Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 24 maj 2011

Får man säga upp ett fast jobb.....

Av barecho - 24 maj 2011 20:32

... utan att anses som galen? Ja, inte vet jag... men jag har sagt upp flera fasta jobb tidigare och på nåt sätt har det alltid ordnat sig ändå. En del kanske undrar om jag kommit i en 40-års kris eller nåt nu när jag skaffat liten hund och sagt upp mig från jobbet. Och inte vet jag, kanske jag har nån sån kris - eller kanske det helt enkelt är så att ju äldre man blir, ju mindre skit tar man och man bryr sig inte längre om vad andra tycker är passande eller inte.... Kan i alla fall säga att jag trivs mycket bra med den ålder jag befinner mig i och inte för allt smör i småland skulle jag byta och bli barn igen!!


Så varför säger jag då upp mig från mitt fasta jobb som Förskollärare i Sandvikens kommun? Det var inte alls länge sedan jag utbildade mig, har jobbat i drygt sex år inom förskolan och tyvärr måste jag säga att jag inte alls känner mig övertygad om att jag skulle vilja ha mina barn i en förskola som vår kommun är ansvarig för och då är det svårt också att jobba där. Pengar, utbildningar och skriva dokument går före barnens bästa som jag ser det - och det var inte alls så jag hade tänkt mig det hela...


Att man sedan inte uppskattas ett dugg för sitt jobb, utan mest får höra negativt gör en ju inte mer sugen att fortsätta direkt. Min chef säger att hon inte alls vill bli av med mig, men det är något som jag kan säga att jag inte tror på till hundra....  Vi fyra från mitt arbetslag var hos en "coach" eller vad man ska kalla henne som Sandvikens kommun har anställd, detta var under våren. Detta för att vi hade viss turbulens på vår avdelning och skulle få hjälp. Jag kände mig mycket illa behandlad, ja - rent av kränkt av kvinnan som höll i detta. Istället för att pusha oss till att bli bättre så sa hon helt enkelt till några av oss att, det är väl lika bra ni säger upp er för ni är så negativa..... Och det var just vad jag bestämde mig för när jag berättade detta för David på kvällen efter detta möte, att nu tar jag inte mer skit - står inte ut längre, mår så dåligt över att bli behandlad som nån som är helt oviktig och värdelös - kände hur pissigt jag mådde över det och jag värdesätter mitt liv för mycket för att stå ut med detta.....


Visst jag har fått höra att jag är duktig med barnen, men det räknas inte då jag inte kastar mig över diverse utbildningar med stor entusiasm utan säger att jag inte vill gå på dem om det inte så att säga är något som har med barnen att göra och som kommer dom till gagn. Så många som går allt möjligt men det märks i princip aldrig i deras arbetssätt så då fattar jag liksom inte vitsen med det - tycker jag då gör mer nytta hos barnen istället för att det ska tas in en vikarie. Meeen, har förstått att detta är helt fel tänkt av mig..... 


Lönen är ju ett kapitel för sig. Var kan man tjäna så dåligt som jag gör efter 3,5 års högskoleutbildning och sex års arbetserfarenhet? Jag tjänar lite drygt 22.000:- i månaden, och då har jag så mycket ansvar att jag ibland blir mörkrädd..... Jag tar hand om det allra käraste människor har - men det värderas oerhört lågt.


Jag har blivit kallad motståndare och då i negativ bemärkelse. Och visst en motståndare och skeptiker är jag till allt "nytt" som verkar vara "inne" just nu, det kan jag erkänna - säger också vad jag tycker även om det är obekvämt för en del. Men, det uppskattas inte..... Eftersom jag har varit en obstinat och ifrågasättande människa i hela mitt liv så har jag förstås lärt mig att vissa människor klarar av detta, och vissa andra gör det inte....


Ibland tänker jag att jag ångrar att jag utbildade mig till förskollärare, men för det första gillar jag inte att ångra saker man gjort. Man har alltid gått ur det med minst en erfarenhet rikare. Och den utbildningen jag har den finns ju kvar, så känner jag om några år att jag vill jobba inom förskolan igen så kan jag helt enkelt söka en ny tjänst. Det är helt klart en trygghet som är skön att ha i ryggen.


Vill dock förtydliga att jag har älskat stunderna med barnen och jag har verkligen trivts ihop med flera av mina kollegor - men känner nu att jag kommit in i ett hörn där jag inte kan komma vidare. Finns ingen möjlighet till utveckling, utan det är att stampa på i det hörnet som gäller i 20 år till typ, men det klarar jag bara inte..... Vill under inga omständigheter bli en bitter människa som ångrar en massa saker som hon aldrig gjorde! Nej, jag vill kunna luta mig tillbaka på ålderns höst och veta att jag gjorde verkligen det jag ville med mitt liv och sitta där med ett leende på läpparna och minnas allt roligt....


Stort tack till er alla som stöttar mig i detta beslut, blir verkligen jätteglad över det! Jag önskar alla människor hade möjlighet att förändra sina liv ifall de känner att de inte trivs. Och oroa er inte för mig, jag har miljoner tankar och ideér nu på vad jag skulle kunna hitta på.... I'm a survivor!!  

 
 
Pia

Pia

24 maj 2011 21:23

Jag tycker du gjort helt rätt! Trivs man inte på jobbet är det bättre att byta och förhoppningsvis få ett som gör att man utvecklas och trivs. Alla mår mycket bättre då och inte minst en själv.
Kram och heja Helene!

http://lillablidkulla.webs.com

 
Ingen bild

Helena

24 maj 2011 21:24

Grattis till ditt beslut! Man lever bara en gång!
Fortsätt att leva! mvh Helena

 
Anette

Anette

24 maj 2011 21:31

Hej Helene
Är inne här och kikar ibland. Jag jobbar oxå inom förskolan och håller med dig i allt, ibland stångar man sig blodig men står kvar i ett hörn. Jag tycker att det är starkt gjort att bryta upp och tro mig ångrar du dig så finns det hur mkt förskolelärar tjänster som väntar.

http://www.shanegoulds.wordpress.com

 
Ingen bild

Veronica

24 maj 2011 21:56

Bra gjort! Modigt att säga upp sig utan att ha ett nytt jobb på gång! Hoppas du kommer på något mera givande att göra snart.
Ha det bra!
Veronica

 
Ingen bild

Anna-Greta

24 maj 2011 22:00

Klart man ska göra något åt situationen om man inte trivs. Vem f-n tackar en när man sitter gammal och bitter på hemmet för att man aldrig vågade följa sina känslor. Instämmer, ju äldre man blir, ju mindre skit tar man.

 
Ingen bild

Siv Ö

24 maj 2011 22:29

Du gör helt rätt!

 
Ingen bild

Johanna

24 maj 2011 22:38

Bra jobbat Helene!!! Äntligen ;-) Man lever bara en gång (troligtvis) och man vet inte hur länge. Därför skall man alltid göra något åt sin situation om man inte trivs med den!!!
CARPE DIEM!!!!

 
Maria H

Maria H

25 maj 2011 05:44

Heja Helene!

Som jag skrev på min blogg - "önskar jag ahde modet att göra som Helene B" men som jag sen också skrev på FB - "tjudrad av trygghetens bojor....."
Jag är verkligen också less, livet är kort, ska man verkligen inte göra något roligare av det??
Mmm , jag bidar min tid - snart kommer nog avgörandet som gör att även min tillbringare rinner över..
Ha det gott och Lycka till!!

http://marialihe.cybersite.nu

 
Heidi Fosberg

Heidi Fosberg

25 maj 2011 09:05

Bra Helene! Stå på og fortsett ta styring i eget liv, så blir du mye mer fornøyd. Det er mange som ikke våger gjøre som du har gjort, eller som har muligheten. Det er beundringsverdig at du gjør det. Lykke til!

http://www.zelini.net

 
Ing-Mari Nilsson

Ing-Mari Nilsson

25 maj 2011 09:13

Hej Helene

Helt rätt beslut som du tagit, modigt gjort. Inte ska man vara kvar på ett jobb när det känns fel. Fler utmaningar och nya jobb väntar säkert bakom hörnet på dig.

Lycka till.

http://www.springmoons.se

 
Ellen Guro

Ellen Guro

25 maj 2011 09:23

You are a survivor!!
Ønsker deg masse lykke til.

http://home.online.no/~e-g-rypa

 
Maria

Maria

25 maj 2011 16:18

Bra gjort!!

http://www.windcraft.se

 
Ingen bild

Christina Rosander

25 maj 2011 18:56

Du är så klok och gör så rätt! Jag önskar att jag vore lika modig som du då jag heller inte trivs så himla bra på mitt jobb...

 
Malin Karlsvärd

Malin Karlsvärd

25 maj 2011 22:11

Rätt beslut. Man ska må skit på jobbet. Då kan man göra massa andra saker. Kämpa på! ;)

http://www.oberys.se

 
Monika Jansson

Monika Jansson

26 maj 2011 15:37

Tyvärr är det mycket så inom vården, barnomsorgen mm. Det är viktigare att ha långa möten som inte innebär annat än att bekräfta en viss personalgrupp än att ta hand om /vårda de gamla eller barnen. Det är helt sjukt. Har hört det från flera håll. Du är inte ensam om att försöka streta emot eller protestera. Och det är underbart att någon i alla fall försöker att protestera mot vansinnet, tyvärr blir de tystade. Det finns andra jobb. Man kan inte gå emot sin inre frid. Självklart gjorde du rätt.

http://www.mountjoy.se

 
Johanna

Johanna

12 juni 2011 21:38

Jag känner så igen mig i allt det du skriver om förskolan! Kan säga att min lön efter 17 år är knappt örena bättre så du gjorde helt rätt! Och det här med alla måldokument, planer hit och dit, portfolio, revideringar av planer, grupper där mam sitter och disskuterar arbetet och känslor kring jobbet (kan det hetat utvecklingstid??) etc etc som bara stjäl tid ifrån barnen som går på gården och "skräpar" bmed vikarier och för stora grupper för att vi i personalen ska sitta inne i very viktiga grupper och göra planeringar och ha disskussioner om ett arbete i visioner som vi inte har tid och möjlighet att utföra pga personalbrist, för stora barngrupper och very viktig tid. Jag har också brutalledsnat och gör ju idag annat! Jag mådde bara dåligt av att gå och stampa liksom du kände och faktum är att barnen mår ofta också dåligt. Det har jag upplevt på en förskola rel nyligen. VAr massa spring på personalen hit och dit. Oj blev långt det här :)

Önskar dig all lycka till! Mycket klokt val Helene!

http://www.krokanden.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Av barecho - Fredag 1 mars 07:49

Denna kull är Ziris andra kull hos oss, förra kullen föddes för 1,5 år sedan, i den kullen blev det sju valpar. Att det skulle bli fler denna gång misstänkte vi ganska tidigt, för redan när hon gått fyra veckor började magen växa - och det snabbt! De...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards