Kennel Barecho

Alla inlägg den 26 november 2014

Av barecho - 26 november 2014 18:11

..blogg tänkte jag skriva nu, fastän det egentligen är dags för del 8 i "historiedelen".


Först och främst fyller Henric 23 år idag   . Han jobbar eftermiddag den här veckan så vi ska spara det verkliga firandet till på fredagkväll - men såklart fick han lite skönsång och några paket att öppna i morse ändå.   


Vi har ju hunnit med två utställningshelger som jag inte skrivit något om än. Först och främst var vi till Norge, närmare bestämt till Lilleström där vi skulle ställa ut på Norsk Vinnare och Nordisk Vinnare. Inte så många ESS anmälda som man kanske skulle tro när det är nordisk vinnare, men många anmälda för att vara Norge som jag förstod. Det var ca 70 anmälda bägge dagarna.


Emelie och Winston skulle åka med oss - och då vi knappt har råd att åka med vår buss det här året var det bestämt att vi skulle ta Davids bil, med takbox på förstås. När så Agnetha var här och lämnade Emelie på torsdagseftermiddagen skulle vi lyfta på takboxen på bilen. David sa att inte hittade den - att någon måste ha tagit den! Haha... sa jag, jätteroligt - vart är den? Men, det var dessvärre sant... Någon har gått in på vår tomt och stulit takboxen med takräcke och allt. Suck, den här resan började bra sa jag.... Såhär i efterhand borde jag kanske ha lyssnat på det och stannat hemma   . Hur det nu var så fick vi låna takbox av Cissi som bor i närheten av oss, stort tack för det! Så till slut kom vi iväg vid 01.00-tiden natten till fredagen. Resan dit gick snabbt och bra så vi hittade bra parkering - trots att det stod fullt med vakter utanför som vinkade att vi skulle åka längre bort. Varför kan man fråga sig?? Nåja, de var iaf fina där de stod med sina laser-svärd som värsta Darth Vader   . Vi packade ur och gick mot ingången - en otroligt lång kö slingrade sig utanför.... Vi var på väg att gå upp för en ramp med vagnen men blev stoppade - en "vakt" sa att vi skulle gå utanför, på trottoaren istället så skulle det finnas en handikappramp på ett ställe. Ren lögn var det iaf - för när vi kom fram dit var det en stor grop mellan den rampen och där vi skulle stå för att gå in. Ingen bra start på morgonen alls, riktigt irriterad på de som sa att vi skulle gå dit vilket förstås innebar en rejäl omväg fram och tillbaka med en tung vagn... Till slut fick vi då ställa oss i kön, varför de inte öppnade före kan man undra när de såg den långa kön? Men det värsta var ändå alla som trängde sig före. Hörde från annat håll att en norsk uppfödare (av annan ras) helt sonika bara gått före med motiveringen - han hade så många hundar anmälda.... Ehhh???!!


En till ingång fanns tydligen längre bort, vid den hallen där inga ringar var - men i PM:et stod inget om att man skulle utnyttja båda ingångarna för att underlätta och inte kände då vi för att gå till något annat ställe när vi redan gått runt på området i onödan. När vi så kom in var det ingen kontroll på vaccineringar och inte heller någon vet. besiktning - tack och lov för det för då hade vi nog inte varit inne där än... Däremot skulle VARENDA nummerlapp scannas - på vissa ställen var de helt hysteriska och slet tag i folk som försökte ställa sig åt sidan under tiden de scannade alla nummerlappar (de som hade många hundar...). Nja, detta kändes inte så smidigt alls måste jag säga...


Något jag saknade i PM:et var en ordentlig hallkarta med ringarnas placering. Kanske har vi blivit bortskämda med att både SKK och FKK har ordentliga sådana så man vet direkt åt vilket håll man ska gå när man kommer in.


Det var inget större fel på ringens storlek - däremot var ringen rektangulär vilket gjorde det väldigt svårt att visa rörelserna. Förstår dock att det är svårt att ha ringarna på något annat sätt i den hallen med tanke på att de hade så många betongpelare där. En golden retriever satte sig precis bakom våra burar och bajsade "sprut-diarré" - fantastiskt roligt kändes ju det... Kunde ju absolut vara något smittsamt så vi försökte få tag på någon städpatrull. Trots att vi förklarade vad som skett hade de ingen större brådska... men efter en dryg halvtimme kom iaf någon och tog bort det...


Att det inte skulle vara några kritiker i ringarna hade vi ju fått reda på - även om det nu var efter att vi hade anmält. Man kan ju tycka vad man vill om det - men även om det sägs att det berodde på att de behövde träna på det inför EDS nästa år så låter det ju lite märkligt... Nej, jag tror att det helt enkelt var ett sätt att spara pengar på. Inget fel med det egentligen, men jag som är av den sorten som tycker att det oftast är bäst att vara ärlig, tycker nog att de hade kunnat sagt den verkliga orsaken för det muttrades mycket bland folk om förklaringen att det var för att träna...


Jag har ju många gånger sagt att man kan ta bort kritikerna - men efter denna helg har jag ändrat åsikt. Kritikerna behövs. Av många olika anledningar. Kanske blir domarna mer noggranna när de måste befästa det de ser genom att ge en kritik som ska läsas av andra? Sedan kan det ibland vara svårt att se vad domarna vill ha eller svårt att se vad de prioriterar och inte när man inte får någon motivering. Så kritikerna behövs tycker jag!


Rastplatsen var ett skämt - asfalt bara, inte ens något spån eller nånting utlagt för att få hundarna att göra ifrån sig. Dock var den iaf utomhus - så när vi på eftermiddagen skulle rasta våra hundar blev vi mer än irriterade när de stängt av för förhandsgranskning till finalerna just där. Man fick helt enkelt inte gå ut på rastplatsen längre... Vi frågade flera olika vart vi då skulle rasta hundarna - men de sa bara typ, vi beklagar.... Otroligt dåligt med informationen - till slut fick vi reda på att man kunde gå ut genom de vanliga ingångarna också, men då var det försent redan kan jag säga...


Nej, vi var grymt besvikna på detta arrangemang och känner oss inte det minsta lockade att anmäla till EDS 2015 i Lilleström. Tittar man på anmälningssiffrorna så känns det inte mer lockande direkt... Om man anmäler före 1/2 (utställningen är 4-6/9) kostar det "endast" 590 NOK. Alltså mer än 7 månader innan själva utställningen.... Anmäler man på sista fristen, den 1/7 som fortfarande är mer än 2 månader innan utställningen kostar det 940 NOK. Hutlöst skulle jag säga. Mycket kan ju hända med en hund på den tiden...


Resultatmässigt var det väl inte mycket att hurra för på de här utställningarna för oss - och några säger säkert att vårt intryck av denna utställning är så dåligt av den anledningen. Och tja, de får tro så om de vill - men jag har ju varit på en del utställningar och det här arrangemanget var ingen höjdare utifrån mitt perspektiv.


Dock var vi mycket glada åt att några av våra valpköpare gjorde det så bra där - CH Barecho Most Wanted "Winston" fick med sig två nya titlar hem, både NORDVV-14 och NOVV-14   . CH Barecho Fly Me To The Moon "Liza" blev också NORDVV-14 samt unga affenpinscherpojken Barecho Amaretto "Aico" blev NOJV-14. Stort grattis till er allihopa!!


Kan också säga att resan avslutades ungefär lika dåligt som den startade. Efter att vi kört en knapp timme ungefär säger David att han känner sig yr och att jag måste köra. Vi byter förare förstås men innan jag kör iväg kräks han... Sedan kräks han titt som tätt hela vägen från Kongsvinger till Torsby. Den vägen är ju bland de krokigaste vägarna som finns så jag tyckte allt lite synd om honom där ett tag. Han sa till slut att vi var tvungna att stanna så bilen stod still en stund då han mådde så otroligt dåligt. Från Torsby sov han sedan hela vägen till Borlänge ungefär - i Falun sa han istället helt plötsligt att han mådde mycket bättre. På kvällen skulle jag köpa kinamat tänkte jag - trodde ju inte han skulle vilja äta något, men jodå - en pizza gick visst i! Så man undrar ju om allt bara var för att han inte ville köra hem   !


Sååå från ett arrangemang där det fanns mycket mer att önska till en utställning så otroligt välordnad att jag är benägen att utse den till Årets utställning, just när det kommer till hur den arrangerats. Det märks helt klart att de inom SSRK Jämtland/Härjedalen som har hand om denna utställning i Åre har utställarna i fokus - och det är för mig helt rätt inställning. Det är utställarna som är kunderna, det är de som betalar "kalaset" och därför ska det fungera på ett smidigt sätt för dem. Så toppbetyg till den klubben från oss båda   .


Men, vi börjar väl från början där också - eller hur?


Jag talar förstås om SSRK:s utställning i Åre som var nu i helgen, det är två separata utställningar där också vilket gör att man ställer ut både lördag och söndag om man vill. Jag dömde på denna utställning förra året och blev otroligt imponerad även då av hela konceptet. Dvs. utställning och boende på samma ställe samt bra mat att äta. Miljön runtomkring är ju också otroligt fin - samt att om man väljer att åka tåg ligger hotellet/utställningsplatsen precis vid tågstationen. Att inte fler hittat till denna pärla till utställning är en gåta för mig...



Jag arbetade först ett par timmar som vikarie på förskolan Trollgården innan vi begav oss mot Åre vid 13.00-tiden på fredagen. Så skönt att lämna lera och regn bakom sig. Vi visste självklart inte vad det skulle bli för väder i Åre, men det kunde ju knappast bli värre? Den här bilen åkte vi bakom länge, länge. Vet inte om vi "fastnade" bakom den av gammal vana - den liknar ju väldigt mycket en annan bil vi brukar åka bakom lite då och då...


 
Några mil innan vi kom till Åre var det snö   ! Inte för att jag är så förtjust i snö - men är det i den här mängden tycker jag det ändå är okej, bättre än lera och regn iaf... Skulle bli så skönt att hundarna fick vara rena i ett par dagar!

Man fick inte gå genom receptionen med hundarna (varför kan man fråga sig...) utan dem fick vi gå in med genom en sidodörr till hotellet. Det var helt okej tycker jag - det var ju närmare till rummen därifrån. Vad som däremot inte var okej var att rumsnyckelkortet fungerade otroligt dåligt i den dörren. Det var inte bara vi som var upprörda där kan jag säga... Mycket riktigt låg det också en stor sten som höll upp dörren till slut, folk tröttnade liksom på att det först vid 50:e försöket gick att få upp dörren. Vi frågade i receptionen vad det var för fel? Det var tydligen så att kortet måste föras in i låset 100 %-igt rakt och lååååååångsamt..... Vårt kort fungerade inte till en början till rummet heller så ni som känner mig förstår att humöret inte var på topp direkt då....

 
Inte blev jag på bättre humör när jag kom in och såg att rummet låg på andra sidan mot för vad jag bodde i året före. Då hade jag fin utsikt samt en liten altan. Det fick man tydligen betala extra för... rummet var inte direkt gratis nu heller, 1490:- per natt. Men, sängen var iaf kanonskön - duschen var helt perfekt och rummet är så rymligt och trevligt inrett så min irritation gick snabbt över.

 
David slog sig ned med en öl och tittade på sitt favorit-program Idol han...

 

... medan jag la mig för att vila en stund. Det gick "sådär" som ni ser...


Restaurangen på hotellet var avstängd vilket var trist, dock fanns det en O'Learys på våningen ovanför så dit gick vi för att äta på fredagskvällen. Maten var helt okej - men servicen var inte bra alls. Vi fick vänta länge på maten och sedan ville vi äta någon dessert. Tog säkert en kvart innan någon uppmärksammade att vi ville ha menyn för att kolla på desserter, sedan tog det ytterligare 15-20 min innan vi kunde beställa något. Men då hade jag tröttnat.... Så någon dessert beställde vi aldrig, hade ju marabou mjölkchoklad på rummet så det fick duga istället   .


Själva utställningen hålls i en del av hotellet som heter Tv4 Sport Arena. En stor hall kan man säga där det finns plats för fyra ringar. Inte jättegott med utrymme runt ringarna, men helt okej med plats tycker jag för en inomhusutställning. Nu var det ca 220 anmälda per dag totalt och ett 50-tal till skulle kunna få plats tror jag. Hela hallen är täckt med matta vilket gör att det känns lyxigt. Fina stora ringskyltar till varje ring - sånt är alltid trevligt. Stora fina rosetter i ringarna som kändes påkostade samt mycket priser i finalerna. Superbra verkligen!


Rastplats fanns i direkt anslutning till hallen. Tydligen var det en hel del som inte plockade upp bajset efter sina hundar - jag såg bara på två ställen på hela helgen, men det sades i högtalarna att det var många som struntat i att plocka upp. Det hotades då också med att vi kanske inte skulle få komma tillbaka för hotellet... För det första är det för mig helt obegripligt hur man kan strunta i att ta upp bajset efter sin hund i dylika områden som där? Tycker man inte själv att det är äckligt att kliva i hundbajs eller att kryssa mellan högarna?? Sedan sprids det dessutom smittor av det... Nä, fyfan på ren svenska till er som inte plockar upp. Sen kan jag ju ändå tycka det är lite väl "barnsligt" av hotellet att tycka det är så hemskt. Har man ett arrangemang som man faktiskt tjänar en hel del på så får man ju också räkna med en viss nedsmutsning.... De hade föreställningar där under både fredag och lördag kväll, Wallmans. Och tja, en hel del berusade såg då jag och de kan smutsa ner en del de också på alla möjliga sätt...


 
En fin väg fanns det att gå och rasta hundarna här bakom hotellet. Vacker utsikt över sjön är ju trevligt också.


 
Här står vi alltså vid infarten till hotellet. Byggnaden som syns är tågstationen. Visst är det mäktigt med bergen bakom!



 
Bra utsikt har den som bor i huset längst upp här!


 
Det fanns bra med snö i backarna - men vi såg inga som åkte skidor. Vet inte om säsongen inte startat ännu?


 
Paco (Barecho Play Now Pay Later) i ringen dag 1. Jag har lite svårt nu att bestämma vilken sida jag ska visa honom från. Det här är inte den vanliga sidan jag brukar visa - men jag kan tycka han ser lite elegantare ut från detta håll?



Det här är ju annars den sida jag brukar visa vanligtvis.


 
Paco gås igenom av dagens domare, Theres Johansson. Det var sju juniorhanar som deltog, alla fick Excellent. Paco placerade sig som tvåa med CK och blev sedan fyra bästa hanhund. Syrran Pasta (Barecho Party In My Head) vann juniorklassen med CK men blev sedan oplacerad i bästa tikklassen. Enni (Barecho One Look At Winton) visades av sin ägare Anita Flöan och blev tvåa i juniorklassen med CK.


 
Gizza (CH Barecho Glint Of Gold) hade dock en bra dag. Hon blev bästa tik och slutligen BIR. På fotot från vänster: BIM Klovstamons End Of The Road och BIR alltså Gizza.


 
Precis intill utställningshallen är hotellets restaurang och där serverades en supergod buffélunch båda dagarna. Det uppskattas otroligt mycket av oss vana utställare framförallt, vi är ju rätt så trötta på hamburgare och korv vid det här laget... Första dagen åt jag dillkött och dag två blev det rödspätta, mätt och nöjd blev jag båda dagarna måste jag säga.


 
Ingen placering i BIS för våran Gizza - men visst är hon vacker   . Vår uppfödargrupp som jag tyvärr inte har något foto på blev BIS-2 i finalen, slagen av en flat-grupp.


Vi hade tagit med oss badkläder för att kunna ta oss ett bad efter utställningen. Det finns ju ett stort äventyrsbad på hotellet bland annat.

 
Verkligen skönt att få sitta i bubbelpoolen och bli rejält uppvärmd.


 
Tusen tack för sällskapet Tina, Lina och Dessan - det här måste vi göra om nästa år!


 
Samma sak på hotellet även denna kväll - restaurangen var stängd. Vi försökte boka bord på O'learys - men trots att klockan var runt 18.00 när vi försökte boka bord skulle det tidigast finnas bord vid 20.30 och de kunde inte lova att det blev då heller - kunde bli senare också så det kändes alldeles för osäkert. Speciellt med tanke på att servicen inte var så bra dagen före...  Hotellet ligger inte långt ifrån torget i Åre och där finns ju en hel del andra restauranger. Vi hittade på en ganska så snabbt och de trollade fram ett bord åt oss på en gång.

 
Jag åt forell med gratinerade kräftor till - mycket mumsigt måste jag säga. Lite för lite potatis bara   .


Efter bad och mat var jag så trött att det jag knappt kunde hålla ögonen öppna. Vi skulle försöka titta på "Så mycket bättre" på ipaden i sängen, men det väl inge vidare.... Bara efter typ 5-10 minuter låg jag och blundade. Ska jag stänga av sa David? Nej, envisades jag - jag ska bara blunda lite, lyssnar istället bara... Jo, tjena - jag hann väl knappt säga meningen klart så sov jag...


Dag 2 på utställningen hade vi Karin Brostam-Berglund (kennel Don's) som domare. Det var en mer anmäld denna dag av ESS - 29 på lördagen och 30 alltså denna dag.


Paco började med att vinna juniorklassen med CK - han blev sedan bästa hanhund och fick då sitt fjärde Cert! Pasta blev tvåa i juniorklassen med CK och Enni blev trea i juniorklassen denna dag. Gizza vann återigen championklassen samt bästa tik. Snälla Tina hjälpte mig att visa Pasta i bästa tik samt Gizza i BIR/BIM - stort tack för det!

 
Denna dag fick dock Gizza se sig slagen. Det blev Paco som fick ta emot sin första BIR-rosett!


 
13 månader gammal har han redan 4 Cert, 1 BIM och 1 BIR - samt JWW-titeln förstås   .


 
Vi var förstås tvungna att ta lite foton dagen till ära. Speciellt med tanke på att det fanns bra bakgrund där också. Paco jag var inte helt överens om att han skulle sitta kvar när jag släppte kopplet...


 
Men till slut så.... matte är trots allt envisare!


     

 

 
Lite bus med rosetterna efteråt också...


 
Ingen placering för Paco heller i BIS - men jag tyckte han gjorde riktigt bra ifrån sig där. Så stolt jag är över vår lill-kille   . Det kommer väl som en överraskning för er alla förstår jag   .


Självklart vill vi komma tillbaka till denna utställning igen nästa år, det beror också på domarnamnen förstås. Hoppas det bjuds in domare som är intressanta och som inte dömer rasen så ofta nuförtiden. Blir det så kommer vi garanterat tillbaka!

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards