Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 30 december 2010

Fiskarna är här

Av barecho - 30 december 2010 17:43

Då blev det en till vända till Valbo Köpcentrum idag igen, jag som tycker det är sååå jobbigt att handla har verkligen haft en jobbig tid de senaste veckorna.


Började med att inhandla mat till hundarna, normalt sett så beställer vi och får hem efter några dagar. Det hade dock inte fungerat denna gång så vi fick åka dit för att hämta det själv. Lite gottisar blev det såklart inhandlat när jag ändå var där, hundarna vill såklart också ha nåt lite extra gott till nyår...


Sedan begav sig Jacob och jag in på Coop Forum för att handla mat. David gick istället iväg för att handla presenter till Jacob som fyller 12 år på lördag. Vi kommer bara att vara hemma imorgon kväll, men vi äter alltid en trerätters middag ändå. Lite fest ska det ändå vara när det är nyårsafton tycker jag! Vi har ju lite olika traditioner på nyårsafton, och vår brukar vara att somna i soffan en stund före tolvslaget... Att det ska vara så svårt att hålla sig vaken! Vi får väl se hur det går imorgon....


Nåja, vi hade i alla fall bestämt (eller kanske det var jag?) att vi till efterrätt skulle ha Petit Chouxer till efterrätt. De skulle fyllas med bär, grädde och glass. Minns att jag älskade såna när jag var liten, och att det då fanns mix till det. Letade och letade men hittade inget sådant på Coop. När vi frågade till slut så sa de att de utgått ur sortimentet! Va? Kände mig som en kvarleva från 80-talet.... Såg dock att man kunde baka såna själv, så ska väl försöka ge mig på det imorgon tänkte jag.


Sist skulle vi då in på djuraffären för att inhandla fiskar! Jacob och jag såg direkt den sort vi ville ha! Kolla springer spanielfiskarna sa vi - de var prickiga och simmade i flock. Såg oerhört söta, och smått korkade och halvfåniga ut. När vi satte fingret mot rutan simmade de dit allihopa för att kolla. Så charmiga! De hette tydligen Dalmatiner-mollys tror jag.... Men, nu sa de att de inte var bra att börja med.... så får väl komplettera med såna sedan.


Vi blev istället rekommenderade att köpa Platy-fiskar, som skulle vara lätta att börja med. De fanns i lite olika färger - de hade x-trapris ifall man köpte fem. Men nu gick ju inte det tyckte jag, det fick bli sex stycken så att hon tog två stycken var av olika färger. Annars skulle ju nån kunna känna sig ensam....

  
Här är de i påsen när vi kom hem....

Sedan skulle påsen läggas i akvariet, och de försökte simma ur den gång på gång så lite korkade är nog dessa också....

 

Efter en stund släpptes de då i, och de blev rätt så rädda för skattkistan som öppnas lite då och då....

 
De började med att gömma sig i en växt....

 

Efter en stund blev de lite modigare, och nu håller de på och undersöker sitt nya hem. En ligger kvar under en växt, måste vara Blyger det?


Ska bli spännande att se vad som händer, vill ju så gärna ha många, många fler fiskar! Nu kanske det blir så också, eftersom det här var både hanar och honor.... Och om de får ungar måste man ta ut dem för annars äter de andra upp dem berättade expediten, ja - sa David, om jag känner Helene rätt så köper vi nog ett baby-akvarium till de då.....


Några valpkort måste jag sätta in också, håller ju på och tränar för fullt med kameran nu: 

  
Mammas sötnos Fame - blicken är sååååå mycket Clådan!

 
Syrran Flo-Jo är också himla söt, mer farmors blick där tycker jag - lite full i bus....

 
Flo-Jo gömmer sig bakom Fletchers öra, och han verkar försöka putta bort Fame - vill ju vara i centrum själv han!


Nä, nu är det dags att tillaga älsklingsrätten Flygande Jacob - och byta ut red bullen mot ett glas vitt vin kanske? Bäst att passa på när ingen taxitjänst behövs, Thomas och Henric är ju i Västerås med sin pappa - och Jacob får allt hålla sig hemma ikväll. 

 
 
annica j

annica j

30 december 2010 18:48

Härligt med akvarium, själv avslutade jag mitt för nått år sedan, men saknar det i bland så rogivande att titta på :) Kan tipsa om att tetror i alla former är tacksamma fiskar att ha, tåliga och livliga, händer nått hela tiden med dom. Lycka till med fiskarna...

http://annicasdjurliv.bloggplatsen.se

 
Erika

Erika

30 december 2010 18:52

Oj ,den hanen gillar jag ! (Fletcher)

http://risenshine.blogg.se

 
Ingen bild

Erika

30 december 2010 18:54

Joooo just ja, det finns sååååå mycket läckra Guppysar numera också,och som redan sagts så tycker jag ett "stort" stim med kardinaler är sååååå vackert.

 
Nanny

Nanny

30 december 2010 19:16

Gott slut och vi önskar ett gott nytt ännu bättre 2011.
Får man önska en bild??? en busbild på Enya kanske???
ps... köp aldrig guppys... då har du 2 miljoner av dom efter ett tag!!!

http://nannybm.bloggplatsen.se

barecho

30 december 2010 19:24

Mäh?! Menar du att jag ska behöva gå ut nu också!!! För är ju där hon busar som mest..... Får väl se om jag tar mig ut till våren kanske.... nädå, ska försöka ta lite nya kort på henne.....

 
Ingen bild

Marina P

30 december 2010 19:27

Men...mollysar är INTE svåra! Vi har black m. och silverm., när de parar sig blir det just dalmatinermollys ;-) Så det kan du få härifrån framöver! De ÄR mkt lättskötta. Min erfarenhet är att de inte är så himla duktiga på fiskar i Valbo, däremot han som har söders zoo i Gävle är väldigt duktig på akvarium och fiskar! Tomas heter han. Och med de som äter ynglen måste man ha ett barnkammarakvarium ja, det har vi :) Honan fick föda där och de trillar neråt genom ett galler och klarar sig på så vis. När honan klämt färdigt flyttar man bara tillbaka henne i akvariet. De ska heller inte släppas i så fort när man köper nya fiskar från affären, man ska hälla i ca 1 dl av erat akv.vatten i påsen ca 1 g./timme under dagen (minns inte hur många timmar..). Sedan ha i dem, för att de ska vänja sig vid det nya vattnet. Och blir de ändå hängiga, se till att ha salt och vattenförbättringsmedel så du kan ge dem en extra dos isf. Vi förlorade faktiskt inte en enda fisk när vi köpte! Annars brukar ju en del ryka de närmsta dagarna.... Välkommen in i fiskuppfödningsvärlden, du kommer nog som mig att fastna en timme där varje kväll när du "bara ska gå och släcka akvariet"...man sitter och stirrar så fånigt genom rutan..

 
Ingen bild

Nanny

31 december 2010 00:13

hahaha
japp på med 4 långkallingar, dubbla jackor och en mössa så ska du se att du håller dig varm.. =)
Härliga vinterbilder är aldrig fel..
( själv så håller jag på att få en busbild på katten när han fångar snö i luften men hittils så blir de bara en svart suddig klump i mitten)

 
Ingen bild

Carina

31 december 2010 20:23

Har du gott om växter i akvariet, gärna långbladiga som ligger mot ytan så brukar det gå bra med ynglen. Då får ynglen någonstans som de kan gömma sig. Vi har inte haft något extra akvarium till ynglen på den tiden vi hade akvarium.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Av barecho - Fredag 1 mars 07:49

Denna kull är Ziris andra kull hos oss, förra kullen föddes för 1,5 år sedan, i den kullen blev det sju valpar. Att det skulle bli fler denna gång misstänkte vi ganska tidigt, för redan när hon gått fyra veckor började magen växa - och det snabbt! De...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards