Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 30 januari 2020

Från glädje till sorg

Av barecho - 30 januari 2020 15:10

Så snabbt det kan gå i svängarna som hunduppfödare - det vet man ju om, men ändå - det är inte alltid man hänger med, inte jag i alla fall...


I tisdags kväll förstod vi att det var dags för Bessie att valpa. Och såklart var jag så otroligt förkyld i tisdags  - var övertygad om att jag hade både svår influensa och en rejäl mansförkylning (David hävdar att så illa var det nog inte...). Men när jag la mig vid halvåttatiden kändes det inte roligt alls att det nog skulle bli valpning eventuellt på natten eller på morgonen efter. Sån tur då att vi är två (eller ja David är ju medräknad också i kenneln, men känner inte att jag litar helt på honom vad det gäller valpningar), Jenny la sig hos Bessie och väckte mig sedan tidigt på morgonen när det började bli dags för första valpen att födas.


Jag trodde det skulle bli 9 valpar och David gissade på 12, Jenny var lite mer skeptisk - hon trodde fem och det skulle visa sig att hon absolut var den som var närmast. För det blev "bara" fyra valpar och dessutom endast tikar. Först var jag lite besviken, men sen kändes det helt okej ändå - de såg så fina ut alla fyra, runda och goa.


 
Här var de alla fyra, förstfödda Pearl är längst till vänster på denna bild.


Från den där härliga varma känslan man har efter en valpning där mamman och de små verkar må bra till sån stor besvikelse och bedrövelse. Sorg är nog ett för starkt ord, men så innerligt ledsen och sorgsen vi blev allihopa när vi (efter att ha lämnat mor och barn själva en kort stund för att äta kvällsmat) upptäcker att Bessie ligger helt över en valp som är platt och helt död.... Jag försökte med upplivningsförsök i säkert över en halvtimme, men lönlöst....


Den härliga känslan var så totalt bortblåst, varför utsätter man sig ens för detta? Hur kunde Bessie inte ens känna att hon låg ihjäl en av sina egna valpar? Varför skulle jag äta just då? Om jag bara hade gått och tittat till dem under tiden jag åt....blablabla... förebråelser hjälper ju inte, men det är då stört omöjligt att inte tänka dom. Skit, skit, skit, skit.... Ja så kändes det igår kväll. Idag känns det väl lite bättre, men den där riktiga glädjen över kullen infinner sig inte helt - inte än i alla fall. I natt sov både Jenny och jag bredvid valplådan för säkerhets skull, nu är vi såklart extra nervösa hela tiden att det ska hända nåt liknande igen.


Det är trots allt ovanligt att dylikt händer, men självklart vet man att risken finns att tikarna ligger ihjäl någon valp. Jag har alltid trott risken är större när det är en stor kull, men det har nog inte med att göra kanske. Just det här att det är en frisk valp som just kommit ut till livet och så dör de innan de blivit ett dygn ens. Det känns så meningslöst. Det är ju skillnad om de är sjuka på nåt sätt, men så var inte fallet här.


Det var alltså Pearl, tiken som föddes först som var den som dog...   


 
Tik nummer två föddes 04.45 och heter Philippa. Hon vägde 348 gram och är minst av systrarna.


 
Tik nummer tre heter Prissy, hon föddes 06.35 Hon vägde 364 gram.


 
Så den sista av tikarna, hon föddes 07.50 och heter Pippi. Hon är störst med sina 410 gram när hon föddes.


 
Vet inte om hon känner själv Bessie att något blev fel, hon är pigg på alla sätt men verkar inte ha någon vidare matlust och ser allmänt lite "nere" ut. Lite filmjölk med socker i gick dock i till frukost.


 
Här ligger den lilla familjen       



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Tisdag 2 april 18:18

  Ubbe, hanhund      Uzo, hanhund     Undis, tik     Uzzi, tik     Unette, tik     Ultra, tik     ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards