Kennel Barecho

Alla inlägg under december 2021

Av barecho - 30 december 2021 09:43

Då är julen över för detta år, och så otroligt tacksam jag är för att få fira den med min fantastiska familj - vet inte vad jag skulle gjort utan dem de här senaste åren när jag knappt lämnat hemmet för något annat än mitt arbete.


 
Sedan många år tillbaka har vi haft gemensamt julbak där vi gjort lite allt möjligt. Henric och Jacob bakade pepparkakor med  barnen, Freja tyckte det var roligt - men Elis tröttnade snabbt.


   
Sen fick de göra risbollar, och de blev otroligt goda - även om de ser ut som en bunt med fästingar. 


 
Grynkorv och julsalcciciakorv gjorde David och Jenny.


Knäck, chokladkola, rosenbröd och lite annat gjordes också - så mycket roligare när man gör det tillsammans än står själv i köket.


 
Sen var det dags för uppesittarkväll, vi hade bestämt vi skulle göra tre olika sorters pizza att äta innan Bingolotto började. 

 
David, Henric och Jacob hjälptes åt - min insats i det hela var att jag letat på recepten, det räcker bra så tycker jag.

 

 
   
Supergoda blev pizzorna, mycket mer matiga än de som man annars köper som bara känns som en massa fet ost. 


 
Här har vi satt igång med Bingolotto - inte anade vi då att Henric skulle få en storvinst...


 
Redan efter typ 10 nummer så säger han att han vunnit 20.000:- i semesterresor, alla vi andra kom av oss. Ingen trodde riktigt på honom, så lotten blev dubbelkollad många gånger innan vi vågade tro att det faktiskt var sant!


 
Fokus försvann lite sen från de andra lotterna, det mest gick åt att kolla vilka resor som skulle kunna vara aktuella. Henric och Viktoria ska ju gifta sig i sommar så blir perfekt med en bröllopsresa efter det!


 
Barnen tog det hela med ro.


 
Största paketet var till mig, inte var det vad jag trodde i det - men väldigt nöjd blev jag ändå   


 
Curry myser i soffan med Jacob   


 
Julaftonslunchen bestod av julgröt till hundarna, det tackade de inte nej till.


 
Kalle är ju obligatoriskt att titta på, mina favoriter där är nog Askungen, Lady & Lufsen och Ferdinand.


 
Sen kom tomten, vädligt pratsam och sympatisk tomte i år!


 
Vem är det där egentligen undrar Freja?


   
Bäst att hjälpa tomten, han hade imma på sina glasögon så det var lite svårt att läsa på paketen för honom.


 
Elis kunde väl tänka sig sitta hos tomten lite snabbt, tur han hade "vovven" med sig som beskydd.


 
Tack tomten för alla fina julklappar   


 
Freja provade att stå på sina grejer, man måste såklart prova om de tål det man tänkt sig.


 
Elis var nöjd för att tomten hörsammat hans önskan om bilar.


 

Inte lika nöjd här där det var kläder från farmor i paketet....


 
Freja tyckte det gick lite långsamt att dela ut julklapparna så hon satte sig framför Farfar David och väntade till nästa paket skulle delas ut.


 
Jacob myste i soffan med sin farmor Kerstin.


   
Mycket julklappar blir det....


 
Äntligen fick Elis öppna paketet som han önskat sig allra mest, lego med monstertrucks!


   
När det sedan fanns en alldeles egen ipad till Elis i ett av paketen så tyckte nog Elis det räckte bra, han hamnade i soffan då med vovven och Jenny och där trivdes han bra. 


 
På Juldagen åkte vill till Bergavallen och firade Viktoria som fyllde 31 år   


 

Och en stund senare på juldagen åkte vi till Davids föräldrar och åt supergod mat där och det blev också lite julklappsutdelning där. Elis var lite otålig och ville åka hem....


   
För farfar David hade lovat att bygga ihop legot med Monstertrucksen tillsammans med Elis, lyckan var total då kan man säga. 


På kvällen var vi barnvakt till både Elis och Freja då det skulle bli lite fest för Viktoria på Bergavallen, det blev ju tyvärr ingen fest för henne förra året när hon fyllde 30 år. Thomas hade kommit hem från Kareby då också på kvällen.


 

Freja lite nyvaken på annandagsmorgonen   


 
Lotta har kommit hem från sitt kollo där hon varit några månader, hon är verkligen supermysig...


 

.... men hon äter väldigt långsamt vilket gör att resten av hundligan måste vara instängd medan hon äter. De förstår inte alls hur det kan ta sån tid att äta...


 

Måndag den 27/12 kom Jacobs flickvän Frida, så roligt när vi alla är samlade - bara Thomas sambo Ellinor som saknas, men får hoppas hon kanske kan komma något under nästa år till oss. Ny julklappsutdelning blev det såklart.


 

I tisdags kväll var det dags för årets "Julkul", vi försöker ju göra något annorlunda tillsammans kring jul och i år blev det Bowling. Tidigare år har vi bla ridit islandshästar och spelat curling. Förra året blev det bara en långpromenad, allt var ju i princip stängt då. 


   

Viktoria "Tojo" var tyvärr inte med då hon kände sig lite krasslig den dagen, men här är vi andra tappra som testade på att bowla. 


 
Jacob hade tjuvtränat, så i början gick det väldigt bra för honom.


 
Henric gick det trögt för i början, men efter ett tag fick han in "snitsen" och samlade lite poäng. 


 
David vann såklart, det gör han för det mesta - fast just ja, när vi hade curlingen var han inte med i det vinnande laget.


 
Vi spelade i tre omgångar och det tog typ 1,5 timme, kändes på i kroppen efteråt - och i knäna. Sen de där fula skorna man måste ha på sig... minns när jag var typ 14 år och skulle prova bowling med skolan, jag vägrade sätta på mig något dylikt så jag kunde inte vara med. Tur jag växt upp nu och inte bryr mig längre....


 
En av oss ramlade omkull och det var såklart jag, alltså man fick inte kliva framför det där strecket som är vid  banans början - men jag måste kommit över litegrann där och alltså sååååååå halt det var - en rejäl vurpa blev det  men jag skadade inget iaf. Lite blåslagen dagen efter bara, men jag får skylla mig själv när jag är så klantig. 


 
Här är slutresultatet, jag lyckades ändå få 3 strike så det är jag nöjd med   


Eftersom David och jag inte varit lediga denna vecka har vi (eller kanske mest David   ) fått hjälp med matlagningen. Henric och Jacob gjorde en supergod kantarellpasta efter bowlingen och igår var det Thomas tur att laga mat.

 
Thomas bjöd på en jättegod lax i citronsås, Jacob fick rycka in och hjälpa till lite där också.


 

Kvällen avslutades sedan med ett jätteroligt musikquiz som Henric gjort. Han hade också delat upp oss i lag, det var väldigt  blandad musik så resultatet blev jämnt. Thomas och Jacob vann på 78 poäng, David, Frida och Jenny kom tvåa på 76 poäng och Tojo och Jag kom sist på 72 poäng. 32 olika frågor/låtar var det så det var ett himla jobb han gjort för att få ihop det hela!


Nu är det inte mycket kvar att detta år, så nästa blogg blir nog någon form av årssammanställning över 2021 - sen hoppas jag att 2022 ska kunna bli lite mer aktivt i bloggen, förhoppningsvis ska vi ju kunna göra lite mer saker än vi gjort i år!


Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards