Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 4 juni 2011

Dumma, dumma mig....

Av barecho - 4 juni 2011 09:30

... som inte har fattat något alls! Stackars Clådan har blivit anklagad för att vara slö och lat, när hon i självaste verket varit sjuk. Usch, jag har så dåligt samvete..... Hon har ju alltid varit en bekväm natur, eller har hon varit sjuk länge? Ingen aning faktiskt. Som valp var hon ju jätteaktiv, tuggade sönder bilen invändigt - sprang alltid och skällde i hundgården när något hände utanför. Hon gick nästan alltid och bar på något i munnen... trodde hon bara växte till sig, men kanske är det så att hon burit på detta ett tag och så gjorde dräktigheten att det bröt ut helt - ja, antar att jag aldrig får svar på det - man kan ju inte vrida klockan tillbaka hur gärna man än vill...


I alla fall så var hon ju så oerhört trött och seg i Ulriksdal, det kanske ni minns att jag skrev. Jag tänkte att hon nog bara var superskendräktig då juvren är lite svällda på henne, och det passade i tiden så att säga. Hon har också varit oerhört sen med att komma tillbaks i pälsen efter valpningen, vissa kan ju vara det så har inte oroat mig så mycket över det. Men, så när jag var hemma och var sjuk några dagar efter Ulriksdal så begrundade jag henne länge - funderade hit och dit, kunde hon vara sjuk? Kollade igenom tandköttet och kände att det var kallt... och dåååååå, men - kan hon ha sköldkörtelrubbning som var så vanligt på schnauzer när vi hade dom? Började fundera över fler symtom: trött och håglös - ja, glanslös och lite sträv päls - ja, dåligt med underull - ja, svårt att gå ner i vikt - ja, oelastisk hud - ja, undertemperatur och fryser mycket - ja.... men lilla älsklingen min - varför har jag inte sett något tidigare..... Ringde mamma som jag visste skulle till veterinären dagen efter, hon tog med Clådan för blodprovstagning. Det är ett speciellt prov som tas (T4) för att kolla detta. Provet togs på torsdagen och när veterinär Erik ringde på måndagen och berättade att alla provsvar visade att hon led av detta så blev jag både glad och ledsen. Glad för att vi nu kan hjälpa henne att må bättre - och ledsen såklart över att hon lider av en obotlig sjukdom. Dock vet jag att med daglig medicinering livet ut så kommer hon att må bra och få ett bra liv. Självklart kommer hon inte att användas mer i avel, får väl se om vi opererar bort livmodern på henne så att hon ska slippa löpen.


Hon lider alltså av Hypothyreos som på människor heter struma. När produktionen är för låg eller då kroppen av andra orsaker inte kan ta upp tillräckligt med sköldkörtelhormoner blir följden en låg ämnesomsättning, hypothyreos. Vi har nu dispens för att ställa ut henne på utställning, något som krävs då detta preparat hon nu äter annars klassas som dopning. 

 


Dagen efter hon åt sin första tablett så sprang hon emot mig med ett gosedjur i munnen, något jag inte sett henne göra på många månader nu.... ni kanske förstår att det föll en tår då. Hon är mycket piggare och pälsen är på väg tillbaks till hennes normala. Vi ska ta nytt prov nästa vecka för att se om doseringen är korrekt, eller om det ska justeras. Nu hoppas vi att vi har vår "gamla", glada Clådan tillbaks snart igen!! 


Nä, nu ska jag fixa lite med valparna och föna de tre första hundarna som är badade till imorgon... återkommer senare med rapport från Hofsnäs-trippen! 

 
 
Jill

Jill

4 juni 2011 10:59

Men stackars lilla Clådisen! Jag känner precis som du Helene, man skäms för att man någonsin kallat henne lat eller bekväm :( Är så glad att ni hittat problemet och hoppas innerligt att hon ska komma tillbaka till sina glans dagar fort. Ge älskade lilla Clådisen en stor puss från mig och hälsa att jag längtar tills vi ses i ringarna :) <3

http://www.ornbergets.com

 
Ingen bild

Ulrika Sohlin

4 juni 2011 16:41

Min första springer fick samma problem, men efter några dagar med levaxin blev det en helt ny hund, pigg, glad och fin päls. Han åt den i sina sista sju år och det gick så bra, det gör det nog för Clådan också. Kram Ulrika

 
Ingen bild

Katarina H

5 juni 2011 15:45

Jag har låtit ta s k thyroideaprov på min Hillis vi två tillfällen när hon fick problem med pälsen bl a. Min vet Göran sa då; hoppas att det är det som är felet, för det är så lätt avhjälpt- - en positiv diagnos enl honom! Nå nu var det ju inte det felet på henne....
Klandra inte dig själv du vet ju att hundar i flock inte vill visa hur risigt de mår - är väl bra att ni hittade problemet iaf!! Märkligt ändå att medicinen står på dopinglistan...?Den är ju livsviktig för henne-

 
Ingen bild

Ing-Mari Nilsson

6 juni 2011 19:29

Stackars "Clådan" men vad tur att det var en åkomma som man kan komma tillrätta med så lätt med att medicinera. Har själva haft en hund för många år sedan CH Månviolens Queen Of Hearts, som hade samma problem och efter att hon fick diagnosen och medicinen var hon pigg och kry hela livet. Vet att en del hundar drabbas av dålig päls men hon hade en superfin päls hela livet. Vår Quinnie blev 13,5 år.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Tisdag 2 april 18:18

  Ubbe, hanhund      Uzo, hanhund     Undis, tik     Uzzi, tik     Unette, tik     Ultra, tik     ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards