Kennel Barecho

Alla inlägg den 27 november 2014

Av barecho - 27 november 2014 14:59

Här kommer en hel del text om Kylie (CH Wongan Romanza At Barecho) och Lleyton (CH Wongan Kadenza). De har varit viktiga grundstenar i vår uppfödning så ni får "stå ut" med att läsa mycket om dem.


Under hela 90-talet samt i början av 2000-talet togs det in en hel del importer i rasen till Sverige. Ja, det har förstås skett både före och efter den perioden, men ett tag kändes det nästan som om varje uppfödare skulle ha minst en import hemma just då. Jag hade varit till Crufts vid flera tillfällen samt självklart tittat runt på hemsidor över hela världen i letande efter nytt blod även jag. Men, det var inte så lätt att hitta något som jag kände direkt att jag ville ha. Jag tyckte jag hade en hel del bra hundar själv och ville inte "förstöra" det jag hade på något sätt. Inte så att det inte var något som "dög" åt mina hundar - nej, man ska ju också få en känsla av att linjerna passar ihop så att säga.


Efter att vi hade lånat hem Raptor vändes mina blickar en hel del till Australien och jag hade sett ett foto på en tik jag gillade mycket - nämligen CH Wongan Dynasty.

 
CH Wongan Dynasty "Valerie" (Clanach Wrath O'Khan - Wongan Inheiritance)

Hon var av en typ som tilltalade mig mycket - feminin och välbyggd, väldigt balanserad helt igenom såg hon ut att vara. Så jag tog kontakt med kennel Wongan och berättade att jag var intresserad av att köpa en hanvalp om de kunde tänka sig att sälja en valp till Sverige. Jag fick jättetrevligt svar tillbaka och hon mindes min mor sedan hon varit där och dömt några år tidigare. De väntade en kull så jag ställde mig på väntlistan där - den tiken gick dessvärre tom och Stephanie undrade om jag kunde tänka mig en valp ur deras nästa kull istället. En kull efter den supervackra tiken CH Wongan Amazing Grace "Grace". OM jag kunde!!! Blev förstås jätteglad då just Grace var en av de hundar jag imponerats av från denna kennel. Att hon dessutom skulle paras med CH Azucroft On The Prowl "Winston" gjorde inte saken sämre. Jag hade sett flera avkommor efter honom som jag tyckte såg väldigt fina ut.

 
CH Wongan Amazing Grace "Grace" (Fairsky Clacton On Sea - Wongan Secret Sensation)

 
CH Azucroft On The Prowl "Winston" (Fraelighte Field O'Dreams - Cudgera Flare N'Pazzez)

 
Huvudbild på Winston. Jag måste bara ha med det fotot för det är så otroligt mycket Lleyton fått från sin far vad det gäller huvud och uttryck   .

 


Jag mindes att jag läst något om Cudgera-hundar i ett gammalt nummer av ST där Christina Daniels (Mistily's) skrivit om hundar i Australien, närmare bestämt ST 2/88.

 
Dessa hundar fanns båda bakom Azucroft On The Prowl så det var extra intressant att läsa om dom förstås och se foton av dem också   . Tur jag har hela källaren full av gamla hundtidningar   -


Såå under tiden fram till valparna skulle födas läste jag förstås på det mesta om hundarna i stamtavlan, skrev upp stamtavlan på kullen i typ 8 led.... Ja, att säga att jag var förväntansfull var väl typ "understatement of the year"....


När vi är på väg till en utställning i Norge i augusti 2003 ringer David och berättar att vi fått mail, valparna var födda!! Om jag minns rätt så var det 5 hanar och 3 tikar som föddes i kullen. Vi hade ju bokat en hanvalp, men vi hade mer och mer funderat över hur jobbigt det skulle bli för en valp att flyga så långt själv. Därför frågade vi om vi kunde få köpa en tikvalp också? Tror Stephanie hade tänkte lite lika för hon sa att vi självklart fick köpa en tik också så de kunde resa ihop.

 
När vi skulle börja välja valp bestämde vi oss direkt för denna tik - dvs. Kylie. Hon var precis vad jag ville ha - balanserad och med bra proportioner.

 
Ett fantastiskt sött huvud hane hon också - så det var aldrig någon tvekan från vår sida att hon var tiken vi ville ha!


När det gällde hanhund var det desto svårare att välja, fanns flera fina att välja mellan. Jag hade en favorit som jag minns var väldigt kort och grov - tyngre helt och hållet än Lleyton. Men Stephanie tyckte Lleyton var den mest lovande och efter att jag sett videosnuttar på dem röra sig var jag övertygad om att det var honom vi ville ha   .


Lleyton var lite längre än Kylie i kroppen, men längden låg i bröstkorgen och inte i länden lyckligtvis.

 


Sen var det någon månads väntan innan de anlände till Sverige. Det var precis i den här tiden på året de landade - i slutet av november. Carro och en kompis till henne följde med ner till Arlanda och jaaa, sånt pirr jag hade i magen på vägen dit - det går knappt att förklara. David och jag har det jämnt fördelat vad det gäller att åka till Arlanda i valp/hund-ärenden. Jag hämtar och han lämnar - ni förstår säkert varför...


Så när vi kommer dit får vi veta att de landat - men vi får vänta en bra stund innan vi får träffa dem eftersom de ska besiktigas av länsveterinären samt att alla deras papper ska gås igenom (en bunt på typ 15 papper per hund...). Sedan kör de ut buren de satt tillbaka dem i med en truck....

 
... och där i buren sitter två livliga, ursöta valpar som bara vill ut och få hälsa på oss   .

 
Dom var så otroligt fina - de var ännu finare i verkligheten än på bilderna och känslan som infann sig när de kommit fram välbehållna, pigga och glada var såå skön... De var hungriga förstås så efter lite mat och rastning bar det av hemåt för dem, äntligen!

 
Hemma var det en hel del snö - de var lite skeptiska till en början, men de fann sig snart och lekte sedan för fullt i snön. Vi var så otroligt glada att vi köpte två stycken - jag tror den trygghet de fann hos varandra under resan har format dem mycket till de harmoniska individer de varit sedan under resten av sina liv. Jag blir alltid så otroligt rörd när jag tänker på att de nu är snart 11,5 år gamla och har levt hela sina liv tillsammans     .

 
Efter bad och klippning såg Lleyton ut såhär, 3 mån. gammal.

 
Och så Kylie, 3 mån. gammal.


De vann en hel del som valpar, mest Lleyton till en början men när de började närma sig junior-åldern var det Kylies tur att vinna över honom.

 
Som t.ex här från SKK:s utställning i Västerås april-04 när hon blev BIS-valp med bästaste Carro som handler .


En månad senare ungefär blev hon BIR och BIS på SSRK:s utställning i Hasslarp, endast 9 månader gammal.


 
Många vinster har det blivit för dem båda under årens lopp - här blev Kylie BIS på SSRK:s utställning i Strömsholm...


 
Här är Kylie på WDS i Stockholm 2008, hon fick Res-CACIB där så ett snäpp från WW-titeln. Hon och Lleyton har ju annars haft svårt att tävla om så många vinnartitlar med tanke på att de har kuperade svansar, är ju inte så många länder man får tävla med dom i då.


Kylie har varit otroligt viktig för vår uppfödning - hon har fått fyra kullar här och de kullarna har verkligen varit bra. Hon är mor bland annat till välkända CH Barecho Hold Your Horses at Peasblossom "Seamus" samt CH Barecho Poetry In Motion "Pärlan", CH Barecho Zuper Playmaker "Messi" och CH Barecho Devil Wears Prada "Miranda". Men mer om de hundarna och dess syskon längre fram. Kylie har lämnat bra proportioner, bra rörelser och bra överlinjer. På den negativa sidan har hon lämnat en del runda ögon som hon har själv - men helt klart har hon lämnat så otroligt mycket positivt att hon för mig är den näst viktigaste tiken i vår kennels historia. Jag är så tacksam till Stephanie och David för att vi fick köpa henne och Lleyton   .

 

Temperamentsmässigt har hon varit guld värd att ha i en flock. Hon har varit bestämd och tydlig till de andra vad som är tillåtet och inte, men aldrig våldsam eller aggresiv. Hon har bara genom sitt sätt att vara visat att hon bestämmer, men utan att utöva något slags våld. Hon kan försvara sig, absolut - när hon slogs med Lea var det inte trevligt alls.... Men sedan Lea flyttade härifrån och det aldrig var någon som ifrågasatte hennes auktoritet har flocken varit otroligt lugn och harmonisk. Hon har fostrat sina valpar på ett mycket kärleksfullt sätt - de som säger att hundmammor fostrar sina valpar hårt tror jag inte har granskat ESS iaf. Mina tikar behandlar sina valpar på bästa sätt - jaaa, rentav lite "curlingmammor" skulle jag säga. På fotot ovan är Kylie hos kennel Windcraft där hon agerar "extramamma" till en kull valpar som förlorat sin mamma.


 

Lleyton som BIS-valp på SSRK:s utställning i Köping, januari 2004.

 
10 månader gammal är Lleyton på detta foto. Otroligt väl ihopkommen och balanserad - första Certet kom på hans första officiella utställning, precis 9 månader gammal.


 
Hans allra största vinst var när han blev BIS på SKK:s utställning i Alfta 2005.

 
Här blev Lleyton BIS på SSRK:s utställning i Almare Stäket. Lleyton har otroligt mycket päls - mer än vad som faktiskt är snyggt tycker jag. Jag har oftast klippt upp pälsen under magen på honom - men då försökt att göra det utan att han ser klippt ut, inte så lätt alla gånger, men det går   .

 
Lleytons huvud som unghund. Det var en del som tyckte att han inte var maskulin nog. För mig var det aldrig någon tvekan om hans könsprägel. Däremot kunde han haft lite mer läpp kanske - men det är inte alltid så lätt att ha lagomt med läpp utan att ha för mycket halsskinn. Mörka, mandelformade ögon har han och det har han nedärvt till sina barn. Flera av hans barn har också ärvt hans mycket rastypiska rörelseschema. På den negativa sidan har en del av avkommorna hans fått lite tunn benstomme, som han har själv, samt inte världens bästa pälskvalitet alla gånger. Vad det gäller hans temperament kan man nog säga att han är en rätt så godmodig herre. Inte så jätteintresserad av andra hundar, utan han har varit lite Ferdinand i hela sitt liv. Gått omkring och nosat och trivts med livet bara. Fortfarande ligger han ofta på rygg och rullar från sida till sida medan han har konstiga läten för sig - det är hans bästa mysstund det   . Han har en hel del avkommor även hos andra uppfödare - många ansåg att vi inte skulle ha lånat ut honom så mycket som vi gjorde. Konstigt nog är det bara en under alla dessa år som frågat varför vi gjort det... Var väl roligare att prata om det bakom vår rygg kanske   . Det är hemskt lätt att ha åsikter om vad andra ska göra när man aldrig varit i närheten av att vara i samma situation själv... Nåja, jag är glad åt att han gjort så mycket positivt för andra uppfödare så jag ångrar inte att vi gjorde det, även om vi beslöt att ta honom ur avel redan när han var i 6-7 års åldern då vi helt enkelt ansåg att det fanns gott om barn till honom att använda istället.


 
Våren 2004 hämtade vi hem en till parningsvalp från kennel Rowntree. Denna gång Rowntree Eyecatcher At Barecho "Bettan" (Barecho Fun For The Future - Mompesson Sweet Liberty). Bettan placerades ut till en fodervärd så småningom och hon fick två kullar hos oss.


Som ni kanske minns köpte vi en valp från kennel Trollängen efter tiken CH Trollängens Piece By Piece "Sissel". Eftersom hon tyvärr fick höftledsfel skulle vi få ta en kull på Sissel istället. Hon parades med Fritz och blev rejält dräktig, tyvärr aborterade hon en del av fostren plus att det föddes flera dödfödda. Varför vet vi inte riktigt, men lyckligtvis var det i alla fall en tik som överlevde.

 
SEU(u)CH NOUCH NOV-06 Barecho Worth Waitin' For "Mandy" (Barecho Fun For The Future - Trollängens Piece By Piece). Mandy blev bland annat Årets Junior (Springerklubben), samt NOV-06 när vi hade med oss henne till Norge på utställning. Hon bodde annars hos en fodervärd. Första kullen fick Mandy hos sin fodervärd, sedan fick hon också två kullar hos oss.


När så Fritz-dottern Wilma skulle paras gick valet till den engelska importen Cleavehill Lloyd's Spirit "Tom". Han var också far till kullen som föddes därefter.

 
Cleavehill Lloyd's Spirit "Tom" (Cleavehill Loyal Spirit - Cleavehill Wizadora). Jag hade alltid beundrat Cleavehill-hundarna så det kändes roligt att få använda en från den kenneln.


 

Vi exporterade CH Barecho X-treme Power "Joey" (Cleavehill Lloyd's Spirit - Barecho Make It Happen) till kennel L'Isola Che Non C'e L'Is i Italien där han blivit far till flertalet kullar.

 

Systern CH Barecho X-tra-X-tra "Flammy" (Cleavehill Lloyd's Spirit - Barecho Make It Happen) exporterades istället till Ryssland, till kennel Springchase där hon blivit mor till två kullar.


Så skulle vi para Lea (CH Barecho Later Diva) för hennes andra kull. Vi var ju verkligen supernöjda med Fritz och många av hans avkommor, så varför gå över ån för vatten? Alltså parades hon med Fritz i den kull som jag anser vara hennes bästa kull. Inavelsgraden låg på 7,8 % här - men då jag kände väl till de flesta hundar i stamtavlan oroade det inte mig.

 
Den klart mest lysande stjärna i denna kull var C.I.B NORDCH DKUCH NOVCH SEVCH WW-08 FIV-08 Barecho Zimply Zuper "Loke" (Barecho Fun For The Future - Barecho Later Diva). Vi behöll honom som valp, minns än hur jag tidigt såg hans fina framsteg och att han var mycket lik sin far som valp   . På fotot ovan är det Stephanie Rickard (Wongan) som ställer upp honom. Loke kom lite i skymundan här hemma med tanke på att vi både hade Fritz och Lleyton att ställa ut. Så när han var ca två år sålde vi honom till kennel Winton i Norge. Vi lämnade honom på en utställning och jag minns än idag hur jag försökte hålla mig från att gråta i bilen på vägen hem - men när låten "Goodbye my lover" med James Blunt spelades gick det inte längre... Än idag kan jag inte lyssna på den låten utan att tänka på älskade Loke   .

 
Med sin nya ägare vann han en hel del, här ses han på WDS i Stockholm 2008 när han blev WW-08 - såå spännande det var att följa från ringside som nervös uppfödare...

 
Han blev också BIS på Norsk Spaniel Klub's huvuduställning - dock är jag osäker på om just detta foto är från den gången.

 
Han var duktig på annat också som ni ser.


 
Tyvärr satte en skada i ett ben stopp för hans utställningskarriär när han var i 6-års åldern. Han har lämnat en hel del fina avkommor hos andra uppfödare - dock fick jag aldrig någon kull efter honom själv vilket jag verkligen kan sörja.

En av hans mest kända avkommor är tiken på fotot nedan:

SEU(u)CH Cloette's Sweet Almond "Majken" (Barecho Zimply Zuper - Cloette's Hot Stuff). En mycket välgående och vinstrik tik som i sin tur lämnade en kull hos kennel Cloette's.

 

 

Fortsättning följer...



Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards