Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 26 april 2011

Hunden i media

Av barecho - 26 april 2011 20:09

När man läser om hundar i media så blir man oftast upprörd tycker jag.... Rubriker som: Hund attackerade barn eller hund attack mot tre får eller som nu för inte så länge sedan, hunden högg sönder armen på Barbro Börjesson. Det kan också vara någon rubrik om att en hund blivit vargdödad, dött i varm bil - eller möjligtvis blivit stulen på något sätt. Såå himla sällan jag ser någon rubrik eller text som har en positiv klang. Varför har det blivit så? Säljer verkligen sånt här bättre än positiva nyheter - kan det vara samma sak som gör att folk ofta tycker det är roligare att snacka om dåliga saker som hänt andra, än positiva? Ja, inte vet jag - men mycket tråkigt är det i alla fall....


Så oerhört mycket positivt som hundar gör för alla oss i samhället. Jag har såklart förståelse för de som är allergiska att det är problematiskt för dom att träffa hundar och likaså de som är hundrädda för att de råkat ut för något allvarligt - men jag kommer aldrig i hela mitt liv kunna förstå de som avskyr hundar, katter, barn eller vad det nu kan vara som de tycker är störande... Kanske skulle vi få fler människor att förstå så mycket bra en hund för med sig om vi fick lite mer trevliga nyheter om dom istället för det som mestadels syns nu?


Var får en som är intresserad av att köpa hund sin information ifrån? Förr i tiden tror jag att man mer besökte utställningar, ringde rasklubbar och kontaktade EN uppfödare som man fick förtroende för och så ställde man sig i kö där på deras nästa kull. Så är det inte alls nuförtiden, det verkar vara mycket mer slumpen som avgör vilken ras/hund som man köper. Med det vill jag inte alls ha sagt att det inte går bra, det gör det ändå de allra flesta gånger (i alla fall på ESS som jag nog skulle klassa som en relativt "enkel" förstagångshund). Men, det är väldigt sällan jag träffar på någon som är på väg att köpa sin första hund och som skaffat sig rejäla kunskaper om rasen först. Varför? Hur man kan man egentligen vara mer intresserad av vad det finns för utrustning till en bil, än egenskaper på en familjemedlem som man står i begrepp att skaffa?


Hur ska vi, eller SKK som ska vara uppfödarnas organisation, få ut information till valpspekulanter så att de vet mer innan de skaffar en hund? Ja, jag vet inte..... men jag tycker inte att Blocket är rätt ställe att skaffa sig informationen på. Även om jag själv annonserar där och fått många jättebra valpköpare därifrån så tycker jag inte att det ska vara det naturliga stället som man söker information på. SKK har i många år pratat om en valpförmedlingssida eller vad man ska kalla det där vi uppfödare ska kunna lägga ut kullar/valpar till försäljning om jag förstår saken rätt - även info om raserna ska finnas med där. Hoppas verkligen att det blir av, men har hört det i så många år nu så jag tror det inte förrän jag ser det....


Hittade denna lilla film från USA, ja - bortse från att hundarna inte är vackra, utan av en helt annan typ än vi ser här i Sverige idag, men bra i allafall med någon typ av info som går ut till folk....



Tänk också när det ska skrivas i tidningar från en hundutställning. Ni har alla sett dom reportagen eller hur? Stor hund sovandes ihop med litet barn eller pälsrik hund som kammas av sin matte eller husse. Några resultat eller relevant information finns i princip aldrig med.... Undrar jag just hur det skulle se ut om de skulle skriva referat från en fotbollsmatch och det skulle stå typ så här:

Tjugotvå smutsiga tävlande på Idrottsplatsen. Vädret var fint och här har vi träffat på en tävlande som fått en frispark, de har åkt hela vägen från Säffle. Här kommer ett foto på ett barn som äter en glass under tiden han tittar på fotboll. Slut på reportage.... Vilka som vann eller vad de hette spelar väl ingen roll, det är väl bara en lek och på skoj eller hur?


Nä, trött blir jag på detta ibland - tycker det är konstigt att inte SKK försöker åtminstone att få någon mindre tv-kanal att få upp ögonen för att filma finaler på de största utställningarna vi har - och likaså lite vettigare reportage i dags/kvällstidningarna. Jag vet att de inte kan bestämma över vad de tar in, men undrar jag om de förstår det stora intresse som faktiskt finns här?


Så frågan är varför kan vi inte få bättre bild av hundar i media - är det något vi kan göra själv åt detta, eller är det helt enkelt bara att acceptera....

 
 
Ingen bild

Erika

26 april 2011 21:37

*pust* Det betyder alltså att inte nog med att vi skulle ha blivit poliser och styrt upp i samhället,vi skulle ha blivit reportrar också, jävligt bra och sakliga reportrar dessutom ? ; )
Tänk om alla tänkte som oss, fy fan vilken värld vi skulle leva i *drömmer*

 
Ingen bild

Erika

26 april 2011 21:37

*pust* Det betyder alltså att inte nog med att vi skulle ha blivit poliser och styrt upp i samhället,vi skulle ha blivit reportrar också, jävligt bra och sakliga reportrar dessutom ? ; )
Tänk om alla tänkte som oss, fy fan vilken värld vi skulle leva i *drömmer*

 
Ingen bild

Erika

26 april 2011 21:37

*pust* Det betyder alltså att inte nog med att vi skulle ha blivit poliser och styrt upp i samhället,vi skulle ha blivit reportrar också, jävligt bra och sakliga reportrar dessutom ? ; )
Tänk om alla tänkte som oss, fy fan vilken värld vi skulle leva i *drömmer*

 
Eva

Eva

26 april 2011 22:21

Medialogiken är så här. Det som är normalt är ingen nyhet, det är det avvikande som är det. Om alltså 99,9 procent av alla hundar är snälla och allt går bra i familjen så är det ingen nyhet medan när det går illa av någon anledning så är det hot stuff. Gäller för dagsmedia, annat såklart för specialtidningar men de når ju inte allmänheten på samma sätt.
Jag tycker ditt resonemang är jättebra och jag tycker att vi uppfödare är alldeles för flata gentemot SKK. Tror vi behöver ett uppror :-) I ur många andra organisationer skulle medlemmarna tåla att det tar åratal med en modern valpförmedling när man vet att merparten går via en marknadsplats som man inte har någon som helst kontroll över? Eller att man inte vågar adressera blandrasfrågan? Eller för den delen att man ställer sig bakom tv-programmet "Huset fullt av hundar"? Eller har en hd-avläsning där man inte kan få en second opinion genom att ha en annan avläsare vid omröntgen? Eller tycker det är ok att en uppfödare går emot regler och röntgar tiken först efter valpningen? Osv, osv....

http://www.kennelbeeline.com

 
Ingen bild

Katarina H

27 april 2011 13:11

Jo nog är det lite märkligt hur det vinklas, lite klapp på axeln så där "massor med glada, skällande hundar". Stod en artikel i Ystad Allehanda om Gåsahoppet, en stor agililytävling med flera tusen deltagare. Artikeln behandlade funktionärerna o hur länge de stod i kiosken typ -inget om själva tävlingen eller ngr resultat....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Tisdag 2 april 18:18

  Ubbe, hanhund      Uzo, hanhund     Undis, tik     Uzzi, tik     Unette, tik     Ultra, tik     ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards