Kennel Barecho

Alla inlägg den 10 november 2014

Av barecho - 10 november 2014 18:47

Dags för kull nummer två efter vår drottning Malin (CH Barecho Pretty Picture). Jag hade sett kort på en ung hane som kennel Whisborne hade, CH Whisborne Angus Og. Så funderade lite på honom - jag hade också sett att han lämnat lovande valpar efter den superfina tiken CH Adamant's Esteé Lauder i Finland och jag tyckte den tiken var lite av samma typ som Malin.... Såg sedan Simon, som han hette, själv i Norrköping i augusti-99 och gillade det jag såg. Sagt och gjort, en parning bokades och en mörk november-kväll "tillverkades" kullen. En parning räckte tyckte jag - jag parar nästan alltid bara en gång om parningen har varit bra, en normal hängning och både tik och hane var med på noterna till fullo.

När kullen så föddes var det 10 valpar, varav 6 var hanhundar.... Och jag minns att vi inte hade EN ENDA hane tingad sååå det kändes lite tröstlöst. Sa på skämt till David - men titta på den här fula "fjällkon" - så mycket vitt och en så bred bläs, hade man varit en uppfödare som rensade i kullarna och tog bort valpar så hade han varit den första att göra det med.... Förstås ett skämt, skulle väl aldrig i livet ta bort en fullt frisk valp! Ni må tro att jag har fått äta upp den meningen många gånger för den vita valpen var förstås Fritz (CH Barecho Fun For The Future)....

 
Fritz fyra veckor gammal...

 
C.I.E NORDCH SEV-02-08 NOV-04-06 FIV-05 KBHV-08 VWW-08 Barecho Fun For The Future "Fritz" (e. Whisborne Angus Og u. Barecho Pretty Picture) växte upp till den vackraste av de alla, i mina ögon   . Han blev BIR första gången när han var drygt 1 år, lite fler än 100 ESS var anmälda. Fritz blev för mig idealet för en springer exteriört - han var en otroligt bra blandning av kraft och elegans. Så välbyggd och med lätta, flytande rörelser. Tyvärr var han inte alls så medveten själv om sin skönhet som sin halvsyster Diva t.ex hade han inte hennes självklara utstrålning i ringen alla gånger. Dock hade han verkligen ett hjärta av guld   . Jag minns när jag ställde ut honom i Göteborg några veckor innan han fick sin första BIR-vinst. Anette (Kennel Trollängen) sa till mig att hon tyckte han såg fantastiskt fin ut och att han skulle vinna minst lika mycket som Caesar gjort! Jag bara skrattade och sa väl typ - knappast.... Tja, vem som fick rätt och vem som hade fel vet vi ju alla nu...   . Fritz fick totalt 50 BIR och 34 BIM (officiella resultat), alltså bästa hane 84 gånger - han slog Diva med två gånger. Fram tills nu när hans halvsysters dotter Clådan just fått 50 BIR har jag klassat honom som den mest vinstrika ESS i Sverige. Ja, man kan säkert räkna det på andra sätt - men såvitt jag vet finns ingen mer som har så många BIR på vår ras i modern tid. Flera BIS-placeringar fick han på SKK - dock lyckades han aldrig nå helt fram och bli BIS-1 på SKK. Säkert mycket beroende på att han fick lite "scen-skräck" ibland...

 
Fritz som veteran   . Att ta farväl av honom var det allra svåraste jag gjort nånsin. Jag har älskat/älskar alla mina hundar men Fritte var den som stått mig allra närmast. Jag saknar honom varje dag och jag vet att han väntar på mig vid regnbågsbron tills vi möts igen....   

  

 
En annan framgångsrik bror i kullen var SEU(u)CH NOUCH Barecho Face The Facts "Simson" (e. Whisborne Angus Og u. Barecho Pretty Picture). Han delägdes först av kennel Nobhill men flyttade sedemera till kennel Linmoor. Simson är far till en tik vid namn C.I.B FIUCH EECH LT & EE & LV& BALT VCH LTVW-10-12 Nobhill Pretty Piece Of Adamant "Julia". Julia är en av stamtikarna hos kennel Wildomars i Finland. Simson fick själv 5 BIR på utställning samt BIG-plac på SKK & NKK.

 
Tiken SEU(u)CH Barecho Front Page Story "Flora" (e. Whisborne Angus Og u. Barecho Pretty Picture) flyttade hem till Bodil som valp. Bodil var en av våra mest aktiva valpköpare som till stor del var med och bidrog till att vi blev Årets Uppfödare alla raser 2001 :-) Flora fick tre valpkullar hos oss.

 
En annan fin syster var SEU(u)CH Barecho Fantasy Picture "Queensey" (e. Whisborne Angus Og u. Barecho Pretty Picture). Hon bodde hemma hos Speedy (CH Barecho Zsa-Zsa Gabor) och fick sina cert till championatet, dock gick hon aldrig i avel.

 
Barecho Friend To Friend "Maya" (e. Whisborne Angus Og u. Barecho Pretty Picture) fick vi låna för att ta en kull på.

 
Tiken INTUCH FIUCH NOUCH FIV-03 Barecho Future Fashion "Fanny" (e. Whisborne Angus Og u. Barecho Pretty Picture) flyttade till Finland och blev där stamtik för kennel Brooktree.


 
Tiken DTCJ DTJCH LUXCH Barecho Gold Piece "Gail" (e. Melvery Mystery Maker u. Barecho Whatever It Takes) flyttade till Tyskland till kennel Vom Springer-Clan. Jag hade exporterat flera hundar före detta, men det var här någonstans jag märkte vilken otrolig genomslagskraft hemsidor har. Helt plötsligt kom det förfrågningar från alla möjliga och omöjliga länder. Lite smickrad blev jag förstås till en början, men jag har helt klart fått lära mig att det inte alltid är så bra som det låter och att alla potentiella valpköpare inte har rent mjöl i påsen... Nuförtiden försöker jag vara mer noga och ta reda på mer innan jag skickar någon valp eller vuxen. Jag var nog helt enkelt för godtrogen förut, men man lär så länge man lever....


 
SEU(u)CH Barecho Hasta La Vista "Hillevi" (e. Nimblewhit Hot Spot u. Barecho Three Times A Lady) såldes till kennel Hjortronlandet där hon fick två kullar. 


Hösten år 2000 kom nästa "käft-smäll". Jag tog hem fodervärdstiken Louise (Barecho Remember Me) för att ögonlysa henne inför parning. Ögonlysningar hade före detta inte varit något jag bekymrat mig för - nä, man gjorde det liksom bara för att det skulle bli gjort, det var aldrig något fel på ögonen... Men, så denna gång såg det inte bra ut. Veterinären kunde inte säga helt, men det kunde vara början på PRA.... Blev ju orolig förstås, Caesar som vi nu visste var anlagsbärare var morfar till Louise. Men på pappans sida fanns det ju inte vad vi visste då. Jag blev rekommenderad att beställa en tid för ERG-undersökning hos Kristina Narfström. Baxnade när jag hörde vad en sån undersökning kostade... Det här var ju som sagt många år sedan, men drygt 2000:- kostade det då om jag minns rätt. Lyckligtvis gick Springerklubben in och betalade detta då det såklart var av stort intresse för rasen om pappan till Louise var anlagsbärare eller inte. Jag lämnade Louise under tiden hon undersöktes, när jag kom tillbaka såg jag direkt att det inte sett bra ut - det syntes på minen på veterinären. Nej, det var inte bra - hon hade PRA och det skulle alltså visa sig då att hennes far som hade så många avkommor var anlagsbärare... Minns att veterinären frågade hur jag kände, om jag kände att detta kändes som en katastrof? Minns att jag svarade: - Nej, det här är ingen katastrof - oerhört trist, men det finns folk som får besked om att de är dödsjuka t.ex - det är vad man kan kalla katastrof... Pratade igenom lite med veterinär Narfström om detta och hon poängterade att man inte fick utesluta för många hundar i aveln då det säkerligen skulle ge andra problem. Men, självklart alla som vi vet är anlagsbärare och syskon till sjuk hund - de ska inte användas i avel. Och det har jag följt sedan dess....


Så var det dags för Malins tredje kull. Denna gång gick valet till Goldmoore's Good As Gold - en hane som jag tilltalades av mycket i typ, samt även hans syster Goldmoore's Miss Mary.

 
Här behöll vi tiken SEU(u)CH FIJV-01 Barecho I Did It Again "Penny" (e. Goldmoore's Good As Gold u. Barecho Pretty Picture). Hon var inte någon av de mest vinstrika barnen efter Malin - men hon var en mycket stor personlighet. Hon avgudade min son Henric och de var som "ler och långhalm". Fyra kullar fick hon hos oss.

 
Brodern SEU(u)CH Barecho In The Air "Porter" (e. Goldmoore's Good As Gold u. Barecho Pretty Picture) bodde till en början hos kennel Trollängen. Han blev far till 5-6 kullar samt blev BIR ett par gånger. Han blev dessutom BIS-1 på en SSRK-utställning.


 
Den svart/vita skönheten C.I.E CZGRANDCH PLCH PLJCH Barecho Just My Style "Jasmine" (e. Whisborne Inferno u. Barecho One In A Million) såldes när hon var ca 9-10 månader gammal till Kennel Darrem Canis i Tjeckien. Där fick hon flertalet valpkullar och i hennes allra sista kull fick vi tillbaka en son till henne - Baros (CH Night Wish Darrem Canis).


 

I början av 2000 lånade vi hem tiken SEU(u)CH NOUCH JEUW-99 Trollängens Piece By Piece "Sissel" (e. Trollängens Bullit u. Inu-Goya Custom Maid). Vi ställde ut henne under den våren och bokade sedan en valp efter henne.

 
Så sommaren 2001 kom Trollängens New Piece At Barecho "Siri" (e. Zelini's Bon-Bon u. Trollängens Piece By Piece) hem till oss. En mycket charmig fröken som var nästintill helbrun :-) Tyvärr hade hon D på sina höfter så det blev aldrig någon avel för henne...


Vi parade själva en tik med Sissels pappa Boris (CH Trollängens Bullit) den hösten - det var svart/vita tiken Cassie (Barecho Creme De La Creme) som var den tilltänkta mamman.

 
I den kullen behöll vi tiken Barecho Kisses Of Fire "Alice" (e. Trollängens Bullit u. Barecho Creme De La Creme). Hon fick två kullar hos oss.

 
En annan svart/vit tik i den kullen var SEVCH LP1 Barecho Keep In Mind "Klara" (e. Trollängens Bullit u. Barecho Creme De La Creme). Hon flyttade till kennel Mountjoy och fick där två kullar.

 
Fina, älskvärda Barecho Kisses For Sale "Elsa" (e. Trollängens Bullit u. Barecho Creme De La Creme) kom också från den kullen. Hon hade en mycket stor personlighet och fastän vi träffades väldigt sällan är jag helt säker på att hon kom ihåg mig och kände igen mig varje gång vi sågs   . Elsa fick en valpkull hos kennel Springdalens.


Utställningsåret 2001 avslutades på ett helt otroligt roligt sätt. Vi hade under året tävlat mycket framgångsrikt med våra uppfödargrupper. Som jag minns det var det flerhundsrabatt då vilket gjorde att vi hade råd att anmäla någon extra hund för att ha med i en grupp - den möjligheten finns ju sällan idag och för oss som inte har en enfärgad ras är det ju betydligt svårare.... Vi måste inte bara tänka på att de ska vara jämna i typ, storlek och pälsmängd - nej, vi måste också ta in att de ska vara så lika tecknade som möjligt.

Vi ledde årets uppfödare 2001 inför årets sista utställning vilket förstås var Stora Stockholm. Otroligt spännande var det först i rasen, men förstås ännu värre i stora ringen. Dock hade jag med mig Carro, Bodil och Christina där och vi var ett sammansvetsat gäng som visste vad som gällde. Ett vilt räknande av uppfödargrupper på uppsamlingsplatsen - och jag som är så dålig på matte skulle försöka räkna ut vilka som kunde gå om oss osv...

 
Nu skulle det visa sig att vi inte behövde oroa oss eftersom vi vann uppfödargruppsfinalen för den italienska domaren Marisa Brivio-Chellini!! Om man tittar på det här fotot i större format så ser man Carros tårar som rinner ner på Floras rygg - ja, herregud så glada vi var då!! Minns att Carro och jag sjöng "We are the champions" i bilen på väg till hotellet - ja, det var en känsla som var helt otrolig. Att vi fick uppleva det här tillsammans med våra fantastiska valpköpare också - det var ju det som gjorde det så speciellt. För inte klarar man av att ha uppfödargrupper på den här nivån utan engagerade valpköpare - det är ett som är säkert!

 
Tidningsurklipp från reportaget i Hundsport efter att vi vunnit Årets Uppfödare. Så stolta vi var när vi sprang in tillsammans med Flora & Malin och tog emot priset som bland annat bestod av en resecheck på 15.000:- De pengarna användes till en resa till Crufts några månader senare dit vi bjöd Carro & Bodil. Jag läser bland annat i reportaget vad David sa vad hans uppgift i kenneln....jo, det var "att göra allt det som Helene inte hinner eller redan gör"   ...


Fortsättning följer...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards