Kennel Barecho

Alla inlägg den 14 december 2010

Av barecho - 14 december 2010 19:54

I fredags fm påbörjade jag resan mot Finland, och utställningarna som skulle vara där under helgen. Jag åkte till Dalarö för att hämta upp Jill, och samtidigt få en chans att se hur hon bor där! Ville såklart få en chans att hälsa på "mina" tre älsklingar där också... De var dock tämligen uppspelta, och var ganska så upprörda över att de inte skulle med på resan. Jill och Henke bodde i en mysig stuga, med stor tomt ute på landet. Skitans kallt var det inne hos dem, men nu har ju jag liksom vant mig med att ha det riktigt varmt hemma... myyyysigt...

Jag blev lite osäker på om Frida verkligen hade koll på var Jill bodde så jag ringde när jag började närma mig - och då säger hon om du tittar till höger strax så ser du en gård med rött hus - det var där de spelade in slutscenerna i filmen "Flickan som lekte med elden". Och detta har inte Jill berättat fastän hon bott där i 1,5 år, jag som äääälskar de filmerna - jag var sjukt imponerad.

     
Det är den gården man ser i bakgrunden här, där hon senare hugger en yxa i huvudet på sin far....


Vi packade in oss i bilen och for sedan iväg mot Stadsgården där vi skulle träffa på Tina och Puh. Vi var där i god tid, och eftersom jag hade i minne hur det gick för en tjej som körde på färjan för nåt år sedan så frågade jag snällt om inte Tina kunde tänka sig att köra på? Jodå, det kunde hon så det kändes bra....

Personalen vid incheckningen var jättetrevliga, och vi var ganska så rejält fnittriga redan när vi satt i kön in på båten...

Trasslade oss upp i hytten med fem hundar, två burar och så några väskor var förstås. Lite trångt var det i hytten, men inga problem med hundarna sinsemellan så det fungerade bra.

     
Lite jobbigt var det förstås för Jill och mig att inte det var någon mottagning i hytterna, således kunde vi inte göra något alls med våra ifåns.....

  
Plutten, så fin med sina inpackade öron.....


Efter att hundarna fått lite mat så gick vi upp på däck med dom för att de skulle rastas, och satan så halt det var där uppe! Jag fick hålla i mig i stången när jag gick, annars hade det nog slutat med en bruten lårbenshals eller nåt för min del.

     
Pärlan däremot tyckte det var hur mysigt som helst där, rullade runt i den lilla snön som var.. ja, vi roar oss på lite olika sätt här i världen....


Efter det så tog vi sikte mot julbordet, jag åt mig rejält mätt - men nog var det en del saker som jag saknade. T.ex rödbetssallad fanns inte, och inte helt vanlig inlagd sill heller. Men gott om löjrom fanns det, mums!

      
Hur mätt man än är så måste det i lite dessert. Glassen smakade som glass gör så det var gott såklart, saffranspannkakan var nåt nytt - men den var god ihop med glassen.


Det var ganska så högljutt i restaurangen, och även på andra ställen på båten - man funderar ju ibland om folk tappar helt vett och sans när de kommer på en färja och börjar dricka alkohol? När man är i tjugoårs-åldern kan jag väl tycka att det möjligen är acceptabelt, men det känns patetiskt när de är i min ålder - eller äldre ändå (kan ni tänka?!) och är så fulla så de inte hittar in i hytten sin. Vi hade en farbror i 60-års åldern som var helt plakat och som stod och försökte ta sig in i vår hytt... suck..... Pärlan tittade mystiskt på alla dessa underliga människor, Hally var också fundersam.... medans Messi och Amigo bara tyckte de verkade jätteroliga, och såg ut som de ville följa med dem på disco eller nåt sånt... Puh, var helt oberörd - som om de inte fanns helt enkelt, han är en cool kille han... 

     

Ingen finlandsfärja dock utan taxfree eller hur? Lite småshopping blev det allt.....


Strax före 10.00 anlände vi till Helsingfors, och då åkte vi raka vägen till utställningen. Vi hittade enkelt dit och inga problem att få packa ur, gå in med alla saker och sedan flytta bilen. Tror vi i Sverige har de värsta parkeringsvakterna och bestämmelserna i världen!!

Likaså när vi gick in, de kollade bara lite snabbt igenom papperen - inget tjafs eller koll med chipavläsare och sånt som man kan drabbas av här. Fusk är jag den första att vilja bekämpa, men det enda man kollar i Sverige när man kollar chippet är ju att hunden är vaccinerad, och det gör väl alla - vem sjutton vill riskera sin hunds liv för en utställning?


Trångt som sjutton var det vid vår ring, och mycket obehagligt kändes det då vi tyvärr hade vår ring denna dag där många av de stora raserna höll till. Jag har inget emot dem om de beter sig som normala hundar, så var dock inte fallet här. Flera som gjorde utfall, och bland annat satt det en p/s riesen i en tygbur alldeles vid oss.  Nån ägare såg jag inte till, men den gjorde utfall efter utfall mot hundar som gick förbi - och man bara kände att nu tar han sig igenom tygburen snart.... 


Jag visade Torsti (Barecho Young At Heart) och han är verkligen en härlig kille, så himla glad och positiv - och snygg dessutom! Han blev tvåa i sin klass med Excellent. Puh fick nöja sig med Good denna dag....

     
Vackra Puh väntar på sin bedömning.....


Pärlan blev tvåa i championklassen med Excellent, hon slutade sedan som tvåa bästa tik och fick då CERT och Res-CACIB. Eftersom tiken som slog henne är internationell champion så kommer CACIB:et att gå över till Pärlan. Det var vi väldigt glada över då det innebär att hon nu har alla CACIB hon behöver för att kunna ansöka om det internatiomella championatet C.I.E.

Det var också trevligt att vi blev inbjudna att få vara med och äta från "buffébordet" som var framdukat för att fira att en av vår ras uppfödare blivit Årets uppfödare i Finland, tusen tack för det Tarja!
Var också jättekul att få träffa våra "finlandsflickor" Mazy (Barecho Amaze Me) och Vilde (Barecho Blowin' In The Wind) med sina mattar - lite finputs blev det (svårt att låta bli....), ja av hundarna då - inte av mattarna....så väl ni tar hand om dem, de skötte sig jättebra båda dagarna och jag är så stolt över dem! Vilde fick excellent denna dag och slutade som tvåa i klassen, Mazy fick very good och slutade som trea i klassen. Domare denna dag var finska domaren Matti Touminen. Han kunde engelska som tur var, för det kunde inte någon av ringsekreterarna.... Hon som var ute i ringen försökte gång på gång prata finska med mig, verkade ha svårt att fatta när jag svarade på engelska. Så när Pärlan blev tvåa frågade hon mig förmodligen om hon fick ta Cert (på finska då....). Försökte förklara att jag inte hade lärt mig finska sedan hon pratade med mig sist (ca 20 min tidigare....), så hon hämtade domaren till slut som fick rycka in som tolk.... Mycket dåligt kan jag tycka att inte ha ringsekreterare som kan engelska på en sån här stor utställning som ska vara sååååå Internationell. De skryter om hur många nationaliteter som är där och ställer ut, och så kan man inte göra sig förstådd på engelska i ringen.... Vet att det var samma sak för Jill på söndagen i hennes ring.


Jill var färdig strax efter oss så vi bestämde oss för att åka till hotellet istället för att kolla på några finaler. De skulle inte börja förrän vid 17.00 och det kändes lite sent....

När vi kom ut så hade det snöat, inte speciellt mycket tyckte väl jag i alla fall som bor där det snöar mest i hela landet nästan.... Men, tydligen så finns ingen fungerande snöröjning i Helsingfors. Svårt att säga hur mycket det hade snöat, men en dryg decimeter skulle jag tro. Det är ju inga problem här hemma där det plogas undan hela tiden, och nästan alla har dubbdäck. I Helsingfors var det totalkaos, slirigt och moddigt överallt. Bilar översnöade, bilar som inte kom upp i backar och så bara ett spår att köra i. Det skrapade i under bilen av all snö som låg kvar, och då har inte vi den bil som är lägst....

     

Ja, såhär såg det ut mitt i stan, tur vi hade körskoleläraren Tina som körde. Frida tog oss till hotellet, och där möttes vi av snö såklart. Inget plogat på parkeringen, så det var bara för oss att kliva ur bilen och försöka stampa snön så vi fick in bilen utan att köra fast. Ja, snöskovel eller sånt verkar inte finnas i dessa trakter...

     

Till slut fick vi dit bilen i alla fall och det kändes ju skönt.... Hade inte varit så kul att ställa den efter vägen med tanke på vädret. Tur var väl det, för på morgonen när vi åkte till utställningen såg vi massvis med bilar som var helt inplogade (jodå, för då var det plogat i alla fall på vissa ställen, de hade nog kört över snöröjningsmaskiner från Sverige.....).

Jag frågade i receptionen ifall de inte var van med snö i Helsingfors? Killen som stod där svarade att de aldrig hade haft så här mycket snö nånsin... suck, tänkte jag - välkommen till Årsunda på ett studiebesök....


Efter att ha installerat oss på rummet, som var stort och jättefint så gick Jill och jag ner till restaurangen för att kolla menyn och ev. boka bord. Vi var ju inte så himla sugna på att åka ut och åka bil igen....

Vi träffade på en oerhört trevlig servitör där som lät oss välja bord. Menyn såg helt okej ut. Jag valde skaldjurspasta och det var gott, kaaaaanske skulle pastan inte ha kokat riktigt så länge - men det var helt klart ätbart. Jill och jag delade på en supergod dessert också, typ som en liten kladdkakemuffins med vaniljglass och nån jordgubbe.

     

Ja, här såg det ju inte så muntert ut - men vi måste nog bara ha hämtat andan eller nåt just denna sekund....


Vi tog en sväng till med hundarna i snöovädret, de verkade inte brydda alls - men nu är de ju som sagt vana med sånt...


Hade lite tankar på att blogga, men blev så att vi kollade på en massa klipp på youtube istället. Kan lova att det blev en hel del gapflabb.... Kollade bland annat på gubbutställningen, och så på den här som blev min favorit:

 

Jag hade aldrig hört talas om Hipp Hipp, jag missar nog en del ändå när jag inte tittar på TV.....


Efter allt skrattande så blev det gonatt för oss, Pärlan kröp ihop mellan Jill och mig och Messi snarkade skönt på golvet på en puff nedanför min sida av sängen.


Uppstigning blev det redan vid 05.00 på morgonen, hundarna skulle ju fönas till lite och jag fick en välbehövlig dusch. Så iväg till utställningen, och vi hade sett ut dagen före var vi skulle vilja åka och packa ur för att komma nära in till ringen. Inga problem alls, vi fick köra ned där och så flyttade vi sedan bilen till p-huset (eller ja, Tina gjorde ju det - P-hus och jag är ingen hit direkt....).


Dock började dagen med att jag fick ett smärre utbrott... När vi kommer fram till ringen så är det en sida som det inte sitter några vid, så vi frågar en funktionär om man inte får ha sina grejer där. - Jodå, fick vi till svar - bara ni inte står framför dörren. Så vi lastade av allt där, och Tina gick för att flytta bilen. Då dyker det upp en annan vakt (kan inte kalla dom funktionär när de beter sig som värsta polisen istället för att vara till hjälp...) och säger då att jag inte får stå där. Förklarade då att vi för några minuter sedan fått lov till det, men si då hade den som lovat oss sagt fel.... Inte lätt när de inte verkar veta nåt alls om vad som är bestämt eller inte.... suck.....

Nåja, flyttade våra grejer mot väggen där man tydligen fick stå - senare under dagen så stod det andra ungefär där vi stått - men de fick tydligen stå där då....


Domare denna dag var Inga Siil från Estland. En ny bekantskap för min del. Messi blev placerad som nummer två i unghundsklassen, med Excellent då. Puh fick Excellent han också, och vann championklassen! I bästa hanhundsklass stod han sedan som etta!! Detta innebar då att han fick titeln FIV-10 och CACIB blev det såklart också, så stolt jag var när jag såg Tina och Puh vinna detta!!

     

Ja, skärpan är ju inte bra - om det beror på mig eller kameran är det ingen som vet...


Juniortikarna Mazy och Vilde fick båda Excellent denna dag, och Mazy placerade sig på en fjärde plats. Torsti blev tvåa i Working Class med Very Good, och Pärlan blev trea i championklass med Excellent. Hon slutade sedan som fyra bästa tik.

  
Här är Puh i ringen springandes om BIR och BIM, och han blev till slut BIM. Tyvärr har jag inget BIR/BIM-kort eftersom min kamera inte alls ville vara med längre då....


Måste säga att jag var besviken på kvaliteten på de finska springrarna.... Tycker nog att det varit högre kvalitet generellt både i Norge och Danmark om jag jämför med de senaste gångerna jag varit där. Vill bara poängtera att detta är min högst personliga åsikt..... Dock såg jag en fin svart/vit unghane från Estland som kanske kan vara intressant för framtiden, vi får väl se....


Vi fick vänta några timmar på Jill innan hon var färdig, Amigo blev tvåa bästa hanhund med CERT och han fick då det finska championatet!!


Så var det då dags att åka mot färjan. Någon i bilen påstod att vi hittade dit, så vi slog aldrig på Frida. Var bara att köra efter skyltarna sas det.... Gick bra till en början, men så helt plötsligt mitt i stan så finns skylt med båt både till höger, vänster och rakt fram. Och jag har ju aldrig varit bra på att tippa - så även denna gång blev det fel.... Vi var helt lost, och fick till slut bita i det sura äpplet och ta fram Frida för att få hjälp. Hon var som tur var inte bitter för det, utan hjälpte oss utan några större problem att ta oss till rätt hamn.

En timme innan färjan skulle gå körde vi på, och tog oss efter viss möda upp till hytten. Vi hade ju ytterligare en hund med oss nu, så lite trängre ändå blev det....


Vi fick stå i kö till restaurangen vi valt i över en timme, men det var det värt. Maten var supergod! Jag åt fläskfilé som var gratinerad med beasås, potatisgratäng till - och så var det kräftstjärtar + grönsaker, mums!

 

Och jodå, jag åt nästan upp - ja inte allt kött förstås.. men det andra fick jag i mig. 

 
Tina ville fira titeln med champagne, det är rätta takter det! Jag gillar ju inte champagne förstås, men vill ju vara med ändå som stolt uppfödare... 


  
Kolla så stolt matte är med Puhs fina rosett, eller ja - fin och fin, speciell kan vi väl säga.....


Tina och Puh valde att gå av färjan, och när Jill och jag åker av färjan ser vi att det står flera poliser som stoppar alla bilar. Vi tror att det är pga det som hänt i Stockholm under helgen, men det visar sig vara en vanlig blåskontroll. Jag lyckades såklart inte blåsa korrekt första gången, Jill och jag fnissade bara. Stackars polisen trodde säkert jag var nervös för resultatet... men det var jag förstås inte, bara det att jag har så svårt att blåsa nån längre stund. Det gick dock bra till slut och just denna polis visade sig vara av den trevliga sorten, men så berättade han också att han hade delad vårdnad om två goldens - se där ja, såklart därför han var trevlig!


Resan hem gick tungt, hade himla huvudvärk och kände mig lite småyr. Tänkte att det kanske gungade för att jag nyss åkt båt, men när jag kom hem tog jag febern och hade då 38,2.... så var väl därför jag kände mig helt slut. Jag har fortfarande feber, och imorgon ska jag till Gyn i Gävle så får vi se vad de säger där. Är väldigt matt och har ont i magen, som tur är har jag klippt alla hundar inför helgen redan förra veckan....  
Vill bara avsluta med att visa denna fina present Fritz fick av en Estländsk uppfödare som parat med honom för många år sedan. När hon fick höra att han är lite krasslig så ville hon ge honom detta.. Så gulligt, men jag var tvungen att bita mig i läppen för att inte brista ut i gråt - usch, är så jobbigt att tänka på att han är gammal.... Tusen tack Riin för detta - så skönt att veta att det finns andra som bryr sig om vår älskade Fritt-lis.....




Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards