Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 12 februari 2011

En händelserik vecka....

Av barecho - 12 februari 2011 09:15

... och än är den inte slut!


I måndags startade veckan med att jag öppnade på jobbet, och var såååå segt att kliva ur sängen. Vet inte vad det är för fel nuförtiden, jag har så oerhört svårt att komma upp på morgnarna - det är som sängen är som en magnet som inte går att komma ifrån....


På måndagskvällen hade vi först avdelningsmöte på jobbet, och sedan föräldramöte. Det var inte så många som kom, men vi hade trevligt vi som var där! Vi skulle visa en film hade vi tänkt sedan en tid tillbaka - lite från barnens dag på förskolan. Jag började filma för någon vecka sedan - ställde kameran på stativet och filmade ibland utan att vi var där. När jag sedan skulle lägga in det i datorn, så visade det sig att det inte fanns någon sladd så att vi kunde koppla ihop datorn och kameran. Suck..... Sara kom då på att vi kunde filma fler korta sekvenser med vår lilla digitalkamera. Sagt och gjort, sedan satt hon bra lång tid för att få ihop det till en liten film på 6-7 minuter. Vi har fått en alldeles ny kanon så vi skulle kunna visa filmen på storskärm. Först fungerade det inte då programmet i den bärbara datorn inte var lika som det i datorn där filmen var sparad... Så fick vi till det, men sedan när vi skulle spela upp det så lyckades jag väl förstöra nåt så sekvenserna kom i fler ordning och en del försvann helt... Vad trött man blir när man ska försöka anstränga sig och så fungerar inte sakerna som det är tänkt.... 


Tisdag kväll var jag hemma, och fick röja upp lite efter helgen då vi var i Stockholm. David åkte till veterinären för att besiktiga om Nora som skulle flytta några dagar efter. Det gick bra, att man besiktigar om dem när de inte varit bes. sedan 8 veckors ålder och som nu var ju Nora 5 mån och då känns det verkligen skönt att göra det. Men när intyget är typ 8 dagar gammalt känns det lite värdelöst ibland....nog tycker då jag att intygen skulle kunna vara giltiga åtminstone 14 dagar.


Onsdag hade jag en riktig mastodont-arbetsdag. 14 timmar blev det, med endast 30 min rast däremellan. Man funderar ju hur dum vi är som accepterar nåt dylikt...

Först jobbade jag 8.00-16.45, och då hade jag 30 minuters rast vid 12.30-tiden Sedan åkte jag direkt för att hämta upp mina arbetskamrater så vi lämnade Årsunda 17.00 50 minuter senare var vi i Gävle där föreläsningen, som var obligatorisk för oss som jobbar inom förskolan i Sandvikens kommun. Ingen parkering fanns det vid Folkets Hus, så är det alltid så man kan ju undra för det första varför alla i Sandviken skulle ta sig in till Gävle - och då dessutom till ett ställe där det inte fanns parkering. Hittade till slut ett ställe, där vi då fick betala såklart. Bara att håva upp plånboken och betala....

Föreläsningen handlade om den nya läroplanen som börjar gälla 1 juli i år. När hon som höll i föreläsningen började med att säga att vi var en så fantastisk arbetsgrupp som efter att ha arbetat en hel dag, sedan ägnade tre timmar på kvällen till att lyssna på en förläsning om våra styrdokument, så kändes det faktiskt lite som ett hån... Vilka andra skulle göra det sa hon? Ja, tänkte jag - vi är ju tvungna att åka hit - och ja, vilka andra skulle ställa upp på detta.... är nog bara för vi mestadels är kvinnor...

Tjugo över sju blev det fika, och jag kan säga att jag hade både huvudvärk och ont i magen då jag sist fick mat halv tolv, jag hann ju inte få i mig ens en macka efter jobbet.... En liten macka och te blev det. Jag var så trött så vet inte om jag fick något med mig egentligen... Varför har man inte sånt här dagtid när hjärnan kan ta till sig det? När jag kom hem vid 22.oo så kastade jag i mig lite mat, och sedan var det direkt i säng.... Några timmars sömn fick jag innan det var dags att kliva upp 04.00, för att åka till jobbet igen 06.00 Är det konstigt att man undrar vad det är man håller på med såna här gånger?? 


Torsdag eftermiddag kom Noras nya familj och hämtade henne. Eftersom de bor i Nora så kommer de att döpa om henne, förmodligen till Ella - och det passar hon bra till! Är alltid lite sorgligt när de flyttar, speciellt när de är lite äldre... Enya gnällde lite på kvällen, hon hade ju Figo och Fame - men tror hon saknade syrran sin....

Sedan fick Messi dambesök - och det var verkligen efterlängtat från hans sida! Han är såååå kär i sin mor just nu, och hon trycker gärna upp baken genom grinden till honom - däremot så visar hon hela garnityret till sin bror när han försöker uppvakta... För mig är det helt obegripligt hur tikarna kan vara så förtjusta i yrvädret Messi - men är väl att han är ung och snygg kanske?!


Sååååå, skulle vi sedan iväg på seans..... Var ju ett tag sedan vi anmälde oss, så hade sett fram emot det sedan en tid tillbaka. Karin och Inger från mitt jobb hämtade upp Thomas och mig strax före. Jag var så nyfiken och lite spänd, både på vad en seans egentligen innebär - och såklart också på att se hur vårt gamla hus såg ut nu. Seanserna hålls nämligen i det hus vi bodde i förut i Vida.

 

Ja, kortet var ju inte från i torsdags då - lite mer snö kan man ju säga att det är nu.....

De hade gjort jättefint inne måste jag säga - men lika j...a kallt som vanligt var det.. Vilken tur att vi flyttade därifrån!!


Till seansen då.... De som känner mig vet att jag är grymt skeptisk till allt som är övernaturligt eller vad man ska säga. Men, jag är ändå nyfiken - och har inställningen att man kan inte uttala sig om nåt man heller aldrig ha provat. Flera jag känner säger sig ha sett och upplevt mycket konstiga saker som inte gått att förklara. Själv har jag aldrig gjort det.... Om nåt konstigt sker så tänker jag jämt att det är förvirrade jag som glömt nåt.


Seansen var på övervåningen, där vi hade tv-rum och kontor. Det var också rummet där min älskade Caesar dog... Så jag tänkte att om det nu är så att det här fungerar så borde hans ande ju komma dit.

Det var två stycken som höll i det, eller vad man ska säga. De kände av nån typ av energi från andarna och lagomt då till vi startade så var tydligen andarna på gång! För de kom som på löpande band..... Kvinnorna som höll i det var jätteduktiga, underhållande och tiden gick snabbt. Meeeen, njae..... inte blev då jag övertygad inte.... Det kändes som det var olika schablonbilder av människor som togs fram. Vill inte skriva några exempel här.. men ni kan säkert tänka er. Det känns som ett "fiskande" för att se var de fick napp. Om det inte stämde som de sa, så ändrade de lite tills det var någon som tyckte sig känna igen det... Jag vet att jag är en väldigt skeptisk och analyserande människa och jag har full respekt för att andra känner på annat sätt....Tårarna rann dock på mig hela tiden, men så är jag ju en av de känsligaste och mest lättrörda människor som finns (tänkte på dig Ann-Sofie, tror du är den enda som kommer upp i min klass!!). När andra människor blir berörda och ledsna, då kan jag inte hålla mig....


Jag hade väl nån konstig bild av att vi skulle sitta runt ett bord i mörkret, och så skulle typ grejerna på väggarna börja skallra eller nåt...he...he.... men så var det absolut inte. Det var som en show lite tycker jag - kul, men jag kände absolut ingenting... Och inte var det nån ande som ville prata med mig eller Thomas inte.... Nåja, det kostade bara 150:- och var en kul upplevelse så jag ångrar mig absolut inte, men blir nog ingen fler gång för mig på nån seans.... Lite märkligt kan jag också tycka att det var att andarnas energi liksom försvanna lagom till det var dags att sluta...hmmm.....

  

Här är vårt gamla "pingisrum", med ingången till poolen och bastun.

Som sagt, det var jättefint därinne - och verkligen roligt att se hur det såg ut nu. Jag har ju bott där i två omgångar, först med Pelle och sedan med David.


Fredag morgon började inte på nåt bra sätt alls...... hade snöat rejält under natten, och ja - ni vet väl vad jag tycker om den här årstiden!! Inga fina ord kommer ur min mun när det är tal om vinter och snö...


David gick upp tidigt och skottade. Han kunde dock inte skotta där min bil stod, så när jag skulle köra därifrån satt den fast! Av tyngdlagen så gled den försiktigt ner mot snödrivan, och så satt den där.... Jag var helt vansinnig, försökte skotta och så gasade jag allt vad jag kunde - la handdukar under däcken, men inget fungerade..... Grinade och skrek och var såååå nära att kasta snöskoveln genom rutan på bilen. Jag ringde till Kerstin och kollade om hon skulle kunna komma och hämta mig och Jacob och skjutsa oss till jobb/skola. Men nä, hon fick inte ut sin bil... Hon ringde dock Åke som var i Sandviken på väg till jobbet - han var så snäll och vände för att åka tillbaks till Årsunda för att hjälpa oss. Och jodå, han fick loss bilen efter att ha skottat under den och så "gungat" loss den... Så himla tacksam jag var då, efter att ha suttit fast nästan i 45 minuter på vår egen gård... Om ni undrar var David var så kan jag tala om att han var på sitt jobb, men han fick några ilskna samtal från en mycket upprörd fru så helt slapp han inte undan.....


När jag kom hem från jobbet i fredags så fick jag samtal om att Pärlan blivit parad med Sammy!!! Så glad jag blev, då blir det två veckor mellan Veras och Pärlans kull - alldeles lagom det....


Nu sitter David och jag i bilen på väg mot Sundsvall där jag ska döma SSRK:s Sundsvallssektions tillställning "Glitter & Glamour" som de har i samband med sitt årsmöte. Det ska bli himla kul!!! Det enda som är lite tråkigt är att Springerklubbens avelskonferens är denna helg så jag missar tyvärr den... Är nåt som jag tycker alla uppfödare verkligen borde vara med på, men men - det går ju aldrig att hitta en helg som alla kan på....


Det blev en rejält lång bloggning det här - men så blir det ju när jag inte hunnit med datorn alls under veckan.... Hoppas kunna bjuda på lite bilder från Glitter & Glamour i morgondagens blogg!!




 
 
Ingen bild

Katarina H

13 februari 2011 11:38

Håller med dig! inte vill man gå upp dessa kalla morgnar när man har ett gäng varma och totalt avslappnade springers som håller värmen å inte heller vill gå upp!
Seans, njae jag måste nog bli överbevisad innan jag tror på sånt.
Snön suger............

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Av barecho - Fredag 1 mars 07:49

Denna kull är Ziris andra kull hos oss, förra kullen föddes för 1,5 år sedan, i den kullen blev det sju valpar. Att det skulle bli fler denna gång misstänkte vi ganska tidigt, för redan när hon gått fyra veckor började magen växa - och det snabbt! De...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards