Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 22 juli 2018

30-års jubileum del 1

Av barecho - 22 juli 2018 19:26

Redan i höstas började funderingarna kring ifall vi skulle arrangera något jubileumsfirande 2018 eller inte. När vi firade 10 år som uppfödare och 20 år som uppfödare gjorde vi det utifrån vår första ESS-kull, men första Barecho-kullen föddes 1988-08-04, då av rasen Svart mellanschnauzer. Men det rätta året som vi startade vår uppfödning var förstås 1988 och inte 1989 när första ESS-kullen. Det var första funderingen, sen var det ju också det här var vi skulle vara, när skulle vi ha det, hade vi tid, vad skulle vi ha för upplägg osv. Massor med för och emot vad vi skulle göra och inte.... Hur det var så gick vi i iaf i början av året ut med en förfrågan om något intresse fanns för detta och vi fick massor av svar att flera var intresserade av att delta, det kändes förstås otroligt roligt och i och med det bestämde vi oss för att vi skulle ha någon form av jubileum. När vi firade 10 och 20 år som uppfödare hade vi en utställning i samband med det, inte på nån form av allvar alls. Utan som en rolig grej bara, det har verkligen varit fantastiskt roligt varje gång att få se så många hundar vi fött upp samlat på ett tillfälle. När jag ställer ut själv ser jag ju tyvärr inte alls lika mycket som jag många gånger skulle vilja göra. Vi beslöt att också bjuda in hundar till året jubileum som var efter hanhundar/tikar vi ägt och/eller fött upp - och flera hade hörsammat det vilket var väldigt roligt.


Vi bokade Årsunda IP för vårt firande, en plats jag tycker är perfekt för dylika arrangemang eftersom man kan vara där både på dagen och på kvällen. Domare till utställningen skulle vi också bjuda in - valet föll enkelt på Micke från kennel Caci's, är det några uppfödare jag har respekt för så är det dem och Micke har följt springer som ras i många, många år vilket gjorde att det kändes otroligt roligt att få honom som domare på vår jubileumsutställning. 


Planeringen har sedan varit i full gång under sommaren - lyckligtvis erbjöd sig min mor och hennes väninna Maud att hjälpa till med allt som hade med maten att göra vilket var en otrolig lättnad för oss   . Vi skulle ju ha både mat under dagen och sedan på kvällen också. David och jag hade funderat på catering, men si det tyckte inte dessa "pantertanter"  - de skulle minsann laga maten själv, och man kan ju inte säga annat än att det blev en dundersuccé, tror alla som var på festen pratade om vilken god mat det var   .


Helgen före vårt jubileum var det Club show och dit är det en del att göra också för mig som tar emot anmälningarna dit, samt att alla våra hundar skulle göras färdiga för att ställas ut där. Tidsoptimist är man ju som de flesta andra, så det mesta som skulle göras inför vårt jubilem tänkte vi göra dagarna före... men det blir ju inte alltid som man tänkt sig eller hur...


Natten mot måndagen bajsade Paco inne, det var diarré - men sånt händer ju ibland så vi tänkte inte något mer på det. Han åt sin mat på måndagsmorgonen, var lite loj men i det stora hela var han som vanligt. Åt bara lite på måndagskvällen, men drack vatten utan några problem. På tisdagmorgon var han sämre, han bajsade diarré med lite blod i samt ville inte äta (helt olikt honom, han är otroligt glupsk annars). Han ville inte ens äta typ skinka som han annars älskar, vatten drack han ytterst lite. Värmen gjorde ju att vi blev mer än oroliga förstås och David åkte iväg till veterinären med honom där han fick dropp samt lite olika medikament. Jag hade förstås fullt upp med alla förberedelser för jubileet, där en av sakerna var att vi inte fått rosetterna som var beställda för länge sedan! Kontakt togs med företaget vi beställt ifrån och det visade sig att de skickade dem på tisdag - lite väl sent kan man ju tycka när utställningen var på torsdag. De försäkrade dock oss om att vi skulle ha paketet under onsdagen.


På onsdagen var Paco inte alls bättre - fortfarande var han väldigt loj, åt inget och ville inte dricka nästan något. Oftast stod han bara och tittade på vattenskålen, ungefär som om han var törstig men mådde för illa för att dricka. En till tur till veterinären blev det, för mer dropp och annan sorts medicin. Vi sprutade i honom vatten med druvsocker i hela tiden också. Allt skulle ju göras färdigt inför jubileet också under onsdagen - samtidigt som vi var så oroliga för Paco, såklart var han viktigast av allt, men vad gör man? Kan ju inte ställa in allt heller? Så vi kämpade på med alla förberedelser, David åkte runt halva Gästrikland i hopp om att hitta på våra rosetter som såklart inte kommit fram. Samtidigt som vi skulle till veterinären med Paco... 

 


Hur det nu var så blev allt färdigt i alla fall (ja förutom rosetterna då, de kunde vi ju inte göra något åt att de inte kommit fram). Jenny kom hit efter jobbet på onsdagen och hon & jag fördelade alla priserna till utställningen, vi var väl färdiga kring midnatt ungefär. Tusen, tusen tack för alla hjälp - vet inte hur vi hade klarat av detta själv utan Jennys hjälp   .


Torsdag morgon kändes Paco ändå lite piggare, han ville vara med mig hela tiden som vanligt och han drack lite mer vatten. Jacob skulle vara hemma med Paco under tiden vi var borta, han gav honom också vatten hela tiden så vi visste han fick i sig det han behövde. Men svårt att fokusera på jubileumet, tankarna fanns såklart hos Paco hela tiden. När jag så strax före lunch åkte hem för att titta till honom (inte för att jag inte litade på Jacob, men jag ville se själv hur han mådde) så möttes jag av en helt annan hund. Nu hoppade han på mig och ville t.o.m äta lite skinka som jag bjöd honom på. En sån lättnad, en sten föll verkligen från mitt hjärta när jag såg att han var på väg att återhämta sig. Vad det var kan vi bara spekulera i, men eftersom ingen annan hund reagerat med dålig mage måste det vara något han ätit. Han är helt tokig i att slänga i sig saker han hittar ute så låter inte alls osannolikt. Sen var det väl den värme vi haft nu kring 30 grader hela tiden som gjorde att det tog längre tid att återhämta sig, något annat kan det inte vara känns det som. 


I strålande väder (såklart, vad annat denna sommar?) åkte vi ner och gjorde i ordning det sista inför vårt firande. Allt gick enligt planerna där och när så alla våra härliga valpköpare & vänner började komma kändes det mycket bättre - jag kan inte nog tacka er alla som kom, tror inte ni förstår hur mycket det betydde för mig att ni tog er tid att fira detta med oss. Usch, ögonen tåras nu när jag skriver detta och jag borde säkert ha tackat er alla på middagen, men eftersom jag är av den blödigare sorten hade det bara slutat i att jag storgrinat   . 


Utställningen skulle börja 10.00 var det sagt, men domaren var lite sen (var förstås hans sambo Carinas fel   ). Men en kvart över 10.00 kom vi igång ungefär. Det var sagt att jag inte skulle visa någon hund och jag klarade mig ifrån det nästan hela dagen. Jag försökte sitta och titta på bedömningen så mycket jag kunde, det var som sagt så otroligt roligt att få se alla dessa glada, fina hundar i ringen med sina superduktiga och lika glada ägare. Det här kommer jag att spara som ett alldeles speciellt, värdefullt minne hos mig   .


 
Ip är som sagt en perfekt plats för dylika arrangemang tycker jag. Vi försökte lägga ringen där det skulle bli lite skugga under dagen och där det också fanns en liten dunge där de som inte hade tält med sig kunde söka skugga för sig själv och sina hundar. 


 
En apporteringstävling hade vi också under dagen, det var inte så många som ville försöka - men en vinnare fick vi; CH Barecho Winning Streak "Watson" vann den. Han var faktiskt BIS-valp på vår förra jubileumstutställning. Tävlingen gick ut på att de skulle apportera in så många saker som möjligt som vi lagt ut på 2 minuter, alla sakerna hade poäng efter svårighetsgrad. 


Vi hade också tänkt att de som ville prova på Viltspår fick göra det, ingen nappade på det - men det var så otroligt varmt där så inte så konstigt kanske. 


Några provade på lite nose-work och rallylydnad som Anki varit snäll och tagit med   .


De flesta ägnade sig dock mest åt utställningen under dagen verkade det som. Här nedan kommer både lite resultat och foton blandat. Tyvärr fick vi återbud från den tänkta fotografen sent på kvällen dagen för jubileet så vi hann inte tillfråga någon ny vilket gör att det kanske inte finns foton från alla klasser. Viktoria hjälpte till med att fota, samt att jag försökte också göra det när jag hann med. 


Vi började med Cocker spaniel (ingen affenpinscher hade anmält sig). Fyra cocker var anmälda, en av dessa gick i två klasser så det blev totalt fem starter. 


 
På fotot ovan ses tvåa bästa hanhund CH Dazzlingtails Gentleman Like Daddy samt hans morbror CH Barecho Flower Power som blev etta bästa hanhund. Trea bästa hanhund blev Barecho High Quality.

 
BIR Cocker CH Barecho Flower Power & BIM Cocker hans syster CH Barecho Four Wheel Drive. Inga rosetter hade vi fått då så ni ser att Micke sitter med låtsasrosetter i händerna istället   .


 
Här är valpklass 1 hanhundar. Fr.v.: Barecho Follow My Lead, Barecho From A Jack To A King, Barecho Give Me Your Best Shot & Barecho Glow In The Dark. 


  
Såhär blev placeringen   . 1:a Barecho Glow In The Dark, 2:a Barecho Give Me Your Best Shot och 3:a Barecho From A Jack To A King. Fonzie som stod först i klassen tillhörde de som vi kallade "hemmahundar" - de hundar som bor hemma hos oss var bara med i klasserna och fick en kritik, sedan deltog de inte i placeringen utan hade en egen tävlan på slutet av dagen. 



Domaren hjälpte till att ställa upp hundarna för att de skulle se så bra ut som möjligt på korten   


 
Valpklass 1 tikar bestod av först vår egen Barecho Gossip Hot News och sedan Dark Eye's Catch My Heart. Vinnare blev förstås sistnämda. 


  
BIR-valpklass 1 blev Dark Eye's Catch My Heart & BIM-valpklass 1 blev Barecho Glow In The Dark


 
Valpklass 2 hanhundar bestod av dessa två; Barecho Empires Attraction & Honesto Hermoso Spotted With Charm


 
Vinnare av klassen blev Honesto Hermoso Spotted With Charm


 
Tvåa i klassen blev då Barecho Empires Attraction


Det var också två tikvalpar i valpklass 2.

 
Vinnare blev Harmonia Hermosa Spotted With Charm


 
Och tvåa i klassen blev Wilmio's Nice Piece Of Art


 
BIR-valpklass 2 Honesto Hermoso Spotted With Charm & Harmonia Hermosa Spotted With Charm


Tyvärr finns inga foton från hanhundarnas juniorklass   . Resultaten såg dock ut på detta sätt: 1:a Barecho Crash The Party, 2:a Barecho Don't Tell Mama och 3:a Barecho Brilliant Disguise.


 
Endast en deltagare i unghundsklass hanhundar; Barecho All Rights Reserved.


 
Här är placeringen i öppen klass hanhundar. 1:a Barecho When It Has To Be Good, 2:a Barecho You Really Got Me, 3:a Barecho Quick Dynamite & 4:a Barecho With Class And Style.


 
Ett till foto på Öppen klass-ettan och tvåan   


 
Här är de tre första placerade i championklassen. 1:a Salsy Dog's Forever And A Day, 2:a Barecho You Rock My World, 3:a Barecho Spitting Image. 4:a blev Barecho All Rights Reserved, tyvärr inte med på bild.


 
Vinnaren av championklass hanhundar: Salsy Dog's Forever And A Day


  
Veteranklass hanhundar bestod av två hundar, här är de placerade 1:a Barecho Deal Or No Deal och 2:a Barecho Winning Streak.


 
Superveteranklassen som var för veteraner över 10 år hade en deltagare; Barecho Let The Music Play.


 
Här är en del av de hundar som deltog i bästa hanhundsklassen. Först är det de tre juniorerna som står i den ordning de placerades, sedan kommer unghunden. Efter det syns de fyra som placerades i Öppen klassen och man kan också se vinnaren av championklass längst till höger på detta foto.


 
Här kommer resten av deltagarna i bästa hanhundsklassen. Först står championhanarna i placeringsordning och sedan de två veteranen samt superveteranen allra sist. 


Fortsättning följer imorgon för nu ropar David att maten är klar och han har gjort plankstek med oxfilé dagen till ära eftersom vi firar 18-åring bröllopsdag idag   


 
Avslutar med detta foto på en av de sötaste i publiken   









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Av barecho - Fredag 1 mars 07:49

Denna kull är Ziris andra kull hos oss, förra kullen föddes för 1,5 år sedan, i den kullen blev det sju valpar. Att det skulle bli fler denna gång misstänkte vi ganska tidigt, för redan när hon gått fyra veckor började magen växa - och det snabbt! De...

Av barecho - Måndag 5 feb 10:32

I lördags föddes Mejrams andra kull, allt gick bra och Mejram och de små mår bra   Några av valparna har tan-tecken, men det är fortfarande ganska svaga tecken så svårt säga ännu vilka som kommer att få tan som sin mamma.     Första valpen födde...

Av barecho - Lördag 27 jan 08:14

Det är fler ras/special-klubbar som tagit bort Årets-tävlingarna för sina raser. Motivationen har ofta varit att dessa listor blir för "viktiga" och att vissa utställare inte beter sig schysst mot dom andra på grund av det. Jag tror snarare att det b...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards