Kennel Barecho

Alla inlägg den 6 november 2014

Av barecho - 6 november 2014 18:55

I början av 1995 föddes Barbies (CH Barecho Everlasting Elegance) första kull. Hon var då parad med danske CH Sieger's Midnight Special "Lasse". Lasse var väldigt välbyggd och jag hade dessutom nöjet att få ha honom hos mig ett tag i samband med parningen och han gjorde verkligen ett trevligt intryck   .

NORDUCH Sieger's Midnight Special "Lasse" (e. Whisborne Devil In Disquise u. Nobhill Sheza Love Story). Jag är inte helt säker, men jag tror att Lasse även blev Jaktchampion - dock vet jag att han hade meriter från jaktprov åtminstone.


Vi behöll en tik i kullen, hon parades två gånger men bar aldrig kullen hela tiden ut. Hon fick någon form av "missfall" i 5-6:e veckan och det hände båda gångerna. En otroligt trist upplevelse för oss allihopa - inte minst för stackars Irma   . Varför detta skedde fick vi aldrig någon förklaring till, men vi vågade aldrig para om henne.
 
Barecho Quite A Piece Of Art "Irma" (e. Sieger's Midnight Special u. Barecho Everlasting Elegance) 


En av de som gick vidare i avel från denna kull var brorsan Skiffer:
 
SEUCH Barecho Question Of Art "Skiffer" (e. Sieger's Midnight Special u. Barecho Everlasting Elegance). Han lyckades inte bara att få tre Cert på utställning utan fick även 2 x 2:a pris i Elitklass på jaktprov - så hans championat var inget "parenteschampionat" bara    .  Han var sedan far till två kullar.

 
En annan framgångsrik bror från den kullen var NOUCH SEU(u)CH Barecho Quick To Use "Joker" (e. Sieger's Midnight Special u. Barecho Everlasting Elegance). Han fick flertalet BIR på utställning och även han hade pris på jaktprov, ett 1:a pris med HP i Nybörjarklass.

 
Systern Barecho Queen Of Darkness "Cindy" (e. Sieger's Midnight Special u. Barecho Everlasting Elegance) fick en kull valpar hos kennel Pirandas, men tyvärr gick hon bort i alltför unga år i någon fästingrelaterad sjukdom.


När vi skulle ta sista kullen på Maddie (Windsongs Mata  Hari) gick valet till den legendariska storvinnaren CH Whisborne Devil In Disquise "Carsten". Han har gjort otroligt mycket för aveln här i Skandinavien - ja, jag tycker han förändrade typen helt och hållet och nästan oavsett vilka tikar han parade så såg man direkt att det var en Carsten-avkomma. Han var ju av en lite annorlunda typ än jag haft tiden före, just med de amerikanska linjerna. Men när jag såg Carsten imponerades jag stort och jag hade väl också lärt mig mer om vad som verkligen stod i rasstandarden och tyckte mig kunna se att han stämde in där i mångt och mycket! Tyvärr var det just i denna kull som hans första PRA-fall kom... och det var alltså då det visade sig att han var anlagsbärare till PRA - otroligt tråkigt och förstås också oroande för rasen eftersom han hade så många avkommor. Dock måste jag säga att jag tycker allt positivt han har gjort för rasen väger upp att han också var anlagsbärare till PRA. Missförstå mig rätt nu.... Självklart tycker jag inte det är bra att han var anlagsbärare, det har ju gjort att vi har väldigt många hundar med bärare i stamtavlorna på Skandinaviska hundar idag. Dock anser jag - och det står jag för, att det på sätt och vis var bra att vi inte visste det då. Om inte Carsten hade använts i avel tror jag vi hade varit väldigt långt ifrån den kvalitet vi har vant oss vid att ESS har i Skandinavien. Ingen hund är 100 % genetiskt fri från "dåliga" gener. Nej, konsten är förstås att inte kombinera sjuka gener med andra sjuka gener.... Lättare sagt än gjort förstås, men ingen har sagt att det skulle vara enkelt att föda upp hundar...

 
INTUCH NORDUCH WW-94 KBHV-94-95 Whisborne Devil In Disquise "Carsten" (e. Inu-Goya Summer Blues u. Melverly Uptown Girl)


 

Vi behöll en tik själv i den kullen - Barecho Remember Me "Louise" (e. Whisborne Devil In Disquise u. Windsongs Mata Hari). Hon fick två kullar hos kennel Eagnas - men ingen kull hos oss eftersom hon utvecklade PRA när hon var 5 år gammal... Mer om det sen.

 
Stjärnan i kullen var NOUCH SEU(u)CH Barecho Royal Showcase "Harry" (e. Whisborne Devil In Disquise u. Windsongs Mata Hari). Han bodde hos kennel Teasel's och fick en kull där, en hos oss och två hos kennel High Score. Han fick 10 x Cert och 4 x BIR samt blev även BIS på SSRK. En otroligt härlig hane som tyvärr gick bort strax efter en husbrand i hemmet....

 
Tiken Barecho Reminds Me Of You "Carmen" (e. Whisborne Devil In Disquise u. Windsongs Mata Hari) flyttade till kennel Windsong där hon fick två kullar.


I Scarlets sista kull hade vi en tik kvar hos oss ett tag innan hon flyttade till grannarna.
 
SEU(u)CH Barecho Sounds Like A Melody "Saga" (e. Barecho Just A Dancin' Junior u. Nobhill Scarlet O'Hara). Saga blev BIR på utställning och fick två kullar hos oss.


 
SEU(u)CH Barecho Tell The World "Tarzan" (e. Barecho Ambitious Agent u. Barecho Hold On To Your Heart). Tarzan var en riktigt fin hane som jag kan ångra att det aldrig blev av att jag använde i avel. Han blev BIR på utställning samt fick även pris på viltspårprov.

 
Vi behöll denna syster hemma, SEU(u)CH Barecho Three Times A Lady "Tova" (e. Barecho Ambitious Agent u. Barecho Hold On To Your Heart). När Tova var ca 6 månader gammal var hon och de andra hundarna ute på gården och lekte. Vi hade en släpvagn ståendes på gården och vad vi tror är att hon sprang in i den under leken och sedan klämdes fast vid dragkulan av en annan hund. I alla fall så var hon helt blockhalt på ett bakben - det fanns inte möjligheter i världen att hon skulle kunna sätta ner tassen och gå på benet. Ilfart till veterinären förstås där det konstaterades att hennes knä var krossat, just vid tillväxtzonen. De gav oss inte mycket hopp - men när jag satt där med den lilla valpen i knä som hade så ont, så ont så kunde jag inte förmå mig att säga vi inte ens skulle försöka... Såklart skulle vi göra det så till Strömsholm for vi och där opererades hon, knäet spikades ihop på något sätt och ja, de sa att det var ungefär 50 % chans att det skulle fungera. Dock skulle hon hållas i stillhet.... Inte så lätt med en så liten valp och ihop med alla andra hundar. Så därför fick Tova flyttade till en jättehärlig familj i Sandviken under tiden knäet skulle läka. För en gångs skull var marginalerna på vår sida och hennes knä läkte ihop fint! Men inte hade jag hjärta att ta hem henne från familjen efteråt... hon fick självklart stanna kvar där. Vi tog två valpkullar efter henne i vårt kennelnamn.


När så Barbie skulle ha sin sista kull hos oss valde vi den mycket vinstrika hanen CH Rowntree Magic Touch till henne. En kombination som vi kände var mycket lovande inte bara exteriört utan även arbetsmässigt. Båda föräldrarna hade pris i Elitklass på jaktprov samt flera BIR och BIG/BIS-placeringar. Jag minns att jag i annonsen i Apportören skrev att valpar väntades efter två av Sveriges mest vinstrika Dual Purpose-springers. Och jaaaa, det hann väl inte gå mer än någon timme efter att tidningen Apportören kommit ut i brevlådorna så blev jag uppringd av en mycket arg dam. Hur kunde jag bara skriva något sådant? Vad var det för hundar och jag hade väl ingen dual purpose hund??? Jag förklarade vilka hundarna var och vilka meriter de hade - men njaaa, det gick nog inte helt in hos den mycket arga kvinnan som ringde. Tja, jag var ju rätt så luttrad vid det här laget vad det gällde påhopp och annat så jag kunde inte annat än skratta åt det...

 
Tiken SEAgCH SEAg(hopp)CH LP1 Barecho U'Got That Somethin' "Amanda" (e. Rowntree Magic Touch u. Barecho Everlasting Elegance) var mycket framgångsrik inom Agility. Vi provade att para henne, men si det hade inte Amanda lust med alls - och när en tik är så emot att paras, ja då är det nog så att de ska slippa så några valpar blev det tyvärr aldrig efter henne.


Kullen vi hade därefter blev tyvärr inte så bra i temperamentet som vi hade önskat. Så är det ibland - även fastän man har de bästa intentionerna så lyckas det inte alltid. Ingen gick därför vidare i avel här - dock hade vi en hanhund kvar ett tag hos oss:
 
Barecho View To A Success "Viking" (e. Inu-Goya Academy Award u. Barecho I Have The Inspiration). Han fick ett par Cert på utställning.


Fortsättning följer...


Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards