Kennel Barecho

Alla inlägg den 12 oktober 2010

Av barecho - 12 oktober 2010 20:35

Ja, nu är det några dagar sedan jag bloggade sist!
Tror inte jag nämnde det sist, men Zola & Diva kom hit i onsdags för att vara här till igår. Carro lämnade dem när jag stod nere i källaren och klippte hundar, och när jag sedan kom upp för att hälsa på dem så blev Zola så himla lycklig! Han är så go, glad jämt - och en sån hund som charmar de flesta! Gammeltanten blev väl glad hon med, men konstaterade nog mest att det var nåt bekant med mig - och sedan kollade hon ifall jag hade några köttbullar i fickan, var väl den associationen hon fick kan jag tro.... När så inte var fallet var jag inte så intressant längre.
Jag lämnade tillbaks dem till Carro i Sandviken igår em, och då var hon också ganska så sval i sitt mottagande - ungefär som att.... - få se nu, det är nåt bekant med dig med, men var sjutton har jag sett dig förut? Hon är så speciell gammeltanten, inte många finns som henne  .... Pigg som sjutton är hon annars, hon blir ju 13 år till våren.


I lördags fick jag ett mycket trevligt SMS från Jacky och Dave i England. Seamus hade fått DogCC och blivit BIR på en All Breed Championshipshow i England, Frances Jackson (Knl Mompesson) dömde! Så glad och stolt jag är över Seamus - och han har ett alldeles speciellt ställe i mitt hjärta, den som har lärt känna honom förstår nog precis vad jag menar.... Gör alltid ont att lämna honom, jag hann ju bli oerhört fäst vid honom innan han flyttade när han var drygt 10 mån gammal...

  
Här är vacker-Seamus med sin husse Dave på utställningen i lördags, men hmmmm..... Dave, inte får man lägga kopplet så där - då förstörs ju överlinjen......

  
Måste bara få dela med mig av det här ursöta kortet på Holly och en av hennes valpar,  såååå sött! Nog ser det ut som en liten mini-messi va?


I lördags roade jag mig bland annat med lite strykning, det är ju inte den roligaste sysselsättningen direkt - men Davids skjortor blir ju liksom inte så bra när han stryker dem själv...

  
En äkta spaniel är såklart där matte är, och denna soffa står alldeles bakom där jag har strykbrädan... de som inte får plats i soffan ligger istället nedanför mig så att jag snubblar på dem. Vera har fantomdräkten på sig, och är nog lite fryssen efter badet. Så vad passar bättre än att ligga på spindelmannenkudden för att bli varm?


Så i söndags morse var det då dags för utställning igen. Var ju nästan en månad sedan sist, så det såg jag verkligen fram emot!


Hade bestämt att jag skulle träffa Marina och Ditte vid Scandic i Gävle ca 05.30, så vi kom väl därifrån en 10 minuter senare. Resan upp gick bra, var inte så mycket trafik - och de bilar vi såg var mestadels "hundbilar".

Inga problem med några Gestapo-parkeringsvakter, utan de var trevliga och tja, helt normala människor skulle man kunna säga.

Inget trubbel vid insläppet heller, förutom då att en del människor inte verkar fatta att man kan hålla sin hund i kort koppel när det blir lite trångt... Jag har inte alls nån lust att mina hundar ska lukta på nån annan, så himla mycket smittor som finns på såna här ställen. Och alla hundar är ju inte trevliga heller.... T.ex så var jag på väg ut för att rasta Messi vid ett tillfälle. Mötte då två tjejer som kom och gick med en Am Staff. När de såg mig komma, så stannade de och ställde sig framför sin hund som skydd... Såg lite mysko ut, och jag fick liksom inte känslan av att de tyckte Messi såg farlig ut så att det var därför...


Väl inne så var det himla skönt att slippa tältet! Tänk så glad man är varje år när den säsongen är över. Även om det nu är halt på golvet så kändes det himla bra att veta precis hur dagen skulle vara klädmässigt, och att hundarna var fina i pälsarna hela tiden.


Dagens domare på vår ras var Branislav Rajic (om jag nu har skrivit namnen i rätt ordning....), och han kom från Slovenien. Kanske inte det land man tänker på som har flest springers.... men, han var en mycket trevlig man tyckte jag. Kände igenom hundarna ordentligt, utan att vara hårdhänt. Såg glad och intresserad ut hela dagen, och tja - tyvärr kan man ju inte säga att alla domare gör det, så när det händer blir jag glad!


Messi startade för andra gången i unghundsklass, och den klassen vann han med CK. Någon mer hanhund visade jag inte själv, men tre superfina champions hade vi ändå med. Eros vann championklassen med CK, Winston var tvåa med CK och Fly placerades som femma i klassen, även han med CK. Bästa hanhund med CACIB blev Eros, trea blev Messi och femma blev Winston.


Ditte blev tvåa i juniorklassen med CK, visad av Marina. Och Marta visade jag i unghundsklassen - var så roligt att få träffa henne igen. Hon är så söt, när hon drar upp läpparna och lägger av ett smil då smälter jag varje gång! Tusen tack till Lise för att du åkte till Sundsvall så att jag fick en chans att träffa henne, och även få visa henne. Ser fram emot när vi träffas igen i Lilleström. Marta blev placerad på andra platsen i klassen, med CK. Öppen klassen vanns av alltid lika vackra Thea, som vanligt jättebra visad av sin matte Eva - foto finns också på dem båda i sista numret av Hundsport. Thea fick CK, och nu väcktes hoppet om att hon skulle få sitt sista CERT och bli champion.....


Kändes lite ovant att inte gå in med Clådan i championklassen... hon var helt hysterisk på morgonen när jag åkte, trängde sig ut genom grinden och fattade ingeting när det var Pärlan som följde med mig ut till bilen, och hon istället fick gå tillbaks till husse och sängen....
Men, Pärlan gjorde mig inte besviken. Hon vann klassen med CK, och strax därefter var det dags för bästa tikklassen.
Som jag höll tummarna för Thea.... , men tyvärr räckte det inte hela vägen, trea bästa tik blev resultatet och Celines dotter som Sari har knep certet när hon blev placerad som tvåa. Blev såklart ändå jätteglad att Pärlan vann klassen och fick CACIB! Nu behöver hon bara ett till CACIB, antingen i Finland eller Danmark så kan vi ansöka om det internationella championatet.

Så var det dags för BIR/BIM, och Pärlan var verkligen i form - hade hur mycket ork som helst, och sprang till sig BIR-rosetten. BIM, blev då Eros - och visst är de ett snyggt par, de också?

  
BIM CH Barecho Just A Striking Image & BIR CH Barecho Poetry In Motion


Vår uppfödargrupp bestående av Winston, Thea, Pärlan och Messi blev BIR-uppfödargrupp.

  


Och hur gick det då för knocker-bockern Vera?

Tyvärr blev det som vanligt tänkte jag säga, det krockade så att jag inte kunde visa henne själv... Tusen tack Jill för att du ställde upp och visade henne, och jag vet att hon såg minst lika bra ut med dig som med mig - är bara så typiskt att jag så sällan får visa henne själv. Resultatet blev ju inte direkt strålande, domare för dagen var finskan Leila Kerkäs. Vera kom tvåa i championklassen med CK, och i bästa tikklassen blev hon sedan utan placering. Det var väl inget som gjorde mig speciellt upprörd, däremot när jag fick höra vad som hade sagts och gjorts mot Jill & Vera av en som sprang bakom dem så blev jag mycket besviken.... suck, säger jag bara....


Vi var färdiga ganska så tidigt, och hungriga var vi såklart. När vi varit här i Nordic-hallen förut så har vi åkt iväg till en pizzeria i närheten för att handla då det inte funnits så stort utbud i hallen. Jill mindes var den låg och erbjöd sig att åka och handla. Vis av erfarenhet frågade hon mig bara exakt hur min pizza skulle vara, då det såklart inte skulle finnas någon som passade mig på menyn. Och kan ni tänka! Jag beställde en med champinjoner, lök, färska tomater, banan - utan ost, och bara med liiiiite tomatkladd - och så skulle den vara inbakad + med beasås vid sidan om - och den blev skitgod! Åt nog mer än hälften, och så mycket har jag aldrig ätit nån gång av en pizza....


Som bekant blir man ju lite trött efter att ha smällt i sig sån mat, så en liten tupplur kändes lockande.

   
Vad passar då bättre än en mysstund med hundarna i hagen? De har ju nu också en formsydd dyna som jag kan intyga var väldigt mjuk och skön att ligga på...

  
En liten koll då och då på min iPhone är förstås nödvändigt också....


En liten stund därefter var det dags för finalerna, ingen placering blev det varken för uppfödargruppen eller Pärlan. Men de skötte sig alla jättebra, och Pärlan strålade verkligen i ringen.


Mamma kom och lämnade Vera hos oss i lördags, och sedan var det meningen att hon skulle lämnas tillbaka på måndagmorgon när David åkte till jobbet. Meeen, jag fick ett SMS under söndagseftermiddagen om att mamma, och framförallt Leif längtade så mycket efter henne så de skulle komma och hämta henne när jag kom hem från Sundsvall.... Ja, Verisen var då lika glad hon att få följa med dom hem, som de att de fick hämta henne!!


Igår fick jag då min efterlängtade mojäng till bilen så att jag nu ska kunna lyssna på spotify genom bilstereon! Fattade först ingenting, men med lite hjälp från Henke fick jag den att fungera.

  
Kolla så fint det är, och så mycket bra musik jag kan sjunga till nu!!

Dock krånglade den idag, hördes inget ur högtalarna - men får kolla på det sen, lite svårt att fippla med den medans man kör....


Nä, nu ska jag hoppa i säng, och kolla på DHW, har ju redan missat nån kvart på programmet ser jag!


Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards