Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 25 september 2017

Första stoppet - Singapore (fortsättning)

Av barecho - 25 september 2017 16:47

Igår förmiddag, strax efter 10.00 lyfte vi från Arlanda för att sedan mellanlanda i Köpenhamn. Denna resa har vi planerat sedan länge så det kändes så kul nu när det äntligen var dags!

Ja alltså såhär långt kom jag igår när jag skulle försöka mig på att blogga innan jag skulle lägga mig. Men datorn kastade ut mig hela tiden från Bloggplatsens sida, gång på gång så fort jag klickade på att blogga efter logga in... Envis som jag är så höll jag på ända till batteriet tog slut (tyvärr gick inte sladden att få in i den adaptern vi hade med oss). Efter det provade jag med Ipaden istället, först i appen (och det var där jag lyckades få till dessa få rader och ett kort..) och sedan genom deras hemsida. Men icke, inget fungerade och när jag försökt i över 1,5 timme gav jag upp. Hade då sett vad som var problemet med datorn, men då fanns ju inget batteri.

Nåja, nu ska det fungera i alla fall hoppas jag   .

Denna bok köpte jag på Arlanda innan vi gick på planet - jag har inte läst ut den än men kommit en bra bit in i den och jag tycker den är intressant, håller som bäst på att sortera in mina medmänniskor nu i de fyra färger som personligheterna beskrivs i. Och jodå, jag har faktiskt fått bekräftat redan tidigare vilken som är min huvudfärg och vilken som är min andra och ju mer jag läser i boken desto mer inser jag att det stämmer - och det är inte alls så smickrande alla gånger...

Flygresan gick bra, den tog ca 12 timmar från Köpenhamn till Singapore, vi startade upp tidigt med lite vin och nötter så kanske det var det som hjälpte till   . Ett helt otroligt fint plan var det och personalen var väldigt serviceminded och med ett ständigt leende på läpparna - inte alltid man är van med att det är så på andra flygningar. Det var Singapore Airlines vi åkte med och det gör vi nog gärna om ifall vi får möjlighet till det i framtiden.

När vi landat skulle vi sedan ta en taxi till hotellet vi bokat, the Elizabeth hotel som ligger relativt centralt. Taxichauffören vi hade var väldigt pratsam, vilket jag vanligtvis tycker är trevlig - men allteftersom samtalet flöt på insåg vi att han nog inte var så värst trevlig... För det första tyckte han inte om djur, framförallt inte hundar. När han träffat sin flickvän hade hon en hund och två katter, men de fick hon göra sig av med ifall han skulle stanna där och det gjorde hon också. Något han säger med nästan lite stolthet i rösten... Vilka jag skulle välja om någon skulle ställt det ultimatumet till mig behöver jag nog inte tala om... Han pratade på om allt möjligt och Carina ställde alla möjliga frågor till honom, men när hon frågade om han inte skulle skaffa ett barn till (han hade ett barn) så blev han tyst... Tror inte han var riktigt van med så frågvisa kunder som dom han fick i bilen denna gång. När vi så kom till hotellet frågade han om han skulle hämta oss och köra oss till flygplatsen när vi skulle tillbaka - men nej, kändes som denna gång räckte att åka med honom.

När vi kom till hotellet var inte våra rum färdiga så vi lade oss vid poolen i några timmar. Jag var helt slut efter resan eftersom jag inte sovit mer än någon kort stund på planet så jag somnade och sov tungt där i solstolen som lyckligtvis stod i skuggan - hade nog inte varit så bra annars....

Hotellet och området, ja hela Singpore är så fint och fräscht. Det är renare på gatorna här än på vårt köksgolv skulle jag nog säga   . Man får inte heller tugga tuggummi här och att spotta på trottoarerna är förbjudet, så inte så konstigt kanske att det ser så rent och fint ut. De offentliga toaletter vi varit på har också varit superfräscha - så roligt att se att det faktiskt går att ha det såhär fint och rent nånstans.

Dessa två bilder är utsikten från vårt hotellrum - det ser trångt ut med alla skyskrapor överallt, men faktum är att det är gott om utrymme där man går och man går inte alls så nära trafiken vilket känns skönt. Trafikrytmen är också mycket lugnare här än i t.ex Malaysia och Kina där jag varit förut.

Lika fint och fräscht hotellrum som resten av hotellet, så skönt också med en riktig dubbelsäng och inte två enkelsängar som bara glider isär om man ställer ihop dem.

Något som är helt suveränt är detta lilla rum. Det ingår i rumspriset tillgång hit och här finns lite allt möjligt att äta och dricka. Bland annat kaffe, the, bullar, kakor, yoghurt, frukt, nötter, smaksatta nudlar att värma i mikron, vatten, juice och olika läsksorter. Superbra till lite mellanmål då och då. Än så länge har jag inte sett några andra gäster därinne än oss, men vi har varit där en hel del - så får se om de har det kvar efter vi har lämnat hotellet   .

Alkohol är däremot inte speciellt billigt här - priserna är ungefär som hemma i Sverige. Men man måste ju unna sig lite när man är på semester, så öl till David och vin till mig fick det bli igår eftermiddag innan vi gav oss ut för att shoppa lite och äta kvällsmat. Jag tänkte inte mig för utan hade sandalerna på mig och mina fötter har väl knappt varit barfota sedan förra sommaren vilket resulterade i ett rejält skavsår under foten - inte så bra och framförallt inte så smart gjort av mig...

Nån vidare shopping blev det väl inte, jag och Carina köpte varsin kavaj och David & Micke köpte shorts. Sen fick vi för oss att gå till Raffles hotell, det är tydligen ett måste har vi hört från flera håll att gå dit och köpa drinken Singapore Sling när man är här i stan. Som turist får man offra sig ibland (om det är en uppoffring att dricka en drink eller inte kan kanske ifrågasättas...).

När vi kom dit visade det sig dock att hotellet höll på att renoveras och då kändes det ju inte lika intressant... Anledningen att man ska dricka drinken där är att det var just på det hotellet den ursprungliga drinken Singapore Sling gjordes.

Nej så vi fick nöja oss med det här bar-besöket istället...

Efter det var planen att gå till China Town och äta lite mat. Men vi kom nog inte helt fram dit, en ung tjej som var inkastare på en restaurang lyckades med konststycket att få oss att äta där. Hur det gick till förstår jag knappt - jag som nästan alltid sätter mig på tvären om någon säger åt mig vad jag ska göra?! Hmmm....

God mat var det där i alla fall - och man kan lugnt säga att ingen av oss gick direkt hungrig därifrån... Enda som var synd var att det inte fanns friterad banan med glass till dessert, det trodde vi alla Kina-restauranger hade! Men det kanske bara är de i Sverige.

Läcker utsikt över stan hade vi från restaurangen - och så härligt med lite värme även på kvällarna, alldeles lagom temperatur var det.

David och jag delade också på en Singapore Sling - men vi hade läst att det skulle vara ananas istället för citron i glaset så lite bakläxa blev det där.

När vi kom tillbaka till hotellet hjälpte jag Carina och Micke att få Wifi till sina telefoner - Carina som brukar gnälla på mig när jag håller på med mobilen men nu ser ni vem det är som inte kan låta bli den   .

David somnade direkt när vi kom upp på rummet sen, men jag låg vaken ända till ca 04.00 - lite svårt med tidsomställningen tycker jag. Vi ligger sex timmar före här och det märks tycker jag...

Så en rejäl sovmorgon tog vi, inte förrän vid 9.30 gick vi och åt frukost. Efter det bestämde vi oss för att åka till den lilla ön Sentosa där det ska vara så fint samt finnas badstränder. Otroligt vackert var det där, så mycket grönt och blommor nästan överallt. Sandstrand hittade vi också till slut.

Det var inte sol hela tiden, men så varmt och skönt. Utanför denna strand låg det två mindre öar så det var ganska så lugnt just där.

En bit bort såg vi delar av hamnen och en massa båtar som förmodligen låt på kö för att köra in där. På den här lilla stranden fanns det hela två badvakter och de hade superkoll. Det blev djupt ganska så tvärt så två ungdomar som lekte i vattnet blev tillsagda efter en gäll vissensignal att de skulle gå upp ur vattnet. De två gånger jag var i och doppade mig i det härligt varma vattnet visslades det dock inget - men han såg allt lite misstänkt på mig, kanske han såg att jag inte kan simma så bäst att hålla koll... När det sedan började komma lite vågor (inte speciellt stora alls) ljöd larmet och ingen fick gå i och bada mer. Strax därefter började det åska rejält så kan ju ha varit det som gjorde att vi inte fick bada mer också.

Vi såg ett inhägnat område med solstolar så vi trodde de tillhörde något hotell. Men det visade sig att man fick ligga där gratis om man beställde något att dricka och så blev det. Jätteskönt att få riktiga solstolar att ligga i - och faktiskt fanns det dessutom ett bra Wifi där också   .

Fåglar fanns det såklart även här, jättefina var de - går inte att se färgerna här men den liknade till viss del våra duvor fastän mer färgglad.

Efter att vi ätit lunch började det regna och åska rejält - blixt och åskknall kom samtidigt flera gånger så det var inte alls roligt... utan väldigt obehagligt. Men som jag har förstått det är det väldigt vanligt här med dylikt väder. Så snart det lugnat ner sig tog vi en taxi tillbaka till hotellet så där är vi och slappar nu - får väl se vad vi hittar på under kvällen och morgondagen, så skönt att kunna ta dagen lite som den kommer   .

Cindy

26 september 2017 15:38

Vilka underbara bilder!
Så kul att gå in och läsa allt ni får vara med om.