Kennel Barecho

Alla inlägg den 3 oktober 2013

Av barecho - 3 oktober 2013 11:41

En del av er vet att Messi har varit ute på prov hos en familj sedan i slutet av augusti - jag har inte orkat skriva om det förrän nu (gör det väl inte än egentligen heller, men är ensam hemma just nu och kan gråta ifred...).


I alla fall så är det bestämt nu att han stannar där. Det är en underbar familj han kommit till med mycket hundvana och jag känner mig helt trygg med att han kommer trivas där och att de kommer att ta väl hand om honom. Men visst känns det i hjärtat...  .


Mellan Messi och Lleyton har det fungerat hur bra som helst - sedan har det väl varit "okej" mellan Messi och Baros & Floyd, men det som gjorde att vi bestämde oss för att leta efter ett nytt hem åt Messi var att han bestämde sig för att säga till Tyke och enligt mig, på ett alldeles för hårt sätt. Eller ja, hade det varit en springer han sagt åt så hade det ju inte varit någon fara - men med tanke på storleksskillnaden kan det få katastrofala följder...  .


Tyke ÄR en retsticka som mopsar upp sig mot de andra hundarna och visst har jag sett att Messi stelnat till när Tyke hållit på med sina små uppstickar-fasoner. Men, jag trodde han skulle göra som Lleyton - typ stirra på honom och gå därifrån.. Men, en vacker dag blev det väl helt enkelt för mycket för Messi...


Som tur var stod jag nästan bredvid när Tyke vaktade valphagen genom att morra åt Messi och Messi helt enkelt tog tag i honom och var på väg att ruska honom - så oerhört otäckt   . Messi släppte förstås omedelbart när jag sa till honom - men jag tänkte förstås på vad som kunnat hända om jag inte varit i närheten. Tyke blev rejält rädd - han ville inte gå i närheten ens av mig de första 10-15 minutrarna. Det hann aldrig bli någon skada på honom - men jag blev förstås oerhört ledsen... Insåg ju att det här inte kommer att fungera, har de gjort på detta sätt en gång kan de göra det igen... 


Och att ha hundar helt separerad från varandra hela tiden går ju inte heller. Att hundar blir osams är ju i grunden inget konstigt, vi människor blir det ju också lite då och då. Men jag kan inte acceptera att de i vår flock här hemma slåss så att de skadar varandra, det går bara inte..... Jag måste känna att jag litar på vår flock av hundar.


Alla hundar är värda att ha ett bra liv och älskas för just den de är - och hur ont det än gjorde så bestämde vi oss för att leta ett nytt hem åt Messi. Visst, vi hade förstås kunnat göra det med Tyke också - men på något sätt blev jag också orolig att Messi skulle ge sig på Floyd eller Baros, nu när han på något sätt "släppt på spärren" för vad man gör och inte gör.


Först var Messi på prov till en tjej, men där fanns en yngre hund som inte lät honom vara ifred helt. Messi åt inte där heller vilket inte är likt honom så kändes inte som han trivdes helt. Vi tog hem honom därifrån och då hade vi redan fått kontakt med denna familj han är hos nu som tidigare haft setters. Det lät kanonbra och när vi lämnade av Messi hos blivande matte kändes det faktiskt bra trots allt.

 

Eftersom de har häst så har han fått börja vänja sig med det nu också   .


Ibland måste man bara inse att en del hundar har det bättre hos någon annan än hos en själv - även om man gråter och det gör ont så måste man göra det som är rätt för hunden och jag känner att detta är vad som är rätt för Messi - han precis som alla andra är värd att få må bra   .

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards