Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 29 september 2012

Viking Line Dog Show 2012, dag 1

Av barecho - 29 september 2012 15:04

När klockan ringde 05.00 (finsk tid) hade jag inte den minsta lust att gå upp måste jag säga - en hel del snoozande blev det innan jag kravlade mig upp och gav hundarna mat & rastade dom. Ingen av de värsta (Clådan och Kylie) var ju med så då går det att dra sig lite i sängen. Dom går det nämligen inte att lura - har jag väl vaknat då SKA jag upp så är det bara!


Messi har tendens till vattensvans, det såg lite bättre ut i morse så förhoppningsvis är det helt borta till imorgon. Men, så himla typiskt... Jag tycker jag drabbas av det mycket oftare nuförtiden, eller ja - inte jag då, det är ju hundarna som drabbas fast jag känner mig drabbad jag också  . Om jag tänker tillbaka på när jag började med springer så hände det inte alls lika ofta att hundarna fick vattensvans. Är det här något som bara jag noterat, eller är det lika för fler?


Nåja, denna dag var ju ägnad åt Älskade vännen - Tyra (Velvet Dandy's Wishful). Alla tre långöron följde glatt med som publik - men lite halvkaos utbröt när jag skulle gå in med alla fyra samtidigt. Himmel så svårt det är att gå med hundar i så olika storlek! Går hellre med 8 ESS än med 3 ESS och 1 Affen.... Löste det med att älskade vännen fick gå in genom att bli buren av sin matte - en lösning som hon verkade mer än nöjd med.


Bara stickprovskontroll var det där vaccinationsintygen skulle visas upp. Jättebra tycker jag - för är det inte dags att inse att detta med att visa vaccintyg är förlegat? Alla hundar ÄR väl vaccinerade? Ja, kanske det är någon som missat på nån dag någon gång - men tror knappast vaccinen är gjorda så att det från ena dagen till den andra är helt verkningslösa. Nä, stickprovskontroll tror jag är det som vore det bästa i framtiden på alla utställningar.


Utställningen var i Eckeröhallen, en relativt nybyggd fotbollshall verkar det vara. Konstgräs är underlaget och de hade verkligen varit smarta och lagt plast och plattor överallt förutom där ringarna var, bra så blir det ju inte alls lika "förstört". Vi hann ju inte mer än in i hallen förrän David började spekulera om ifall det inte skulle spelas nån fotbollscup där. Jag mindes att vi sett tidigare när vi kollat runt att det fanns någon cup på Åland för pojkar i Jacobs ålder, så efter lite surfande (trådlöst internet fanns gratis i hallen  ) upptäckte han att det anordnades en 11-mannacup i februari nästa år. Sååå vi får väl se hur det blir med det...


Vi gick runt och kollade lite bland försäljarna innan bedömningen startade, jag har tappat bort det utställningskoppel som jag gillade mest av de jag haft till Tyra & Tekla. Sedan behöver alla tre svarta T-hundar bra halsband och koppel - men himmel så svårt det är att hitta något som det inte är bling-bling, pärlor och annat skit på till små hundar!!! Suck......


Domare på Affenpinscher idag var Cindy Pettersson, 10 stycken var anmälda - en bra siffra måste man ju säga här på Åland. Flest tikar var det förstås som vanligt anmälda - 1 valp och 3 hanhundar, resten tikar. 

 

Nånsin sett en så stolt matte?


 

Älskade vännen kollade in domaren också förstås.


 

Bråttom, bråttom!


 

Lite mer balanserat här kanske...


Tyra vann unghundsklassen med CK och blev till slut trea bästa tik, hon fick då finskt CERT samt RES-CACIB. Etta bästa tik med CACIB var en championtik som stod som C.I.B i katalogen och tvåa bästa tik var en veterantik, detta innebär då att Tyra förmodligen får CACIB:et efter nåt år eller så. Det brukar som bekant ta sin tid det där.... Men, vi var väldigt nöjda - vår förhoppning var just att hon skulle få Cert och CACIB här för att kunna ha nytta av dem i framtiden.


Vi stannade en stund och kollade lite på schnauzer och dvärgschnauzer, så kul när man har tid att titta på något annat än sin egen ras bara. Upptäckte också när jag satt där att i katalogen var också morgondagens hundar med  ! På tiden kan jag tycka - har aldrig förstått varför det ska vara sånt himla hemlighetsmakeri vilka som har anmält. Ja, för domaren förstår man ju - men de andra utställarna? Varför är det hemligt för dom?? Känns som nån gammal kvarleva det också - lite nytänkande vore inte helt fel, kanske det som behövs lite här och där om vi ska kunna väcka liv i utställningarna som på många sätt känns som ett sjunkande skepp tyvärr...


Vi har gått lite i centrum och kollat - fått i oss lite lunch, jaaaa - det fanns "vuxenplättar" här som jag beställde. Hemma i Sverige kallar vi ju det för pannkakor... Nu blir det lite slappande på hotellrummet innan det är dags att leta reda på nåt ställe där vi kan äta middag. Det hade varit så himla roligt om vi hade kunna äta ihop alla vi svenskar som är här för att ställa ut ESS imorgon (av 22 anmälda är endast 6 hundar finskägda...). Eller ja, självklart kunde varit trevligt även med såna som har andra raser. Men, svårt förstås att få ihop - alla bor väl så utspridda, nåt att tänka på till nåt annat år kanske?





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Av barecho - Fredag 1 mars 07:49

Denna kull är Ziris andra kull hos oss, förra kullen föddes för 1,5 år sedan, i den kullen blev det sju valpar. Att det skulle bli fler denna gång misstänkte vi ganska tidigt, för redan när hon gått fyra veckor började magen växa - och det snabbt! De...

Av barecho - Måndag 5 feb 10:32

I lördags föddes Mejrams andra kull, allt gick bra och Mejram och de små mår bra   Några av valparna har tan-tecken, men det är fortfarande ganska svaga tecken så svårt säga ännu vilka som kommer att få tan som sin mamma.     Första valpen födde...

Av barecho - Lördag 27 jan 08:14

Det är fler ras/special-klubbar som tagit bort Årets-tävlingarna för sina raser. Motivationen har ofta varit att dessa listor blir för "viktiga" och att vissa utställare inte beter sig schysst mot dom andra på grund av det. Jag tror snarare att det b...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards