Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 2 januari 2012

Nytt år, nya möjligheter:-)

Av barecho - 2 januari 2012 10:58

Ja, det är lite speciellt så här i början på året tycker jag. Så mycket som ligger framför en - man har ingen aning om hur året ska bli, och tur är väl det kanske... Livet innehåller ju både sorg och glädje så är det ju - och jag vet att man ska vara tacksam för det man har. Men, ibland går det bara inte att vara positiv hur gärna man än vill - jag kan inte tänka tillbaks på året som gått utan att tänka på de fyrbenta som vi förlorat. Många som inte har djur tycker kanske det är konstigt att man har så starka känslor för hundarna - men de betyder så oerhört mycket för mig, även om de självklart aldrig kan konkurrera med mina tvåbenta barn. Att man älskar sina djur så det gör ont behöver ju inte betyda att man inte älskar sina barn? Det ena behöver väl inte utesluta det andra?


Så någon riktig sammanfattning av året som gått skriver jag inte - ni vet redan alla mina sorger under året som gått. Men, jag kan ju nämna några av våra höjdpunkter istället under 2011 så kanske jag kommer i rätt stämning för att välkomna det nya året .


I februari hade David och jag en jättetrevlig dag i Sundsvall när jag dömde Glitter & Glamour, så väl mottagna som vi blev där har jag aldrig upplevt tidigare vid något domaruppdrag!

I slutet av mars föddes vår senaste cockerkull - så speciellt när det var hela åtta år sedan den senaste före det föddes.

Första april hämtade vi hem Tyra Tyrann  och som den lilla aphunden är älskad av hela familjen!!

I början av april blev Kylie BIR och BIS-1 på SSRK:s utställning i Bohus och hennes yngsta dotter Miranda fick sitt första CERT!

I mitten av april föddes Pärlans kull - alla valpkullar som föds och allt går bra är en höjdpunkt för mig!

I slutet av april gladde vi oss åt att Baros fick sitt första CERT och även blev BIR på SKK:s utställning i Västerås - Black is Back !

Under sommaren fick vi vår altan - det är ju jag som varit mest motsträvig vad det gäller den... men nu fattar jag inte hur vi klarade oss utan den, så oerhört mysigt det är där på sommaren.

Och så en av de allra största händelsen under året som gått.....

Messi blir WW-11 och även BIR på Världsutställningen i Paris i juli!!

Som om inte det vore nog... så vinner också Clådan titeln WW-11 - en helt magisk känsla var det denna dag!


I början av augusti jobbade jag min sista dag som fast anställd inom Sandvikens kommun - sååååå skönt!
På svensk vinnarutställning i Norrköping i augusti slog Miranda till med att bli SEV-11 samt BIR från juniorklass.

I slutet av september åkte Vanja och jag till England, jag hade nöjet att få visa Seamus på en utställning och vi såg en hel del hundar som var väldigt nyttigt. Blev också oerhört väl mottagna av de engelska uppfödarna som generöst visade sina hundar för oss.

I slutet av november åkte mamma och jag till Kina på en snabbvisit, ett mycket speciellt och annorlunda land. Jag är glad att jag inte bor där... men skulle gärna åka dit igen som turist.

Mollys valpar föddes i början av december, såååå efterlängtade efter att vi haft otur med flera tikar som gått tomma.

Och så det enda som når upp till känslan i Paris..... Beskedet att Seamus blivit vinstrikaste Engelsk Springer Spaniel i England under 2011!!


Så jo, nog har jag en del trevliga minnen kvar från året också...



En annan sak som vi glädjer oss åt är att det till slut gick bra att para Daphne!! Hon har ju varit oerhört svårparad tidigare, men förmodligen är det så enkelt att hon parats för tidigt de andra gångerna. Nu har hon blivit parad på 17:e och 19:e dygnet, med två långa hängningar. Sedan har hon ju också en bestämd uppfattning om vem det skulle vara som tog hennes oskuld. Stackars Messi fick inte komma i närheten av henne, det var väl inte så att hon var helt förälskad i Baros - men liiiite mysig var han allt! Så nu håller vi tummarna allt vi kan för att vi får valpar igen i slutet av februari. När vi parade dom igår så sa David - vet du, jag har lite Diva-känning för den här kullen. Daphne är ju så lik Malin och Caesar finns ju bakom Baros. Tja, vi får väl se om han har rätt eller inte...


David har varit i Norra Finland på arbetsresa under slutet av förra veckan så han kom inte hem förrän på eftermiddagen i lördags. Sååå det blev en lugn nyårsafton för oss tre.

Nu är ju inte jag den som vill förnya mig allt för mycket vad det gäller mat som ni kanske känner till... Så till förrätt fick det bli en av mina favoriter, blinier med löjrom, röd lök & creme fraiche.

Jacob åt med bara creme fraiche och det fungerade ju det också.

Till varmrätt blev det potatisbakelserna med oxfilé till. Eller ja, man kanske säger Oxfilé med potatis till? Men för mig är det ju alltid potatisen, riset eller pastan som är själva huvudrätten.

Vi gjorde en whiskysås till David som han tyckte jättemycket om. Jacob åt vitlökssås han och jag Beasås förstås.

Mammas småälsklingar! Den ena snart 13 år när fotot togs och den andra fyller 1 år om några veckor .

Marängsviss till efterrätt. Om ni undrar vad jag har i äggkoppen så är det chokladsåsen - vill ju inte ha det blandat med glassen inte...

  
Faktum är att vi alla höll oss vakna över tolvslaget - fantastiskt! 


Eller ja, en sov.... Sovklockan ringer tidigt för Tyra på kvällarna och hur än Frasse försökte väcka henne för att leka så var det störtomöjligt.

Men vaf.., kan man få sova eller???????

Frasse försökte få uppmärksamheten på alla sätt...


Igår morse väckte vi Jacob med några paket och sång. Innan han lade sig kvällen före så påminde han oss om att när han fyllde 9 år så vaknade vi inte före honom, utan han fick gå upp och ta paketen själv! Tänka sig, stackars barn....

Sååå jag ställde klockan på väckning för säkerhets skull, vill ju inte att han ska bli helt traumatiserad!


Jag berättade för honom att det skulle bli liiiiite speciellt med paketen detta år så han gick som en osalig ande under dagen, för jag hade berättat att det skulle ske när farmor och farfar skulle komma före 17.00 då de andra gästerna skulle anlända till hans kalas....


     

Så dök de då äntligen upp. Och i kuvertet låg en lapp där följande gick att läsa:

En present till vår tonåring finns i detta hus,
den ska du få, fast inte utan ”bus”.

Om du går till det rum där en av bröderna bor,
hittar du något där som ställts dit av din mor.


Så upp till Henkes rum där det fanns ett kuvert med ännu en lapp:

Trodde du att det så enkelt skulle va’?
Nej du, leta vidare i det rum där du mat brukar ta.

Något finns till dig där du mat brukar värma,
nu du börjar du presenten dig närma…


Till köket igen, i micron låg ett paket....

... med en HDMI-kabel och så en till lapp förstås:

Leta nu i det rum där det förut var ett kontor,
men där nu våra allra minsta nyss var med sina klor.

Stort grattis på 13-årsdagen från farmor, farfar, pappa & mamma!


Och där fanns det då äntligen!

Nog ser han lite nöjd ut allt vår nyblivna tonåring. En ny TV var det i paketet - en som passar bättre till att spela alla PS3-spel som han har.


En hel del paket, eller ja - kuvert är det ju mest i den här åldern, blev det från gästerna som kom. Så nu kallar vi honom Krösus i familjen! Får nog bli en vända till Valbo snart så han får shoppa lite.... men resten ska nog sättas in på banken.


För er som är nyfikna på hur Molly och Baros valpar ser ut så kan jag berätta att vi nu har lagt ut foton på vår hemsida på de små: http://www.barecho.com/4h-kull.html


Tja, nu ska jag snart bege mig mot Borlänge där jag ska träffa Sari och lämna tillbaka Daphne.


En riktigt, riktigt god fortsättning på det nya året önskar jag alla mina vänner!!


    

    

  


  

 
 
Ingen bild

Lisa Årdh

2 januari 2012 12:21

Fina valpar ni fått,finns allt ett par favvisar där :):)
Lycka till med dem!!

barecho

2 januari 2012 12:45

Tack!

 
Ingen bild

Erika

2 januari 2012 15:40

Jag vet precis hur du menar med voffarna,jag önskar ibland att man inte hade så starka känslor för dem,att dom liksom mera BARA var en hund.....men nääää jag är bara inte sån,jag älskar dom så fruktansvärt mycket så jag blir tårögd bara jag skriver detta.Hur kunde man bli såååå känslig ? Man tycker man skulle bli härdad så många som passerat,men näää det blir bara värre och värre..

Och du förstår säkert att jag små ler åt maten.Få tror jag vet hur speciellt rolig du är och hur extremt princip fast du är ; ) Dock har du tagit steget från Blå Bands Bea ser jag till Lohmander,dock inte deras Chili Bea.....men det kanske kommer om några år det med ; ) Tänk att Bea ,det är "gött" till allt det *me love*
Valparna såg ur gulliga ut.Ska bli roligt att se dem om någon vecka till,när dom kommit ur "knodd-stadiet".
Ha det bra så hörs vi *KRAM*

barecho

2 januari 2012 20:40

Visst är det som du säger - det blir bara värre och värre med åren.... Jaaa, man utvecklas ju - även om det går saaaakta för en del. Brukar förnya mig ungefär med en ny grej som går att äta vartannat år ungefär;-) KRAM

 
Ingen bild

Camilla, Easton, Luva och Doris

2 januari 2012 19:02

Hej! Måste säga att ni allt var väldigt snygga i Paris både du och Messi. Domaren ser oxå nöjd ut;) Apropå mat så skulle du nog inte gilla min kost..jag äter allt utom potatis, ris osv. hihi. Tur att man gillar olika saker i livet:) Nu ska jag in och spana på valparna!
Kram camilla

barecho

2 januari 2012 20:39

He..he...Visst är det väl tur att vi tycker olika om mat - men min kost är det nog inte så många fler än jag som gillar skulle jag tro;-) Kram

 
Ingen bild

David

2 januari 2012 20:54

Detta är första gången jag kommenterar Helenes blogg, men jag vill göra alla läsare uppmärksamma på var dommarens hand är på kortet från Paris. Det gick ju bra så jag ska inte vara långsint.....

barecho

2 januari 2012 20:57

Assåååå shiiit, är vi upptäckta???

 
Ingen bild

Erika

3 januari 2012 19:00

He he he, det där är äkta Pelle humor David.Glömmer aldrig julkortet han gjorde ett år.Helene och jag skulle på utställning och hon hade slängt åt honom en bunt kort som han skulle klippa och klistra julkort av, jaaaa det fanns inte dataprogram för sånt påå den tiden ; ) Och när vi kommer hem är han mäkta stolt och med det bredaste fliiin ni kan tänka er.Jaaaa Helene kanske kan presentera det årets julkort här för er,om ni ska förstå humorn ; ))
Jaaa det var roligt må ni tro, jaa det är ju det här också om man har den här lite låga humorn som vi har ; )

barecho

3 januari 2012 21:19

Hehe.... Tycker du jag ska publicera det julkortet?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Tisdag 2 april 18:18

  Ubbe, hanhund      Uzo, hanhund     Undis, tik     Uzzi, tik     Unette, tik     Ultra, tik     ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards