Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2022

Äntligen har vi ap-valpar igen <3

Av barecho - 9 augusti 2022 22:38

Det är snart två år sedan vi hade en kull med Affenpinscher. Det beror på fler saker, vi har haft otur med att tikar gått tomma och även fått kull där samtliga valpar var döda. Det känns tungt ibland och oron är alltid så mycket större när vi väntar en kull med Affenpinscher-valpar än med våra andra raser. 
Därför blev jag kanske mer orolig än vanligt när första valpen väntade så länge innan den föddes. Mila krystade på utan att det hände något egentligt. Ett par tassar kom ut, men det gick inte att hjälpa valpen ut för det var för trångt och den satt för långt inne. Så efter en bra stund bestämde vi att åka till veterinären. Det är inte alltför lätt, inga många veterinärer har jouröppet på kvällar och helger längre - himla olustigt faktiskt. Och gör ju att man blir ännu oroligare.


Milas fodervärd Malin och jag började packa ut saker i bilen för att åka mot veterinär - när vi packat ut allt och jag satt och väntade på att Malin skulle bära dit Mila till mig i bilen så ser jag att det ser konstigt ut när hon ska sätta ner henne bredvid mig i bilen. Det hänger något därbak - och helt otroligt så födde hon ut första valpen precis när vi skulle till att åka iväg! Totalt kaos i bilen, jag hällde ut en hel burk med jodopax i Malins bil (som tur var kom det mesta på fällen där Mila skulle ligga). Men valpen den sprattlade och mådde hur bra som helst   

 
Så först ut klockan 22.25 igår kväll föddes Gert! En hanhund som vägde 175 gram. 


 
Valp nummer två fick hon kämpa en hel del med för att få ut, men till slut så ploppade han ut han också. En liten Gunnar blev det och han föddes klockan 00.40 Vikten var 195 gram och han var i och med det störst i kullen.


 
Tredje och sista valpen föddes klockan 01.55, en tik som fick namnet Gunsan. Hon vägde 190 gram. 


Det kändes som det var tomt på valpar efter detta - men helt säker kan man ju inte vara så inte förrän flera timmar senare vågade vi somna en liten stund. Så glada vi var att allt gick bra och att vi slapp veterinärbesök mitt i natten, framförallt för Milas skull   


         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Av barecho - Fredag 1 mars 07:49

Denna kull är Ziris andra kull hos oss, förra kullen föddes för 1,5 år sedan, i den kullen blev det sju valpar. Att det skulle bli fler denna gång misstänkte vi ganska tidigt, för redan när hon gått fyra veckor började magen växa - och det snabbt! De...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards