Kennel Barecho

Alla inlägg den 19 mars 2015

Av barecho - 19 mars 2015 15:57

... ja det verkar vara det som driver de flesta djursjukhus och veterinärer nuförtiden   . De allra flesta djursjukhus idag ägs av riskkapitalbolag och det behöver man ju inte vara Einstein för att förstå att det inte är bra... Evidensia, Anicura och Djursjukhusgruppen har väl köpt upp i princip alla djursjukhus idag och deras enda syfte att driva dessa är pengar. Visst måste man tjäna pengar på sina företag, det förstår jag också - eller ja, de ska åtminstone inte gå med förlust. Men när driva in pengar blir viktigare än djurens välbefinnande går det väl ändå för långt? Och hur kan så många av de veterinärer som jobbar på dessa ställen nästan "sälja ut sin själ" för att överbehandla djur i syfte att få in mer pengar till sin arbetsgivare? Får de provision tro? 


Priserna har stigit på veterinärvård till helt orimliga summor - ett kejsarsnitt för runt 40.000 t.ex Ja, det är inget ovanligt om det sker under kvällstid. Många djursjukhus tar nu extra jouravgift om man vill komma samma dag - dvs. hunden är sjuk just nu. Trots att du får komma på vanlig kontorstid. Ja, allt för att suga ut så mycket pengar som möjligt från djurägaren. 


Mycket sällan görs det märkliga, helt onödiga utredningar och dylikt när erfarna hundägare kommer dit. Nej, man utnyttjar oftast de som kanske inte verkar ha så mycket kunskaper och som förstås älskar sin hund och värnar om den till hundra procent. Trots det har även jag drabbats av detta... vet att jag skrivit om det här förut, men det gällde alltså en tik som då var i 6-års åldern. Hon var inlämnad för att ta bort tandsten. De ringer sedan från djursjukhuset några timmar efter att jag lämnat henne och säger att hon har så mycket tandsten så de tror det ligger någon annan sjukdom bakom. De vill alltså starta en jätteutredning på henne.... Jag lämnade en fullt frisk hund på morgonen, hon skulle ta bort tandsten och kanske någon tand om det var nödvändigt. 


Jag förklarar att hon kommer från linjer där de har lätt att få tandsten och att jag får göra detta regelbundet på henne. Hon visar inga som helst sjukdomssymtom utan är frisk och glad, lite smårund var hon nog vid det tillfället har jag för mig...   . Jag ifrågasätter om detta kommer att gå på försäkringen med tanke på att hon inte visar ett enda sjukdomssymtom annat än tandsten? De kunde ju inte svara på det förstås.... Jag säger ifrån, säger att det blir inga undersökningar på henne och bemöts då av en attityd som om att jag minsann inte brydde mig om mina hundar. Och det är ju det här som är så hemskt... de spelar på våra känslor för hundarna. Vilka vågar säga emot veterinären om den säger att det måste göras både det ena och det andra? Risken finns ju då att det verkar som om man vore helt känslokall... Och tiken jag skrev om här var förstås inte sjuk alls - hon levde i många år till efter detta. 


Anledningen till att jag skriver om det här just idag är att jag för några timmar sedan blev uppringd av en valpköpare som varit till ett djursjukhus som ingår i Anicura. De är där för att hunden som är 10 år gammal har en inflammerad talgkörtel. Veterinären (som för dem är en helt ny bekantskap) lyser hunden i ögonen och säger att hans ena pupill är lite förstorad. Jaha säger ägarna - vad innebär det? Jaa, säger veterinären - det kan vara en hjärntumör som ligger bakom och trycker. Det behövs göras en fullständig undersökning - en ny tid bokas in om 14 dagar och då ska magnetröntgen göras vilket de informeras om är dyrt. De blir förstås oroliga när veterinären säger på det sättet - och tiden bokas in om två veckor. Lyckligtvis ringer de till mig och berättar detta. Hunden är 10 år och kommer till mig varannan-var tredje månad och klipper sig. Han bor hos oss när ägarna är utomlands så jag har sån tur att ha mycket kontakt med både hunden och valpköparna i detta fall. 


Denna hund är helt frisk, glad och pigg - ser dessutom hur bra som helst, på mycket långt håll så inga problem alls med något mer än den talgkörtel de sökte vård för. När hundarna blir så här pass gamla kan ögonen se annorlunda ut - utan att det för den skull är något allvarligt fel, eller att synen skulle ha försämrats. Och OM det nu skulle vara en hjärntumör - vad har de tänkt att göra då på en 10-årig hund? Det har skett en stor utveckling inom veterinärvården och man kan göra betydligt mer idag än för många år sedan - men är det alltid för djurets bästa? Jag undrar det.... Många gånger är det nog mer djursjukhusets längtan att tjäna pengar och ägarens rädsla att förlora djuret som är anledningen till att vissa behandlingar görs. Vi har ju tagit på oss det ansvaret när vi skaffade vår hund att vi ska göra det bästa för hunden - och då utifrån hundens eget behov, inte vårt. 


Jag råder mina valpköpare att avboka denna tid så ska jag titta på hunden i nästa vecka. Jag är ingen veterinär - men jag känner "mina" hundar och är nog rätt så bra på att se om något är fel på dem...


Flera exempel finns på valpköpare vi haft som råkat illa ut under årens lopp. En ung tik opererades det bort en hel juverrad på då det påstods att det var juvertumörer. Jag sa att det var inflammerade mjölkkörtlar - men ägarna blev så rädda att operationen genomfördes ändå. Vad tror ni det var? Jo inflammerade mjölkkörtlar..... Inte fick de tillbaka några pengar för det, eller ens en ursäkt...


Följden av detta blir förstås att försäkringspremierna skjuter i höjden och det är ju inte bra alls. Ofta frågar de om hunden är försäkrad och då får jag känslan av att de lägger på lite extra utgifter på räkningen. Bäst är att säga hunden är oförsäkrad och sedan göra upp med försäkringsbolaget själv - utan någon direktreglering. Det är i alla fall min erfarenhet. 


Så mitt råd till alla mina valpköpare och andra hundägare - ring uppfödaren först innan ni låter er hund genomgå en massa märkliga ingrepp, undersökningar och behandlingar. Och gå till en mindre, oberoende veterinär. Det finns några kvar och jag tycker de ska gynnas. De veterinärer som alltid sätter hundens bästa främst och där man betalar för det man får - och inte för en massa onödigt tjafs och dyra "direktörs-löner".


Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards