Kennel Barecho

Alla inlägg under maj 2015

Av barecho - 31 maj 2015 15:52

Här kommer ett första blogg-inlägg av flera där jag ska försöka "beta av" lite av vad som hänt sedan jag skrev i början av april. Det kan nog bli lite "rörigt" - men precis som vanligt så får man stå ut med bloggen som den är eller låta bli att läsa den.... Det verkar också som om vissa läser den som "fan läser bibeln".. Om man gör det, eller hela tiden känner sig irriterad på det jag skriver - så lyd då ett gott råd, låt bli att läsa för er egen skull   . Personligen läser jag aldrig hemsidor, bloggar eller saker som vissa skriver på FB där jag vet att jag kommer att bli illa berörd. Varför göra så man mår dåligt när man inte behöver det? Nä, bättre då att läsa sånt man mår bra av tycker jag   .


Men, jag är förstås oerhört glad åt att jag har ca 300 läsare per inlägg jag skriver och att jag då och då får lite kommentarer. Är det något som gör att man får lust att skriva igen så är det många kommentarer   .


Jag, Lina och Gisela åkte tillsammans västerut för att ställa ut på SSRK:s tvådagars-utställning i Kungsbacka. Jag har aldrig ställt ut där, utan bara när de hade denna utställning norr om Göteborg vilket var några år sedan. 


Vi skulle bo på Scandic Mölndal - jag tror jag har bott där någongång tidigare, men kan inte säga helt säkert. Det var en hel del hundfolk som bodde där, tyvärr lite dåligt med rastningsmöjligheter men annars ett bra hotell. 

 
Lets Dance på TV - känns som det har pågått hela våren nu när det varit i två omgångar. Men inte så jag tittar på det slaviskt - men nästan det enda jag ser på TV, det är så roligt att se dem bli bättre och bättre. Eller som Anton - som är så superbra redan från början. Fast ärligt talat tittar jag nog nästan mest för att jag gillar David Hellenius - märks att han har hundar hemma, mycket sympatisk verkar han vara!


Jag hade Gizza (CH Barecho Glint Of Gold), Paco (Barecho Play Now Pay Later) och Pasta (Barecho Party In My Head) med mig. Första dagen dömde Johan Andersson, berömd för sina fina Bearded Collie som han föder upp under kennelnamnet Alistair's med frun Nina. Alltid roligt att ställa ut för uppfödare som fortfarande är aktiva och som lyckats få fram bra hundar. Lite skrämmande kan det kännas ibland att fler och fler domare inte ens har en hund hemma... Jag tror man tappar något grundläggande då, bara som hur man hanterar hundar och förståelsen för allt jobb som ligger bakom hunden som står i ringen. Alla timmars träning, klippning, föning och bad av hunden före utställningen. För att inte tala om resan osv. Nu säger jag inte att alla domare som inte har hund hemma inte har någon förståelse för detta, så är det självklart inte. Finns nog både och inom de områdena också som med allt annat. Men jag inbillar mig att man blir ödmjukare och mer respektfull mot hundar, hundägare och hela hundsporten när man själv deltar aktivt i den som utställare/uppfödare. 


Paco började med att vinna sin klass med CK - han gick sedan och vann bästa hanhundsklassen och fick då ännu ett CERT! Syrran ville inte vara sämre utan hon gjorde samma sak. Gizza blev tvåa i championklassen med CK och slutade sedan som trea bästa tik. Stort tack till Elin som hjälpte mig att visa Gizza och Pasta när det behövdes   .

 
Paco drog längsta strået denna gång så han blev BIR och Pasta BIM   .


 
I BIS-BIM finalen placerade sig Pasta som BIS-BIM 1!!


 
Och i BIS-finalen slutade Paco som BIS-2 - sååå en verkligt bra dag var det !!


Vi blev hembjudna till en Clumber-uppfödare några mil därifrån på middag - superstort tack för det, det var verkligen jättesnällt! Även om man inte känner sig sådär jättepigg och supersocial alla gånger efter en utställningsdag... men får väl hoppas att det finns lite överseende med det   .


Dag nummer två i ridhuset var det dags för Martin Johansson att döma ESS. Också han är aktiv uppfödare vilket jag som sagt tycker är mycket positivt.


Paco vann sin klass även denna dag med CK och blev sedan tvåa bästa hanhund med ännu ett CERT. Pasta placerades som tvåa i Unghundsklassen med CK och blev sedan oplacerad i bästa tikklassen. Bästa tik blev istället denna dag Gizza som sedan slutade som BIR   .

 
BIM CH Trollängens Ohio och BIR CH Barecho Glint Of Gold. 


 
I finalen blev hon sedan placerad som BIS-4. 


Nöjda och glada åkte vi hemåt - hittade en pizzeria efter vägen, var väl inget höjdarställe direkt - men det är så svårt att hitta bra ställen efter vägarna att äta på. Det mesta är så väldigt ofräscht och även om det är snabbt och enkelt på McDonalds så är det ju inte speciellt gott och fräscht...


Tusen tack Lina och Gisela för en supertrevlig resa med massor av skratt förstås - plus att Lina nu har fått lära sig om vad gul bil innebär.... Tydligen hade det inte nått upp till Hälsingland ännu   !

Av barecho - 27 maj 2015 20:43

Jag är säkert jättefånig - eller ja, det vet jag ju att jag är lite då och då... Men nu när det inte föddes någon mer valp i Gizzas kull och fördelningen är lika som i Kylies första kull, jaaa då känner jag lite att det kanske är en hälsning från henne   . Jag tycker mig se saker då och då som visar på att hon fortfarande finns här hos oss. Igår när jag kom hem hade ett lysrör ramlat ned - inte så det var någon risk att någon skadade sig, men det var i närheten av där hennes bror och dotter var just då... För någon vecka sedan satte sig Tyra rätt upp i sängen och stirrade rakt ut i luften och morrade en bra stund. Säkert bara inbillning från min sida säger ni säkert - men men på något sätt känns det ändå bra att tänka hon finns här och ser efter oss (även om hon gör det på sitt alldeles speciella sätt genom att kasta ned lysrören   ).


Att den här kullen skulle bli lika bra som Kylies första som innehöll Seamus, Zola och Hope - ja det kan jag förmodligen bara drömma om. Men de ser väldigt fina och livskraftiga ut såhär långt - så mycket mer går inte att säga tycker jag när de bara är några timmar gamla. Önskar dock att jag kunde snabbspola så jag fick se direkt hur de kommer att se ut när de åtminstone är runt 5-6 veckor... Nåja, den som väntar på nåt gott osv...


 
Gizza är lite klumpig när hon ska lägga sig ned - hon bökar med dom så de ofta hamnar betydligt sämre än de låg från början... Nåja, hon lär sig väl.


 
De tre små grynen   . Storm, Shakespeare och så syrran Sangria - de har gott om mat kan jag lova....


Blir en tidig kväll för mig - jag sover i sängen bredvid valparna de första nätterna och av erfarenhet vet jag att det inte brukar bli mycket sömn. Men vad gör väl det - finns inget som är så härligt som nyfödda valpar   .

Av barecho - 27 maj 2015 13:52

Ja, två mini-Pacos har fötts nu. Det kan vara så att hon inte har fler valpar - svårt att säga. Hon var inte så tjock så jag hade gissat på 4-5, men kan vara så att det är tomt redan nu. Det visar sig inom kort... Det kan ju vara så att Gizza inte vill ha så många Paco-barn med tanke på att hon vet hur vild han är...


I alla fall så föddes då valp nummer två 13.20. 
 
Det var alltså en hanhund som vi har döpt till Sherlock. Han vägde 330 gram. Sherlock är också tanfärgad, precis som sin syster. 


 
Nästa valp föddes redan en kvart senare, och var också en hanhund. Han vägde 366 gram och heter Storm. Väldigt lik sin pappa när han föddes tycker jag   . Han ser inte ut att ha några tan-tecken än så länge. 

Av barecho - 27 maj 2015 12:58

... bloggen igen. Jag har ju inte skrivit något här sedan i början av april, nästan två månaders "bloggtorka". Otroligt mycket har hänt förstås och jag ska försöka skriva lite inlägg allt eftersom om vad som har hänt. Kanske inte i kronologisk ordning men det får ni stå ut med. Det har också varit rent fruktansvärt att förlora Kylie - visst det var kanske inte helt oväntat, men ändå slår smärtan, sorgen och saknaden emot en så mycket att man knappt vet hur man ska komma över det   . Men, det gör man ju..... Glädjen över att ha haft henne är större än sorgen att ha förlorat henne. Nog om det - när jag känner att jag orkar ska jag skriva ett inlägg om det också...


Men idag kommer fokus att ligga på Gizza (CH Barecho Glint Of Gold) som för en stund sedan fick sin första valp. Stolt far är vår egen Paco (Barecho Play Now Pay Later).


Gizzas temp låg nere på 37,1 igår vid 14.00 - och när jag tog tempen före vid 9.00 var den på 37,7 - så jag förstod att det skulle bli valpning idag under dagen. Så skönt att få valpa en tik dagtid för en gångs skull!


Gizza har varit helg lugn inatt - låg vid mina fötter i sängen som vanligt. Den som var oroligast inatt var istället Twiggy - undrar om hon hade sympativärkar   . Men förmodligen var anledningen att det väldigt varmt i sängen - ALLA hundar utom Lleyton låg där, de fick ju plats nu när David inte är hemma. Och mitt i sängen - tätt intill mig låg Twiggy. Så förståeligt om hon hässjade - måste ha varit varmt för henne. 


Tillbaka till Gizza. Hon har följt mig och bäddat lite grann, men annars har inget märkts på henne - ja, annat än att hon förstås inte ville äta mat och det är ju ett tecken om något det!


Hon blev oroligare strax före 12.00 - ville inte ligga ner utan letade efter något bra ställe att valpa på.

 

Strax efter 12.00 gick vattnet och hon såg såhär lidande ut efter det.... 


Endast tre krystvärkar behövdes så var första valpen ute   .


 
Det blev en brun/vit/tan-färgad tik. Hon föddes 12.35 och vägde 332 gram. Hon har fått namnet Sangria.


 
Det här är ju Gizzas första kull så hon såg lite förvånad ut först när hon såg valpen. Men nu bäddar hon runt och försöker skydda den mot allt runtomkring   .



Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards