Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 24 april 2018

Cockervalpar

Av barecho - 24 april 2018 21:33

Här kommer äntligen de utlovade korten på Sveas valpar   . De fyller redan en vecka idag, så otroligt fort det går. Inga ögon öppna än förstås, men så långt borta är det nog inte - de brukar öppna ögonen lite tidigare än springervalpar så kanske det blir till helgen.


Svea (CH Backhills Just Awesome) som är mamma till valparna är halvsyster med Vera (CH Backhills Quality Design) som numera är pensionär boendes hos min mor Margareta. Svea har samma ljuvliga temperament som Vera så vi hoppas hennes valpar ska bli lika trevliga som Veras   . De tre korten här nedan är på Svea   

     


Valet av hane i denna kull var inte lätt, hade flera fina cockerhanar som jag funderade på men valet föll till slut på en tämligen okänd hanhund som varit hos mig för klippning för ett tag sedan. Ni vet när man känner på en hund och bara känner hur välbyggd den är? Så var det med Nisse (Tozzi Ekstra News) som han då heter. Jag älskar ju breda bakställ - där bredden och styrkan finns hela vägen från korset ända ner i tassen. Just det hittade jag hos honom - och tyvärr kan jag tycka det är en bristvara hos många cockrar idag. Han är också väldigt trevlig i sättet - som såklart är det allra viktigaste. Här nedan finns tre kort på Nisse - tyvärr inte i bästa päls då vi tog dessa kort.
     

Här kommer till slut korten på de 10 valparna Svea och Nisse fick den 17 april   .  Veras första kull valpar var också 10 stycken, men då var det två valpar som var dödfödda. I Sveas kull är alla pigga och runda om magen   .


 
Första valpen föddes 17.55, en hanhund som heter Ibsen. Han vägde 251 gram. 


 
Andra valpen var en tik, hon heter Ia och föddes 18.10 Vikten på henne var 271 gram vilket var den högsta födelsevikten i denna kull. Vad hon gör på detta kort vet jag inte - men hon bara la sig såhär och typ väntade på att jag skulle fota henne färdigt... hennes syskon kröp omkring, men inte hon inte...


 
Valp nummer tre var en hanhund som heter Icon. Han föddes 19.15 och vägde 225 gram.


 
Fjärde valpen var en tik, hon föddes 21.25 och vägde 222 gram. Hennes namn blev Ibelle.


 
Valp nummer fem var ännu en tik, hon heter Ibiza och vägde 250 gram. Klockan 22.45 föddes hon. 


 
Valp nummer 6 var en hanhund som heter Itec. Han föddes 00.00 och vägde 265 gram. 


 
Sjunde valpen var en tik, hon heter Inki och föddes 00.10 Vikten var 265 gram.


 
Valp nummer 8 var även det en tik, hon heter Isla och vägde 221 gram när hon föddes kl. 01.33


 
Nu rasslade det på med tikar bara... jag som gnällt så mycket på att vi bara fått hanhundar på slutet var då väldigt tyst nu kan jag lova   . Nionde valpen var alltså även det en tik, den minsta i kullen med 190 grams födelsevikt. Hon föddes 01.39 och heter Ivona.


 
Och så den tionde valpen, det var otroligt nog också en tik! Hon föddes 01.53 och vägde 262 gram. Hon fick namnet Ikita.

Alla mår bra såhär långt - lite jobbigt är det för Svea att ta hand om så många valpar men hon gör det bra. Svea och hennes valpar är hos min mor nu under första tiden och hon tar såklart hand om dem på bästa sätt - det känner jag mig helt trygg med!

Idag har de också fått sina officiella namn (vet förstås inte vem som får vilket namn ännu, men reg ansökan ska skickas in i dagarna så de är registrerade i SKK så snart som möjligt tänkte jag)

Hanarna heter:
Barecho Ice Blue
Barecho Image Classic
Barecho I'm Awesome News


Tikarna heter:
Barecho I Believe In Me
Barecho I Dug Up A Diamond
Barecho If I Can Dream
Barecho I Love It
Barecho Isn't She Lovely
Barecho It Ain't Me Babe
Barecho I Turn To You


Färgerna då på valparna? Tja, så svårt att säga på ett par stycken... De kan vara svart/vita möjligen, men troligen är alla blue roan ändå. Om några dagar till borde jag kunna säga helt säkert.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Av barecho - Fredag 1 mars 07:49

Denna kull är Ziris andra kull hos oss, förra kullen föddes för 1,5 år sedan, i den kullen blev det sju valpar. Att det skulle bli fler denna gång misstänkte vi ganska tidigt, för redan när hon gått fyra veckor började magen växa - och det snabbt! De...

Av barecho - Måndag 5 feb 10:32

I lördags föddes Mejrams andra kull, allt gick bra och Mejram och de små mår bra   Några av valparna har tan-tecken, men det är fortfarande ganska svaga tecken så svårt säga ännu vilka som kommer att få tan som sin mamma.     Första valpen födde...

Av barecho - Lördag 27 jan 08:14

Det är fler ras/special-klubbar som tagit bort Årets-tävlingarna för sina raser. Motivationen har ofta varit att dessa listor blir för "viktiga" och att vissa utställare inte beter sig schysst mot dom andra på grund av det. Jag tror snarare att det b...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards