Kennel Barecho

Alla inlägg den 1 december 2010

Av barecho - 1 december 2010 19:54

Japp, så var det då dags för Nordisk Vinnarutställning i Lilleström. Vi var ju i Lilleström förra året eftersom jag dömde då, men i år skulle vi dit som utställare istället.

Vi skulle starta från hotellet ca 07.00 hade vi bestämt, och frukosten startade inte förrän just 07.00 Men redan en kvart före var vi där, och det var inga problem att få börja äta tidigare. De bad till och med om ursäkt för att de städade.....

Inga problem alls att hitta till Mässan, var ju bra skyltat också + att vi kände igen oss till viss del.

Bra parkering fick vi, så det var bara att packa ur och ställa sig i kön. Helt otroligt att man utan några som helst problem fick ta med andra hundar in än som skulle ställas ut där, funderar ibland om Sverige är det land som har mest fåniga regler... Skulle man göra nåt dylikt på stora Stockholm så skulle det bli ett ramaskri utan dess like!


Vi hittade ringen utan några problem, behöver ju egentligen inte ens kolla på ringnumren. Där det är mest folk runt ringen tidigt på morgonen, där går Springer!! Vi svenska springerutställare måste vara de mest morgonpigga av alla...

Måste bara säga att det finns ingenstans nuförtiden där vi känner oss så välkomna som i Norge av de norska uppfödarna. För en 10-15 år sedan så minns jag hur obehagligt jag tyckte det var, var ju i den tiden jag fick det anonyma hatbrevet från Norge också, finns att läsa på min hemsida. Och en del människor från detta land har verkligen burit sig åt som idioter mot mig, men några sådana tendenser finns inte alls nu. Alla pratar och är trevliga, fick två jättefina julkort från två uppfödare och dessutom fick vi tre en varsin skyddsängel. Så himla gulliga ni är  , och jag hoppas innerligt att vi välkomnar er lika hjärtligt när ni kommer till Sverige! Är också säker på att det var dessa skyddsänglar som gjorde att vi kom hem säkert....


Lite nervös var jag allt denna dag, skulle vara så himla roligt om Messi kunde få en juniortitel, tycker han är så väl värd det! Domare för dagen var en skotsk dam vid namn Mrs Morag Bolton-Lockhart. En för mig helt okänd domare, och det gör det ju alltid lite extra spännande.

  
Vera och Pärlan hade det så mysigt i hagen - ända till de fick sällskap av Vegas i den....

  
Då bäddade Vera ner sig i ett hörn på en handduk, och nog hörde jag ett litet morr från henne när han stack fram nosen för att nosa lite.....


Messi startade alltså i första klassen, denna dag i juniorklass. Juniorklassen går ju ända upp till 18 mån. här, och så blir det ju i Sverige också från nästa år.

De var nio stycken i hans klass, och när domaren pekade ut honom som etta blev jag verkligen superglad!! Tog en stund innan jag fattade att det var så att han vunnit, trodde bara han var utplockad först....

  
NORDJV-10 Barecho Zuper Playmaker


I nästa klass, unghundsklass, så skulle Carro visa Vegas. Och det gjorde hon kanonbra, han vann klassen med CK även han.
Varken Vegas eller Messi blev placerad i bästa hanhundklassen, vinnare var Fritz-sonen CH Goldmoore's Gold Dreamer som inte bara fick titeln NORDV-10, utan han fick också Cert och blev då NORDUCH, stort grattis till hans ägare och uppfödare!!


Sedan var det Martas tur att äntra ringen, denna dag var hon lite mer envis och hade ingen lust alls att stå stilla. Hon blev dock fyra med HP av 12 stycken.


Så var det lång väntan till championklass tikar skulle in, vi gick iväg och kollade till "vår" flat Ryan-Bryan som skulle ställas ut. Han blev BIR-veteran, men inget mer denna dag.


Pärlan och Liza stod som etta och tvåa i championklassen när vi gick in, och den placeringen släppte de inte ifrån sig! Pärlan blev alltså till slut bästa tik med CACIB och fick då titeln NORDV-10!! Lika vacker var tvåan Liza, hon skulle ha fått en titel hon också tycker jag.....

Här kommer Pärlans kritik, värd att ramas in....:

"Exquisite bitch of quality. Very feminine, and teeming? with quality. Lovely forehand. Beautifully balanced. The best of legs and feet. Lovely topline. Good neck and shoulders. Strong quarters. Moved with elegance and soundness."


Ja, och till slut blev hon alltså BIR!!! Oj, så glada vi blev - var inte alls vad jag hade trott...

BIR: NOUCH SE(U)CH NORDV-10 Barecho Poetry In Motion &
BIM: NORDUCH NORDV-10 Goldmoore's Gold Dreamer


Jag som redan hade börjat packa ihop för att vi skulle kunna sticka hemåt snabbt.... Men, att åka hem och strunta i finalerna var inget alternativ för David och eftersom det var han som körde så fick han bestämma.


Pärlan och jag gick iväg för att hon skulle vara med på BIR-fotograferingen. Alla BIR-hundar blir med i Hundesports feb-nummer tror jag det var. Såg inte ut att vara så lång kö.... men herregud vilket tålamod vissa har för att få ett bra kort, stod där i över en timme då det var en del som höll på hur länge som helst med sin hund innan de var nöjda....

   
Så här uttråkad såg Pärlan ut när hon stod och väntade med mig...

   

Var i alla fall vår alldeles egna Lillemor Böös som var fotograf, annars hade jag nog inte orkat vänta...

Tog inte många minuter för mig och Pärlan, Lillemor visade mig kortet och jag tyckte det var helt okej.


Sedan skulle vi förflytta oss närmare finalringen hade vi tänkt oss. David och Carro hade packat ut allt utom hundar och det nödvändigaste så att vi skulle komma iväg snabbt när vi blev klara.

Längst ner i ett hörn var de två uppsamlingsringarna, helt idiotiskt. Ni kan väl tänka er hur trångt det var därnere, såg många hundar som inte såg ut att må bra av situationen. Inte kunde man tjuvkika in på finalerna heller, ingen tv eller nåt så man visste inget om vad som hände där inne. Dåligt kan jag tycka....  

  
Några som trivdes där mitt i händelsernas centrum var Miranda och Messi! De hade sånt sjå med att kolla på allt och alla som gick runt deras hage, Mirre-pirre var så trött till slut så hon somnade sittandes. Försökte hålla ögonen uppe så hon inte skulle missa nåt, men det gick bara inte till slut....

  
Inte mycket till kort, men det är jag och Pärlan som står där på fjärde platsen. Finalringen kändes lite liten, och det var folk utklädda till pingviner och allt möjligt. Ibland känns det bara som lite för mycket show, och för lite hund liksom... Domare i gruppen var Annika Ulltveit-Moe, och vi var mycket glada och nöjda över vår fjärde placering!


Så skulle vi alltså pallra oss ut i bilen, skrapa av all snö som kommit och så bege oss hemåt. Och vilken resa..... Snö, blås och iskyla hela vägen hem i princip. Dåligt plogat på de flesta ställen dessutom. Jag satt och spände mig hela vägen hem, dock lättade Carro upp stämningen som vanligt genom att hon liknade ett snömoln med en "sån där kvistboll som är i Vilda Västern". Que? sa David och jag, vad pratar du om? Jo, men har ni aldrig sett ett sånt som kommer fram när de rider fram. Du menar dammoln, sa David. NEJ, sa Carro - blev mer och mer ivrig att förklara medans jag skrattade så jag inte visst var jag skulle ta vägen. Hon ringde runt till flera kompisar, och de visste vad hon pratade om men kom inte på vad det hette (för det hade ett visst namn.....). Endast hennes syster Anna var lika oförstående som oss. Ja, du Carro - det finns bara en som dig, men we löv u det vet du!!


Vi stannade i Karlstad och rastade hundar, samt åt på McDonalds. När vi sedan körde in på gården vid 01.45 var jag alldeles yr i huvudet. Gick snabbt till sängs, var så skönt att få krypa ner bredvid Kylie som nog längtat lite efter mig eftersom hon förärade mig att ligga i sängen med mig.


På morgonen efter vaknade jag tyvärr med migrän.... Inte så förvånande kanske med tanke på att jag i princip inte ätit nåt på hela söndagen (5-6 pastabitar, 2 cocktailtomater, och 4 räkor till lunch samt 2 chicken mcnuggets och 4 pommes frites till kvällsmat). Och så hade jag suttit och spänt mig hela vägen i bilen...
David fick ta hand om hundarna på morgonen eftersom jag hade så ont att jag knappt kunde prata, gör så ont i huvudet bara av ens egen röst...

Sov sedan till nästan 11.00 då jag släpade mig upp ur sängen. Hade sedan ont i huvudet hela dagen och var allmänt matt. Men efter en rejäl portion pasta och skinksås på kvällen, och så fika sedan då vi firade Henkes 19-års dag (han fyllde i fredags  ) så hade jag ätit upp mig så det kändes bra.


Det hade kommit oerhört mycket snö här under helgen vi var borta, och som tur var så var Åke så snäll att han kom hit med snöslungan och skottade av, annars hade vi inte tagit oss in på gården. Miljoners tack för det!!

  
Fritten han trivs i snön han, även om man ser att det blir lite jobbigt för hans gamla ben när det blir för djupt...

  
Inte så lätt för dem att vara ute på baksidan nu, men konstigt nog så har de tre 12-veckors valparna vi har kvar inga problem. De bara kastar sig ut i snön och gör nya stigar!

  
Att jag inte uppskattar snö och vinter är väl allmänt känt... men visst kan det vara vackert ibland, detta är taget på gården utanför mitt arbete.


Vi har tagit kort på Clådans valpar nu, de ligger på hemsidan... De är så fina, men mycket envisa med att de inte vill stå som jag tycker. Vet ju att det brukar kunna bli bra ändå till slut.


  
Måste bara avsluta med kort jag fått från Vilde i Finland, här är hon på snöbollsjakt - en sann springer eller hur!

Av barecho - 1 december 2010 16:56

Ja, nu var det länge sedan det fanns tid över för att sitta vid datorn och skriva ihop nåt. Har ju hänt en hel del sedan sist! Först blir det en mycket sen grattis-hälsning till E-kullen som fyllde 11 år i söndags, vet inte hur många som finns i livet av dessa - Elvira gör dock det, och hon är väl den jag träffat oftast de sista åren. Minns speciellt hennes fina uppträdande med matte Camilla på vårt jubileum i somras, mycket uppskattat! Nästa sena grattis går till R-kullen som fyllde 3 år i söndags, ur den kullen träffar jag faktiskt flera stycken regelbundet. Thea och Lina då framförallt på utställningar, men så hade vi också äran att få se Fido i lördags i Norge. Hans husse var så snäll och tog honom till utställningen där vi var så att vi fick en chans att hälsa på honom. Fido verkade vara en himla trygg och harmonisk hane. Lite stor, och för dagen totalt felklippt.... de hade lämnat in honom på ett trim och fick tillbaks honom totalt nedklippt. Utom på de ställen där vi normalt klipper dem kort, där var han långhårig.... Stackars Fido.... eller nä, han led väl inte - men det kan jag ju säga som uppfödare att jag gjorde! En så fin hund, och så förstörd på det sättet... Sedan är det också Ricki i den kullen som kommer hit regelbundet med sin "storasyster" Freja när husse och matte är på resa lite här och där.


Förra helgen var vi till Axmarbrygga och åt julbord, mumsigt värre! Ja, det är ju inte så ofta ni får höra mig säga nåt sånt, men julmat tycker jag faktiskt är gott (ja, inte allt då såklart....). Men sill och janssons, det kan man ju äta hur mycket som helst av! och lika gravad lax..... tyvärr fanns ingen tunga, men det brukar snälla mamma ordna till mig så att jag får hemma åtminstone till jul.

  
Var jättefint där, det var första gången som jag åkte dit. Först fattade jag ingenting, var sjutton är restaurangen? Såg ut som nån lada utanför bara.... Häftigt att sitta alldeles vid havet och äta, vågorna slog alldeles utanför fönstret.

  
Jacob åt rejält han också, vi var verkligen proppmätta allihopa när vi kom hem.

  
Melker höll låda, han är i en så rolig ålder nu - 10 månader, så mycket som händer!


Under förra veckan så var David i Prag, och då vet ni ju att det blir fullt upp här hemma när allt ska göras av en person istället av två som annars.....

Bland annat skulle jag göra levergodis till hundarna, och det är INTE populärt hos resten av familjen! De tycker att hela huset stinker.....

  
Meeen hundarna lämnar inte köket många sekunder medans godiset görs iordning....


För godis var såklart tvunget att göras eftersom vi ÄNTLIGEN skulle åka på utställning igen!! Har ju inte ställt ut hundarna sedan i oktober, och så långt uppehåll är jag och dom inte vana med.


Det var Carro, David och jag som begav oss iväg västerut i fredags vid lunchtid. Vi var så glada att Carro kunde och ville följa med oss, som på den gamla goda tiden liksom! Dock var ju vädret långt ifrån det bästa....   
Så här var alltså sikten från start - i det närmaste obefintlig, och det kändes ju inte speciellt roligt då att ha drygt 50 mil framför sig då....


Dock blev det mycket bättre efter Västerås, var bara ett tag före Årjäng som det snöade igen.
Blir inte många stopp när vi är ute och kör, hundarna rastades på en rastplats mellan Örebro och Karlstad - och så stannade vi sedan i Årjäng. Att stanna där är obligatoriskt inför att åka in i Norge, för det första tankar vi alltid upp bilen - och sedan måste det ju inhandlas mat, godis och dryck! Allt är ju svindyrt i Norge, och så vill ju jag helst ha de sorter jag känner till förstås - ja, maten brukar ju inte heller falla mig i smaken där.... Carro och jag har ju haft några lite annorlunda smakupplevelser där vi!


Vanja hade bokat ett rum åt oss på ett hotell som låg mellan Oslo och Lilleström, Rica Helsfyr. Och vilket himla bra hotell!! Bra rastningsmöjligheter, och inte så noga med parkeringarna heller (de kanske inte har några lapplisor i Norge??). När parkeringarna var slut vid hotellet frågade jag i receptionen vad man skulle göra då, åka därifrån, eller? Men, tjejen i receptionen svarade bara - ni kan parkera var som helst, bara ni inte står i vägen för någon! Kan det vara sant sa jag, råder sunt förnuft här - och inte en massa idiotiska regler?! Jag var imponerad....

  

....och inte blev jag då mindre imponerad av vårt stora rum! Så rymligt och fräscht (ja, inte duschdraperiet då...) men annars. Vi kände oss så himla nöjda och glada, hade ju bara fyra hundar med och var inga problem att ha dem lösa här eftersom det inte var mattor på golvet (men vet ju aldrig med mirre-pirre).

  
Husse var populär värre när matskålarna kom fram.

  
Annars hoppade de runt på mig för det mesta såklart!

  
Knocker-bockern låg för det mesta ihoprullad på min säng, inte ville hon vara med de andra som stojade omkring - nä, nån typ av värdighet har man väl tyckte hon!


Vi hade bestämt att vi skulle äta ihop med Vanja, Dag Harald, Hege & Lotta på kvällen och vi kunde inte äta förrän efter 21.00 då det var något program som Vanja skulle se före. Vi var ganska så trötta och slitna allihopa så vi enades om att åka iväg till ett kebabställe som Vanja hade sett, och ta med maten till rummet och äta där. Det var jättefräscht där, och man såg när de gjorde iordning kebaben. Grönsakerna, brödet och såsen åt jag nästa upp allt av - men kebabköttet....nja, tankarna for liksom till råttkött eller nåt....


Sedan blev det gonatt och jag somnade nog innan huvudet kom ner på kudden tror jag.... Upp sedan 05.30 för att ge hundarna mat, och rasta dem. Hua, så kallt det var där! Blåste verkligen isbjörnar, och var kan det göra det om inte i Norge??


Efter frukost på hotellet så åkte vi iväg mot lördagens utställningsplats som låg i Lier, utanför Drammen. Vi hade gett Frida adressen och hon lotsade oss så fint genom Oslo, allt såg lovande ut tills hon tog in oss på nån skum bakgata  - och sedan vidare in i ett villakvarter. Där sa hon helt plötsligt - du har anlänt till ditt mål! Ehhh.....jaha, kan det vara i nåt garage eller nåt tänkte vi? Var ju ändå i Norge och man vet ju aldrig, mycket kan hända där.... Så fick Carro syn på en bil där hon skymtade en bur tyckte hon, vi hakade på en bra bit - kom sedan till en rondell där det stod NSK. Jippie!! Bilen vi åkt efter åkte nån annanstans, men vi var i alla fall på rätt väg. Fick syn på en parkeringsvakt, och han var också väldigt vänlig och frågade snällt om vi hade mycket att packa ur. Ja, det hade vi ju - så vi fick köra fram ända till hallen mot löfte att flytta bilen, vilket vi självklart gjorde! Blir man trevligt bemött så skulle jag aldrig drömma om att inte göra som man blir tillsagd, ja - ni kanske kan räkna ut vad som händer om jag inte träffar en som är lika trevlig....


Nåja, utställningen var i en handbollshall. Blir så imponerad av klubben som lyckats hyra en sån fin hall till en hundutställning. Vet ju hur himla svårt det är i Sverige, alla är ju sååååååååå allergiska här.


Det hade blivit så många ESS anmälda så hanar och valpar var flyttade till Colin Woodward, och tikarna dömdes då av hans fru Kay Woodward.

  
Miranda var först in av våra hundar, och hon blev trea med HP i sin klass. Skötte sig jättebra fastän golvet var jättehalt.

Sedan var det dags för Messi, och som han har mognat just i utställningsammanhang! Han skötte sig perfekt, och är verkligen en fröjd att visa nuförtiden. Ja, kedja måste jag ha för att ha kontroll över honom iofs....

Han vann unghundsklassen med CK, och slutade sedan som tvåa bästa hanhund - verkligen roligt! Hans bror Jussi kom tvåa i juniorklassen, också han fick CK.

Men, det var syrran hans, Marta som gjorde dagens bedrift! Hon vann juniorklassen, och slutade sedan trea bästa tik med CERT! Stort grattis till hennes delägare Lise som visade henne så bra!

  
Vet ju själv att Marta inte är den allra lättaste att visa, där kan vi snacka om blod, svett och tårar....

Pärlan blev trea (av 11 st) i championklassen med CK, och sedan oplacerad i bästa tik.

  
Pärlan var dock mycket nöjd ändå, hennes dotter Winton Art Of Motion blev nämligen BIS-valp, stort grattis till hennes ägare/uppfödare Vanja och Dag Harald!

  
Vi blev också BIS, genom vår uppfödargrupp bestående av Messi, Jussi, Liza och Marta - fick en fin vas och ett läckert glasfat i vinster!


Så blev det tillbaks till hotellet, och denna kväll var vi såklart också trötta.... så nu bestämde vi att vi trots de skyhöga priserna skulle äta på hotellets restaurang. Och tja, det måste man ju säga att det klart sämsta på hotellet var detta, inte ens kyparen var speciellt trevlig... Jag ville beställa en barnportion av lasagne, men det fick man ju absolut inte göra!!! Så betalade dubbelt, nästan 160:- och fick då också dubbel barnportion. Jag åt en fjärdedel och så fick resten slängas, så himla onödigt....

Vi hade i alla fall en superkul kväll ihop med våra norska vänner - och Vanja lyckades nästan lura David och mig att hon drack nåt med alkohol i.... men Dag Harald avslöjade henne, och det som drycken liknades med var svagdricka... Herregud, Vanja - vad ska vi göra med dig??? Tycker om dig ändå det vet du.....


Sen var det natti-natti igen.....


fortsättning följer senare ikväll, måste ner i källaren och klippa en hund nu!

  



Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards