Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 24 mars 2011

Diva 13 år

Av barecho - 24 mars 2011 20:01

Idag har vi firat vår allra bästa Diva! Jag kan inte riktigt förstå att hon är 13 år.... så mycket vi har gjort tillsammans, många kanske fnyser åt att man inte gör saker ihop med en "utställningshund" som man gör med t.ex en "jakthund". Men, man blir oerhört tighta när man reser ihop mycket, sover ihop och umgås på ett sätt som man sällan kanske får möjlighet till hemma. Åtminstone inte när man har en flock som vi har... Nackdelen med en stor flock är ju att jag sällan har tid att ägna mig åt just bara en hund i taget, utställningarna undantaget...


Diva och Fritz var ju vårt "radarpar" i många år - svårt att säga om Diva funderar var han är nånstans? Nu finns det ju vissa tecken här hemma på att han "spökar" för oss, så kanske hon ser att han finns här ändå på nåt sätt?

Allt som oftast stirrar hundarna, speciellt Kylie och Penny, ut i tomma intet bara. Inte så att de morrar, men som att de ser något jag inte ser.... Nu tror jag ju inte alls på spöken, men konstigt är det...

Kylie låg t.ex bredvid mig i soffan för några veckor sedan, plötsligt satt hon sig upp. Lystrade med öronen och bara tittade mot grinden. Mycket märkligt... hade hon sett eller hört något skumt hade hon småmorrat som hon brukar göra då, men inte denna gång - hon var helt koncentrerad på något som jag inte vet vad det var. 

Men, nu var det ju firandet av Diva vi skulle prata om.....

 

Nån tårta blev det inte denna dag, en portion med lövbit och pommes frites blev det istället. Som synes så tyckte damen i fråga att det var helt okej....

Nu har hon slukat hela biffen i ett stycke...

   

Grattis älskade, älskade vännen - ja må du leva uti hundrade år!! 


Vill såklart också gratulera hennes syskon som ännu finns i livet; Prince som bor i Sandviken, det var inte så länge sedan jag träffade honom, nedklippt är han men såg annars mycket fräsch ut för sin ålder. Noomi gick bort alldeles för tidigt, och Speedy också.... Speedy var nybliven veteran och i så fin form när det uppdagades att hon var full i cancer och inget fanns att göra... Rasmus blev omplacerad när han var rätt så ung. Han hade oturen att först hamna hos en familj som inte alls insåg vad det innebar att skaffa hund - vadå understimulerad sa de när jag sa att de var tvungen att göra något mer med honom än ha honom ute på sin lilla gård (radhus) och i hallen. Han har ju en aktiveringskula??? tyckte de då.... ja, som ni kanske förstår så var det David som fick ta emot Rasmus när de lämnade tillbaks honom..... Rasmus hamnade sedan hos ett underbart äldre par i Storvik och där levde han tills för några år sedan när han gick bort. Felicia och Rina har jag inte hört något ifrån på mycket länge så jag vet tyvärr inte om de finns kvar än eller inte....


Två kort har jag fått idag på en annan gammal dam;

Nämligen på "Elvira" (LP1 Barecho Eye Catching)   

Elvira blev 11 år i november, det är något speciellt med gamla hundars blick tycker jag.... Så oerhört fin hon är, tack Camilla för att du tar så väl hand om henne .


Vera (CH Backhills Quality Design) har varit till veterinären idag, hon har fått vaccin mot kennelhosta vilket jag alltid låter mina tikar få när det är ca 1 vecka kvar till valpning. Hon blev också röntgad där eftersom hon är så oerhört tjock! 10 valpar såg de!!! 8 valpar är den största kull vi haft på cocker tidigare... Nu är vi sååå spända och nyfikna på vad det ska bli... Vera kommer att valpa hos mamma, och lugn nu allihopa som lider av "anmälningshysteri". Vi har kollat med SKK att det är okej att hon valpar där, de har sagt att det är helt i sin ordning. Valparna får dock inte flyttas innan de fyllt 7 dagar - det kommer det inte att vara aktullt med här. De stannar där åtminstone 14 dagar skulle jag tro.... Vera har inte tid förrän nästa torsdag, men jag kan aldrig tänka mig att hon håller ihop så länge....


En annan sak, jag ser att det är väldigt många som går in och läser bloggen de dagar jag har bloggat - det blir jag såklart väldigt glad åt! Men, det skulle också vara roligt om det kom några fler kommentarer... 

 
 
Linda

Linda

24 mars 2011 20:49

Bäst att lyda då ;-) Jag är ju in och läser varje gång du skriver nåt. Underbara gamla hundar. Det är något alldeles visst med dessa gamlingar! Så kloka och egna både på gott och ont. Tack än en gång för hjälpen med transporten. Vi är supernöjda med vårt gäng eftet Messi. Helt underbara valpar!

http://www.charlescroft.com

 
Nanny

Nanny

24 mars 2011 20:51

Grattis ZuperDivan till tonår!!
jag läser alla dina inlägg..

//Nanny

http://nannybm.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ane

24 mars 2011 20:58

Oi, va tiden går.Tänk at Diva er blitt 13 år !.Blir så rört når jeg leser va du skriver om henne.Har mange minner om henne , når vi möts i Norge.Hun er bare nogot alldeles spesiellt.Det finns bare en "Diva" . Hoppas hun fortsatt kan få en bra tid framover......

 
Ingen bild

Inger

24 mars 2011 21:10

Pärssilur hälsar och grattar mamsen på födelsedagen :)

 
Karin Norrby

Karin Norrby

24 mars 2011 21:16

Grattis till Diva! Kommer ihåg Speedy, tränade jakt med henne och hennes matte när hon var ung. Vilken motor hon hade, världens uthållighet jag va så avis:-)
Lycka till med cockervalparna!
Hälsningar Karin

http://www.spaniel.se

 
Eva

Eva

24 mars 2011 21:16

Även jag får väl skriva en rad:-)
Javisst är det något alldeles speciellt med gamla hundar - fotot på Elvira fick mig alldeles knäsvag...Apropå att anmäla och alla regler som finns. Jag läste precis nu i veckan något ännu mer på skalan dum, dummare, dummast. Enligt Jordbruksverket får en dräktig tik inte transporteras 14 dagar före beräknad parning. Det innebär att hon inte ens får åka till veterinären, framgår inte om det inte ens är tillåtet vid akut läge. Hur dumma regler kan det finnas? En rekommendation hade väl varit tillräckligt kan man tycka, men vem äventyrar sin dräktiga tik medvetet? Jag förstår inte heller vad faran av transport skulle kunna vara, ärligt talat, om vi inte menar långa flygresor e dyl. Men hos Jordbruksverket finns ingen gradering...Ja det finns mycket att irritera sig över. :-(

http://www.kennelbeeline.com

 
Ingen bild

Erika

24 mars 2011 21:27

GRATTA Diva från mig och ge henne en bamse kram !!
Så underbart att fodertikar äntligen kan få föda hemma hos sina fodervärdar där dom är vana att vara och känner sig hemma.Hoppas flera uppfödare kan se det som du gör.

Va beträffar din blogg så vet du ju att jag ALLTID läser och brukar för det mesta kommentera.Ha det, så ses vi på söndag. *kramen*

 
Malin

Malin

24 mars 2011 21:52

Så klart vi måste gratta Diva på 13-årsdagen!! Såå fin! Vår Maja som blir 6 idag har egenhändigt kalajsat på hästbajs och först som efterrätt blev det lite våfflor - kan väl inte bli bättre ;-)
Lycka till med Veras järngäng!

http://www.mayamore.com

 
Ingen bild

Vanja

24 mars 2011 22:26

Gratulerer såååå mye til Diva på hennes 13 års dag!! Tenk å være så blank og fin i pelsen, og så lite grå i den alderen! Riktig vakker er hun, Snuppedivaen <3

Vi sees på lørdag - gleder oss!!

Klem Vanja

 
Ingen bild

Marie o Xit

24 mars 2011 22:47

Grattis till fina Diva på födelsedagen från Xit och mig

 
Ingen bild

Marina Lingvall

25 mars 2011 10:26

Jag håller med om att det är något speciellt med gamla hundars blick. Dom är så vackra. Jag hoppas att vi får behålla vår Maja riktigt länge. Jag läser alltid din blogg med stort nöje.

 
Maria

Maria

25 mars 2011 11:01

Hej och grattis till Zuper Diva - för det är precis vad hon är. När jag kom in i denna värld m ESS o utställningar var det DIVA man såg, jag tänkte ofta tänk att få ha en sån hund eller tänk att få visa den hunden... Den drömen gick i uppfyllelse på Springer Mellans Open Show 06 tror jag det var. Vilken känsla det var att springa med Diva - hon gick som ett tåg och stod som en staty på nått sätt - helt underbar känsla :-) Nu är bara drömmen kvar att äga en Diva...men den drömmen är det ju bara Carro som får ha ;-)) Men en vacker dag kanske man har en egen hund som henne, vi får se vad "framtiden har i sitt sköte" som det heter!!

Appropå anmälningshysteri... Att folk orkar...då har man inte mkt till eget liv... Bara hundarna har det bra, det är väl viktigast. Kan inte vissa sånna folk sluta vara så avundsjuka på allt å alla?

Å "utställnings hundar" har det minst lika bra som en jakthund...det tror jag iaf, stimulans kan ske på flera sätt. finns ju de som har sin jakt hund precis som man har bössa å mössa...har sett hemska ex på det... (dock ej i ESS världen...)

STOR KRAM
Maria & co

http://www.windcraft.se

 
Carina Jacobsson

Carina Jacobsson

25 mars 2011 11:59

Helene, du har en mycket trevlig blogg att läsa ! Ibland gråter man en skvätt och ibland skrattar man sej nästan harmynt av dina roliga inlägg !
Tack för att du delar med dej !!

Carina

http://www.carryfree.se

 
Lisa Årdh

Lisa Årdh

25 mars 2011 14:42

Grattis fina Diva <3 <3!!
Vill också säga att jag är en av dom som alltid läser din blogg. Du är helt otrolig på att få ihop
det. Och kul att du delar med dig av så mycke.
Kram Lisa

http://www.lisaardh.se

 
Ingen bild

Katarina H

25 mars 2011 17:22

Jo,jo här ligger vi till bords som romarna gjorde!! Men bästa Zuper Divan ser otroligt fräsch ut fortfarande, mörk o fin i pälsen!

 
Ingen bild

Martina

25 mars 2011 19:36

Grattis Diva! önskar Martina med hundar
http://www.martinaarnler.blogg.se


 
Marika

Marika

25 mars 2011 20:58

Hej.
Kikar inom ibland när du bloggat. Tycker att du skriver mycket bra bloggar.
Grattis till den gamla damen i efterskott!! Härligt när hundarna får vara hos en så länge.
Lycka till med kommande valpkullar.
Önskar er en trevlig fortsättning på helgen och lycka till på utställningen.
Mvh
Marika

http://www.inkatribes.se

 
susanna

susanna

26 mars 2011 09:54

Hej!
Jag läser alltid din blogg, du skriver så bra. Kul att se fina bilder också.
Hoppas nu valpplanerna går bra, ser fram i mot att följa Veras valpar då jag har en syster till henne fast en annan kull.
Ha en god helg.
MVH Susanna

http://www.myscockrarna.se

 
Ingen bild

Camilla

26 mars 2011 15:56

Det är något särskilt med Grand Old Ladies... och inte vem som helst utan Super Divan. Grattis så här lite i efterskott, förstår att du blivit ståndsmässigt firad! Håller med om vad Maria skrivit... kommer aldrig glömma när jag såg Diva första gången. Det var en upplevelse utöver det vanliga har nog varken före eller efter blivit så imponerad av någon hund så VACKER! Ni gick i regn och gegga efter utställningen i Grästorp och kollade bland försäljarna. Tror Allan har ont i armen än efter mina försök att göra honom uppmärksam på denna hund. Ja ja inte gick det hetsa upp honom något nämnvärt... Men han minns mycket väl dagen. Hoppas Divan får leva länge än och att ni får njuta av hennes närvaro.

 
Ingen bild

Camilla Beckne

26 mars 2011 19:42

Grattis finaste Diva! Var på Stora Stockholm och tittade på henne för några år sen och när ni skulle in i bis finalen så låg hon och rullade på rygg. Är inne på din blogg ett par gånger i veckan och det är alltid lika intressant att läsa.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Tisdag 2 april 18:18

  Ubbe, hanhund      Uzo, hanhund     Undis, tik     Uzzi, tik     Unette, tik     Ultra, tik     ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards