Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2021

Har vi någon nytta av HD-index?

Av barecho - 1 augusti 2021 17:44

2018 fick vi inom rasen Engelsk Springer Spaniel in ett verktyg för avelsarbetet som kallas HD-index. En smart grej egentligen som ska räkna ut hundens skattade nedärvningsförmåga avseende HD. För att citera SKK:s hemsida: "Index innebär att man, förutom individens eget röntgenresultat för HD, även tar hänsyn till släktingars resultat för att skatta hundens avelsvärde avseende HD." Det låter ju jättebra, eller hur    Det tyckte jag också först när jag hörde talas om det och tänkte det kommer bli ett utmärkt verktyg för oss uppfödare. Såhär tre år senare kan man väl säga att jag ändrat åsikt. När jag tittar på den siffra som många hundar har inom rasen (engelsk springer spaniel) så skulle jag nog säga att 3/4 av dem misstämmer. Man kan förstås ifrågasätta hur jag kan säga det, men jag har fött upp rasen i många år och varit väldigt engagerad och tycker mig ha rätt bra koll själv på hur stora risker det kan vara med vissa "linjer" och vissa individer. Så i princip kan man säga att erfarna uppfödare har redan använt sig av ett HD-index, fast utan någon direkt siffra. Det är sånt man vet bara, säger ofta de som varit uppfödare i många år.


Dock tycker jag generellt att all information man kan få om avelsdjuren är bra, OM informationen stämmer till 100 % och du som uppfödare kan hantera den. Ingen uppfödare vill föda upp osunda hundar, men vägen till så friska hundar som möjligt är inte alltid att bara titta på testresultat och dylikt. 


För skojs skull har jag kollat hanhundar som under åren 2016-2020 haft 20 avkommor eller fler, och för mig går inte dessa siffror ihop alls. Första kolumnen visar hanhundens antal avkommor med HD i procent, andra kolumnen visar HD-index på denna hanhund och sista visar hundens egna HD-status.

100%111A
81%68B
80%81A
58%72B
55%98A
50%85B
41%82A
41%79B
34%69B
33%90A
28%89B
25%108A
25%87B
21%87B
16%108A
16%87B
16%95B
16%104A
15%96B
14%95A
13%82B
10%101B
10%111A
10%112A
9%106A
9%107 A
8%97A
5%108A
0%115A
0%93A
0%84B
0%112A
0%109A
0%107B
0%112A
0%118A
0%107A
0%118A
0%107A
0%106A
0%120A
0%116A
0%101B
0%106A

Så hur räknas detta index ut då? Ja det är förstås någon avancerad maskin som gör det, men vad tar den hänsyn till? Räknas hundens samtliga syskon och släktingar in? Nej, inte de som har utländska resultat då systemen inte samkörs. Det är nog den allra största orsaken till att dessa siffror inte stämmer. Om vi ska använda oss av detta borde åtminstone de nordiska länderna ha samma system (om jag förstått det hela rätt så använder Norge t.ex ett annat system för att räkna ut sin siffra på HD-index). Nuförtiden är kontaktnätet mellan uppfödare i hela världen stor, det gör också att vi ofta vet mer än HD-index om var riskerna kan finnas - speciellt då eftersom endast de hundar som ligger i svenska registreringsbasen räknas in. 

Vad mer tas det hänsyn till? Om avelsdjuret själv har A eller B verkar ha rätt stor betydelse för vilket HD-index det blir. Förr i tiden klassades de som idag får resultat A och B som utan anmärkning/normala, så varför blir det då så stor skillnad i index? Kan man se under tid att hundar med B har gett sämre höfter till sina avkommor än en förälder som har A. Jag kan inte se det, däremot kan jag se att ofta får avelsdjur med B som resultat flertalet avkommor som har B. På vår ras kan jag se en stor ökning på resultat B av de som röntgats, t.ex år 2013 var det 20,5 % av de röntgade inom rasen som fick B, under 2020 var det hela 37%. Varför kan man undra? Antal hundar med HD har inte ökat på rasen, snarare minskat.


Och mer, finns det något annat det tas hänsyn till när denna siffra ska tas fram. Ja, konstigt nog -  var hunden röntgats. Om den röntgas på ett ställe där hundar av den rasen ofta får ett bra resultat så får man ett lägre HD-index. Man tror knappt det är sant, men tyvärr är det så - jag har själv hört det på en föreläsning och fått det i ett svar från anställd hos SKK när jag ifrågasatte detta. Vi hade själva två kullsyskon som röntgades med några dagars mellanrum, med samma resultat men på två olika kliniker. Det skiljer en siffra mellan deras HD-index, något vi såklart reagerade på. Säg att två uppfödare av rasen bor bredvid en klinik och de har väldigt bra höftleder på sina hundar vilket gör att nästan alla av den rasen som röntgas där får A – det gör då att alla springers som röntgas på den kliniken får ett sämre index pga det. Det känns verkligen inte seriöst. 

Något som vi som HD-röntgat hundar i många år haft starka misstankar om är att det har betydelse vilken som läser av plåtarna hos SKK. Såklart sägs det att det inte ska ha någon betydelse, men den känslan har inte jag - och kanske inte det är så konstigt, de är människor och dessa resultat är trots allt en tolkning även om man använder sig av samma mätmetoder. Så då skulle man kunna tänka sig att index påverkades av vilken avläsare det är, men det gör det INTE. För mig känns inte detta helt logiskt, kliniken är med i bedömningen men inte avläsaren. 

Det vore intressant att höra vad ni andra uppfödare har för erfarenhet av HD-index, känner ni att det är något som ni har hjälp med i ert avelsarbete? Och tror vi att detta på sikt kommer ge oss bättre höftleder hos våra hundar? 


 
 
Ingen bild

Inga Dalebäck

1 augusti 2021 19:23

Skillnaden i hundar med B kanske beror på ny förfinad röntgen-teknik?? Tycker också det blir lite miss-visande då man har många utländska hundar i stamtavlan.
Vet inte om det blivit vanligare nu när valpköparna hetsar på, att man avlar på hund med C-höfter, bara index är över 100. Vet en cocker-uppfödare som gör så, och det ska ju vara ok, men känns ju onödigt i en ras där det finns många att välja på??

 
Diana & Rune

Diana & Rune

1 augusti 2021 20:34

Även inom vår ras; shetland sheepdog, är det mycket hets från köpare. Men vad hjälper det att röntga om man ändå avlar på hundar med C på höfter eller 1a på armbågar? Och sheltie finns det gott om, precis som cocker.

http://quipuskennel.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Tisdag 2 april 18:18

  Ubbe, hanhund      Uzo, hanhund     Undis, tik     Uzzi, tik     Unette, tik     Ultra, tik     ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards