, men det är nog bara elakt förtal....


I morse fick jag ligga nästan till 07.00 så det var ju skönt med lite "sovmorgon"! David tog med sig Clådan ut på en cykeltur - och ja, vad kan man säga om det? Han drog henne runt hela vändan - hon hatar verkligen att springa bredvid cykeln, men vad ska man göra med en halvslö hund som behöver motion?


När jag hämtade in morgontidningen upptäckte jag att vi inte tagit in posten från i torsdags.... Där i låg ett brev från Dansk Kennel Klub med bekräftelse på Clådans och Pärlans danska och därmed Nordiska Championat!! De har ju haft vilande certifikat där sedan de var unga, men det kunde inte användas till championatet tidigare. Dock kom jag på för några veckor sedan att det är ju nya bestämmelser från i år. Jag kollade upp vad som stod ang. dansk championat, och om certet var taget efter 1/1 2008 så räknades det som ett vilande cert!! Så skönt, då "slipper" vi åka till Vejen i juli som vi annars planerat för att försöka få nåt cert på Clådan....


Sedan åkte vi iväg strax före 10.00 mot Valbo/Gävle för att kolla på möbler till altan. Nio ställen blev det allt som allt tror jag, och David berömde mig efteråt för att jag nästan inte gnällt nåt alls! Bara lite i början när vi fick gå igenom hela Mio-varuhuset för att ta oss ut.....


Men, summa summarum så kan man säga att vi nog nästan har bestämt oss för vilken soffgrupp vi ska ha i den delen av altan där det blir tak.

   

Denna fanns på Mio och det var det första ställe vi kollade på. Om jag upplevde det som mest positivt för att vi var ensamma kunder i hela butiken eller inte vet jag inte..... Vi grubblar fortfarande lite om vi ska ha tresits och två fåtöljer som här, eller en hörnsoffa som går att bygga om. Men jag tror ändå att detta blir mysigare, och så var det ett rejält bord till - inte nåt litet fjuttbord som medföljde en hel del såna här grupper.


Vad det gäller matgrupp som ska stå på den andra delen av altanen så var det svårare....

Tror det står mellan denna grupp som fanns på Maxi Ica....

...eller så denna, som även den fanns på Maxi Ica. Tycker kanske att den svarta gruppen ser lite snyggare ut och lite skönare stolar, men å andra sidan så är ju vitt lite somrigare? Hmmm.... måste fundera lite mer på detta känner jag.....


Grattis till G-kullen som fyller 11 år idag! Inte många från den kullen som jag har kontakt med idag tyvärr.... Greger finns inte kvar i livet, han var också en sån som de skrev i gästboken att var borta istället för att kontakta mig personligen, mycket märkligt måste jag säga och på gränsen till elakt...., Gail och Gisela flyttade till Tyskland där båda gick i avel, Demi blev omplacerad när hon var i ettårsåldern, Frida har också bytt hem. Gizmo flyttade till Värmland och Tempo långt norrut. 


Jag har nyss ätit lite påskmat här hemma, några sillsorter (jag älskar verkligen sill och potatis!!), potatis, ägg och så grillat med potatisgratäng så nu känner jag mig laddad för slutspurten i TP......



  

Av barecho - 22 april 2011 20:11

Ja, idag har det då varit långfredag - är lite ovant att påsken ligger så här sent. Såg att det redan börjat grönska i en del träd, och om vädret fortsätter såhär måste vi klippa gräset snart. Det tror jag aldrig vi gjort i april tidigare.... Så skönt ändå att denna helvetiska vinter är över för denna gång!!! Men, man kan vara säker på att det dyker upp en ny om inte alltför lång tid.....


Påskharen har varit på besök här hemma, jag såg minsann när han slank nerför trappen. Vit och fin, med gul rosett runt halsen - rosa nos och röda ögon. Jacob frågade nämligen hur han såg ut så jag tittade extra noga.... Två ägg hade han gömt på övervåningen, ett till Jacob och ett till Henke. Förra året var de så bra gömda så jag var tvungen att hjälpa till till slut, men i år hade han minsann varit slarvig - de hittade äggen alldeles för lätt, nä - så här kan vi inte ha det! Ska slå haren en signal imorgon och säga till om att han måste gömma dem bättre nästa år.... '


Henke hade funderat på det här med påskäggen igår och tänkt han skulle höra med mig vad som gäller? Han var lite orolig att 19-åringar inte får några påskägg - men jag kunde lugna honom med att vi har skrivit avtal med påskharen till barnen fyllt 80 år så ingen fara med det.... Då såg han genast lugnare ut, och sa att det borde han ju ha förstått.... Vad det gäller Thomas ägg så är det ju svårare för haren nu när han flyttat hemifrån. Jag har lovat att hjälpa till - ja, alltså inte att han får ägget bara sådär. Nej, ska man ha påskägg så måste man också leta efter det, eller hur? Funderade på att åka dit nu ikväll och skicka ut honom ur lägenheten och gömma ägget så fick han leta sen... Men, nu har han fest där ikväll så lite tveksamt hur populärt det skulle ha varit? Nåja, det är ju en dag imorgon också....


Själv har jag städat idag och så fick vi också en trevlig nyhet i morse om att David blivit farbror igen, Gustav och Tratten fick en dotter som ska heta Selma i morse - grattis till dom och storebror Melker!


David har grävt gropar han hela dagen... endast en grop kvar nu efter vad jag förstår. 


Sedan har vi varit in på släktmiddag till pappa i Sandviken också under sen-eftermiddagen, åt lite påskmat samt träffade mina bröder med resp. och barn. Eller ja, Andreas var inte där - han var i Norge och roade sig, hur nu det är möjligt?!


Avslutar med en liten historia om Norrländsk filosofi som jag fått skickat till mig från min norrländska mor:


Två män i Norrland sitter och pimplar och filosoferar på riktiga mäns vis och dricker öl. 

Efter att ha suttit stilla i några timmar så säger Jim till Tommy :  
” Hörrudu Tommy, jag tror att jag vill skiljas från frugan. Hon ha int´ prata med mig på två månader!” 

Tommy funderar, och dricker sakta ur sin Öl innan han långsamt svarar:  
”Näe, det tyck´ ja att du nog ska tänk igenom. Såna kärringar ä svåra å hitta".... 

Av barecho - 21 april 2011 17:09

Igår kväll begav sig mamma och jag mot Runhällen där det var dags för ännu en domarträff. Vi var drygt 10 domare som var med denna gång - och kvällens tema var raspresentation av Pomeranian. Var verkligen intressant att höra om den rasen som jag inte har så mycket kunskaper om.


Sedan är det också trevligt att träffas och diskutera lite olika saker ihop med andra domare under lite mer lättsamma former än det är på en utställning. Jag hade en mycket trevlig kväll och ser mycket fram emot nästa träff. Tyvärr har jag inga bilder därifrån, kameran var hemma och det blir så dåliga bilder med mobilen...


Idag har det varit en lugn dag på jobbet - skönt med det någon gång också.... David har semester idag så han fick åka med Tyra till veterinären i morse för att hon skulle få sitt 12-veckors vaccin. Ingen blev förvånad över att hon inte alls hade lust att vara stilla när de skulle ge henne sprutan, eller att hon såklart gnällde förnärmat över behandlingen.... När jag kom hem från jobbet och råkade nudda hennes nacke så gnällde hon till... suck..... Hon är då väldigt pjåskig måste jag säga....


David har börjat gräva hål för betongplintarna till vår nya altan. Mycket gnäll är det nu på honom att han har ont överallt och har sån träningsvärk. Men, säger jag - det tyder bara på att du gjort för lite förut....


Pärlans valpar blev 1 vecka idag och det innebär kloklippning såklart och en rejäl genomgång. Alla ser pigga, kraftiga och friska ut - så här långt tycker jag de är väldigt jämna.


En liten film på dem blev det också:


Så skönt nu med påsk, fyra dagar ledigt är inte så dumt! Ingen lilla Stockholm i år, så det blir ju lite ovant... Två släktmiddagar ska hinnas med, annars är det inte mycket inbokat. På söndag fm tror jag att jag ska försöka följa med på hundpromenaden som är här i Årsunda, jag har inte haft tid till det när det varit tidigare tillfällen. 


Så har jag också anmält till lite utställningar - det är ju så himla dyra anmälningsavgifter nuförtiden så jag försöker att anmäla när det är billigare avgift, men det blir ju ganska så långt i förväg då istället. En sak som jag bara inte kan förstå är varför det inte fungerar med flerhundsrabatt här i Sverige? I alla andra länder verkar de ha datasystem som klarar av det - men vi måste vara någon typ av U-land eftersom det inte kan fungera här. Det skulle också bli så mycket fusk sägs det, men herregud - det kan ju inte gälla mer än någon enstaka hund så orka bry sig.....


GLAD PÅSK önskar jag er allihopa med denna "påskiga" bild!

 
   

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards