Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 24 juli 2010

Gnäll

Av barecho - 24 juli 2010 15:21

Idag skulle jag då ha ägnat dagen åt att göra hundarna färdiga för utställningen i Köping imorgon om jag nu hade anmält dit.... Men, si - det har jag inte! Och inte heller till Svenstavik näst-nästa helg. What is wrong?? Är det åldern, eller vad är det som gör att jag inte längre känner för att ställa ut för vem som helst, när som helst som jag gjorde förut? Ja, inte vet jag - men nåt som jag vet är att man ska följa sitt hjärta och göra det man själv känner att man mår bra av. Om det så gäller val av människor som man umgås med, fritidsintressen, eller nåt annat....

Vad det gäller utställningar så har jag ju nämnt tidigare att jag tycker att det på många sätt "börjat spåra ur"... Är det alla gånger hundarna som bedöms? Är utställningarna gjorda för oss utställare, eller vill arrangörerna bara jävlas med oss så mycket som möjligt? Och hur kunniga är egentligen domarna på den ras de dömer? En del domare får bete sig hur som helst och vräka ur sig saker som om man som utställare gjorde skulle kunna få konsekvenser... Och detta betalar vi för?! Jag är ju domare själv, och långt ifrån guds bästa barn... det kan nog många intyga. Men, jag tycker ändå att när jag dömer så har någon faktiskt betalat för det, och då anser jag att jag ska visa mig från min trevligaste sida. Hur jag sedan dömer, har jag full förståelse för att det finns åsikter om. Och jag tänker inte dölja mig bakom uttrycket "Du har anmält för att höra min åsikt", för det vet jag att ytterst få har gjort... De allra flesta ställer ut av helt andra anledningar än att de vill höra vad just jag anser om deras hund. Så om de ser lite sura och besvikna ut när resultatet kanske inte blev det de hade hoppats och trott,  det har jag inga problem med alls. Såklart är det jag som dömer i ringen, och det är min alldeles egna åsikt som avgör placeringarna. Men, att jag för den skull skulle tro att de ska buga och bocka för att fått höra min åsikt som kanske inte alls överensstämmer med deras egen - nä, så högtravande hoppas jag aldrig att jag blir!


Tro nu inte att jag inte kommer att ställa ut mer, för så är det självfallet inte!! Jag älskar fortfarande utställarlivet, men jag kommer nog att vara lite mer restriktiv med vilka utställningar jag åker på och inte! Vissa är ju helt självklara just för att det är en sån trevlig utställningsplats, eller för att det blir en trevlig resa och umgänge runtikring.


Nåja, så vad har jag då roat mig med hittills denna dag?

Ja, till en början så fotade vi vår Merca "Lusen" som vi planerar att sälja... vill ni se annonsen så klicka här: http://www.blocket.se/vi/28580270.htm 

Den har varit himla bra, det måste jag säga - såååå himla mycket bättre än Chryslern som är det i särklass sämsta bilköp vi nånsin gjort....

Men, vi känner väl att vi inte längre har behov av en så stor bil, utan jag skulle vilja köpa en Toyota Yaris Verso istället. Jill har en sådan och den är så rymlig och billig i drift enligt henne! Ja, det blir såklart David som får ha den till jobbet i veckorna - Volvon släpper jag inte i första taget.....


Sedan har David och jag varit in en sväng till Sandviken. Jag skulle ta foto till nytt körkort, och det är väl inte så himla kul.... Att fotografera sig utan hund, känns bara konstigt...

     

Japp, så blev resultatet - lite av fängelsebildskänsla får man allt....


Sedan kom David på att vi inte ätit nåt, eller ja - vadå? sa jag...har ju druckit en halv red bull, det räcker väl?
Nix, det gjorde det tydligen inte, så han drog iväg till Hanséns bageri där de har uteservering. Vi beställde en varsin Foccacia, eller vad sjutton de nu heter - fan, är ju pinsamt när man ska beställa när man inte vet hur man ska uttala det hela.... Speciellt när hon som jobbade där nog senast log nån gång på 50-talet när hon hade gaser i magen... Är det bara jag som blir så oerhört trött på folk som jobbar inom serviceyrken och som inte kan bjuda ens på ett leende, eller kan få en att åtminstone känna sig liiiiite speciell den lilla stund som man står där och faktiskt ska betala för något??

Är mycket möjligt att jag är en ovanligt besvärlig kund, men det enda jag begärde var vanligt vatten - med is i eller åtminstone väldigt kallt. - Det ingår en läsk i priset fick vi till svar. - Va? sa David som inte hörde vad hon sa - då sa hon det igen med en tydlig suck och vass ton på rösten. - Nä, men ursäkta att vi kommer och stör och ville spendera lite av våra pengar här, vi ska genast gå så ni får vara ifred.... så önskar jag att jag skulle ha sagt, men som vanligt kommer man på allt sånt där långt efter....

  

Det var dock inget fel på det vi beställde - det var t.o.m gott, förutom att det tydligen var mycket märkligt att David ville ha kaffet direkt och inte efter maten... Höjda ögonbryn, och en liten suck igen....Nåja, vi ska låta dem vara ifred i fortsättningen - finns ju fler ställen även i lilla Sandviken...

  

Några som trivdes som fisken i vattnet där var dock det här gänget med gråsparvar, så tjocka och välmående de var - kan inte tänka mig att de ens kan flyga med den kaggen...


Usch, det här blev ett gnälligt inlägg jag känner det, men så blir det ibland.... Kan säga att när jag ska blogga så vet jag oftast inte alls vad jag ska skriva, bara börjar skriva om nåt och så leder det ena till det andra...Så därför skriver jag alltid rubriken sist. Jag blir så glad att höra att det är flera som gillar att läsa min blogg, miljoners tack för alla snälla ord, ni är så gulliga allihopa!  


 
 
Ingen bild

Sofia o Vilde

24 juli 2010 16:25

Ha ha :D Du e så rolig Helene! De förgyller ens dag att läsa din blogg!

 
Ingen bild

Nanny

24 juli 2010 16:34

´hej
läser allt du skriver... =D.. även på semestern.
ha de gott
nu sol och krabbfiske..

 
Ellen Guro

Ellen Guro

24 juli 2010 17:01

Hei!
Elsker å lese din blogg,du er så rolig Helene!

http://home.online.no/~e-g-rypa

 
Lisa & Gossarna

Lisa & Gossarna

24 juli 2010 17:47

Håller med dig (efter dagens Köping) om det där med domare som man faktiskt inte vet om de ens vet vad för ras man har och hur de ska röra sig och se ut.
Sen är det ju en bedömningssport med tycke och smak och det får man som utställare respektera och acceptera.
Men när man som idag ser att domaren skriver konstiga kommentarer som inte stämmer med vare sig hur rasen ska se ut eller röra sig och verkligheten då blir man sur eftersom det ju kostar en del att ställa ut. Konstruktiv kritik är en sak. Rena dumheter och sakfel en annan.

Jisses som jag skrattade åt din kommentar om "tanten med gaser i magen" ;)
Du är rolig du Helene

Ses väl på ICA eller på nån utställning framöver kanske :)

http://www.mountainvalley-dogs.se

 
Maria

Maria

25 juli 2010 09:49

Gillade ditt inlägg och det är ju precis vad en blogg är - ett ställe där man "får och kan" skriva av sig! Så resonerar nog de flesta tror jag? Ingen ide att linda in sig i bara rosa skimmer över allting för så är ju inte verkligheten ju...

Tycker oxå det är otrevlig med sådantdär bemötande, visst kan man inte alltid vara på topp, men i serviceyrken kanske man iallafall skall försöka? Precis som du även skriver om utställningar så är det ju lite av ett service ställe det med, vi utställare är ju "kunder" till arrangörerna så att säga?
En bil som eran Lusen är precis vad vi skulle behöva nu ju... Barnvagn tar ju alderles för mycket plats i bilen... ;-) Hundarna var ju först med deras burar... Eller hur resonerar man..?? ;-)

Förrestern blev fotot himla snyggt! Påminner om fotona från ditt och Davids brölop - så så mycket har du inte åldrats inte!
Ha en bra dag och njut nu sista (??) dagen på din ledighet. Här regnar det katter och hundar....trist....

http://www.windcraft.se

 
Ingen bild

Katarina H

25 juli 2010 11:54

Gnäll o gnäll, nja inte vet ja det - kan det vara vädret - kände själv igår för att klippa till nån vem som helst!! En kund är en kund är en kund, eller hur! Sen det där med utställningar - man lägger ner en otroligt massa arbete på förberedelserna innan - avgifterna har blivit skyhöga - andra rasfränder som blänger snett - otrevliga domare som skrämmer skiten ur små valpar så de blir outställningsbara - en del står o tittar på trädtopparna medan man anstränger sig till tusen o kastar sen ut en med en 2:a baf de har missat allt! Ja o sen ibland är det ju så himla kul o trevligt!! Näe, kör som du tycker vila upp dig emellanåt "gamling" - jag vilar fortfarande (he, he)!! Jäåttefina bröllopsfoton förresten!
Kram !

 
Ingen bild

Carro

25 juli 2010 19:08

Äh trams från dig!! Du va ju jätte fin på kortet ju..

 
Malin

Malin

25 juli 2010 22:20

hihi, alldeles underbart att läsa :) Så fortsätt skriva! Jag har inte åkt runt jättemycket i år men visst finns det vissa saker som är obetalbara ;-) - som att bli slagen på handen av domaren och med svart blick blivit anklagad för att ha försökt dölja eventuellt halsskinn... Jaja, så här efteråt kan jag ju skratta åt det men då det hände ville jag mest ha pengarna tillbaka :)

http://www.mayamore.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Av barecho - Fredag 1 mars 07:49

Denna kull är Ziris andra kull hos oss, förra kullen föddes för 1,5 år sedan, i den kullen blev det sju valpar. Att det skulle bli fler denna gång misstänkte vi ganska tidigt, för redan när hon gått fyra veckor började magen växa - och det snabbt! De...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards