Kennel Barecho

Alla inlägg den 9 februari 2015

Av barecho - 9 februari 2015 12:00

Så var det dags för utställning igen - återigen i ett ridhus, dock tycker då jag detta ridhus inte är lika kallt som det i Kumla. Men varmt är det ju inte..... Hade nog varit skönare ute, åtminstone på fm när solen sken   . Nåja, ska inte klaga på ridhus - det finns inte så mycket alternativ som sagt var så vi får nog nöja oss med detta om vi vill ställa ut vintertid. Lite tråkigt var det dock att det var otroligt svårsprunget i åtminstone vår ring som också var finalringen. Det var så löst ridhussand så det det kändes som att springa på en sandstrand ungefär. Någon sa som i Baywatch - men riktigt så graciöst såg det då inte ut när jag sprang...  . Många hundar hade också problem att springa när det var så löst - och då har ju ändå vi en ras som är relativt stor. Måste ha varit ännu värre för de små kan jag tänka mig.


Dagens domare var Jan Herngren och antalet anmälda var 44 stycken. Av dessa var bara 2 stycken valpar - inte så konstigt kanske, det föds ju inte så mycket valpar nuförtiden. Roligt iaf att det var så pass många vuxna   .


Vi hade drygt 20 hundar före oss innan ESS började så vi behövde inte vara där så tidigt - tanken var att komma dit till 09.00 och någon minut före körde vi in till ridhuset. Fick börja med att argumentera om att få köra fram och packa ur..... till slut fick vi i alla fall göra det. 

 
Paco (Barecho Play Now Pay Later) var anmäld till Unghundsklassen - han är ju inte så gammal än så åldermässigt kunde han absolut vara kvar i juniorklassen. Dock tycker jag han (och även Pasta) är så pass välutvecklade att de "passar" bättre i unghundsklassen. 


 
Paco är som de flesta kanske har sett inte den mest lättvisade hunden av alla. Han är stark och dessutom överlycklig för det mesta. Visst är det härligt att de är glada men det gör också att han är rätt så bångstyrig att ställa upp då han tycker många andra saker är roligare att göra än att stå helt stilla... Jag är ju inte 20 år längre (fast jag inbillar mig det ibland...) så jag börjar ju få lite skavanker här och där. Bland annat har jag till och från ont i höger arm, det är ju den jag använder när jag klipper och fönar och den blir väl helt enkelt överansträngd. Därför är det inte lätt att visa Paco åt "rätt håll". De andra hundarna är det oftast inga problem med - de har inte den styrkan och inte viljan heller att fara runt med huvudet hit och dit hela tiden... Så därför visar jag honom oftast åt fel håll, men som sagt - är inte säker på att det är det han är bäst tecknad på. När den här helvetes-snön försvinner blir det träning och träning för honom kan jag lova. Så framåt sommaren kanske jag har fått ordning på honom   . Vill absolut inte ta ifrån honom glädjen och jag heller aldrig några såna metoder att jag blir riktigt arg på dem för att de inte gör som jag vill. Absolut inte när det har med utställning att göra. Vill man att de ska visa sig bra i ringen måste de också tycka det är roligt, eller hur! Faktum är att Paco alltid ser bäst ut när han visas fritt - som en retriever. Så kanske är det så jag får visa honom tills han blivit ordentligt tränad...


 
Paco vann unghundsklassen med CK - och med en strålande kritik "Härlig, välgående välkonstruerad 15 månaders hane av utmärkt typ och modell. Vackert huvud, bra detaljer. Fantastisk överlinje. Goda vinklar fram och bak. Bra stomme. Fina tassar. Utmärkt päls. Rör sig välbalanserat. Bra steg, fint flyt utan ansträngning. HÄRLIG!"


Diezel (CH Barecho Deal Or No Deal) visades av sin duktiga matte Maria - och i en championklass av fem stycken stod han slutligen som vinnaer med CK   .


 
Paco i bästa hanhundsklassen. 


 
Paco blev sedan bästa hanhund med sitt sjätte CERT - Diezel blev placerad som tvåa :-)


 
Vi hade nöjet att ha Chris med som sällskap under dagen och eftersom jag börjar bli lite gammal och slö....  ... frågade jag om han ville visa Pasta (Barecho Party In My Head) och det ville han gärna. De hade ju tagit två CERT ihop tidigare så jag visste att de trivdes bra ihop   .


 
Här springer Paco och Chris mot vinsten i Unghundsklassen, där Pasta också fick ett CK.


 
Gizza (CH Barecho Glint Of Gold) på språng i championklassen som denna dag bestod av tre stycken hundar. 


 
Gizza blir bara vackrare och vackrare tycker jag   . Många tycker nog hon har för mycket päls - men faktum är att hon aldrig har några tovor. Jag har hundar med betydligt mindre pälsmängd som är besvärligare. För även om Gizza har lång päls är den inte speciellt tjock och ullig - den är mer blank och silkig. Dock ska jag nog försöka toppa pälsen lite - men jag är livrädd att hon ska se formklippt ut, jag gillar mer den sportiga - naturliga looken på en springer!


Gizza vann championklassen med CK och hon blev sedan även bästa tik!


 
Maria var snäll och visade Gizza i BIR/BIM - de trivs ju bra ihop de också. Eller som Marias son John sa till mig - Gizza ska bo hos oss - inte hos dig   . Denna gång var det Paco som gick segrande ur striden - så Paco blev BIR för tredje gången hittills och Gizza blev BIM   .


Vi hade också en uppfödargrupp med de fyra hundar vi hade anmälda; Diezel, Paco, Pasta och Gizza. Den blev bästa grupp med HP.


En korv med bröd fick jag i mig innan det var dags för finaler. Lite lustigt att även i denna cafeteria (lika som i Kumla) serverades det Gulasch-soppa. Det är tydligen inne nu! Men jag höll mig till klassikern med korv jag - även om jag även då fick en sträng tillsägelse från John att jag inte alls tycker om korv - jag tycker bara om kakor sa han.... Tror han börjar känna mig väl nu   .


Dags för finalerna och för oss började det med BIS/BIM-finalen där Gizza blev placerad som fyra av rasdomaren. 

 
Hans Almgren dömde bästa uppfödargrupp och där blev vi BIS-1 uppfödargrupp   !


 
Hans Almgren dömde även Best In Show och där blev Paco placerad som BIS-2 - verkligen roligt!

 
Paco var rätt så stolt själv som ni ser.....


Efter att ha släpat ut alla smutsiga saker i bilen (allt var mycket lortigare efter detta ridhus än det i Kumla - titta bara på Pacos svans som var helt gul...) så begav vi oss hemåt. Vi skulle släppa av Chris i Stjärnhov på vägen hem och strax efter att vi gjort det hade vi rejält med tur kan jag säga. Hade David bara kört lite saktare hade vi fått älgen på huven istället för att den som nu sprang upp på vägen bakom vår bil. Jag såg den bara genom sidorutan - det kändes som den bara var någon dm från mig (det var den förstås inte - men jag såg ögonen på den...). Den sprang som i panik och tja - det kändes just då som den skulle springa rakt in i sidan på mig. Usch och fy för älgar säger jag bara - de är inte ens goda att äta   ...


Lite köpmat blev det förstås när vi kom hem och när sedan Jacob kom hem från den fotbollscup han hade varit på i Sundsvall var klockan ca 22.30 Då sov vi sååå skönt på soffan och efter att ha pratat lite med Jacob var vi inte så smarta att vi gick upp och la oss i sängen - nejdå, vi somnade om så skönt på soffan för att vakna stela vid 02.00-tiden istället... Att man aldrig lär sig...


Här kommer några foton på hur det ser ut här nu - apropå om vi har mycket snö nu eller inte...

 
Usch, jag fryser bara jag tittar på eländet...


 
Undrar om jag kan hänga ut lite tvätt på tork?


  

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards