Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 28 april 2012

Hälften gjorda...

Av barecho - 28 april 2012 15:29

.. inför morgondagens utställning i Västerås. De andra väntar på att husse ska komma hem från Ryssland så att de blir badade, eller ja - de kanske inte väntar så himla mycket själva, mest jag som väntar skulle jag tro.


Vet inte varför jag envisas med att säga att vi badar hundarna? Det är ju inte direkt så att de lägger sig i badkaret (som vi för den delen inte ens har....) utan de blir ju duschade förstås. Men vissa saker går liksom inte att ändra på - det heter bada hundarna and that's it!


Annars går mesta tiden åt nu till alla valpar - om det nu bara kunde bli lite värme ute så vi kan ha dom ute mer än korta stunder. Vill ju inte att de ska bli kalla och marken känns himla kall fortfarande måste jag säga. Visserligen skiner solen idag - men nordanvinden blåser så inte vill då jag vara ute mer än det som är nödvändigt idag heller  .


Skönt ska det bli med "långledigt" - eller ja, ledigt blir det ju aldrig för mig som jobbar åt mig själv, men när David är hemma så känns det som mer ledigt i alla fall. Det här året är ju mycket bättre vad det gäller hur de röda dagarna ligger, tur det efter två "skitår" på den fronten.


Jacob är förstås också ledig från skolan på måndag - välbehövlig vila för honom också. Han är ju i den åldern nu när det är lätt att bli skoltrött. Visst ligger det största ansvaret för skolgången hos eleven själv - men att det ska vara så svårt att nå fram till eleverna och få dem att tycka det är roligt att lära sig? Vi har väl alla minnen från vår egen skoltid - vissa lärare kunde verkligen få en att tycka att det tristaste ämne blev intressant bara för att de själv kunde framföra det på ett sätt som var levande och inspirerande. Man kan inte lära någon nåt som de inte vill lära sig.... man måste vilja själv om det ska bli något vettigt av det.


Såklart ligger en stor del även hos oss föräldrar också - Jacob och jag pratar mycket om att skolan är viktig, men den är inte viktig för oss utan för han själv. Han ska aldrig någonsin behöva känna att han gör det för oss - eller att vi på nåt sätt tycker mindre om honom ifall det går dåligt i skolan. För oss är han densamma ändå . Han har en lärare idag som han tycker riktigt bra om - hon har väl kanske inte nåt ämne som egentligen intresserar honom så mycket. Men hon kan konsten att nå honom och tala samma språk så att säga - det gör himla mycket det än att ha en lärare som man kan tycka befinner sig på en helt annan planet...


Jag har som jag sagt tidigare många gånger fått höra att jag är "slapp" i uppfostran av mina barn. Men, det handlar bara om prioriteringar i livet skulle jag säga. De kan nog vittna alla tre om att jag kan vara oerhört hård med det som jag tycker är viktigt; att man behandlar människor och djur väl - framförallt de som inte gjort en något illa alls och de som är "svagare" än en själv. Sen om man råkar svära nån gång eller hittar på nåt tok där ingen kommer till skada - ja, det är sånt som händer helt enkelt. Ingen är perfekt - inte vi vuxna heller skulle jag säga.... Nåt annat som jag försöker pränta in hos dem är att är det något man ska strunta i så är det vad folk och fä har för åsikter om en. Det som är verkligt viktigt är att man tycker om sig själv - för gör man inte det, då är det svårt att tycka om nån annan...


Nä - nu tror jag minsann darlingen kommer hem snart så dags att förbereda de hundar som är kvar att göra fina  .  

 
 
Ingen bild

Katarina H

28 april 2012 19:01

Tror inte alls att du e nå "slapp i uppfostran"...i mina ögon verkar du ganska principfast! Jobbar ju själv med tonåringar i skolan å visst tycker jag att det är jätteviktigt att de ska tycka att det är åtminstone lite roligt! Alla är ju bra på något och jag vill såklart att alla ska kunna känna sig BRA på alla sätt, att dom duger o s v jag hoppas o tror att jag någonstans ska kunna göra skillnad även för dem som inte har ngt stöd hemma alt inte tror att de kan - alla kan! Det ska vara kul i skolan! Jag tycker det är kul och jag hoppas att jag kan smitta mina elever med samma känsla!
Ungar o hundar o andra djur...man måste vara snäll!
Lycka till i V-ås i morgon o så bra att David badar - man får ju så inåt ont i ryggen när man håller på!
Varmt o fint i solen så nu kan nog valpisarna vara ute, i af så länge de rör på sig å de gör de väl?

barecho

28 april 2012 20:04

Härligt att höra dina tankar om skolan :-) Precis - så länge de leker och rör sig så fungerar det för småvalparna att vara ute, men lite för kallt ännu ifall de blir trötta och lägger sig ned. Är ju inte alltid de väljer att lägga sig på fällarna som jag lägger ut....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Tisdag 2 april 18:18

  Ubbe, hanhund      Uzo, hanhund     Undis, tik     Uzzi, tik     Unette, tik     Ultra, tik     ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards