Kennel Barecho

Alla inlägg den 28 oktober 2014

Av barecho - 28 oktober 2014 11:21

I år skulle då Europavinnarutställningen äga rum i Brno, Tjeckien (förresten, någon som kan uttala Brno på rätt sätt? - tror jag har hört typ 5-6 olika uttal under den här helgen och själv har jag ingen aning...). Vid en titt på kartan visade det sig inte vara så långt som vi trodde, "bara" knappa 170 mil mot knappa 220 mil till Genevé dit vi åkte förra året. Dock tyckte vi det skulle bli för dyrt så tanken var ändå att vi skulle strunta i att anmäla, det var inte heller någon domare vi hade hört talas om där utan en okänd från Österrike. Hur det var så fick vi erbjudandet att samåka med våra vänner Carina & Micke samt deras valpköpare. Och tja, då gick det ju inte att motstå! För hur det än är så är det helt omöjligt att vinna något hemifrån soffan - är man där finns det iaf en möjlighet, eller hur   .


Så i fredags startade vi med fullpackad bil från Borlänge. Clådan (CH Barecho Quest For Success) fick sitta i en bur ovanpå Paco (Barecho Play Now Pay Later) & Pastas (Barecho Party In My Head) bur och jag tror hon gillade det :-) Härlig utsikt, plus att hon såg och hörde oss hela tiden   . Första stoppet för oss var i Hallsberg där vi lämnade av Gizza (CH Barecho Glint Of Gold) hos Maria som var så snäll att hon erbjudit sig att ta med henne till Mjölby och ställa ut henne där. Stort tack för det Maria och minst lika stort tack till Klara    som jag förstått sett efter Gizza på bästa sätt - titta bara på det här ursöta fotot på dem tillsammans   .

Hur sött som helst   .


En hel del stopp blev det förstås på vägen ner, skönt både för oss tvåbenta och för de fyrbenta att röra på sig ofta :-)


Eftersom vi bestämde ganska så sent att vi skulle åka till Brno var det inte så lätt att hitta bra boende. Jag kollade lite utanför själva staden också. Många gånger tycker jag det kan vara bättre och billigare än att bo helt centralt. Jag hittade ett hotell som såg ut att ligga lite uppe i bergen strax utanför ett mindre samhälle som hette Blansko.


GPS:en verkade helt övertygad om hur vi skulle åka - själva kände vi oss mer och mer skeptiska ju närmare vi kom. Smala, smala vägar där det enda vi mötte var massvis med cyklister. Körde förbi en gammal tom fabriksbyggnad - jaaa, såg rätt så otäck ut faktiskt. Till slut kom vi iaf fram till hotellet som hette Skalni Mlyn. Jag hade fått för mig att det var som någon form av konferenshotell där det skulle vara väldigt lugnt och vi typ skulle vara nästan ensamma där. Men där hade jag totalt fel.... Det verkade vara någon form av turistställe. Vi blev först stoppade av en vakt som ville ha parkeringsavgift - sedan var det nästan tji att få någon parkering då det var fullt med bilar där. Och inte bara bilar, folk överallt - mestadels barnfamiljer. Vad de gjorde där var oklart - men det fanns någon form av sightseeingtåg där också som man kunde åka på. Tjaaa, det var iaf originellt detta måste jag säga...

 
Här är själva hotellet. Jag visste att hotellet låg ensligt så jag hade kollat att det fanns en restaurang där. Skönt faktiskt när det bara finns ett alternativ, jag kan ju annars gå från restaurang till restaurang i timmar jag innan jag hittar någon som duger...


 
I den gröna byggnaden längre bort var det någon form av klädesaffär. Vi var väl inte direkt så sugna på shopping någon av oss så dit gick vi aldrig...



Däremot åt vi lunchen här, det här låg ihop med själva hotellet och där sålde de bland annat lite souvenirer och snabbmat. En pizzaslice fick det bli - David drack öl till han också och den var verkligen supergod, OCH billig!



En stor gräsplan fanns det där som vi kunde rasta hundarna på - den hade kunnat vara lite mer välklippt bara ;-) Hotellet låg som i en skogsglänta med höga berg runtom. En stor linbana fanns där också - och det var också några grottor där i närheten som många verkade besöka. Själva hotellet var inte så nytt och modernt direkt - men fräscht och rent. Sedan var det riktigt billigt där - tror vi betalade runt 500-600:- per rum och då fick vi ändå betala en mindre avgift mer hund och rum också. Tja, det är inte lätt när man bokar hotell utomlands - det kan bli superbra och det kan bli riktigt, riktigt dåligt. Det här boendet kändes ändå helt okej - och väldigt annorlunda vad vi är vana med. Tror hundarna ändå tyckte det var skönt där. När turisterna åkt hem på eftermiddagen var det otroligt lugnt och skönt där - någon mer hundutställare sov där, men inte många. 


Klockan ställdes om under natten före utställningen så det kändes ju lite osäkert. Dock sköter ju telefonerna det där själv nuförtiden så det var inga problem. Nu skulle ju tiden dras tillbaka så var ju ingen fara direkt ändå...


Vi hittade direkt till utställningen och till rätt grind där vi fick parkera i princip rakt framför entrén. Superbra var det förstås, bra var också att det bara var att gå in på utställningen. Inga köer eftersom de inte tittade på några vaccinationer - det är annat än i Finland det där de går igenom varenda siffra i passet.... Man vaccinerar ju för sin egen skull, bättre då med enstaka stickprov än att kolla igenom varenda hund.


Ringen hittade vi också direkt och inget hysteriskt där alls om vart man fick ställa burar eller inte. Nej, det var en väldigt "laid-back" attityd som jag tyckte var otroligt skön. Tänk att trots att det inte var en massa gestapo som sprang runt och gapade om vart vi fick stå och inte eller andra idiotiska regler så verkade allt fungera ändå :-) Tänk så skönt när vi hundutställare blir behandlade som att vi kan tänka själva :-)


Mindre roligt var att denna "laid-back" attityd verkade innebära att bedömningen startar lite när de känner för det. 09.15 skulle bedömningen starta och det gjorde den också i ringarna runtom oss. I vår ring lyste dock domaren med sin frånvaro.... Ringsekreterarna såg oroliga ut och när de till slut ca 9.20 fick syn på vår domare utanför ringen skyndade de sig att vinka till henne att hon skulle komma dit. Jag kan ju tycka att det är väl nonchalant jag... Kanske jag tycker så för jag är domare själv och tar uppdragen på största allvar. Självklart kan det hända saker som gör att man kommer försent, men domaren här såg inte det minsta stressad ut.


Japp, så var bedömningen igång iaf. 11 juniorhanar var det i Pacos klass. Ingen kritik skrevs så det gick väldigt fort. Ingen hund fick veta vilket pris de fick utan när domaren gått igenom alla hundar gick ringsekreteraren fram till de som inte fått Excellent och tackade dem. Det var åtta stycken som fick Excellent och Paco var en av dem. Han blev dock inte placerad av de fyra som placeras, utan om jag förstod det hela rätt kom han sist av dessa åtta... Japp, så är det ibland och jag kunde redan då konstatera att denna domare och jag har olika smak - och så är det ju förstås, skulle vara himla trist om alla tyckte lika    . Davids kommentar när jag kom ut var, jaaa - du ska se att det är Pasta det går bäst för. Hon som är helt urfälld och som vi tänkte lämna hemma nästan... Ja, det skulle ju visa sig att han hade rätt   .


Paco i ringen. Kanonbra mattor var det i ringen. Är så otroligt bra när de täcker hela ringarna och inte bara är på vissa ställen. 


 
I Pastas klass tror jag de var sex stycken. Såå glada vi blev när hon blev visad till första platsen och då fick titeln JEUW-14 (junioreuropavinnare-14)!! Kvaliteten på korten är inte så bra då vi inte hade med den vanliga kameran ens, utan de foton vi har tagit har tagits med våra telefoner. Som tur är har jag fått några från andra som fotat också!


   
Här är ju kvaliteten på kortet betydligt bättre, tack Chris Stobbie för korten :-)

Sedan var det dags för Clådan i championklassen. I den klassen var det sex anmälda, totalt var det 53 stycken anmälda och jag tror det är en rätt så "normal" siffra för en vinnarutställningen i de här regionerna. 


Här är Clådan från "fel" håll. Man fick inte ställa dom åt vilket håll man ville här inte...  

Clådan var iaf på bra humör och då är det ju en fröjd att visa henne - också roligt att så många kom fram efteråt och tyckte hon hade sett fantastisk ut!      

Hon placerades till slut som tvåa i klassen, efter en tik som jag tror var från Ryssland. På fotot 1:an i championklass Foxberryhills Bliss To Be The Jewel och så Clådan på 2:a plats. 


Sedan tävlades det om CACIB samt titeln EUW-14. Det var alltså alla klassvinnare utom Pasta som vunnit juniorklassen. Här vann championtiken vilket gjorde att Clådan skulle in i ringen igen för att tävla om Res-CACIB. Och det vann hon - så hon var alltså bara ett snäpp ifrån att få titeln.. 


Clådan Res-CACIB.


Sedan skulle det bli tävlan om Bäst i Rasen. Om jag minns rätt så var det båda CACIB-vinnarna som var inne, hanhund och tik. Juniorklassvinnarna av båda kön samt veteranhanen. Domaren plockade direkt ut juniorhanen till BIR och sedan tackades de andra hanhundarna och vi som var kvar skulle tävla om bästa tik. Inte så lite förvånad (men glad förstås!!) blev jag när domaren pekade på Pasta som bästa tik!!


Fina, fina Pasta blev alltså bästa tik och BIM på EDS i Brno - oväntat som sagt var men superroligt! Visst är hon pälslös - men hennes fina konstruktion ser man ju ännu bättre då   !


 
BIR och BIM blev alltså två juniorer. Grattis till BIR, uppfödd i Australien och ägd i Danmark Cardhu Ain't Got You! Nu har vi alltså blivit BIM på de tre senaste "stora" vinnarutställningarna vi varit på. Gizza blev BIM på EDS-13 i Genevé och på WDS-14 i Helsingfors. Och så nu Pasta BIM på denna utställning - inte utan att jag är lite stolt över våra vackra tjejer     !


Vinnarfoto skulle vi ta efteråt också - det har jag ju fått lära mig att man ska göra....


Inget podie hittade vi, dock var det tydligen här man skulle ta vinnarbilderna. Någon skylt där det stod JEUW fanns varken i ringen eller här - lite dåligt kan jag tycka. Den lilla glasgrejen som står framför skylten här var det pris hon fick - ingen rosett, ingenting annars.


Som vanligt så är det ju så att inget ont som inte har något gott med sig. Ingen av oss hade gått till final så vi packade ihop oss snabbt och kom iväg därifrån i bra tid. Resan hem gick lite tyngre än resan dit - men så är det ju alltid. Man är ju förstås betydligt piggare när man startar hemifrån än efter en utställningsdag! Dock tycker jag det gick bra ändå - och ett stopp i Hallsberg blev det också på vägen hem för att plocka upp Gizza. Även om Maria påpekade att det inte alls var nödvändigt....   . De gjorde det ju verkligen superbra i Mjölby  - jag är så stolt över Gizza som är en sån otrolig hund. Hon sköter sig alltid och är alltid lika glad i ringen även om det är någon helt ny för henne som visar henne   . 


BIM & BIR SSRK Mjölby. BIM Springdust's About-Rhythm och BIR CH Barecho Glint Of Gold.



Gizza slutade sedan dagen som BIS-3   . Massor av tack igen Maria för att du tog med henne och visade henne så bra, det kanske kan hända att jag frågar dig någon mer gång i framtiden.... Det är ju verkligen ett lyxproblem att ha så fina tikar som vi har nu; Clådan, Gizza och Pasta. Lite trist ibland att de nästan alltid får tävla mot varandra...  


Många skratt och tokigheter har det förstås blivit, precis som det ska på såna här resor. Inte skulle man orka med det utan roligt sällskap och det hade vi verkligen. Stort tack för en jättetrevlig resa, det måste vi göra om snart igen! 


Som vanligt hur skönt som helst att komma hem till resten av hundarna och till sin egen säng - meeeen, nu när den här utställningen är över börjar planering för nästa.... Boende till Världsuställningen i Milano nästa år måste bokas så bäst jag börjar leta nu om jag ska hitta något bra!

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards